Hoe Stel Je Je Tv En Dvd Speler Nu Per Film In?

Started by pbrand, February 15, 2003, 18:37:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pbrand

Kan iemand mij wat uitleg geven over hoe je nu bij welke film het beeldformaat goed instelt? Of misschien een link geven naar een goede website hiervoor?

Ik heb een DVD speler (Marantz DV4300) en een breedbeeld TV (Philips). Nu heb je, voorzover mijn bescheiden kennis rijkt, films/DVD in 1,33 formaat, 1,78:1, 1,85:1 en 2,35:1.

Moet je nu per type film je DVD speler en TV anders instellen?

Ik bedoel de DVD speler kan een 4:3 formaat uitsturen (via setup menu) of een 16:9/breedbeeld formaat. En de TV kan dat zelf ook weer weergeven in formaat 4:3, 14:9, 16:9 en breedbeeld.

Help! Wanneer moet je nu wat instellen?   ???

Peter

J.A.F._Doorhof

In je setup menu zet je je beeldformaat op 16:9 of WIDE.

Je TV zet je voor 99% van de DVD's die een breedbeeld film bevatten op BREEDBEELD (bij de Philips) of de "squeeze" stand op andere merken.

Dit betekend inderdaad dat een 2.35:1 film zwarte balken onder en boven heeft.

Haal je TV ALTIJD van de autostand af.

Zoom gebruik je alleen bij LTBX films, ofwel films die op de BREEDBEELD stand ingedrukt eruit zien.

4:3 materiaal speel je af op de 4:3 stand.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

pbrand

Bedankt voor de tip. Ik had mijn DVD speler al staan in 16:9 dus dat is alvast goed.

BIj 16:9 films de TV dus omschakelen naar breedbeeld en bij 4:3 films de TV omschakelen naar 4:3 (of zoom zoals ik eigenlijk met video ook altijd deed). Wat LTBX is weet ik niet...

Heb ik het nu door?  :D

P.S
Mijn TV staat niet in auto mode, maar helaas stuurt de DVD speler telkens een signaal mee waardoor de TV toch automatisch omschakelt naar een ander beeldformaat. En dit is huilenderwij bij 16:9 films het 14:9 formaat (joost mag weten waarom...)  :'(

MrPink

Kun je niet je TV op 'auto' zetten, dvd op breedbeeld, en dan alleen bij 4:3 film omzetten? Tenzij je 4:3 tv-uitzendingen ook perse in 4:3 wilt bekijken natuurlijk. Dan is het niet handig.

Groetjes,
Oscar

pbrand

Quote from: MrPink on February 16, 2003, 00:39:28
Kun je niet je TV op 'auto' zetten, dvd op breedbeeld, en dan alleen bij 4:3 film omzetten? Tenzij je 4:3 tv-uitzendingen ook perse in 4:3 wilt bekijken natuurlijk. Dan is het niet handig.

De DVD speler lijkt de tv verkeerd aan te sturen. De tv al dan niet op 'auto' zetten heeft helaas geen effect. Ik heb de DVD speler nu op breedbeeld gezet en die laat ik gewoon zo staan. De tv zet ik bij de meeste films maar op breedbeeld. Bij een 4:3 film zet ik de tv dan op 4:3 of (wat ik bij video ook altijd deed) op 'zoom'. Het blijft behelpen maar ach het went.....  :-\