kamer isoleren voor de buren..

Started by Andre, February 16, 2003, 15:52:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Andre

Wel dan. eindelijk mijn eerste (echte) post!

vooraf: ik heb gezocht met de zoekfunctie en nergens iets gevonden omtrent dit onderwerp (wat me eigenlijk wel een beetje verbaasde). mijn excuses vooraf als ik iets post wat al tig keer gevraagd is ofzo  :)

Ik zit nu middenin een verbouwing/herinrichting  van mijn  'leefkamer'; kamer waar me HT en PC spul  zich bevind alswel de kamer waar ik in slaap (vandaar niet de term 'huiskamer' :) ). Dit klinkt misschien wat vreemd, maar het zij zo. Ik zal jullie verder niet vervelen met verdere uitbreiding van mijn leefsituatie, want die is nogal "apart" cq anders dan wat meestal als "normaal" wordt beschouwd.. :)

Afijn, om het even heel kort samen te vatten:

- heb straks een kamer van zo'n 4,6 x 3,5 meter.
- Ik woon in een 'huizenblok' in Amsterdam, benedenwoning; Links geen buren, rechts wel, maar daar zit nog een portiek tussen (trappenhal van buren boven ons) dus die man is ook geen probleem denk ik zo.
-  Uiteraard wel buren BOVEN mij. En daar gaat het om:
tot op heden (heb me HT gebeuren nu zo'n 3  a 4 jaar) heeft er nog nooit iemand geklaagd! Het is echter zo dat de woning boven mij dus een beetje 'raar' bewoond is geweest..    dwz, soms maanden lang lijkt er niemand te wonen, dan ineens weer een tijdje een man alleen, dan is die weer weg en is het weer stil voor weken/maanden etc.. nu wonen er weer wel mensen.

----------------
Signatures suck!  ;)

Andre

Voorkomen is beter dan genezen en daarom dacht ik , nu ik toch aan het verbouwen ben, om het plafond te isoleren.
Nu dacht ik "ik koop wat isolatiemateriaal, plafonnetje wat verlagen , isolatie ertussen  en klaar is Dries..  
 Afijn,   na wat info te hebben opgevraagd hier en daar blijkt dat dus niet zo te zijn.   Wat hoor ik?    Het schijnt zo te zijn dat ook al heb je alles mooi vol isolatiemateriaal gepropt.. als er 1 klein gaatje/kiertje vrij is, is het hele effect van de isolatie WEG!  
Is dit zo??  

De vragen waar het me nu om gaat:

1- nogmaals: Is dit echt zo ??  en is het dus echt zo erg in de zin dat dan het "hele effect" weg is van isoleren?   Zo ja, heeft het dan wel zin om er uberhaupt aan te beginnen??  is het wel doenlijk om alles zo goed te isoleren dat elk kiertje en gaatje weg is (en niet meer terugkomt)?

2- Heeft het wel zin??  Kan je wel zo goed (redelijkerwijs gesproken. dwz tegen niet achterlijk hoge bedragen in euro's :) ) isoleren dat je buren je niet of nauwelijks meer horen??

3- in geval van positief antwoord op 2:  Wat en hoe?? Wat heb ik nodig?   Het schijnt dat er bij de Praxis e.d. speciaal 'noppenspul' te kroop is voor dit doeleinde..   is dat goed??       What about die rollen glaswol??
Hoe doe ik dat tegen me plafond? Ik denk aan een frame van balken en daartussen de isolatie?  Maar dan zit er op de plek van de balken zelf natuurlijk GEEN isolatie.  ?  

4- Moet ik eigenlijk ook niet meteen me muren meenemen?  Omdat anders het geluid nog steeds via me muren omhoog 'stuitert' naar de buren boven.  Of valt dit mee??


Dat was het denk ik zo'n beetje..  

Last but not least:  Jullie mening..  Zal ik het wel doen of niet? Alles in ogenschauw nemend ( werk, kosten, buren nog nooit geklaagd tot nog toe maar je weet niet wat er volgende week ofzo ineens woont).    Persoonlijk ben ik van mening dat ik mijn ht wel hard zet mar niet absurd hard..  de teller van de receiver staat altijd tussen de -20 en -10   ..afhankelijk van de dvd/film.  ik weet niet of dat wat zegt..  

Alvast bedankt voor evt  response.  't is wat lang geworden zie ik.. :)
----------------
Signatures suck!  ;)

J.A.F._Doorhof

Hi,

Sorry voor het korte antwoord, kom er nog wel op terug.

Wat je in de gaten moet houden is dat geluid er altijd uit wilt.
Als je dus aan één kant buren hebt wonen behandel dan die kant + plafond en vloer, en laat de andere kant onbehandeld of minder.

Het geluid zal dan via de die kant de kamer verlaten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Willem Leber

Hi,

Misschien is de site van de NSG iets voor jou?

www.nsg.nl

Daar kun je speciale folders vinden voor alles op het gebied van geluidshinder. Hebben mij ook aardig op weg geholpen omtrent dit probleem.

mvg
Willem

Andre

Bedankt beiden.

ik zie uit naar je uitgebreider antwoord Frank! :)

En willem, ik heb inderdaad een paar brochures besteld.. altijd handig!   bedankt voor de link!

ik ga nu naar de bouwmarkt om te kijken wat daar is voor materiaal..  ik wil er snel mee aan de slag.   ben al een maand bezig nu , zat een dikke week zonder pc en tv etc..  gisteren weer even aangesloten .. even een ádempauze'  anders krijg je afkickverschijnselen he. ;)      
----------------
Signatures suck!  ;)

Erik

Misschien mag ik er dan een vraag/opmerking aan toevoegen. Contactgeluid Ik heb altijd het idee dat ook al als je een deel afschermd/isoleert er toch geluid door een "open"muur wordt opgenomen en dit (gedeeltelijk) doorstroomt naar de muur(en) van de buren. maw of alles helemaal of dicht of niets. Of zie ik spoken die er niet zijn?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

jurjen

Ik wil niet beweren dat ik er verstand van heb, maar ik denk dat je onderscheid moet maken tussen contactgeluid en luchtgeluid.

Contactgeluid heb je van kloppen, boren en beuken op een harde muur of vloer. De trillingen planten zich voort door het harde materiaal en komen er aan de andere kant net zo luidruchtig weer uit. Om contactgeluid te dempen moet je zorgen dat de constructie niet uit 1 stuk bestaat, en dat de verschillende onderdelen uitsluitend aan elkaar zitten met rubber, vilt, pur en dat soort zachte rommel. Harde bevestigingsmaterialen zijn een geluidslek voor contactgeluid.

Gelukkig heb je het over bovenburen, dus voornamelijk luchtgeluid. Gewoon trillende lucht, dus. In principe kan je dat tegenhouden met alles wat luchtdicht is, mits het natuurlijk niet zo belachelijk dun is dat het de trilling doorgeeft (zoals verf, of plastic folie). Een houten plafond is wel effectief. Immers, een simpel houten deurtje houdt ook al erg veel luchtgeluid tegen.  Probleem is vaak dat de meeste plafonds vol gaten zitten voor inbouwspots en zo, en dan is-ie lek voor luchtgeluid.

Het luchtgeluid komt tegen de plafondplaat en zal de plaat (een beetje) in trilling willen brengen, wat als contactgeluid richting de bovenburen wil. Dus als je het contact tussen de plaat en de balken kan minimaliseren dmv rubbers en elastische kit, lijkt mij dat je er genoeg aan gedaan hebt. Bovendien heb je dan zelf minder last van contactgeluid van de bovenburen (voetstappen).

Eigenlijk denk ik dat isolatiemateriaal in een luchtdicht plafond geen effect heeft, maar wel als het plafond gaten heeft en de ruimte in het plafond zich als klank-kast gaat gedragen.
Maar nogmaals, ik heb er geen verstand van.

Jurjen.
Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

J.A.F._Doorhof

Er zal altijd doorlekking plaats vinden maar altijd minder dan zonder isolatie.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"