Richi's stereo set

Started by Richi, May 16, 2007, 09:39:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hannibal_

Quote from: Richi on May 12, 2022, 08:43:55
Het ging als volgt:
- amp ingebouwd, ging goed aan, maar geen geluid
- uitgeschakeld en weer ingeschakeld
- firmware update uitgevoerd, ging goed, maar geen geluid
- uitgeschakeld en weer ingeschakeld
- met instellingen gespeeld, bood geen soelaas
- uitgeschakeld en weer ingeschakeld
- TabCam gebeld  ;D
- gebaald dat de sub het niet deed
- tegen beter weten in een factory reset gedaan en toen hoorde ik een plop
- daarna deed ie het gewoon en vanochtend gelukkig nog steeds  :D

Gelukkig een goede afloop in ieder geval.
Je zou er moedeloos van worden...
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Tabcam

Quote from: Hannibal_ on May 12, 2022, 09:53:23
Gelukkig een goede afloop in ieder geval.
Je zou er moedeloos van worden...
Nooit moedeloos worden ;). Wat ik de afgelopen jaren heb gemerkt is dat doorzetten loont. Soms is het best een frustrerende hobby als de zaken niet gaan zoals je wilt of verwacht. Soms laat ik het even rusten, vooral als ik moe ben is dat verstandig :angel:, soms zelfs weken en één keer een paar maanden. Dat laatste was zonde, het stond genieten van de muziek in de weg en de fout bleef in de set zitten :blink:.

Het leukste komt pas als meerdere zaken ineens op hun plek vallen. Dan krijg ik er zelfs dubbele energie van omdat je én een goed gevoel van gedane arbeid hebt én lekker van de muziek kan genieten :music:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Richi

En de sub doet het weer en een nieuw vloerkleed. Vanavond REW maar weer eens draaien en kijken hoe het nu allemaal klinkt...  :D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Xander32



Mooie opstelling en sfeervolle inrichting 👌🏻 ... enne, jullie hebben ook wel een fijn uitzicht.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Richi

Quote from: Xander32 on May 13, 2022, 16:08:50


Mooie opstelling en sfeervolle inrichting 👌🏻 ... enne, jullie hebben ook wel een fijn uitzicht.
Dank je. En ja, we kijken wel lekker weg hier.  8)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

MAW

Fijn dat hij het doet. Ik vind het laag echt fijn bij jou met die sub.
Gr. Martijn

El Nino

Staat er mooi bij Richi! Geniet ervan......
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

Richi

Het andere vloerkleed maakt eigenlijk nauwelijks verschil. Ik heb nog niet gemeten, maar ik hoor geen verschil. Dus dat is mooi. De sub speelt lekker mee en het klinkt weer toppie hiero.

:pompom:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Hannibal_

gaaf luisterplekje!

Fijn dat alles ook weer marcheert
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

MAW

Quote from: Richi on May 13, 2022, 14:56:13
En de sub doet het weer en een nieuw vloerkleed. Vanavond REW maar weer eens draaien en kijken hoe het nu allemaal klinkt...  :D

oh joh.. overheen gelezen. maar mooi kleed hoor!!
Gr. Martijn

Richi

#2760
Bedankt allemaal. Ik heb de sub wel anders afgeregeld. Ik gebruikte de Contour S 3.4 LE preset op de sub om optimaal aan te sluiten bij mijn front luidsprekers, maar daarvoor moest ik het signaal door de sub laten lopen naar de eindversterker. Ik kreeg het met diezelfde instelling op de sub niet goed als ik het signaal niet door de sub liet lopen. Dus dit weekend de stoute schoenen aangetrokken om de sub af te regelen op 45Hz crossover frequentie en daarna het volume op gehoor afgesteld. Dit geeft hetzelfde resultaat qua integratie tussen sub en luidsprekers met als voordeel dat het signaal niet meer door de sub loopt. De DSP van de sub past nu alleen nog de EQ instellingen toe om wat pieken in het laag te dempen.

Dus het is nu zo aangesloten:
- voorversterker direct naar de eindversterker via XLR
- voorversterker direct naar de sub via RCA-XLR
- sub afgeregeld op 45Hz crossover
- als ik beneden volume 20/100 speel, schakelt de sub uit na 20 minuten, maar dat is prima

Zoals sommigen van jullie al schreven, had ik dus net zo goed een sub van een ander merk kunnen kopen. Want ik maak nu geen gebruik meer van de Dynaudio presets. Blijft dat deze sub erg compact is en heel goed klinkt. Plus dat ie optisch goed bij de luidsprekers past.  :D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Tabcam

Dat is volgens mij het lastige met subwoofers. Loopt het signaal via de subwoofer, krijg je vrijwel altijd een extra AD/DA stap, ga je via de set heeft een subwoofer vaak tijd nodig om de correcties uit te kunnen rekenen en zou je het signaal eerder moeten versturen ofwel is dat niet de ideale plek om de (ruimte)correcties te doen. Stuur je het signaal "versneld" naar de subwoofer heb je weer timingproblemen met mijn HT setup. De mooiste optie is misschien wel het signaal analoog te splitsen.

Wel mooi dat je het nu zo voor elkaar hebt en nu dus tijd om naar een betere subwoofer uit te kijken :devil:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob_Dingen

Hoi Richi,

Heb dacht ik ergens gelezen dat je kan meten met REW.
Als dat zo is sluit de sub weer op de oude manier aan laat de eindversterkers uit zet de microfoon 1cm van de conus en meet de sub met de dynaudio preset die je het best vond klinken.
Als je die meting hebt kun je hem hier posten dan kan ik wel zeggen wat je in moet stellen.
Maar je kan op die manier natuurlijk ook zelf gaan prutsen zodat jou nieuw ingestelde curve over die van de preset ligt.
Als ik de data van de speaker lees speelt hij al vanaf 35Hz -3dB
Is het toevallig niet zo dat er ook een filter in de sub zit voor de main speakers?
Ook dat kan je natuurlijk meten op eenzelfde manier.
Maar op deze manier klopt de 45Hz die je ingesteld hebt niet.

Rob

DofN

Quote from: Richi on May 16, 2022, 17:33:05
Bedankt allemaal. Ik heb de sub wel anders afgeregeld. Ik gebruikte de Contour S 3.4 LE preset op de sub om optimaal aan te sluiten bij mijn front luidsprekers, maar daarvoor moest ik het signaal door de sub laten lopen naar de eindversterker. Ik kreeg het met diezelfde instelling op de sub niet goed als ik het signaal niet door de sub liet lopen. Dus dit weekend de stoute schoenen aangetrokken om de sub af te regelen op 45Hz crossover frequentie en daarna het volume op gehoor afgesteld. Dit geeft hetzelfde resultaat qua integratie tussen sub en luidsprekers met als voordeel dat het signaal niet meer door de sub loopt. De DSP van de sub past nu alleen nog de EQ instellingen toe om wat pieken in het laag te dempen.

Dus het is nu zo aangesloten:
- voorversterker direct naar de eindversterker via XLR
- voorversterker direct naar de sub via RCA-XLR
- sub afgeregeld op 45Hz crossover
- als ik beneden volume 20/100 speel, schakelt de sub uit na 20 minuten, maar dat is prima

Zoals sommigen van jullie al schreven, had ik dus net zo goed een sub van een ander merk kunnen kopen. Want ik maak nu geen gebruik meer van de Dynaudio presets. Blijft dat deze sub erg compact is en heel goed klinkt. Plus dat ie optisch goed bij de luidsprekers past.  :D

Het vervelende is dat een actieve sub vaak achter loopt op je passieve LS (meestal om 2 redenen: 1) je passieve LS worden direct aangestuurd vanuit je versterker, die dezelfde bron is voor je actieve subs. De versterker van je sub zorgt voor enkele ms vertraging en 2) subs staan vaak net even verder weg van je luisterplek dan je fronts, al doet niet iedereen dat) en de enige keuze die je hebt is hem zover vertragen dat hij weer in fase loopt met je LS. Hoe lager je crossover staat hoe minder gevoelig je oren zijn voor de vertraging door de subs.

De fraaiste integratie krijg je door je fronts te vertragen tot deze gelijk lopen met je subs.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Richi

Quote from: Tabcam on May 16, 2022, 19:04:49
Dat is volgens mij het lastige met subwoofers. Loopt het signaal via de subwoofer, krijg je vrijwel altijd een extra AD/DA stap, ga je via de set heeft een subwoofer vaak tijd nodig om de correcties uit te kunnen rekenen en zou je het signaal eerder moeten versturen ofwel is dat niet de ideale plek om de (ruimte)correcties te doen. Stuur je het signaal "versneld" naar de subwoofer heb je weer timingproblemen met mijn HT setup. De mooiste optie is misschien wel het signaal analoog te splitsen.

Wel mooi dat je het nu zo voor elkaar hebt en nu dus tijd om naar een betere subwoofer uit te kijken :devil:!
Een nieuwe sub? Echt niet! Petra is net gewend aan dat leuke bijzettafeltje.  :tounge:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Quote from: Rob_Dingen on May 16, 2022, 19:29:41
Hoi Richi,

Heb dacht ik ergens gelezen dat je kan meten met REW.
Als dat zo is sluit de sub weer op de oude manier aan laat de eindversterkers uit zet de microfoon 1cm van de conus en meet de sub met de dynaudio preset die je het best vond klinken.
Als je die meting hebt kun je hem hier posten dan kan ik wel zeggen wat je in moet stellen.
Maar je kan op die manier natuurlijk ook zelf gaan prutsen zodat jou nieuw ingestelde curve over die van de preset ligt.
Als ik de data van de speaker lees speelt hij al vanaf 35Hz -3dB
Is het toevallig niet zo dat er ook een filter in de sub zit voor de main speakers?
Ook dat kan je natuurlijk meten op eenzelfde manier.
Maar op deze manier klopt de 45Hz die je ingesteld hebt niet.

Rob
Dat is een goed idee Rob, dat zal ik eens doen als ik weer ga meten. Punt is wel dat ik net de bekabeling weer heb aangepast en weggewerkt, zodat ik de vergelijking niet  1-2-3 kan doen.

De DSP kan inderdaad ook iets doen met de main speakers, maar ik heb van Dynaudio begrepen dat de DSP het signaal naar mijn speakers full range doorgeeft. Dus het is puurt ter aanvulling van het laag. En met de 45Hz instelling is dat ook wat ik hoor. Ik kan de crossover regelen in stappen van 5Hz en mijn startpunt was 10Hz boven de minimumfrequentie die de luidspreker weergeeft. En dat is dus 35Hz + 10Hz = 45Hz. En eigenlijk vind ik het heel goed klinken. :-)

Wat ik natuurlijk ook kan doen is een REW meting uitvoeren op de sub, op de mains en op beide samen. Daar kan jij vast ook wel iets uit aflezen? En scheelt mij weer het omgooien van de bekabeling.  :hehe:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Quote from: DofN on May 16, 2022, 20:02:33
Het vervelende is dat een actieve sub vaak achter loopt op je passieve LS (meestal om 2 redenen: 1) je passieve LS worden direct aangestuurd vanuit je versterker, die dezelfde bron is voor je actieve subs. De versterker van je sub zorgt voor enkele ms vertraging en 2) subs staan vaak net even verder weg van je luisterplek dan je fronts, al doet niet iedereen dat) en de enige keuze die je hebt is hem zover vertragen dat hij weer in fase loopt met je LS. Hoe lager je crossover staat hoe minder gevoelig je oren zijn voor de vertraging door de subs.

De fraaiste integratie krijg je door je fronts te vertragen tot deze gelijk lopen met je subs.
Daar was ik dus ook bang voor, maar ik hoor geen enkele vertraging of iets dergelijks. De integratie is - in mijn oren - uitstekend nu. Een heel snelle DSP misschien? (is een DSP module van Hypex trouwens die er in zit)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

DofN

#2767
Vertraging van subs is bij zulke lage frequenties eigenlijk niet hoorbaar, gelukkig maar :)


Ik weet niet waar je de DSP nu hebt, in je sub? Dan kan je je fronts niet vertragen, tenzij je het signaal voor je fronts via de sub laat vertragen (maar ik weet niet of een DSP van een subwoofer geavanceerd genoeg is om dat te kunnen).

Het fraaist (in theorie) is om je signaal naar een (analoge/digitale dsp) te sturen en daar de delays van de fronts in te geven, of in je versterker te regelen als daarin de mogelijkheid is om delays in te vullen voor je fronts (de delay t.o.v. van je subs). Vanuit daar gaat het signaal naar je fronts en subs.




You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Rob_Dingen

Quote from: Richi on May 16, 2022, 20:26:39
Wat ik natuurlijk ook kan doen is een REW meting uitvoeren op de sub, op de mains en op beide samen. Daar kan jij vast ook wel iets uit aflezen? En scheelt mij weer het omgooien van de bekabeling.  :hehe:
Nee dat word niks omdat je in de ruimte niet fatsoenlijk laag kan meten.
Near field metingen zijn voor dit werk het betrouwbaarst.
En goede metingen heeft Dynaudio al gedaan en daar hun sub op aangepast, dus die curve kopiëren is de beste en makkelijkste oplossing.
Wat verschil in afstand sub speaker is niet zo erg met zo'n lange golflengtes maar het beste is er langs zetten.

Rob

Richi

Quote from: DofN on May 16, 2022, 20:35:54
Vertraging van subs is bij zulke lage frequenties eigenlijk niet hoorbaar, gelukkig maar :)
Daar lijkt het inderdaad op, want het klinkt super.

Quote from: DofN on May 16, 2022, 20:35:54
Ik weet niet waar je de DSP nu hebt, in je sub? Dan kan je je fronts niet vertragen, tenzij je het signaal voor je fronts via de sub laat vertragen (maar ik weet niet of een DSP van een subwoofer geavanceerd genoeg is om dat te kunnen).
De DSP zit in de sub. Daar kan je ook de afstanden instellen van de mains en de sub t.o.v. de luisterplek. Maar aangezien ik het signaal niet meer door de sub laat lopen, is dat niet langer van toepassing. Wat wel werkt, zijn de PEQ instellingen om diverse pieken te dempen.

Quote from: DofN on May 16, 2022, 20:35:54
Het fraaist (in theorie) is om je signaal naar een (analoge/digitale dsp) te sturen en daar de delays van de fronts in te geven, of in je versterker te regelen als daarin de mogelijkheid is om delays in te vullen voor je fronts (de delay t.o.v. van je subs). Vanuit daar gaat het signaal naar je fronts en subs.
Mee eens, maar de 'less is more' benadering bevalt me prima zo.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Quote from: Rob_Dingen on May 16, 2022, 22:59:19
Nee dat word niks omdat je in de ruimte niet fatsoenlijk laag kan meten.
Near field metingen zijn voor dit werk het betrouwbaarst.
En goede metingen heeft Dynaudio al gedaan en daar hun sub op aangepast, dus die curve kopiëren is de beste en makkelijkste oplossing.
Wat verschil in afstand sub speaker is niet zo erg met zo'n lange golflengtes maar het beste is er langs zetten.

Rob
Aha, goed punt. Bedenk me nu hoe ik het kan doen:
- meten met DSP setting op Contour S 3.4 LE
- meten zonder DSP met crossover op 45Hz
En dan vergelijken dus. Slim!
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

morca

Quote from: Richi on May 16, 2022, 23:08:19
Daar lijkt het inderdaad op, want het klinkt super.
De DSP zit in de sub. Daar kan je ook de afstanden instellen van de mains en de sub t.o.v. de luisterplek. Maar aangezien ik het signaal niet meer door de sub laat lopen, is dat niet langer van toepassing. Wat wel werkt, zijn de PEQ instellingen om diverse pieken te dempen.
Mee eens, maar de 'less is more' benadering bevalt me prima zo.
Voor optimale integratie van een subwoofer, is een crossover en een dsp "more then less" imo.

Ik snap je gedachte
Maar zonder krijg je het nooit helemaal goed.
Misschien goed genoeg,omdat je het niet met gehoord hebt.

Dit is niet als kritiek bedoeld, maar nogmaals een hint waar je het zoeken moet. ;D

Richi

Er zijn diverse mensen op dit forum die voor mij de lol zodanig vergallen met hun zuigende opmerkingen, dat ik er nu helemaal klaar mee ben.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

frank2

Quote from: Richi on May 23, 2022, 08:32:28
Er zijn diverse mensen op dit forum die voor mij de lol zodanig vergallen met hun zuigende opmerkingen, dat ik er nu helemaal klaar mee ben.
helaas is dat zo, gewoon nooit op reageren, er zijn er ook die graag je bijdrage lezen
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

WillyP

Daar sluit ik me helemaal bij aan. Voor dit topic staan bij mij de notificaties aan omdat ik het leuk vind om over je belevenissen te lezen.

WillyP