Richi's stereo set

Started by Richi, May 16, 2007, 09:39:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

chansig

Quote from: Richi on May 23, 2022, 08:32:28
Er zijn diverse mensen op dit forum die voor mij de lol zodanig vergallen met hun zuigende opmerkingen, dat ik er nu helemaal klaar mee ben.

Geen idee of ik er 1 van ben. Ik sluit het niet uit. Mocht het zo zijn: ik ga me niet verontschuldigen voor mijn postgedrag.

Ik vind het wel jammer dat je deze keuze maakt, voor dit moment. Laat het gaan er is altijd wel iets/iemand waar je je aan kan storen/ergeren.

Wat Frank zegt: er zijn er die je posts waarderen (ik ben er zeker 1 van).

Gr. Hans


Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kempenaartjes

Quote from: Richi on May 15, 2022, 10:00:25
Het andere vloerkleed maakt eigenlijk nauwelijks verschil. Ik heb nog niet gemeten, maar ik hoor geen verschil. Dus dat is mooi. De sub speelt lekker mee en het klinkt weer toppie hiero.

:pompom:

Een mooie indeling cq inrichting ;). De opmerking mbt het vloerkleed kan ik begrijpen. Wij hebben een kort polig kleed vervangen door een hoogpolig kleed ( denk ongeveer tegen 10 centimeter). Dat maakt hier wel een wereld van verschil.

Wat betreft opmerkingen van sommigen: Dit weerhoudt ons een M&G te organiseren.
Als ik lees wat er soms bij Frank2 geplaatst wordt, man man man.

Vandaar wij de grotendeels leuke en leerzame berichten lezen en zelden reageren.

Geniet ervan!

Rob_Dingen

Quote from: Richi on May 16, 2022, 23:10:25
Aha, goed punt. Bedenk me nu hoe ik het kan doen:
- meten met DSP setting op Contour S 3.4 LE
- meten zonder DSP met crossover op 45Hz
En dan vergelijken dus. Slim!

Precies en dan op elkaar proberen te krijgen.

Quote from: Richi on May 23, 2022, 08:32:28
Er zijn diverse mensen op dit forum die voor mij de lol zodanig vergallen met hun zuigende opmerkingen, dat ik er nu helemaal klaar mee ben.

Het is nu eenmaal zo daarom schiet ik bij bepaalde personen uit mijn slof omdat die weinig bijdragen en steeds hetzelfde plaatje draaien zonder enig gefundeerde kennis.
En dan ook nog met een vervelende ondertoon.
Laat gaan probeer ik ook al lukt het niet altijd :D
En je hebt ook nog de ignore knop werkt redelijk behalve bij quotes dan zie je ze nog.

Rob

MAW

Quote from: DofN on May 16, 2022, 20:02:33
Het vervelende is dat een actieve sub vaak achter loopt op je passieve LS (meestal om 2 redenen: 1) je passieve LS worden direct aangestuurd vanuit je versterker, die dezelfde bron is voor je actieve subs. De versterker van je sub zorgt voor enkele ms vertraging en 2) subs staan vaak net even verder weg van je luisterplek dan je fronts, al doet niet iedereen dat) en de enige keuze die je hebt is hem zover vertragen dat hij weer in fase loopt met je LS. Hoe lager je crossover staat hoe minder gevoelig je oren zijn voor de vertraging door de subs.

De fraaiste integratie krijg je door je fronts te vertragen tot deze gelijk lopen met je subs.

Dit komt op mij wel echt drammerig over hoor. Dit is echt puur theoretisch..
Als een sub 50cm verder weg staat is dat bij 50hz (met een golflengte van 6,86m) 26 graden (26/360e). Dat is echt weinig hoor.
Zeker vergeleken met de fase verschuiving die zelfs de meeste high-end speakers hebben.

In de praktijk zijn fase verschuivingen in deze mate onder 100Hz in een woonkamer helemaal niet te horen.
Sterker nog. Zo'n verschuiving is binnen de tolerantie van vrijwel iedere luidspreker Tussen 50 en 500Hz.

En die vertraging waar je het over hebt idem.
50Hz is 50 trillingen per seconde. Dat is 0,05 trillingen per ms.
Dat is 1/20e van een golflengte. 360 graden / 20 = 18 graden verschuiving op een golf van 360 graden. En dat bij 50Hz.
Dat gaat echt nergens over..
Gr. Martijn

Hannibal_

Quote from: Richi on May 23, 2022, 08:32:28
Er zijn diverse mensen op dit forum die voor mij de lol zodanig vergallen met hun zuigende opmerkingen, dat ik er nu helemaal klaar mee ben.

DSP gaat mij boven de pet in de zin dat ik er geen ervaring mee heb.
Maar ik lees de avonturen met plezier, hoor.

Ik hoop niet dat je je laat tegenhouden/beinvloeden door opmerkingen van anderen.
:lookaround:
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Laan

Quote from: Richi on May 23, 2022, 08:32:28
Er zijn diverse mensen op dit forum die voor mij de lol zodanig vergallen met hun zuigende opmerkingen, dat ik er nu helemaal klaar mee ben.

Dat zou jammer zijn Richard. Juist door leden als jij zit ik hier nu vaker en vond de test en m&g hartstikke leuk. Hoop dat je een ander gevoel erbij krijgt. Het is vaak niet zo rottig bedoeld als je het leest he?
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

morca

Quote from: MAW on May 23, 2022, 14:18:32
Dit komt op mij wel echt drammerig over hoor. Dit is echt puur theoretisch..
Als een sub 50cm verder weg staat is dat bij 50hz (met een golflengte van 6,86m) 26 graden (26/360e). Dat is echt weinig hoor.
Zeker vergeleken met de fase verschuiving die zelfs de meeste high-end speakers hebben.

In de praktijk zijn fase verschuivingen in deze mate onder 100Hz in een woonkamer helemaal niet te horen.
Sterker nog. Zo'n verschuiving is binnen de tolerantie van vrijwel iedere luidspreker Tussen 50 en 500Hz.

En die vertraging waar je het over hebt idem.
50Hz is 50 trillingen per seconde. Dat is 0,05 trillingen per ms.
Dat is 1/20e van een golflengte. 360 graden / 20 = 18 graden verschuiving op een golf van 360 graden. En dat bij 50Hz.
Dat gaat echt nergens over..
Wablief....
Als je fase van je sub fout staat.
Zal je bass uitdoven.
Gaat zeker wel ergens over....

Quote from: Richi on May 23, 2022, 08:32:28
Er zijn diverse mensen op dit forum die voor mij de lol zodanig vergallen met hun zuigende opmerkingen, dat ik er nu helemaal klaar mee ben.
Nee nee Richard.
Niet weggaan .
Doe dan ignore.

Rob_Dingen

Quote from: morca on May 23, 2022, 21:01:41
Wablief....
Als je fase van je sub fout staat.
Zal je bass uitdoven.
Gaat zeker wel ergens over....
Je moet het stuk beter lezen MAW heeft helemaal gelijk met zijn stuk.

Rob

jellejanssen

#2783
 :nopompom:Was n reactie op n oouuude post, sry

DofN

#2784
Quote from: MAW on May 23, 2022, 14:18:32
Dit komt op mij wel echt drammerig over hoor. Dit is echt puur theoretisch..


In de praktijk zijn fase verschuivingen in deze mate onder 100Hz in een woonkamer helemaal niet te horen.

Dat heb ik ook keurig genoemd, dus waarom je er zo vol in gaat? Er zijn echter mensen die erbij zweren om dit precies volgens de theorie te doen, en daarom heb ik het heel globaal uitgelegd.

Quote

Quote from: DofN on May 16, 2022, 20:35:54

    Vertraging van subs is bij zulke lage frequenties eigenlijk niet hoorbaar, gelukkig maar :)


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

MAW

#2785
Quote from: morca on May 23, 2022, 21:01:41
Wablief....
Als je fase van je sub fout staat.
Zal je bass uitdoven.
Gaat zeker wel ergens over....

Met 'uit fase' bedoel je dan dat je de fase ineens precies 180 graden verschuift bij een specifieke frequentie.
Dat hoeft in de praktijk dus helemaal niet het geval te zijn. Als je je sub wat verschuift of als hij één (of een paar) ms vertraging heeft dan verschuift de fase tientallen graden (niet 180 graden). De bas dooft dan helemaal niet uit. Je hoort het niet eens.

Kijk maar eens wat de fase response van je luidsprekers is. De kans is groot dat deze meer dan tientallen of zelfs honderden graden afwijkt over het hele spectrum.

En als je dan al fase van een sub al wilt alignen moet deze 360 graden variabel instelbaar zijn. Zo'n 0 of 180 graden switch is best wel een amateuristische oplossing. Je flipt daarmee de fase 180 graden in de hoop dat hij dan minder afwijkt.
Gr. Martijn

morca

Quote from: MAW on May 24, 2022, 09:41:36
Met 'uit fase' bedoel je dan dat je de fase ineens precies 180 graden verschuift bij een specifieke frequentie.
Dat hoeft in de praktijk dus helemaal niet het geval te zijn. Als je je sub wat verschuift of als hij één (of een paar) ms vertraging heeft dan verschuift de fase tientallen graden (niet 180 graden). De bas dooft dan helemaal niet uit. Je hoort het niet eens.

Kijk maar eens wat de fase response van je luidsprekers is. De kans is groot dat deze meer dan tientallen of zelfs honderden graden afwijkt over het hele spectrum.

En als je dan al fase van een sub al wilt alignen moet deze 360 graden variabel instelbaar zijn. Zo'n 0 of 180 graden switch is best wel een amateuristische oplossing. Je flipt daarmee de fase 180 graden in de hoop dat hij dan minder afwijkt.
Idd ,ik week teveel van jouw uitleg af.
Je punt is correct.
Mijn excuus voor de verwarring  :)

Ik doelde idd op grotere afwijkingen.
Maar dat was niet aan de orde in jouw uitleg.

Een 180 graden schakelaar heb je weinig aan idd.
Dat is net als een staatslot kopen en hopen dat hij valt  ;D

Ik snap niet dat ze er geen potmeter opzetten,of in het menu variable zoals een potmeter(tot 360 dan)
Mijn hypexen hebben wel zo,n draaiknop.
ideaal met afstellen :music:

DofN

Quote from: MAW on May 24, 2022, 09:41:36
Met 'uit fase' bedoel je dan dat je de fase ineens precies 180 graden verschuift bij een specifieke frequentie.
Dat hoeft in de praktijk dus helemaal niet het geval te zijn. Als je je sub wat verschuift of als hij één (of een paar) ms vertraging heeft dan verschuift de fase tientallen graden (niet 180 graden). De bas dooft dan helemaal niet uit. Je hoort het niet eens.

Kijk maar eens wat de fase response van je luidsprekers is. De kans is groot dat deze meer dan tientallen of zelfs honderden graden afwijkt over het hele spectrum.

En als je dan al fase van een sub al wilt alignen moet deze 360 graden variabel instelbaar zijn. Zo'n 0 of 180 graden switch is best wel een amateuristische oplossing. Je flipt daarmee de fase 180 graden in de hoop dat hij dan minder afwijkt.

Zit je nou te drammen om een fase knopje, of lees ik net als jij over allerlei informatie heen?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

MAW

Gr. Martijn

Rob_Dingen

Quote from: DofN on May 24, 2022, 18:10:20
Zit je nou te drammen om een fase knopje, of lees ik net als jij over allerlei informatie heen?
Denk dat jij de enige bent die over allerlei informatie leest.
En hij zit overigens nergens over te drammen.

Rob

Laan

Poeh... Jullie kunnen zo de tweede kamer in.  :tounge2:
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Rob_Dingen

Quote from: Laan on May 24, 2022, 20:46:08
Poeh... Jullie kunnen zo de tweede kamer in.  :tounge2:
Dan zou er meer gebeuren als nu.

Rob

minplus

Kom Richi, je laat je toch niet door zuigers (wie het ook mogen zijn) uit je eigen topic jagen?
Schouders ophalen en een  ^^ met een :nowink: plaatsen en ik zie nog wel een paar geschikte. :)
Moar zund as joe nait meer in joen aigen toppik poost. :nopompom:
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Richi

#2793
Beste allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ik waardeer dat zeer. Via het forum heb ik veel leuke mensen ontmoet en tegelijkertijd veel geleerd. Dat heeft zeker bijgedragen tot de kwaliteit van de set die er nu staat. Het plezier in genieten van muziek en films staat voor mij centraal in de hobby. Door onze privé situatie heb ik weinig behoefte aan negativiteit. We hebben hier al uitdaging genoeg om het een beetje leuk te houden. Dus probeer ik op het forum positief te posten, mensen te helpen en mijn kennis met anderen te delen.

Nieuwelingen durven bijna geen vraag meer te stellen, lijkt me zo, als je ziet wat er in die topics allemaal wordt gepost. De druppel was voor mij dat iemand in het Naim topic om advies vroeg over het verbeteren van zijn set, waar enkelen er direct op sprongen met allerlei akoestische adviezen op basis van één foto van een deel van een woonkamer. Want ja, op basis van die foto moest het wel ruk klinken en het aanpassen van de ruimte was de oplossing. Prima als men dat adviseert, maar dat er daarbij geen hoor en wederhoor mogelijk is, dat gaat er bij mij niet in.

De stelligheid waarmee hier soms zaken worden beweerd en geponeerd als DE waarheid, dat stuit mij tegen de borst. En ik ben het gewoon zat. Dit forum moet ontspanning zijn en geen constant gevecht met anderen waarbij je je eerst drie keer afvraagt wat je bericht nu weer voor reacties zal oproepen. Een reactie van omstanders nota bene, in dit geval niet eens van degene die in eerste instantie om het advies vroeg.

Ik hou met een aantal mensen van het forum contact, maar dan wel via de Whatsapp en middels bezoekjes. Vandaag ben ik met Lars en Niels zelfs naar Alkmaar gereden (vanuit Huissen bij Arnhem) om een geweldig cadeau  van een mede forumlid op te halen. Zo geweldig en hartverwarmend dat zulke mensen ook bestaan, maar helaas (?) zijn dat niet de mensen met een grote mond en behoren ze daardoor tot de stille meerderheid hier op het forum. Het was een fantastische dag die zonder dit forum nooit had plaatsgevonden.

Ik vind het heel jammer dat het zo loopt, maar het HT Forum kost mij in zijn huidige vorm teveel negatieve energie en daar heb ik geen zin meer in.

Groet,
Richard

PS. Ik heb een fotootje toegevoegd waarop je kan zien waar wij mee zijn verrast vandaag.  :inlove:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

sschot

Fantastisch, samen genieten!

Dit is zo veel belangrijker, naast alle negatieve energie die ook dit kost, dat ik je reactie niet anders als kan respecteren maar ook begrijpen.

Los van alles, het ga jullie goed en mogelijk komen er weer andere tijden, later een keer........

Een hartelijke groet,

Steven
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Tabcam

Treurig bericht maar ik kan je keuze wel begrijpen. Helaas een verschijnsel dat totnogtoe onlosmakelijk met sociale media gekoppeld lijkt te zijn.

Leuke foto en heerlijk Niels en jij zo lekker aan het spelen te zien! Veel plezier en positiviteit in jullie toekomst gewenst en hopelijk tot binnenkort!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Hannibal_

Hi Richard,

Zonde om te horen dat het forum nog steeds negatief negatief voor komt.
Ik kan me het ergens wel indenken.

Ik hoop dat jullie gezin maximaal kan genieten van het leven, ondanks de uitdagingen.

Leuk plaatje in ieder geval.
We dragen jullie een warm hart toe.

Han
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

chansig

Sterkte en succes met alles.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kerkhoffd

Jammer Richard. Maar als dit het beste voelt, de juiste beslissing. Gezin en welzijn zijn belangrijker dan wát dan ook.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Martin!!!

Jammer Richard, maar begrip hoor, ik post hier niet zo veel maar las wel graag je avonturen.....
mainly British stuff