Richi's stereo set

Started by Richi, May 16, 2007, 09:39:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Zweitse

Ik zit eigenlijk een beetje te wachten op de eerste tests van de CS30, maar dat zal ook nog wel even duren.

Richi

Quote from: Zweitse on January  4, 2018, 13:03:07
Ik zit eigenlijk een beetje te wachten op de eerste tests van de CS30, maar dat zal ook nog wel even duren.
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar. De informatievoorziening vanuit AVM over de vertragingen in de levertijd, zou wel beter kunnen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Inmiddels staat hier een setjes Q Acoustics Concept 500 op proef om tegemoet te komen aan de wens van mijn betere helft om over te stappen naar een kleinere luidspreker. Ze staan hier een week en ik zal hier de komende dagen wat ervaringen neerpennen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

fietser

Volg modus.  ;D Ben zelf ook weer op zoek. Maar hoef niet perse kleiner :clapping:
Manger P1, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Micro Diamond speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200.

Nahpets

Quote from: Richi on January 16, 2018, 09:26:30
de wens van mijn betere helft om over te stappen naar een kleinere luidspreker.

Ach, en het leek nog wel zo'n aardig meiske toen jullie nog niet getrouwd waren.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Richi

Quote from: Nahpets on January 16, 2018, 17:10:37
Ach, en het leek nog wel zo'n aardig meiske toen jullie nog niet getrouwd waren.
:D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

H&C Hifi

ik ben wel benieuwd naar de eerste bevindingen  ;)

Richi

Mijn eerste bevindingen na een relatief korte luistersessie gisterenavond (we hadden een ouderavond van onze dochter en waren pas laat thuis) zijn, dat het schitterend afgewerkte luidsprekers zijn die perfect in ons interieur passen. Het laag is heel mooi gelaagd en dynamisch. Erg fraai. De hoge tonen lijken minder verfijnd dan ik gewend ben van de Pios en het midden lijkt net wat minder open. Maar ... de speakers zijn nog niet ingespeeld (nieuw uit de doos) en ik heb de Pios nog niet teruggeplaatst. Het echte vergelijken begint morgenavond met mijn zwager en zaterdagavond gaan we met het vaste luisterploegje aan de slag.

Maar dat zijn dus de eerste bevindingen.  :smile:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Even Yello draaien tijdens de lunch. Retestrak en lekker dynamisch.  :smile:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

H&C Hifi

Top, ik ben heel benieuwd  :)

Richi

Inmiddels staan de luidspreker hier enkele dagen en heb ik een paar uur serieus kunnen luisteren. Vanavond ga ik met mijn zwager er eens goed voor zitten.

Q Acoustics Concept 500

Wij vinden de luidspreker erg mooi. De uitvoering die hier staat is in zwart hoogglans, en het achterste deel (ongeveer 1/3) is uitgevoerd in walnoot. Er zit een ronde aluminium voet onder waarbij metalen pootjes en spikes worden geleverd. De luidsprekers staan op de pootjes omdat de spikes anders de vloer beschadigen. Ik heb geen extra Spike onderzetters, vandaar dat ik het hier even mee moet doen.

De afwerking van de luidspreker is erg fraai. De hoogglans afwerking is super strak en ook de voet is heel fraai gemaakt. In de lak aan de voorzijde staat een Q logo in mat, wat dus heel subtiel opvalt als het licht er goed op valt.

Aan de achterzijde zitten bi-wire aansluitterminals, wat maakt dat ik de luidsprekerkabel gemakkelijk kan ompluggen vanaf de Pioneers. De basreflexpoort zit aan de achterzijde en er wordt een foam demping meegeleverd waarmee de poort geheel of gedeeltelijk kan worden afgesloten. In ons geval heb ik de poort opengelaten, omdat ik dat goed vind klinken. De luidsprekers staan ongeveer 30 cm van de achterwand en ruim een meter van de zijwanden, dus ze hebben ruimte om te ademen.

Wat bijzonder is, is de metalen brug die wordt meegeleverd waarmee je de hoge tonen naar je smaak kan aanpassen. Zonder brug wordt de tweeter 0.5db gedempt en met de brug kan je kiezen voor 0.5db extra of neutraal. Ik heb ze op neutraal staan omdat gedempt de sprankeling weg is en met 0.5db extra het wat te schreeuwerig klinkt.

Al met al is het een heel fraaie luidspreker die in verhouding met de Pioneer een stuk minder (optische) ruimte in de kamer inneemt. De Pios zijn 130cm hoog en deze luidsprekers 115cm, maar ze zijn vooral ook smaller en minder diep.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Xander32

Positieve eerste geluiden 🎶
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Jumping Jack

Ik heb ze op de new music beurs in Brussel gezien, mooie speakers alleen die beugel onderaan vind ik wat minder geslaagd.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Richi

Na een gezellig avondje geconcentreerd luisteren, schuiven, ompluggen en evalueren zijn de eerste conclusies een feit. Mijn zwager (forumnaam Bottlekiss) en ik hebben beide flink wat luisterervaring maar ook een verschillende muzieksmaak. We hebben allebei diverse nummers gekozen vanavond. Een selectie van wat er zoal is langs gekomen:
- Takla Makan - Yello
- Where it's at - Beck
- Diamonds - Rihanna
- The logica song - Supertramp
- Limbo - Yello
- The man's too strong - Dire Straits
- When we were young - Adele
- Big Love - Fleetwood Mac
- New York Morning - Elbow
- Whish U were here - Bliss

De Q Acoustic Concept 500 luidsprekers (vanaf nu Qs) spelen dynamischer dan de Pioneer S1-EX (vanaf nu Pios) en dat is erg lekker. Zeker ook op lage volumes komt het lekkerder binnen. Wel hebben we gedurende het luisteren om de Qs naar voren te halen en de basreflexpoorten gedeeltelijk te dempen omdat het 'allemaal wat veel werd'. Met name popmuziek profiteert van de dynamiek en het gemak waarmee de Qs spelen. De Pios klinken in vergelijking wat saai en het volume moet wat worden opgeschroefd om een vergelijkbare beleving te krijgen.

De Qs zijn ook meer forward vergeleken met de Pios. Beide luidsprekers hebben een mooie 3D afbeelding, maar bij de Qs ligt dat dichter bij de luisteraar dan bij de Pios. Het is echt een verschil in karakter waar je ook even aan moet wennen als je net hebt omgeschakeld.

Als je de dynamiek (stevig laag en sprankelend hoog) en het forward karakter van de Qs hoort, dan speelt het meteen lekker, maar in vergelijking met de Pios mis je verfijning. De tweeter van de Qs is duidelijk minder goed dan die van de Pios. De Beryllium tweeter van de Pios is zo ontzettend natuurlijk en verfijnd, dat hoor je onmiddellijk bij stemmen en ook in de algehele ambiance. Adèle klinkt op de Qs wat geforceerd en soms schel, waar ze bij de Pioneer heerlijk zwoel klinkt en de stem veel natuurlijker overkomt. Ook Sinead O'Conner klinkt op de Qs wat dun en haar stem heeft op de Pios meer body en textuur. De piano op 'Bewitched, Bothered and Bewildered' klinkt op de Pios meer als een piano, ondanks de 'dunne klank' in de opname. Via de Qs is het geen piano maar een synthesizer.

De algehele ambiance die de Pios neerzetten is veel verfijnder, rustiger en meer uitgebalanceerd. Uiteindelijk hangt het erg van je smaak af wat 'beter' klinkt. Yello en popmuziek klinkt heel erg lekker op de Qs, terwijl jazz en akoestische muziek op de Pios beter tot zijn recht komt. Het midden en hoog klinkt op de Pios natuurlijker en verfijnder, wat stemmen enorm ten goed komt.

Voorlopige en voorzichtige conclusie

De verfijning van de Pios is erg belangrijk voor mijn muziek smaak. Stemmen klinken natuurlijker op de Pios, maar daarentegen klinken veel instrumenten dynamischer op de Qs. Aangezien ik kritisch ben op de weergave van stemmen, wil ik hier geen compromissen in doen. Daarmee vallen de Qs eigenlijk af. Daarentegen is de dynamische en levendige weergave van de Qs, met de mooie gelaagdheid in de lage tonen, erg mooi en verslavend.

Zaterdagavond gaan we er nog maar eens goed voor zitten om tot een besluit te komen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

chansig

Ik zeg ook Pios...ik denk namelijk dat hetgeen wat je benoemt als dynamisch geen dynamiek is.....maar een "overdaad" in een bepaald gebied.

Leuke review trouwens...qua muzieksmaak vind ik alleen Rihanna eruit springen ivm de anderen. Maar dat zegt dan weer meer over mijn muzieksmaak. :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Richi

Quote from: chansig on January 19, 2018, 07:59:12
Ik zeg ook Pios...ik denk namelijk dat hetgeen wat je benoemt als dynamisch geen dynamiek is.....maar een "overdaad" in een bepaald gebied.

Leuke review trouwens...qua muzieksmaak vind ik alleen Rihanna eruit springen ivm de anderen. Maar dat zegt dan weer meer over mijn muzieksmaak. :D

Gr. Hans
Dank je. Rihanna kwam mijn zwager mee aan zetten.  :-X ;D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Xander32

Rihanna als zijnde positief?

Quote from: chansig on January 19, 2018, 07:59:12
Ik zeg ook Pios...ik denk namelijk dat hetgeen wat je benoemt als dynamisch geen dynamiek is.....maar een "overdaad" in een bepaald gebied.

Leuke review trouwens...qua muzieksmaak vind ik alleen Rihanna eruit springen ivm de anderen. Maar dat zegt dan weer meer over mijn muzieksmaak. :D

Gr. Hans
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

fietser

Mooi verhaal. Van wat ik mij herinner van een bezoekje bij je wordt het lastig om dat mooie uitgewogen hoog van je pio's te evenaren. Volg je bevindingen en ben benieuwd waar je op uitkomt. Ben zelf wezen luisteren naar een setje PMC Twenty5.26. Nog geen kanshebber.
Manger P1, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Micro Diamond speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200.

chansig

Quote from: Xander32 on January 19, 2018, 09:29:30
Rihanna als zijnde positief?

Geen idee...ws als ik het hoor zeg ik: Die ken ik. In mijn collectie is het in ieder geval niet terug te vinden.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

clockwork

Mooie review. Ik onderschrijf de conclusies natuurlijk volledig.... ;)

Wellicht een opties om een paar S2's te zoeken? Die zijn optisch net even minder aanwezig (hoewel ook nog steeds groot hoor).

Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Xander32

... of de hier te koop staande Usher MD-2 met hun diamond tweeters  :inlove:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Richi

Quote from: Xander32 on January 19, 2018, 18:09:01
... of de hier te koop staande Usher MD-2 met hun diamond tweeters  :inlove:
Die vallen qua design niet in de smaak, zijn nog hoger dan de Pios volgens mij, en Diamond ipv Beryllium tweeter. Geen goed alternatief vrees ik.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

take5

Quote from: clockwork on January 19, 2018, 17:39:19
Mooie review. Ik onderschrijf de conclusies natuurlijk volledig.... ;)

Wellicht een opties om een paar S2's te zoeken? Die zijn optisch net even minder aanwezig (hoewel ook nog steeds groot hoor).
Mocht je de S2 een keer willen zien/beluisteren Richi ben je welkom in A'dam. Scheelt in mijn optiek ook aanzienlijk met de S1 - zeker in combinatie met een mooie slanke standaard (die ik dan weer niet heb :))

Richi

Quote from: take5 on January 21, 2018, 08:58:53
Mocht je de S2 een keer willen zien/beluisteren Richi ben je welkom in A'dam. Scheelt in mijn optiek ook aanzienlijk met de S1 - zeker in combinatie met een mooie slanke standaard (die ik dan weer niet heb :))
Bedankt! Dat is een mooi aanbod. Ik vlieg regelmatig vanaf Schiphol dus ben regelmatig in de buurt.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Gisterenavond hebben we met het vaste luisterclubje de vergelijking tussen de Qs en de Pios nogmaals goed gedaan. Beide luidsprekers optimaal opgesteld en dezelfde muziek beluisterd. Om met de conclusie te beginnen: de Pios staan weer op hun vaste plek.

Het gemis aan verfijning is onoverkoombaar. Ook voor mijn vrouw. De stemweergave is met de Pios zoveel natuurlijker en de ambiance die de speakers weten neer te zetten is mooier en vloeiender vergeleken met de Qs. De Qs zijn prima voor pop en elektronische muziek, maar komen flink tekort bij folk, jazz en akoestische muziek. De Pios weten alle genres goed weer te geven ongeacht of de opname goed of slecht is. Dat is een hele prestatie!

Het design van de Qs en met name de omvang (hoogte en breedte) valt wel meer in de smaak bij mijn vrouw. Vandaar dat we wel naar alternatieven aan het uitkijken zijn. Één van de luistervinkende attendeerde ons op de Dynaudio Contour S 3.4 LE. Qua klankkleur en design zou dat een optie kunnen zijn. En zo zijn er vast meer.

Waarschijnlijk gaan we eerst de inrichting van de kamer afmaken (nieuw tv meubel/wand) en daarna de juiste speakers erbij zoeken.of de Pios blijven gewoon. We zien het wel. Het is maar een luxe probleem.  :D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a