MPEG Multichannel, 48 channels, 96 kHz

Started by Erwin, February 16, 2003, 10:23:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erwin

MPEG MultiChannel
Auteur: Niels van Eijkelenburg | Datum: 01-06-2001 | Laatste Update: 11-08-2002


Inleiding op MPEG MultiChannel:

Het MPEG MultiChannel formaat, ook wel MPEG-2 Audio genaamd, is maar zelden toegepast voor doeleinden op de consumentenmarkt en inmiddels als dood verklaard. Het formaat is vergelijkbaar met concurrerende formaten als Dolby Digital van de Dolby Laboratories en DTS Digital Surround van Digital Theeatre Systems. MPEG was in de eerste instantie bedoeld als standaard voor de Europese DVD markt, maar heeft het daar al snel van Dolby Digital verloren.

Techniek van MPEG MultiChannel:

MPEG Multichannel is een formaat met een veel betere compressie dan bijvoorbeeld het oudere Dolby Digital. Dit heeft te maken met de zogenaamde filterbank van MPEG Multichannel dat een fijnere frequentie resolutie dan dat van Dolby heeft. Daarnaast kent het formaat diverse nieuwe snufjes welke het geluid verbeteren en is het een flexibeler formaat dan bijvoorbeeld Dolby Digital in de zin van een het aantal sampling rates en bitrates. MPEG Multichannel kan 48 channels en een sample rate van 96 kHz bevatten!

Beschikbaarheid MPEG MultiChannel:

Zoals gezegd is MPEG Multichannel inmiddels vrijwel niet meer terug te vinden op de Europese markt. Tijdens de introductie van de DVD in Europa was het voornamelijk Philips Electronics die haar receivers van aparte MPEG Multichannel decoders voorzag. Daarnaast was Columbia Tristar van Sony Pictures Entertainment de enige grote filmmaatschappij die MPEG Multichannel sporen op haar DVD releases gebruikte. Columbia Tristar is hier echter vrij snel mee gestopt en heeft deze titels heruitgegeven in het Dolby Digital formaat.  



Erwin

MPEG Multichannel is toch het enige formaat wat 7.1 geluid kan bevatten?? Dolby Digital EX 6.1 en DTS ES 6.1 verder gaat het niet, toch??? Kunnen we nu 7.1 vergeten???


En dan nog een vraagje; ik zou graag DVD om willen zetten naar SVCD. Ik ga nu de AC3 5.1 track naar 6 channels PCM geluid converteren en dan de center mixen met de left channel en nog een keer de center mixen met de right channel. Daarna de rear left en right bij elkaar. Ik krijg nu een MPEG-2 Multichannel 2/1 track / 192 kbps.....Is dit een goede manier??????

J.A.F._Doorhof

Hi,

7.1 kan ook wel in de toekomst met DD of DTS of MLP.
De nieuwe bron zal hopenlijk MLP gaan bevatten (dream on, maar goed).

DD en DTS zijn beide compressievormen, volgens mij maakt het niet uit of het 10.2 of 2.0 kanalen bevat, als de ontvanger het maar weer in elkaar kan zetten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"