Welke surround mode bij 'slechts' 2 luidsprekers

Started by pbrand, February 16, 2003, 13:57:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pbrand

Ik ben sinds kort in het trotse bezit van een Marantz SR4300. Ik heb er nu twee luidsprekers bij (Kef Q5), de rest komt volgend jaar als er weer budget is :D

Ik ben echt (nog) een aardige leek op dvd en surround gebied en vraag me af in welke modus ik mijn versterker nu bij het kijken van films moet zetten.

Moet dit, omdat ik nog maar 2 luidsprekers heb, altijd gewoon mode STEREO zijn???

De versterker heeft aardig wat surroundmodes, maar ik neem aan dat deze alleen maar zin hebben als je ook echt een surroundluidsprekerset hebt? Ik begrijp op zich alle termen wel redelijk (Dolby, Digital 2.0, 5.1 DTS enz) maar vraag me dus af of deze ook effect hebben in stereo weergave?

Vaak/soms kun je bij films ook kiezen voor een 5.1 of 2.0 soundtrack. Heeft dat bij stereo dan ook nog gevolgen en moet je altijd voor 2.0 kiezen? Ik volg het allemaal nog niet zo hoor.

De receiver heeft ook wel een 'virtual' mode, maar dat klinkt niet echt super vind ik. Ik lijk echter toch wel verschil te horen of ik de versterker in stereo zet of in Pro Logic II Movie. In het laatste geval lijkt de soundtrack veel meer en diepere bas te hebben.

Droom ik dit nou? Kortom..... help en graag uitleg ;D

J.A.F._Doorhof

Hi,

DPL-II geeft bij mij ook wat meer bas weergave dan bv Stereo.
Als je maar 2 speakers hebt dan mis je echter wel veel van de informatie, ik zou dus gewoon op STEREO draaien.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

pbrand

Dan wachten we met de rest van de 'features' wel tot de surroundluidsprekers er ook zijn.  :)