Welke surround mode bij 'slechts' 2 luidsprekers

Started by pbrand, February 16, 2003, 13:57:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pbrand

Ik ben sinds kort in het trotse bezit van een Marantz SR4300. Ik heb er nu twee luidsprekers bij (Kef Q5), de rest komt volgend jaar als er weer budget is :D

Ik ben echt (nog) een aardige leek op dvd en surround gebied en vraag me af in welke modus ik mijn versterker nu bij het kijken van films moet zetten.

Moet dit, omdat ik nog maar 2 luidsprekers heb, altijd gewoon mode STEREO zijn???

De versterker heeft aardig wat surroundmodes, maar ik neem aan dat deze alleen maar zin hebben als je ook echt een surroundluidsprekerset hebt? Ik begrijp op zich alle termen wel redelijk (Dolby, Digital 2.0, 5.1 DTS enz) maar vraag me dus af of deze ook effect hebben in stereo weergave?

Vaak/soms kun je bij films ook kiezen voor een 5.1 of 2.0 soundtrack. Heeft dat bij stereo dan ook nog gevolgen en moet je altijd voor 2.0 kiezen? Ik volg het allemaal nog niet zo hoor.

De receiver heeft ook wel een 'virtual' mode, maar dat klinkt niet echt super vind ik. Ik lijk echter toch wel verschil te horen of ik de versterker in stereo zet of in Pro Logic II Movie. In het laatste geval lijkt de soundtrack veel meer en diepere bas te hebben.

Droom ik dit nou? Kortom..... help en graag uitleg ;D

J.A.F._Doorhof

Hi,

DPL-II geeft bij mij ook wat meer bas weergave dan bv Stereo.
Als je maar 2 speakers hebt dan mis je echter wel veel van de informatie, ik zou dus gewoon op STEREO draaien.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

pbrand

Dan wachten we met de rest van de 'features' wel tot de surroundluidsprekers er ook zijn.  :)

Maar... diverse films geven de keuze tussen dobly 2.0 of 5.1 weergave. Maakt dat dan ook nog verschil als ik in stereo draai of maakt het niet uit welke ik dan kies?

gr Peter

J.A.F._Doorhof

Altijd de 2.0 versie kiezen, je hebt immers maar 2.0 speakers.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Selmar_Cleef

Even inhaken :)
Ik neem aan dat afstellen dan nog steeds aan te raden is om een zo goed mogelijk geluidsbeeld te krijgen?

PM

ja zeker.. een goede balans tussen de speakers is natuurlijk wel belangrijk.. als de ene 10x zo hard klinkt als de andere (beetje overdreven...) dan is het niet goed...
Groeten, Peter

pbrand

Quote from: PM on February 18, 2003, 15:48:15
ja zeker.. een goede balans tussen de speakers is natuurlijk wel belangrijk.. als de ene 10x zo hard klinkt als de andere (beetje overdreven...) dan is het niet goed...

Bij 'slechts' 2 luidsprekers moet je natuurlijk in principe eigenlijk niets aan de versterker hoeven afregelen. De luidsprekers moeten sowieso goed opgesteld staan om een algemene stereoweergave te bewerkstelligen voor bijvoorbeeld muziek. Dan valt er verder dus niets af te regelen. De luidsprekers staan immers (vrijwel) symmetrisch opgesteld. Volgens mij hebben de afregelingen in de versterker dan puur te maken met surround en dat heb je met 2 luidsprekers toch niet :(

Selmar_Cleef

Maar niet iedereen heeft er (een aparte) ruimte voor om speakers op de juiste manier te plaatsen. Een speaker staat bijvoorbeeld vrij van de muur en de andere staat tegen een buitenmuur. Dan kun je toch enige afwijking verwachten tussen de twee speakers, dit zou je dus bij kunnen regelen met een versterker.