Laat ik eens
mijn persoonlijke en behoorlijke negatieve mening over de series van vandaag de dag ventileren(sorry hiervoor). Ik heb overigens niet heel dit topic doorgelezen dus misschien val ik in herhaling.
Helaas is er nagenoeg geen serie meer vol te houden voor mij. Het zijn voor het grootste deel alleen maar verkoop concepten. Iemand met een goed creatief idee, zoals vroeger soms nog wel eens het geval was, zijn helaas zeldzaam. De meeste series zijn volgens de zelfde technisch uitvoerende concepten opgebouwd.
Je gooit een flinke bak geld over de balk voor aflevering 1 van het seizoen, daarna geef je de kijker net genoeg actie, drama, blote borsten en special effects om de gemiddelde kijker aan de buis/mobiel/iPad te houden. Een kennis van mij noemt dit het de "tieten, schieten, helikopters factor"

. Lukt dit, dan doe je de zelfde truc voor het volgende seizoen, lukt dit niet dan stop je met de serie en probeer je weer wat anders conform het zelfde technische uitvoerende concept.
Een gedetailleerd en goed kloppend verhaal lijkt tegenwoordig ook totaal niet meer nodig. Er wordt met de snel opeenvolgende emotionele scenes direct getapt in het "primitieve deel" van onze hersenen. Net zoals het met de reclame en de sociale media het geval is. Met deze aanpak is er voor mij niet meer te kijken naar de meeste series, die qua beschrijving overigens vaak best leuk lijken.
Als ik weer eens wat nieuws voorbij zie komen zit ik mijzelf constant af te vragen, hoe het tot bepaalde gebeurtenissen in de betreffende serie komt.... er gebeurd van alles opeens en ik denk dan hoe zit dat, hoe komt dat, waarom?.... door het gebrek aan een gedetailleerde storyline hou je dan alleen maar snel opeenvolgende heftige emotionele scenes over, die mij dan erg onrealistisch overkomen omdat ze niet goed door het verhaal worden onderbouwd. Dan ben ik opeens "uit" de serie. Net zoals je met een goed kloppende en interessante storyline je juist echt in de serie word getrokken. Nu lijkt de emotie altijd de overhand te hebben.
Helaas is het dus voor mij niet echt genieten van series de laatste jaren en zeker niet op Netflix, Videoland etc... Heb wel een abo maar de kids zijn hier de grootgebruiker van.
Maar nogmaals, dit is maar mijn mening, ben zelf een beetje jaloers als je wel van de "Netflix-achtige" series houd, want dan heb je flink wat te kijken. Dit zelfde geld trouwers voor veel films... om te beginnen word ik al niet goed van al die vervolg films... een film met gewoon een eind is tegenwoordig een zeldzaamheid, altijd weer een op open einde zodat ze weer lekker commercieel een volgend deel in elkaar kunnen draaien.
Ik in mijn hoedanigheid heb het maar moeilijk in het huidige serie/film klimaat, ik krijg nog bijna medelijden met mijzelf.........
Dus om terug on-topic te komen: op dit moment kijk ik geen actuele series. Is er weer wat nieuws dan kom ik meestal helaas niet verder dan 2 a 3 afleveringen voordat ik afhaak.