'de' HTRoom, goeie tips ?

Started by dENDen, February 16, 2003, 19:04:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dENDen

Omdat er meer dan genoeg informatie is te vinden onder het hoofdstuk : Algemeen HT, niet de vraag hoe ga ik dit of dat aanpakken, want al die informatie is te vinden en meer dan behulpzaam! (mijn grote dank aan Frank en Garmt ;D)

Maar nu zit ik met de volgende ruimte (blauw wordt HTRoom):



Aangegeven in het rood is open (uitzicht naar 1e woonkamer/open trap)
Ik wil dit graag open houden met betrekking tot het ruimtelijk effect, maar zal ik hier veel geluids verlies ondervinden??
In mijn vorige onderwerp (Komt mijn HT Kamer eraan?), ben ik hier al even aan begonnen, maar die staat al een tijdje stil (andere subject dan maar :-\)

Het idee om de open gedeeltes af te sluiten met zware gordijnen had ik zelf gedacht niet aan te beginnen, vanwege de massa stof die je hebt bij het open laten van deze gordijnen, maar Mr.Pink kwam meteen ook al met dat idee en daardoor denk ik dat er weinig oplossingen verder zijn, of niet?? kan ik het ook gewoon open laten en dan...

Maar hoe zal ik deze ruimte nu echt het beste aan kunnen pakken??
Het is een ruimte die nog onaangetast is (nieuwbouw), de ruimte is 2,60 hoog
andere maten staan erop. Uiteraard op de vloeren vloerbedekking maar hoog of laag polig, ondertapijt?? Extra stroomgroep vanuit de meterkast naar htroom?

Gewoon een paar goede tips voor deze specifieke ruimte... dD.

jaco

Ik heb wel een oplossing in gedachten voor de lengte gordijn die je kwijt wilt.
Als je naast die pilaar die in het midden staat een koof maakt waar de gordijnen in vallen kun je ze redelijk uit het zicht hangen.
De gordiijnrails moet je dan met een bochtstuk die koof in leiden.
De voorgestelde koof moet dan wel zo'n 25 a 30 cm breed worden om 2 rijen gordijnen in kwijt te kunnen.
Die koof kun je optich wel zo maken dat de pilaar domweg dikker lijkt dan hij eigenlijk is.
Het lijkt me ook dat je een lichtschakelaar afdekt die op die pilaar zit als je gordijnen "dicht" zou doen.

Klankmatig kan het wel een nadeel zijn omdat je je muur vrij veel dempt. Maar het is misschien beter dan alleen maar "gat" te hebben aan die kant.

Het is maar een idee natuurlijk.
Je zou ook een wat hardere muur kunnen maken met zo'n systeem waar ze zaaltjes mee op delen, maar dat neemt erg veel ruimte in als je het in-klapt.

Andere oplossing zou een soort van kamerschermen zijn. Die zou je 150 cm hoog of zo moeten maken, en weg kunnen zetten als je niet luisterd/kijkt. Maar dan houdt je toch een grotere ruimte over klankmatig.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

dENDen

Nog iets!

Wat te doen met de bekabeling? Infrezen in de vloer of via de wanden??

Selmar_Cleef

Bij infrezen moet je er wel rekening mee houden dat je eventueel kabels door kunt trekken als ze aan vervanging toe zijn (lees upgrade v/d kabels).
Nog een optie zou een kabelgoot of plint zijn. Ze zijn er in verschillende maten, ook speciaal voor dikkere kabels.

dENDen

Wanneer ik zou gaan infrezen (wand of vloer) zou ik direct een electrapijp inbrengen waarna ik met een trekveer de bekabeling kan inbrengen. Het is dan ook makkelijker om alle bekabeling exact de zelfde lengte te maken wanneer ik de reciever uiteraard centreer onder of een beetje naast het scherm/tv. Maar is door de vloer een goede optie?
Ik denk dat het wel een goed plan is, maar denkt iemand hier anders over?? :D

dD.

J.A.F._Doorhof

Het ligt aan je kamer en wat het makkelijkst is.
Door kruipruimtes ben ik nooit zo een voorstander van ivm temperatuurs verschillen en vochtigheid.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dENDen

De kabels worden niet onder de vloer gebracht maar in de afwerkvloer.
Maar om alle kabels FR+FL, BR+BL, BC, FC, evenlang te houden zal ik dit dan zo moet oplossen: (???)

J.A.F._Doorhof

Kan zeker.
Ik heb alles weggewerkt in goten door de hele kamer heen, je ziet er niets meer van maar het was een werk  :o.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

#8
Ik zou geen buizen met zulke scherpe bochten leggen. Daar ga je niet meer een kabel doorheen trekken. Ik zou bochten nooit groter dan 90 graden maken, en dan ook niet meer dan 1 bocht achter elkaar, want dan loopt de kabel aan, en trek je met pech de kabel doormidden voordat hij erdoor komt.

Ik zou maar mooi gaan voor kabel naar de voorste 3 even lang, en dan de 3 surrounds ook gelijk.
Je krijgt dan problemen met de speakers die het dichts bij de versterker staan, omdat je daar overlengte weg moet werken.

Als je toch door de vloer buizen aan het leggen bent, neem dan ook 2 aanvoer buizen voor electra mee direct vanaf de meterkast, en een.twee buis(zen) van je installatie naar het plafond voor een toekomstige projector.  Kost je nu een paar Euro, en later is het niet meer te doen zonder grof geschut en tegen aanzienlijk hogere kosten.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

Ik nam aan dat dit voor de tekening zo strak gemaakt is.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Tapeshirt

Ik vind het knap als je kunt horen dat een kabel 50 cm korter is
Dat merk je alleen in de kernfysica, en niet bij audio. Het signaal verplaatst zich namelijk zo verschrikkelijk snel door een kabel dat dat niet meer te horen is. 50 cm meer kabel heeft dan hetzelfde effect als het verplaatsen van je speaker met 0,1 mm, en dat is al ongeveer niet te meten in een kamer. oftewel, ga een beetje anders zitten en het equivalent van 10 meter kabel ontstaat.

jaco

In de weestand zul je het inderdaad niet horen, maar door capaciteit verschil ?
En in het bovenstaande voorbeeld is de ene kabel misschien 1,5 meter en de andere 6 meter of zo. Dat zul je nog niet horen qua extra ohmse weestand door het lengte verschil lijkt me.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

dENDen

#12
Inderdaad Frank, deze 'lijnen' waren even snel getekend, maar de uiteindelijke electra pijpen komen wel met bochten. Dat het een hoop werk is zal wel mee vallen. Even met een dubbel diamant zaagje (standaard atribuut in mijn auto tbv werk (zaag/betonboringen met diamant) alleen in de afwerk vloer denk ik zon 15 min voor al deze kabels.
Het netjes afsmeren is meestal wel een hoop werk!!

Wat betreft die projector dacht ik om in deze plek na uitrekenen naar de tweede verdieping te boren daar door de afwerkvloer naar de zijwand en dan via de muur weer naar beneden, aangezien de plafonds al netjes zijn gespoten. Dat krijg je nooit meer zo netjes.

Hoeveel kabels gaan er naar de projector ??? (DvD, PS2, XBox, ...)

dD.

Tapeshirt

heb je het trouwens over een nieuwbouwhuis?? Dan heb je nl grote kans dat je niet in je vloer kunt zagen in verband met cv-leidingen die in nieuwbouwwoningen erg veel in de vloer liggen(en dat praat ik niet alleen over vloerverwarming maar ook conventioneel met radiatoren zoals ingetekend op je bouwtekening), meestal vanaf de verdeler met de kortste weg naar de radiator. Alleen staan deze normaliter niet op de tekening die je hebt gescand. Hiervoor moet je vragen naar installatietekeningen, waar deze wel opstaan. Let echt op, want dit zijn dure geintjes, je kunt deze slangen niet zomaar weer even met een knelfitting aan elkaar maken, daar heb je of een persfitting(en dus ook een tang) of inserts(met knelfitting) voor nodig. Met andere woorden, de installateur.

dENDen

dat i mij wel bekend maar daar moet ik dan maar iets op verzinnen!!
HT gaat voor ;D

dENDen

Tapeshirt

Als het nog gebouwd moet worden is dat niet zo'n probleem. Kijk wie de installateur is en vraag of ie er (tegen een eventuele meerprijs/ondersteuning) rekening mee kan houden. Meestal lukt dit wel(heb zelf zo ook een radiator ergens anders laten plaatsen, maar ik zit dan weer enigszins in de branche) Waarschijnlijk kost je dit alleen een paar meter slang en mantelbuis van in totaal 2,2 euro per meter ongeveer(bruto inclusief) Dus dat is nogal te overzien.

Voor het gemak later zou ik het proberen.

dENDen

Helaas op dat vlak: de woning is al helemaal af en weet nog niet precies hoe deze leidingen lopen of zijn gelegd. Maar daar is denk ik wel achter te komen. Toch zal het wegwerken zeker moeten gebeuren, aangezien ik geen zin heb in losse kabels en snoeren of via plinten dit soort zaken weg te werken. :-\

dD.



Tapeshirt

Dan wordt het toch een verhoogde vloer ben ik bang ;) ;)

Aan de andere kant kun je daar wel mooi weer tactiles in verwerken ;D ;D


dENDen

Quote from: Tapeshirt on February 24, 2003, 22:08:03
Dan wordt het toch een verhoogde vloer ben ik bang ;) ;)


Nog een afwerklaag van 5 cm op de vloer lijkt me niet zo'n goed plan. De trap loopt nu gelijk aan de afwerkvloer en die is niet zo makkelijk te verhogen!!

Maar even afgezien van het probleem tegen te komen 'in de vloer weggewerkte' leidingen:

Met hoeveel kabels heb ik rekening te houden die van de apparatuur naar de projector gaan lopen. EN moet ik deze een beetje los van elkaar proberen te houden (isoleren).
De planning is om iig een PS2, XBox aan te sluiten naast uiteraard de DvD speler.
Of bestaat er zoiets om voor de Gameconsoles één kabel te gebruiken die je b.v. vanuit je stoel zeg maar kan 'switchen'. Dan kan later de GameCube er ook nog bij eventueel ??? als ik daarvoor een juiste kabel kan vinden.


dD.

jaco

dd,
Afhankelijk of je een digitale of CRT projector wilt kun je dat wel goed oplossen.
Als je voor CRT gaat, dan moet je het signaal van de bronnen over het algemeen altijd scalen. Dan zou je het beste maar naar een scaler gaan met meerdere inputs. Dan zou je maar 1 verbinding naar je projector nodig hebben.  Hierbij heb je dan een RGBHV of RGBS kabel nodig.

Als je een digitale projector neemt, en de interne scaler daarvan gebruikt zou je met een switcher box er al zijn. Dan zit je wel met het feit dat je dan of RGB (15 Khz) of Y/C gaat schakelen. Als je het over wilt zetten van Y/C naar RGB of andersom wordt het een erg dure switcher, en ben je misschien dan ook beter uit met een scaler om dan de native pixeloplossing op de projector aan te sturen.
Bij een digitale projector zou ik rekening houden dat je 2 kabels ernaar toe leggen kan: eerste voor Y/C en de 2e voor DVI/HDMI of RGBHV (VGA)

In beide gevallen moeten het wel redelijk dikke buizen zijn. De nieuwe HDMI standaard is wel mooi, dat is een vrij kleine connector, maar de VGA en DVI pluggen zijn flinke jongens. Ook 5 BNC kabels +1 plug zijn relatief wel dik (de connectoren zou je beetje verschoven ten opzichte van elkaar kunnen doorvoeren, dus 5 kabels + 1 Plug)
Een normaal 5/8" buis is in deze niet zo zinvol - te dun.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

dENDen

...ofwel, als ik gelijk een kabelgoot erin maak van zo'n 10 cm breed en 3 of 4 cm diep, welke ik dan nog goed weg kan werken in de afwerklaag moet ik goed zitten  :-
Aangezien sommige kabels later worden ingebracht is wat speling ook mooi meegenomen.
Dat worden een hoop gaatjes in het beton om en kabelgootje in te brengen dus en een lange sleuf in de muur vanaf het plafond tot aan de vloer.
Het is dat je er even rekening mee moet houden.  :D

Zal dit genoeg zijn ???

dD.



jaco

Een kabelgoot is wel mooi ja, wat wil min of meer zeggen dat je hem ook open kunt maken.

Als je iets in de muur wegwerkt, moet je er altijd rekening mee houden dat waar het een boch om gaat een moeilijk punt is. Dus een kabelgoot in de muur infrezen, en dan haaks erop in de vloer verder klinkt wel mooi, maar daar krijg je effectief niet de volle oppervlakte van de goot de bocht door. Probeer het eerst eens met die goten op een houtconstructie uit (even vastschroeven) voordat je vloeren en muren gaat infrezen.

Klaarzijn voor alles wat nog komt gaat jen niet lukken denk ik. Er zal altijd wel weer een ontwikkeling zijn waarbij je toch weer 2 extra speakers nodig hebt, of een nieuw soort kabel opeens in de mode is.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Franky P.

Misschien gooi ik nu wel je hele plan in de war, maar ik zou eigenlijk de orientatie van je setup veranderen. M.a.w. ik zou je front-speakers aan de kant van de ramen zetten. In de huidge opstelling wordt rechts geluid weerkaatst, en links verdwijnt t in een gat, die asymmetrie zorgt dat t net lijkt of je balans naar rechts is gedraaid.
Als je de opstelling een kwart slag draait, heb je een symmetrisch geheel, en heb je alleen nog het probleem dat je baskracht verliest door het volume van de niet gebruikte, open ruimte..

ideetje?

m.vr.gr. frank