Videokaart defect, alleen garantie met verpakking?

Started by jantje112, May 19, 2007, 23:57:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jantje112

Mijn videokaart heeft het begeven. De shop waar ik hem gekocht heb claimt dat ik alleen garantie kan krijgen op het moment dat ik deze in de originele verpakking terugstuur..

Kort maar krachtig? Mag dit?

SpeedyAndré

De verpakking is niet relevant maar wel het serienr. dat met een sticker op de videokaart zit.
Hiermee kan je zien van welk merk de kaart is e.d.
Met de verpakking zou je hooguit een 2e keer het serienr. kunnen zien  ::)
Ik denk dat de aankoopbon en de kaart met serienr. voldoende is om garantie te claimen ;)
Als je de kaart in een stevige doos opstuurt dan kunnen ze geen bezwaar hebben.
Kijk evt. of je in de voorwaarden van de shop iets over de doos ziet, zo niet dan is het echt grote onzin  ^-^

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

jantje112

Het enige wat ik er af heb gehaald is het stickertje met de hele productomschrijving, dat was zo'n dwars opgeplakte sticker, voor de rest is de hele kaart als nieuw.. (hij is ook maar 3 week oud)

Ghosty J

#3
de doos is dikke onzin, heb ik geen garantie meer op me tv omdat ik de doos niet meer heb ? of iets anders.. ?
als jij de bon hebt dan is het voor het bedrijf het probleem om het op te sturen.
misschien hebben ze vast wel ergens een doos van een videokaart om hem op te sturen.
"laat je niet in het riet sturen"
je hebt rechten maar ook plichten ;) je plicht is op dit moment je videokaart met orginele cooler met aankoop factuur aan het bedrijf te laten zien:)
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Automaat

Ik vind het ook onzin dat er pas garantie verleend wordt als het artikel in de originele doos wordt aangeboden. Maar als dat in de voorwaarden van het bedrijf is opgenomen ............. :-\ dan denk ik dat je pech hebt.
Reading the HTForum is learning every day!!

rwijnhov

Nee hoor gewoon even de fabrikant mailen van de videokaart. dan zal deze je een adres geven waar je het heen kan sturen. Ik doe al jaren garantie gevallen rechtstreeks met de fabrikant. Ik ga om deze redenen dus al nooit meer terug naar de betreffende winkel.

jankees

Quote from: jantje112 on May 19, 2007, 23:57:07
Mijn videokaart heeft het begeven. De shop waar ik hem gekocht heb claimt dat ik alleen garantie kan krijgen op het moment dat ik deze in de originele verpakking terugstuur..

Kort maar krachtig? Mag dit?

Een dergelijke bepaling lijkt mij niet redelijk. Indien je de aankoop kunt bewijzen en de kaart voor het overige in de originele staat verkeert dan meen ik dan men het gebrek gewoon moet verhelpen of een nieuwe kaart moet leveren.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

eazyQ

Jan-Kees, wellicht dat jij dat weet, in veel gevallen zie je bij de voorwaarden staan ruilen, geld terug of garantie alleen kan met de originele verpakking. In een supermarkt kan ik me dat nog enigzins voorstellen als het om consumeerbare goederen gaat waarbij de verpakking direct aangeeft of ervan geconsumeerd is of niet. Maar hoe zit dat met dit soort dingen? Stel mijn TV gaat stuk (binnen de garanie termijn) en ik heb geen originele doos meer, hoe moet ik hem dan gaan versturen of wegbrengen? Gewoon common sense deugdelijk verpakken of zijn daar wettelijke bepalingen voor?

jankees

De verpakking heeft met de garantie niets te maken. Er moet een deugdelijk apparaat geleverd worden. Dat je de verpakking niet meer hebt doet daaraan niets af. De mogelijkheid bestaat dat een dergelijke bepaling voorkomt in algemene voorwaarden. Deze moeten dan wel van toepassing zijn. Het lijkt mij overigens onredelijk (bezwarend) om het ontbreken van de verpakking tegen te werpen in een garantiezaak. Duidelijk is immers dat er tussen het gebrek en het ontbreken van de verpakking geen enkel verband bestaat.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

eazyQ

Quote from: jankees on June 12, 2007, 11:09:02
De verpakking heeft met de garantie niets te maken. Er moet een deugdelijk apparaat geleverd worden. Dat je de verpakking niet meer hebt doet daaraan niets af. De mogelijkheid bestaat dat een dergelijke bepaling voorkomt in algemene voorwaarden. Deze moeten dan wel van toepassing zijn. Het lijkt mij overigens onredelijk (bezwarend) om het ontbreken van de verpakking tegen te werpen in een garantiezaak. Duidelijk is immers dat er tussen het gebrek en het ontbreken van de verpakking geen enkel verband bestaat.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan
OK, dank je voor deze heldere uitleg, kan ik eindelijk mijn vrouw vertellen dat we alle dozen van alle apparatuur wél weg kunnen gooien ;D.

Kjelt

Quote from: Tim Radges on June 12, 2007, 11:30:47
OK, dank je voor deze heldere uitleg, kan ik eindelijk mijn vrouw vertellen dat we alle dozen van alle apparatuur wél weg kunnen gooien ;D.
Tenzij je de apparatuur ooit nog 2e hands wilt verkopen, een originele doos en verpakkingsmateriaal is dan een plus, zeker in het duurdere segment.

RamonPhilippo

Direct de fabrikant aanspreken is soms niet mogelijk, omdat zij niet in een contractuele relatie staat tot de koper.
Behalve als er vormen van fabrieksgarantie zijn verstrekt (denk aan insturen garantiebewijzen).

De eis van de verkoper om een defect product met bijbehorende verpakking op te sturen, vloeit slechts voort uit het feit
dat het voor de RMA (defecte producten) afdeling van de desbetreffende firma gemakkelijker is om het product terug te sturen
naar hun leverancier c.q. de fabrikant. Wat de verkoper vergeet is dat zij een nieuw product aan de klant kunnen leveren, ook zonder
verpakking en deze verpakking van het vervangende product gebruiken om het defecte product in op te sturen naar de leverancier/fabrikant.

Staat de eis in de Algemene Voorwaarden dan kan via de open norm van art. 6:233 lid 1 BW bovenstaand argument aangedragen worden
ter invulling van de omstandigheden van het geval, om de onredelijk bezwraendheid van het beding te beargumenteren. Te meer de verpakking geen onderdeel van de non-conforme zaak betreft. Het gebruik van de videokaart betreft niet tevens de verpakking ;-).

RamonPhilippo

Even lichtelijk off-topic: ik denk zelfs dat het 'garantieverlies' na het verwijderen van een 'warranty void if removed' sticker, kwestieus is!
Het verwijderen van de sticker doet nog steeds niets af aan het feit dat de verkoper/fabrikant moet bewijzen dat onzorgvuldig met het product is omgesprongen; indien de consument zich beroept op non-conformiteit. Indien je bijv. een Dell pc voorziet van meer geheugen, dan zou je garantie dus vervallen. Mijns inziens, a load of crap ;-)

eazyQ

Quote from: RamonPhilippo on June 12, 2007, 12:52:16
Even lichtelijk off-topic: ik denk zelfs dat het 'garantieverlies' na het verwijderen van een 'warranty void if removed' sticker, kwestieus is!
Het verwijderen van de sticker doet nog steeds niets af aan het feit dat de verkoper/fabrikant moet bewijzen dat onzorgvuldig met het product is omgesprongen; indien de consument zich beroept op non-conformiteit. Indien je bijv. een Dell pc voorziet van meer geheugen, dan zou je garantie dus vervallen. Mijns inziens, a load of crap ;-)
Niet helemaal, vaak zitten dergelijke stickertje namelijk niet op plekken waar een eenvoudige upgrade gedaan worden door een gebruiker, maar juist op plekken waar een gebruiker eigenlijk niets te zoeken heeft.

gijsnoorlander

Of je de verpakking terug _moet_ sturen of niet weet ik niet, maar ik kan wel vertellen hoe het er aan de verkopende kant aan toe gaat.
Wat ik meestal op de TD deed bij defecte producten is een nieuw item pakken en alleen het ingeleverde omruilen (zoals al geopperd werd hierboven).
In dat geval ben je lekker snel klaar en is het voor beide kanten veruit het makkelijkst.
Een probleem is er wanneer je het artikel niet meer op voorraad hebt, of niet eens meer in het assortiment hebt.
De RMA-afdeling kreeg namelijk nogal eens artikelen gewoon terug van de leverancier (afhankelijk van welke leverancier), zonder dat er naar gekeken was omdat het niet compleet is. (dus zonder doos, boekjes, cd's, kabels, etc)
Als winkel wil je dat natuurlijk niet, maar of je dan de klant kunt verplichten om het met doos terug te sturen, geen idee.
Persoonlijk vond ik het erg verwerpelijk dat ze vanuit het hoofdkantoor gingen verplichten om de klant dan maar de 'kosten' van de ontbrekende verpakking in rekening te brengen. Van mijn kant ging ik dan ook wel eens bonnetjes foutief invullen zodat er als omschrijving "OEM product" stond, want die werden geleverd in een zakje.
Maar goed, een tegenvraag die je zou kunnen stellen aan de winkel is hoe ze dat dan doen bij compleet gebouwde PC's, wanneer die onderdelen zonder doosjes geleverd worden.

RamonPhilippo

Tim, mee eens.
Maar ben toch ook veel stickertjes tegengekomen (in een vorig leven) op kasten van pc's.
Kijk, een sticker op een schroef van een harddisk casing zegt natuurlijk voldoende!!!!

DVDGuy

Quote from: Tim Radges on June 12, 2007, 11:30:47
OK, dank je voor deze heldere uitleg, kan ik eindelijk mijn vrouw vertellen dat we alle dozen van alle apparatuur wél weg kunnen gooien ;D.

Ik zou daar in elk geval nog even het volgende over willen opmerken: bij Denon is het, vanwege de vele "grijze import", zaak dat je de doos wel bewaart, omdat dit volgens de importeur de enige manier is om onomstotelijk te "bewijzen" dat jouw Denon in Nederland gekocht is en ook officieel in Nederland is geïmporteerd.
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

jantje112

De kaart is inmiddels op een uitstekende manier vervangen. Ik kon eventueel tegen bijbetaling een nieuwer type nemen.