Hoeveel modules kan IR7243 aansturen?

Started by Sullivan, February 17, 2003, 16:25:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sullivan

Ik kom er niet helemaal uit om de Marmitek site. Ik wil graag weten hoeveel modules er aan gestuurd kunnen worden met deze IR module. Op de site staat 8 met de toetsen en 10 (unicodes) met IR. Betekend dit daadwerkelijk 10 modules (erg weinig als ik in de toekomst wil bouwen aan een compleet X-10 netwerk) of 10 x 6 (Huiscode A t/m F) = 60 (genoeg, zo'n groot huis heb ik nou ook weer niet  ;) ).
Heeft iemand hier een antwoord op?

mvg,
Frank

PS. Frank verkoop je meer van marmitek (b.v. LW11)?

J.A.F._Doorhof

In principe verkopen we alles van X-10/Marmitek.

Het zijn er volgens mij inderdaad 10 die je kunt bedienen.
Ik heb alleen zelf wat problemen gehad met 2 lichtmodules als ik die op 1&2 plaatste dan ging dat fout, op 1&3 werkte perfect.

Hou daar dus rekening mee, maar met 10 kun je behoorlijk schuiven.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sullivan

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 17, 2003, 20:14:30
Hou daar dus rekening mee, maar met 10 kun je behoorlijk schuiven.

Dat vind ik dus wel tegenvallen. Ik kan in mijn woonkamer/keuken/hal zo al meer dan 10 modules bedenken (licht (6x), sub, pc, enz...). Als daarvan sommige niet goed werken dan houd het snel op.

Alternatief  ??? : 2 IR ontvangers plaatsen en die op een andere huiscode zetten  ???

mvg,
Frank

J.A.F._Doorhof

Je wilt toch niet echt beweren dat je zoveel groepen gaat maken ?

Als je het handig aanpakt dan plaats je in elke ruimte een muurpaneel, en alleen in het HT de IR7243.

Je kunt meerdere lampen op één groep zetten trouwens.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sullivan

Ik zit in een rolstoel (en kom daardoor niet overal bij), dus wil ik graag alle inbouw modules (doo mijn vriedin wel te bedienen) en stopcontact modules ook met IR kunnen bedienen.

En ik wil ook niet een groep lampen in de woonkamer met dezelfde dimmer dimmen (de een wat meer dan de ander, bijv ivm lezen).

mvg,
Frank

J.A.F._Doorhof

Hi,

Bedoelde ik ook niet zo.

Maar je kunt meerdere groepen aanmaken.

Denk bv aan het volgende:

Woonkamer
1 groep voor de totale verlichting.
1 groep voor een leeslamp
1 groep voor een overige lamp

Keuken
1 groep voor boven het aanrecht
1 groep voor totaal

Slaapkamer
1 groep voor totaal
1 groep voor nachtkast 1
1 groep voor nachtkast 2

Gang
1 groep voor totaal

Je hebt dan nog 1 spare groep.
Als je trouwens alles met een pronto wilt bedienen moet je overal IR omzetters gebruiken, het is dan mischien handiger om een remote op RF van X-10 zelf te gebruiken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sullivan

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 17, 2003, 21:04:43
...het is dan mischien handiger om een remote op RF van X-10 zelf te gebruiken.

Weer een afstand bediening, arghhh :( ... daarom heb ik juist de pronto.
Maar je uitleg is duidelijk (alleen gaat jouw voorbeeld niet op als je steeds een code moet overslaan  ;) )

mvg,
Frank

jurjen

Ik zag dat er ook een IR7243AH bestaat, AH betekent All House. Het is de grotere broer van IR7243 en kan 256 modules aansturen en dat kan uitsuitend met een Pronto.

Helaas niet gezien op de marmitek.nl site, maar op een buitenlandse site. Geen idee of die engelsen compatible zijn met de modules van marmitek.
Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

Sullivan

Bedankt voor de tip!

Frank, kan jij nagaan of deze te bestellen is en wat hij gaat kosten?

mvg,
Frank


jaco

Rooz,

Als je echt veel codes nodig hebt zijn er ook wel andere X10 mogelijkheden. Ik heb bijvoorbeeld nog een Apllied Digital oplossing liggen. Dat is een home controller welke met een soort van simpel taaltje te programmeren is.
Die kan X10 uitsturen, en dan eenvoudigweg alle huiscodes en alle device nummers door elkaar.
Je zou enkel door middel van genoeg IR codes alles moeten inleren in je pronto: stel je hebt 40 X10 devices. Dan moet je 4 x 40 codes leren in IR. (4 = aan, uit, bright, dim)
Nu is 160 verschillende IR codes wat veel voor de oplossing die ik bedoel omdat hij het sequncieel afloopt, en niet zo'n erg snelle processor heeft.

Maar als X10 er een kant en klare oplossing voor heeft is dat misschien makkelijker. X10 IR werkt volgens mij dat hij eerst de house code doorstuurt, met daarna het adres binnen die house code en als laatste het uit te voeren commando. Een X10 ontvanger is alleen in staat te luisteren naar de house code waarop je hem instelt, en daarna hoeft hij alleen maar te luisteren naar zijn adres met het bijgehorede commando.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Stevie

De IR7243 kan 8 modules via knopjes aansturen, maar gewoon alle 16 (van de ingestelde huiscode) via de Pronto.

Gr,
Steef
.signature: file not found

Sullivan

Steef,

Weet je dit uit ervaring? Op de site staat dat het er maar 10 zijn!

Heb jij ook problemen zoals Frank dat je een code moet overslaan (zie 2e bericht van deze topic)?

mvg,
Frank

maxtrash

#12
Rooz,

ik weet niet of je toevallig een PC altijd aan hebt staan, maar dan zou de combinatie Girder, IR-ontvanger (IR Man of UIRT2/ USBUIRT) en een CM11 (om X10 vanuit de pc te versturen en ontvangen) een optie kunnen zijn. Hangt er een beetje vanaf wat je al hebt en wat je allemaal van plan bent (naast X10) of dit overkill is.

Zie deze thread voor meer info:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=20;action=display;threadid=3595

Via girder kun je in principe iedere infrarood code koppelen aan iedere X10 code dus 256 mogelijkheden.  Voor meer info over Girder en die UIRT zie www.girder.nl

Sullivan

Thanx,

Ik ben hier inderdaad naar aan het kijken, maar had de link nog niet helemaal gelegd zoals je het omschrijft. Was toch al van plan om UIRT2/ USBUIRT aan te schaffen voor mijn muziek installatie (netremote/ipaq/girder). Moet nu dus alleen een CM11 (zat ik toch al over te twijfelen) aanschaffen i.p.v. IR7243.

Bedankt voor de tip!

mvg,
Frank

maxtrash

bijkomende functionaliteit van de CM11 is dat je ook X10 codes kunt ontvangen in de PC via het lichtnet. Dus mogelijkheden voor bewegingsdetectie e.d.

maar goed, het blijft wel minder rechtoe rechtaan dan een simpele ir-x10 converter.

jurjen

Quote from: maxtrash on March  5, 2003, 00:03:44
bijkomende functionaliteit van de CM11 is dat je ook X10 codes kunt ontvangen in de PC (snip)

Maar de PC heeft er toch eigenlijk niks mee te maken? De CM11 kan X10 codes ontvangen (bijvoorbeeld aan/uit commando's die je met Pronto verstuurt naar IR7243, of X10 commando's uit andere controllers zoals wandschakelaars), de CM11 zal dan een macro starten waarin-ie in 1 keer een hele reeks andere X10 codes kan versturen. Zo kan je dan met 1 enkele Pronto-toets omschakelen naar een heel ander verlichtings-schema (bijvoorbeeld van sfeerverlichting naar werkverlichting) waar meerdere lampmodules mee gemoeid zijn.

Zo kan je met de 16 codes van de IR7243 en een CM11 toch heel geavanceerde dingen doen waar veel meer dan 16 modules in meewerken, terwijl je toch maar 32 knopjes op de afstandbediening hoeft te hebben (16 aan en 16 uit).

Een PC gebruik je toch eigenlijk alleen als ontvanger voor de afstandsbediening als je geen IR7243 wilt.
Of heb ik het nou verkeerd begrepen?

Jurjen
Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

maxtrash

De IR7243 kan direct IR in X10 omzetten. Via een PC met IR-ontvanger en een CM11 kan hetzelfde.

De IR7243 kan 'alleen' IR ontvangen en X10 zenden
een PC, UIRT2 en CM11 kan zowel X10 en IR ontvangen én zenden.

Aangezien Rooz nog geen IR7243 of CM11 heeft kan hij nog kiezen tussen beide scenario's.

Als je geen PC aan wil hebben zou ik gewoon beginnen met de IR7243 en als dat niet genoeg is een tweede erbij kopen of jouw optie met de CM11 uitvoeren. Dan kan je inderdaad het aantal X10 apparaten boven de 16 uitbreiden.

De_Sint

Maxtrash

Heb jij ervaring met een UIRT2?
Wat zijn de prijzen voor een dergelijk apparaatje?

Ik heb momenteel een IRman. Hoewel het een geweldige ir-ontvanger is, kan hij geen ir uitzenden.

met vr.gr.
Marco

maxtrash

Quote from: De_Sint on March 10, 2003, 16:18:43
Maxtrash

Heb jij ervaring met een UIRT2?
ja, ik heb er een. Hij werkt goed. Toen ik hem binnen kreeg en aan het solderen sloeg was ik even bang dat het ding niet ging werken. Had het namelijk prompt verkeerd gedaan. Je krijgt de leds en plugjes apart aangeleverd en die kan je dan zelf via een al dan niet lange kabel (ik heb cat5 gebruikt) aan elkaar solderen. Wel flexibel natuurlijk.
Uiteindelijk werkte alles gewoon.

Je kunt tegenwoordig ook de USB-UIRT kopen (kijk op het forum van www.girder.nl). Dat is wat moderner en meer plug en play (en wat duurder)

Quote
Wat zijn de prijzen voor een dergelijk apparaatje?
rond de 50 euro inclusief verzenden.
zie hier http://users.skynet.be/sky50985/
heb hem daar besteld. Luc is nogal druk de laatste tijd denk ik. Ik had een extra zender led besteld (1 euro), maar die heb ik nooit ontvangen.
Quote
Ik heb momenteel een IRman. Hoewel het een geweldige ir-ontvanger is, kan hij geen ir uitzenden.
heb ik ook een, maar precies om deze reden heb ik de UIRT2 besteld.

Stevie

Quote from: Rooz on March  3, 2003, 17:50:37
Weet je dit uit ervaring? Op de site staat dat het er maar 10 zijn!

Heb jij ook problemen zoals Frank dat je een code moet overslaan (zie 2e bericht van deze topic)?
Sorry voor de wat late reactie... Ja ik heb er ervaring mee. Ik stuur geen 16 modules aan, maar wel modules 1,2,4,6,7,9,10,11 en 12. Ofwel, volgens mij kan je gewoon alle 16 aansturen. Ik heb nog nooit bewust nummers overgeslagen omdat het IR ding het niet aan zou kunnen of zo. Wel eens geprobeerd omdat ik problemen had met aansturing via een CM11 (IR->CM11->(via macro) lampen in de kamer. Die problemen gingen er niet mee weg, dus ik heb toen maar weer teruggenummerd.
.signature: file not found