Richi's stereo set

Started by Richi, May 16, 2007, 09:39:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Maro

Mooie set zo hoor. geniet er van.

PS Waarom heb je een foto van Bas op je meubel staan?  :D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Maikel_audionerd

HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Richi

Quote from: Maro on September 17, 2016, 07:56:01
Mooie set zo hoor. geniet er van.

PS Waarom heb je een foto van Bas op je meubel staan?  :D
Dank je!

Mijn moeder was in een creatieve bui. Misschien dat ze ook wel eens op dit forum komt?  ;D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Nu de CP-50 hier een tijdje staat en ik hier en daar wat tijd heb gevonden om te luisteren (wat een uitdaging is met vier kinderen èn een vrouw  ;) ) wordt het langzaam maar zeker duidelijk wat deze voorversterker toevoegt aan onze set. En dan nog is het heel lastig te omschrijven. Het is niet zozeer dat de 'pingeltjes en pongeltjes' beter klinken of dat het allemaal indrukwekkender klinkt. Op de één of andere manier klinkt het minder indrukwekkend, omdat het zo natuurgetrouw, zuiver en schoon klinkt. Het geluid zweeft meer door de kamer dan dat het uit de luidsprekers komt. De rust in de weergave is toegenomen en het vloeit allemaal nog lekkerdere en muzikaler. Net of je beter kan horen wat de intentie van de artiest was toen het werd gespeeld en opgenomen. Mijn vrouw en ik hebben beide ook (weer) vaker momenten dat de muziek ons echt raakt. Het is echt lastig uit te leggen waardoor dat komt, maar de gevoelige snaar wordt gewoon vaker geraakt. Het kan technisch nog veel beter, maar het risico is groot dat je dan het gevoel weer uit de weergave haalt.

Toen ik de Hypex versterkers ging bouwen was ik er ook bang voor dat de technische perfectie ten koste zou gaan van de emotie In de weergave. Inmiddels heb ik gemerkt dat de voorversterker een enorme invloed heeft op de 'muzikale flow'. Meer dan de eindversterker, die de weergave krachtiger en strakker kan neerzetten (of tegenovergesteld, afhankelijk van de eindversterker). Bij de eindversterker gaat het volgens mij meer om technische kwaliteit en bij de voorversterker is het belangrijk dat die de juiste klankkleur geeft aan de weergave. En dat is is natuurlijk niet zwart-wit. De combinatie van beide en de synergie tussen bron-voorversterker-eindversterker-bekabeling-luidsprekers maakt of het plaatje klopt bij MIJN smaak. Want smaak is hierin een belangrijke factor.

Wij genieten van onze muziek en daar gaat het uiteindelijk om.  :D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Bas Akkerman

Quote from: Richi on September 17, 2016, 10:40:35
Dank je!

Mijn moeder was in een creatieve bui. Misschien dat ze ook wel eens op dit forum komt?  ;D
Misschien ken ik jouw moeder ook wel... ;D

Quote from: Richi on September 17, 2016, 11:54:40
Nu de CP-50 hier een tijdje staat en ik hier en daar wat tijd heb gevonden om te luisteren (wat een uitdaging is met vier kinderen èn een vrouw  ;) ) wordt het langzaam maar zeker duidelijk wat deze voorversterker toevoegt aan onze set. En dan nog is het heel lastig te omschrijven. Het is niet zozeer dat de 'pingeltjes en pongeltjes' beter klinken of dat het allemaal indrukwekkender klinkt. Op de één of andere manier klinkt het minder indrukwekkend, omdat het zo natuurgetrouw, zuiver en schoon klinkt. Het geluid zweeft meer door de kamer dan dat het uit de luidsprekers komt. De rust in de weergave is toegenomen en het vloeit allemaal nog lekkerdere en muzikaler. Net of je beter kan horen wat de intentie van de artiest was toen het werd gespeeld en opgenomen. Mijn vrouw en ik hebben beide ook (weer) vaker momenten dat de muziek ons echt raakt. Het is echt lastig uit te leggen waardoor dat komt, maar de gevoelige snaar wordt gewoon vaker geraakt. Het kan technisch nog veel beter, maar het risico is groot dat je dan het gevoel weer uit de weergave haalt.

Toen ik de Hypex versterkers ging bouwen was ik er ook bang voor dat de technische perfectie ten koste zou gaan van de emotie In de weergave. Inmiddels heb ik gemerkt dat de voorversterker een enorme invloed heeft op de 'muzikale flow'. Meer dan de eindversterker, die de weergave krachtiger en strakker kan neerzetten (of tegenovergesteld, afhankelijk van de eindversterker). Bij de eindversterker gaat het volgens mij meer om technische kwaliteit en bij de voorversterker is het belangrijk dat die de juiste klankkleur geeft aan de weergave. En dat is is natuurlijk niet zwart-wit. De combinatie van beide en de synergie tussen bron-voorversterker-eindversterker-bekabeling-luidsprekers maakt of het plaatje klopt bij MIJN smaak. Want smaak is hierin een belangrijke factor.

Wij genieten van onze muziek en daar gaat het uiteindelijk om.  :D
Klinkt als een mooie toevoeging. Ik volg je zeker met wat een voorversterker doet en hoe belangrijk die is voor het muzikale plezier.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Richi

Het verhaal achter dat mini schilderijtje, is dat ze het voor onze jongste zoon gemaakt heeft. Hij heeft het syndroom van Down en hij is nu 1.5 jaar oud. Mijn moeder dacht dat het leuk zou zijn om een kleurrijk schilderijtje voor hem te maken. Vandaar dus de clown. Mijn vrouw en ik moeten echter altijd denken aan die hele oude horror film van die clownpoppen, dus wij hebben een iets minder positieve associatie met clowns dan mijn moeder.  ;D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Bas Akkerman

Quote from: Richi on September 26, 2016, 19:15:40
Het verhaal achter dat mini schilderijtje, is dat ze het voor onze jongste zoon gemaakt heeft. Hij heeft het syndroom van Down en hij is nu 1.5 jaar oud. Mijn moeder dacht dat het leuk zou zijn om een kleurrijk schilderijtje voor hem te maken. Vandaar dus de clown. Mijn vrouw en ik moeten echter altijd denken aan die hele oude horror film van die clownpoppen, dus wij hebben een iets minder positieve associatie met clowns dan mijn moeder.  ;D
Ik moest eens leren mijn mond te houden. :satisfied: Mooi dat er meer achter dat plaatje zit, ook al jaagt het de stuipen op je lijf. ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Richi

Nee joh, ben je gek. Vind het al lang leuk dat het mensen opvalt. Ik denk maar dat iedereen zit te geilen op mijn apparatuur, maar ondertussen zitten ze naar het meubel te kijken en wat er op staat.  :hehe:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

fietser

Binnen kijken bij iemand is altijd leuk. Mag graag in een categorie boven mijn budget op Funda rondkijken ;D
Magico A3, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Diamond Reference2 speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200, HRS EXR rack.

Bas Akkerman

Quote from: Richi on September 26, 2016, 19:21:39
Nee joh, ben je gek. Vind het al lang leuk dat het mensen opvalt. Ik denk maar dat iedereen zit te geilen op mijn apparatuur, maar ondertussen zitten ze naar het meubel te kijken en wat er op staat.  :hehe:
Veel belangrijker ja. ;) Mooie set trouwens, dat wil wel spelen!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Richi

Voor de kerstdagen een klein hobby projectje aangeschaft: een Philips Pronto TSU7000 met een RFX6500 RF-IR omzetten. Op dit moment bedien ik alles met een Marantz RC-5400 afstandsbediening. Dat werkt prima, maar het display is zwart/wit en heeft een laag contrast. De kleuren versie van deze afstandsbediening schijnt veel beter af te lezen te zijn.

Dus gisteren Windows XP geïnstalleerd op de iMac onder VirtualBox en daarna Pronto Edit NG geïnstalleerd om de AB te kunnen aanpassen. Nu maar hopen dat de AB voor de kerst binnen komt en dat de kinderen snel beter worden, zodat ik er ook echt wat tijd aan kan besteden.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Wegens andere prioriteiten moet het er helaas toch van komen: beide Classé versterkers gaan in de verkoop. Zowel de CP-50 als de CAP-151 gaan worden vervangen. Ook de Chord Hugo gaat na reparatie (waarschijnlijk moet de accu vervangen worden) in de verkoop.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

take5

Jammer..  ???

Ga je nog wel iets anders voor je ncores plaatsen?

Richi

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

http://www.avm30.de/v30/

Hopelijk deze week in huis. De Classé CP-50 is zo goed als zeker verkocht. De CAP-151 staat nu in de woonkamer te spelen. Wat een heerlijke versterker is dat toch!
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Helemaal tevreden  :music:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Erg fijne voorversterker die zijn voorganger (Classé CP-50) snel doet vergeten.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

take5

Quote from: Richi on January  5, 2017, 17:56:17
Erg fijne voorversterker die zijn voorganger (Classé CP-50) snel doet vergeten.
Toch een upgrade dan? Omdat je schreef over andere prioriteiten dacht ik dat je ging downgraden.

Richi

Quote from: take5 on January  5, 2017, 19:18:57
Toch een upgrade dan? Omdat je schreef over andere prioriteiten dacht ik dat je ging downgraden.
De vork zit iets anders in de steel. De laatste tijd kampen we met gezondheidsproblemen met onze jongste (nu bijna 2 jaar oud) inclusief ziekenhuis opnames. Dan ga je relativeren en het leven anders bekijken. Ook de hobby kwam daarbij in een ander licht te staan. Zeker toen ik 2e kerstdag een muziekje wilde opzetten na enkele dagen ziekenhuis en bleek dat mijn Chord Hugo de geest had gegeven. Dat was de druppel, ook al is het waarschijnlijk maar de accu die onder garantie wordt vervangen.

Toen heb ik besloten dat ik naar een eenvoudiger setup wil met minder oude en/of exotische apparaten. Tijdens de korte nachten in het ziekenhuis met (gelukkig) een super goede WiFi verbinding heb ik een shortlist gemaakt van apparaten en heb ik veel gelezen over de AVM V30 die het uiteindelijk is geworden.

Ik wilde een voorversterker met ingebouwde DAC zodat ik mijn tuner en CD speler kon blijven gebruiken, maar ook een ingebouwde DAC om de Mac Mini met Roon en TIDAL te kunnen blijven gebruiken.

De AVM V30 is een 'anniversary' uitvoering waarbij gebruik is gemaakt van componenten en modules die voor andere modellen zijn ontwikkeld. De ontwerpkosten worden niet doorberekend, dus je betaalt voor dit model (waar er 333 van zijn geproduceerd) dus de onderdelen plus assemblage plus marge.

Voor 1490 euro krijg je:
- excellente analoge voorversterker met 6 RCA ingangen en XLR gebalanceerd
- RCA en XLR pre-out aansluitingen (die laatste heb ik nodig voor de Hypex nCores)
- 192Khz DAC met coax, toslink en USB ingangen èn digitale uitgangen
- Bluetooth
- MM en MC ingang van hoge kwaliteit
- regelbare gain op alle ingangen om volume nivos te kunnen 'levellen'
- HT throughout functie
- en zeer precieze volumeregeling (stand 20 van 100 komt overeen met stand 2 van 60 bij de Classé, dus ik heb veel meer regelbereik bij zachte volumes)

Als je bedenkt dat mijn Chord Hugo alleen al 1870 euro heeft gekost, dan is dit een heel compleet pakket voor een bizar lage prijs. Door de verkoop van de Classé CP-50 en de Chord Hugo kan ik deze aanschaf gemakkelijk bekostigen. Dus tegen een heel gunstige prijs, heb ik een gloednieuw apparaat van uitstekende kwaliteit in huis waarmee ik jaren vooruit kan en waarvan het gebruiksgemak super is. Dat telt hier voor mijn vrouw en kinderen ook zwaar mee.

In dezelfde serie zijn ook een geïntegreerde versterker en mono eindversterkers ontwikkeld. Er is nu ook sprake van een CD speler combi met streamer. Alle AVM 30 componenten zijn alleen in Duitsland verkrijgbaar, dus ik heb het via een Duitse dealer moeten bestellen. Dat heb ik in-line gedaan omdat in Duitsland 14 dagen teruggave recht geldt, dus ik kon zonder risico thuis testen.

Ik ben zeer tevreden met de voorversterker DAC. De analoge kwaliteiten zijn vergelijkbaar met de CP-50: minder 3D, maar dynamischer en met een veel zwartere achtergrond. Niet per sé beter of slechter, maar anders. Toch knap voor 1490 euro tegen de CP-50 die nieuw 3800 euro kostte. En de ingebouwde DAC klinkt ook heel erg goed. Iets minder vloeiend dan de Hugo, maar ontzetten precies, inzichtelijk en iets strakker in het laag.

Kortom, ik ben er qua klank zeker niet op achteruit gegaan, maar ik heb wel voor minder geld een gloednieuw apparaat staan met 3 jaar garantie dat alles biedt dat voor ons belangrijk is. Achteraf ben ik heel blij dat ik het gedaan heb.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Één kanttekening moet ik wel plaatsen: de match met de solid core zilveren bekabeling die ik bij de Classé gebruikte, was slecht. Het werd allemaal veel hoog en het laag ontbrak. Waar het bij de Classé uitstekend klonk, was het geen goede match met de AVM.

Dus hebben mijn vrouw en ik allerlei opties geprobeerd en uiteindelijk hebben we het volgende aangepast:
- solid core zilveren luidsprekerkabel vervangen door verzilverd koperkabel
- single wire naar bi-wire
- XLR solid core zilveren interlink tussen pré en power vervangen door koperen kabel

Nu klinkt het helemaal super: dynamisch, krachtig, vol, gedetailleerd, echt heel goed.

De interlinks vanaf tuner en cd speler zijn nog wel solid core zilver omdat dat beter klinkt. De USB kabel tussen Mac Mini en AVM is tijdelijk een el cheapo kabel, daar komt nog wel een nette kabel voor. Waarschijnlijk een Audioquest die ik ook bij de Hugo gebruik. Helaas is de USB aansluiting anders, dus kan ik de huidige USB kabel niet gebruiken.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

R

Klinkt heftig! Sterkte gewenst.

Verder kan ik me helemaal vinden in je beweging, klinkt doordacht en denk niet dat hier snel spijt van krijgt.

Richi

Dank je. De kleine is gelukkig weer opgeknapt, nu zorgen dat hij uit het ziekenhuis blijft. En zelf nog ff bijtrekken voordat we maandag weer gaan werken.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

take5

Kan me goed voorstellen dat zulke omstandigheden een grote invloed hebben op het ervaren van de hobby. Gelukkig dat het nu weer beter gaat!

Wij krijgen binnenkort een nieuw meubel (met veel meer ruimte), en dan ga ik ook eindelijk een setje ncores in mekaar schroeven voor op de pio's. Dus qua hoeveelheid kastjes gaat het hier vooralsnog de andere kant op :D

Richi

Quote from: take5 on January  5, 2017, 23:30:25
Kan me goed voorstellen dat zulke omstandigheden een grote invloed hebben op het ervaren van de hobby. Gelukkig dat het nu weer beter gaat!

Wij krijgen binnenkort een nieuw meubel (met veel meer ruimte), en dan ga ik ook eindelijk een setje ncores in mekaar schroeven voor op de pio's. Dus qua hoeveelheid kastjes gaat het hier vooralsnog de andere kant op :D
Leuk joh! Laat ze vooral goed inspelen voordat je een mening vormt! Bij mij duurde het twee weken voordat het beeld stabiliseerde. Van zweverig en met een hard randje naar stabiel en vloeiend.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten