Vernieuwde MacBook en prijsverlagingen

Started by Audiofiel, May 15, 2007, 22:36:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

W

Kan iemand van de macbook gebruikers mij vertellen of 3d modelling een beetje vlot draait op een macbook? En of dit ook nog lekker draait op 1920*1200(extern display)?

Wybrand

Moony

Ik twijfel over het volgende:
De "oude" witte of zwarte 2 Ghz Macbook met superdrive is nu overal verkrijgbaar voor ca.1100 euro.
Is het slim om deze nu nog te kopen of moet ik 150 euro meer uitgeven voor de geupgrade Macbook (enige verschil is een iets snellere processor en een grotere harddisk)??
Ik neig zelf naar het oude type en voor het prijsverschil het geheugen uitbreiden.
stereo: Dynaudio Xeo 4 | BK P10-150-GEM | Marantz NR1510 | Marantz CD5004 | Technics SL1411 + AT-VM95e
surround/tv: Good Old Pioneer Plasma | Denon AVR-X1400H | Philips BDP2900 | Dune HD Solo Lite | Chromecast | Teufel Consono 35 Mk3 | Klipsch R-10SW

W

Hoi Moony,

Ik heb de 2de generatie aangeschaft. Je hebt dan voor dezelfde prijs een machine met 2 gig geheugen erin. de extra opslag maakte mij niets uit omdat ik hier nog 500 Gb heb rondslingeren, en die .16 Ghz processor upgrade doet 't em niet. Dubbel zoveel geheugen dus wel! Als je er nog een kan vinden zou ik 't wel weten.

Mvg,
Wybrand

Moony

Thanks Wygo, dat idee had ik zelf dus ook.
De zwarte oude Macbook heeft trouwens een 2.0Ghz T7200 processor en de witte oude een 2.0Ghz T5600 processor, waarin verschillen deze? Snelheid is hetzelfde nl.
stereo: Dynaudio Xeo 4 | BK P10-150-GEM | Marantz NR1510 | Marantz CD5004 | Technics SL1411 + AT-VM95e
surround/tv: Good Old Pioneer Plasma | Denon AVR-X1400H | Philips BDP2900 | Dune HD Solo Lite | Chromecast | Teufel Consono 35 Mk3 | Klipsch R-10SW

W

Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij heeft de T7600 4 MB cache, en de T5600 2 MB cache. Maar dat kan het ook echt helemaal niet zijn. Ik weet wel dat deze machine twintig keer zo rap is als mijn oude P4 2,8 Ghz met een gig ram :P Heel fijn tot nu toe!

Audiofiel

#30
Wie de 'oude' tweede generatie wil kopen, moet wel even goed nadenken. De zwarte is inderdaad lekker voordelig, maar bij de witte zit er een addertje onder het gras.

Voorheen bestond er namelijk een 'instapper' van 1.83 met 2Mb cache en 512Mb RAM. Die is nu vervangen door een 2.0 met 4 Mb cache en 1 Gb RAM. Dit is eigenlijk exact gelijk aan de oude 'middenmodel'. Enige verschil is dat die een DVD-brander aan boord heeft. Deze oude (mét DVD-brander) wordt momenteel verkocht voor een gereduceerde prijs, maar is dan nog steeds een stuk duurder dan de nieuwe 'instapper'. ;)

Quote from: Moony on May 26, 2007, 11:24:57
De zwarte oude Macbook heeft trouwens een 2.0Ghz T7200 processor en de witte oude een 2.0Ghz T5600 processor, waarin verschillen deze? Snelheid is hetzelfde nl.

Volgens mij is het verschil een lager stroomverbruik (en dus warmte-ontwikkeling).
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Moony

Quote from: Audiofiel on May 26, 2007, 11:41:13
Wie de 'oude' tweede generatie wil kopen, moet wel even goed nadenken. De zwarte is inderdaad lekker voordelig, maar bij de witte zit er een addertje onder het gras.

Voorheen bestond er namelijk een 'instapper' van 1.83 met 2Mb cache en 512Mb RAM. Die is nu vervangen door een 2.0 met 4 Mb cache en 1 Gb RAM. Dit is eigenlijk exact gelijk aan de oude 'middenmodel'. Enige verschil is dat die een DVD-brander aan boord heeft. Deze oude (mét DVD-brander) wordt momenteel verkocht voor een gereduceerde prijs, maar is dan nog steeds een stuk duurder dan de nieuwe 'instapper'. ;)
Daar had ik niet bij nagedacht...bedankt voor de tip.
Dan moet ik denk ik toch maar voor de oude zwarte MB gaan, ik wil nl graag een dvd-brander, maar van de andere kant: een witte MB is toch ook wel erg 8). Op zwart zie je natuurlijk elk stofje en bovendien wordt het zwarte toetsenbord erg snel "vettig".
Is een externe dvd-brander eigenlijk aan te raden bij een MB? Ik heb nl eens ooit gehoord van niet ivm bufferproblemen en de bijbehorende brandfouten.

QuoteVolgens mij is het verschil een lager stroomverbruik (en dus warmte-ontwikkeling).
Net even wat zitten zoeken maar klopt het dat de T7200 die in de zwarte MB zit de minst zuinige en ook warmste is?
stereo: Dynaudio Xeo 4 | BK P10-150-GEM | Marantz NR1510 | Marantz CD5004 | Technics SL1411 + AT-VM95e
surround/tv: Good Old Pioneer Plasma | Denon AVR-X1400H | Philips BDP2900 | Dune HD Solo Lite | Chromecast | Teufel Consono 35 Mk3 | Klipsch R-10SW

W

Quote from: Audiofiel on May 26, 2007, 11:41:13
Wie de 'oude' tweede generatie wil kopen, moet wel even goed nadenken. De zwarte is inderdaad lekker voordelig, maar bij de witte zit er een addertje onder het gras.

Voorheen bestond er namelijk een 'instapper' van 1.83 met 2Mb cache en 512Mb RAM. Die is nu vervangen door een 2.0 met 4 Mb cache en 1 Gb RAM. Dit is eigenlijk exact gelijk aan de oude 'middenmodel'. Enige verschil is dat die een DVD-brander aan boord heeft. Deze oude (mét DVD-brander) wordt momenteel verkocht voor een gereduceerde prijs, maar is dan nog steeds een stuk duurder dan de nieuwe 'instapper'. ;)

Volgens mij is het verschil een lager stroomverbruik (en dus warmte-ontwikkeling).

Het komt eropneer dat de oude middelste macbook voor 50 E een DVD brander heeft, als je die niet wil kan je net zo goed de nieuwe meest linkse macbook moet kopen.

Mvg,
Wybrand

(eerste post vanaf mijn nieuwe macbook!! O0)

oud_account_1

Quote from: Moony on May 26, 2007, 11:24:57
Thanks Wygo, dat idee had ik zelf dus ook.
De zwarte oude Macbook heeft trouwens een 2.0Ghz T7200 processor en de witte oude een 2.0Ghz T5600 processor, waarin verschillen deze? Snelheid is hetzelfde nl.
Een T5600 is 'maar' 1.83 GHz, zie onderstaande afbeelding :)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Moony

#34
Aha, dan klopt de info bij een webshop dus niet.

Die zeggen nl over de oude 2.0Ghz Macbook:

Witte uitvoering:
Processor systeembus   667 MHz
Processor   Core 2 Duo T5600
Processor-kloksnelheid   2000 MHz
L2 cache   4 MB

Zwarte uitvoering:
Processor systeembus   667 MHz
Processor   Core 2 Duo T7200
Processor-kloksnelheid   2000 MHz
L2 cache   4 MB


Conclusie:  :P
Het enige verschil tussen de oude witte en zwarte MB is: de kleur, 50 euro prijsverschil en de 40 gig grotere harddisk.
stereo: Dynaudio Xeo 4 | BK P10-150-GEM | Marantz NR1510 | Marantz CD5004 | Technics SL1411 + AT-VM95e
surround/tv: Good Old Pioneer Plasma | Denon AVR-X1400H | Philips BDP2900 | Dune HD Solo Lite | Chromecast | Teufel Consono 35 Mk3 | Klipsch R-10SW

Audiofiel

Maar 50 euro prijsverschil? :o Waar dan?

De zwarte was altijd 200 euro duurder dan de witte...
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Moony

Quote from: Audiofiel on May 26, 2007, 13:44:19
Maar 50 euro prijsverschil? :o Waar dan?

De zwarte was altijd 200 euro duurder dan de witte...

De nieuwe geupdate versie is dat nog steeds maar de oude types worden op veel plaatsen gedumpt. :)
Ik ga er donderdag eentje halen. 8)
stereo: Dynaudio Xeo 4 | BK P10-150-GEM | Marantz NR1510 | Marantz CD5004 | Technics SL1411 + AT-VM95e
surround/tv: Good Old Pioneer Plasma | Denon AVR-X1400H | Philips BDP2900 | Dune HD Solo Lite | Chromecast | Teufel Consono 35 Mk3 | Klipsch R-10SW

pch

Ik was vandaag bij A-Mac in Utrecht om te kijken naar de nieuwe MacBooks, en zag daar een aanbieding van de middelste uit de vorige reeks van 1299,- nu voor 1099,-, dus wel 50,- duurder dan de nieuwste instap MacBook, maar volgens mij naast verder allemaal dezelfde specs voor die 50,- extra nu wel de Superdrive..
Lijkt mij wel een goede deal, of was er een addertje onder het gras?

Dan de volgende vraag die ze me niet konden beantwoorden:
Ik wil de MacBook zo af en toe aan mijn plasma met HDMI hangen voor uitzendinggemist.nl/Youtube/diashow van onze foto's etc., zeg maar als een Apple TV! Nu heeft de MacBook een mini-DVI out. Deze zou ik dan mey een kabeltje van mini-DVI naar DVI en dan adapter naar HDMI in de plasma willen doen. Maar mijn Panasonic plasma accepteert alleen 720p/1080i, geen andere resoluties, dat doet hij alleen op de VGA ingang.
Wie kan me vertellen of de MacBook op de mini-DVI uitgang een 2e monitor kan aansturen op 720p?

Gr. Paul.

Audiofiel

Quote from: pch on July 12, 2007, 20:31:30
Ik was vandaag bij A-Mac in Utrecht om te kijken naar de nieuwe MacBooks, en zag daar een aanbieding van de middelste uit de vorige reeks van 1299,- nu voor 1099,-, dus wel 50,- duurder dan de nieuwste instap MacBook, maar volgens mij naast verder allemaal dezelfde specs voor die 50,- extra nu wel de Superdrive.. Lijkt mij wel een goede deal, of was er een addertje onder het gras?

Geen addertje. Je hebt voor 50 euro inderdaad het (uitloop)model, maar dan met een DVD-brander. ;)

QuoteDan de volgende vraag die ze me niet konden beantwoorden:
Ik wil de MacBook zo af en toe aan mijn plasma met HDMI hangen voor uitzendinggemist.nl/Youtube/diashow van onze foto's etc., zeg maar als een Apple TV! Nu heeft de MacBook een mini-DVI out. Deze zou ik dan mey een kabeltje van mini-DVI naar DVI en dan adapter naar HDMI in de plasma willen doen. Maar mijn Panasonic plasma accepteert alleen 720p/1080i, geen andere resoluties, dat doet hij alleen op de VGA ingang. Wie kan me vertellen of de MacBook op de mini-DVI uitgang een 2e monitor kan aansturen op 720p?

Tsja, nooit geprobeerd. Een tweede monitor wel, dat is geen enkel probleem, maar 720p? Als je scherm netjes zijn resolutie doorgeeft aan de Mac zou dat prima moeten werken. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

pch

Quote from: Audiofiel on July 12, 2007, 20:53:03
Geen addertje. Je hebt voor 50 euro inderdaad het (uitloop)model, maar dan met een DVD-brander. ;)

Tsja, nooit geprobeerd. Een tweede monitor wel, dat is geen enkel probleem, maar 720p? Als je scherm netjes zijn resolutie doorgeeft aan de Mac zou dat prima moeten werken. :D

Dat zal met een computerscherm of een LCD met DVI misschien nog wel gaan, maar een plasma met HDMI?
Ik ben bang dat die geen eigen resolutie via zijn HDMI terugstuurt via DVI->mini-DVI naar de MacBook.

Gr. Paul.

P.S. er is verder toch niets mis met die aanbieding die jij het uitloopmodel noemt, echt helemaal niets anders tussen die en de nieuwe instapper van 1049,- behalve dan de Superdrive? Videokaarten, chips, etc.?

Audiofiel

Quote from: pch on July 12, 2007, 21:15:05
P.S. er is verder toch niets mis met die aanbieding die jij het uitloopmodel noemt, echt helemaal niets anders tussen die en de nieuwe instapper van 1049,- behalve dan de Superdrive? Videokaarten, chips, etc.?

Wat zei ik nou, Paul? ::) Moet ik het soms herhalen? :P

Quote from: Audiofiel on July 12, 2007, 20:53:03
Geen addertje. Je hebt voor 50 euro inderdaad het (uitloop)model, maar dan met een DVD-brander. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.