Interessant 1080P projectoren overzicht en vergelijk op projectorreviews

Started by revo, May 7, 2007, 10:10:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

revo

Leuk leesvoer.

Review van de Panasonic PT-AE1000U, Mitsubishi HC5000, Sony VPL-VW50 Pearl, Optoma HD81, BenQ W10000, JVC HD1 en Epson TW1000.

1080P review
Living Cinema

J.A.F._Doorhof

Out of the box color (without adjustment)
Naturalness of Flesh tones
Black levels and Shadow detail
Projector Brightness
Image Sharpness
Overall image quality "feel" of the projector: My partially subjective opinions on "film-like performance" ease of watching, and for lack of a better term, "wow factor" (some projectors just just look good, and others make you think "awesome", even though they may technically be very, very similar

Met dit soort uitspraken verdoe je de volledige serieuse review kant.
De Epson bv uit de doos staat op een stand zonder cinema filter, of wel een stand voor presentaties.
Zet je de Epson op theater black 1 is hij nog steeds niet goed met VEEL te veel blauw en slecht blackdetail, calibreer je de unit is het een TOTAAL andere projector.
De Panasonic bv uit de doos is 2x zo goed als de Epson en na de calibratie zitten de Epson en Panasonic HEEL dicht bij elkaar met als nipte winnaar de Epson.

Voor bijna alle projectoren behalve de JVC HD-1 geldt dit, uit de doos zonder verdere instellingen zijn ze gewoon SLECHT, en varieren na de calibratie tussen ENORME winsten (Epson) en zeer goede winst.

Ik heb dat al vaker gezien op projectorreviews.com ze zijn erg commercieel ingesteld en testen heel vaak projectoren zo uit de doos, met soms een kleine voetnoot met een standaard instelling.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jasjenl

Toch denk ik dat je niet moet onderschatten hoeveel mensen een projector zullen gebruiken zoals ie 'out of the box' komt. Dat er op dit forum mensen met kennis van zaken zitten die hun spullen fatsoenlijk laten calibreren wil nog niet zeggen dat dat voor de meeste mensen een normale gang van zaken. Projectors worden steeds meer main-stream, maar van calibreren zullen velen nog nooit gehoord hebben en zullen velen ook nooit laten doen. En dan heeft een beoordeling van een projector zoals ie standaard geleverd wordt, zonder verdere afstelling of calibratie, toch wel degelijk een zekere waarde voor een boel gebruikers.

Natuurlijk is het leuk dat een Epson na goede calibratie een Panasonic overtreft, maar als de meeste 'normale' gebruikers dat nooit zullen ervaren, zullen velen wellicht toch voor het apparaat kiezen dat 'out-of-the-box' het beste presteert.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

J.A.F._Doorhof

Ik denk dat er toch heel weinig mensen zijn die niet even met een THX optimizer hun projector goed afstellen.
Of op zijn minst hem op de theaterblack stand zet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

revo

Het is altijd interessant om met tegenargumenten te komen in dit soort "testen" , dat ze niet optimaal of wat dan ook zijn (qua isf), maar het valt me op dat inderdaad veel mensen slecht geinformeerd zijn, niet eens weten wat een test dvd is, en aan het einde van de film de thx optimizer lekker wegzappen.., en vooral gewoon de projector bij dozenschuivers halen ofwel reviews uit de doos zijn zeer zeker waardevol.

Hoe graag wij ook willen dat ze wel weten dat het verschil maakt en daarom die projector moeten zien , aanschafen of achteraf laten calibreren op 6500K bij de betere "shops".

En dan nog, als een projector op 6500K staat vinden ze hem eigenlijk op 7500 of hoger zoals die stond ook wel mooi, hoe uneducated wil je het hebben.

(En nu niet flauw reageren dat ze hem dan maar bij ITC moeten calibreren  ;D )
Living Cinema

J.A.F._Doorhof

Ik denk als je op DIT forum een review post dat je er rekening mee moet houden dat mensen hier wel weten hoe het moet.

Maar ik weet wel waarom je hem post :D
De HD81 komt er hier wel goed af :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

revo

Quote from: J.A.F._Doorhof on May  7, 2007, 11:45:19
Ik denk als je op DIT forum een review post dat je er rekening mee moet houden dat mensen hier wel weten hoe het moet.
Maar ik weet wel waarom je hem post :D
De HD81 komt er hier wel goed af :D
Het gaat er meer om dat iemand die ze naast elkaar heeft gezet in dit geval unbiased overkomt.

Als je mij al als HD81 fanboy ziet dan mag ik jou zeker wel als epson fanboy zien, een soort epson guitarman  ;D

Ik weet ook nog wel een review over een TW1000 met ook de gewone non iris meet resultaten, die zijn toch niet beter (lees stukkie minder) als de HD81's, feit is wel dat de epson iris goed werkt, daar zou optoma eens langs moeten..

TW1000
Living Cinema

J.A.F._Doorhof

Nah, ben meer de JVC of Sony fan dan Epson.
Alleen in het prijssegment vind ik de panasonics en Epson gewoon altijd de beste, en al jaren de Epson met een neuslengte (soms een neushaarlengte) beter dan Panasonic.

Daarnaast ben ik zeker geen tegenstander van DLP in het algemeen, maar ik leg wel altijd alles langs een meetlat van performance en prijs, en daarbij neem ik als vleugje zout mee dat ik VEEL mensen ken die "last" hebben van de onrust van de DLP's.

Als jij er geen last van hebt is dat fantastisch voor je, maar we doen nu een kleine 10 jaar home theater en in die 10 jaar heb ik ERG veel gezien en gehoord, en hoewel het de laatste jaren zeer zeker ENORM veel beter gaat met DLP's blijven ze onrustiger dan LCD/SxRD/D-Ila.

Trouwens nogmaals ten overvloede, ik ben GEEN Epson fan ik ben wel zonder twijfel op dit moment een Panasonic fan voor Plasma's, een JVC/Sony fan voor projectie.

Epson/Panasonic vind ik gewoon erg goed voor hun prijs.

Daarnaast vind ik het gewoon doodzonde dat de iris niet werkt bij de HD81, anders had mijn mening er zeker anders over geweest.
Maar je kan mijn inziens niet zeggen, de projector is beter als je de iris uitzet en de Epson zonder iris.
Bij de Epson werkt de iris, dus die projector is gewoon compleet werkend, de HD81 is niet compleet.
Dus moet je de HD81 ZONDER iris vergelijken met de Epson MET iris.
Zo zullen de klanten het ook doen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bart_nl

de review is volgens mij wel ok. Alle projectoren zijn zoals ik het lees wel gecallibreerd. Er is wel een commentaar gegeven op de out-of-the-box prestaties en ook daar is volgens mij voor elke projector de best mogelijke instelling gekozen. Verder lijken de konklusies mij ook goed onderbouwt. Kortom m.i. een informatieve review die een overzicht geeft over wat er momenteel te koop is.

J.A.F._Doorhof

Als je de foto's bekijkt vooral die van LOTR is gewoon veel te veel variatie te zien als ze gecalibreerd zouden zijn.
Maar hij noemt het inderdaad wel ergens. (lees ik net)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Teejoo

Ik vind eigenlijk dat het schandalig is dat er niet op elke projector een correcte voorgeprogrammeerde stand zit. We betalen tenslotte veel geld voor hele mooie apparaten, die pas perfect presteren na een calibratie???

Ik kan me voorstellen dat je niet de puntjes op de i kunt zetten als met een calibratie, maar een globaal kloppende stand moet mogelijk zijn. Kijk naar de JVC.

Jean Sibelius

Quote from: Teejoo on May  8, 2007, 14:34:52
Ik vind eigenlijk dat het schandalig is dat er niet op elke projector een correcte voorgeprogrammeerde stand zit. We betalen tenslotte veel geld voor hele mooie apparaten, die pas perfect presteren na een calibratie???

Ik kan me voorstellen dat je niet de puntjes op de i kunt zetten als met een calibratie, maar een globaal kloppende stand moet mogelijk zijn. Kijk naar de JVC.
Tja, hier kan ik het alleen maar mee eens zijn ;)

Het moet inderdaad niet al te moeilijk zijn om bij een soort van eindcontrole 95 % binnen de range te zitten.
Feit blijft natuurlijk wel dat het over het algemeen geadviseerd wordt om pas na 200 uren de kalibratie uit te laten voeren.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

J.A.F._Doorhof

Als je bereidt ben 200,00-400,00 meer voor een projector te betalen dan kan dat wel :D

Vergeet niet dat projectoren/TV's massa producten zijn.
Als ze van de band af moeten om handmatig PER STUK gecalibreerd te worden na minimaal een uur opwarming dan wil je niet weten wat voor kosten daar bij komen.

1 setting in alle units zetten werkt jammer genoeg niet goed genoeg.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Teejoo


Starred

Ze moeten gewoon eens een techniek bedenken om automatisch te calibreren of calibreren geheel overbodig te maken.

papaleo

Quote from: Starred on May  8, 2007, 19:04:08
Ze moeten gewoon eens een techniek bedenken om automatisch te calibreren of calibreren geheel overbodig te maken.

Calibreren overbodig maken?

Het zal je beroep maar zijn....dan zit je daar niet op te wachten.  ;D
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

bart_nl

Quote from: Teejoo on May  8, 2007, 18:48:32
En hoe doen ze dit dan bij de JVC?
panasonics zijn uit de doos ook redelijk. Ik zie je probleem ook niet zo. De meeste mensen kijken toch eerst naar prijs en dus krijg je dan blijkbaar de huidige instellingen. Wanneer je meer kwaliteit wilt ben je in nederland aan winkels als ITC overgeleverd ;)

J.A.F._Doorhof

Panasonics schelen enorm per unit.
Sommige zijn inderdaad redelijk goed +/- 10E (voor goed moeten ze onder de 5 zitten).
Maar de meeste zijn toch ook niet goed jammer genoeg.

Bij Epson zijn ze allemaal afwijkend maar wel op dezelfde manier :D

De HD1 van JVC is iets te blauw maar is als ik moet kiezen de beste uit de doos, hoewel hij enorm opknapt van een calibratie.

Ik ben niet zo bang klandizie te verliezen, een projector moet na 200,1000,2000 uur toch hergecalibreerd worden dus alleen nieuw zou me een klant kunnen kosten :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

kermit

Quote from: J.A.F._Doorhof on May  8, 2007, 19:52:25


De HD1 van JVC is iets te blauw maar is als ik moet kiezen de beste uit de doos, hoewel hij enorm opknapt van een calibratie.


Heb ik ook geconstateerd bij de JVC dat ie met name in donkere scene's heel erg naar blauw neigt. Is het dan niet zo dat je de grayscale om zeep helpt als je het blauw gaat weg calibreren?
Kermit

J.A.F._Doorhof

ja, je moet hem echt laten calibreren door iemand die weet wat hij doet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

zouden we nog eens een 'prijslijst' kunnen krijgen van de projectors, met calibratie, van de populairste?

(die volgens mij zijn:)

1) JVC HD1:
2) Sony Pearl:
3) Epson TW1000
4) Panasonic AE1000?:

hoe noodzakelijk is een hercalibratie aan 200 uur eigenlijk, want ik woon behoorlijk ver weg, en heb die trip al 2x gemaakt
en nu zou het echt de aller aller allerlaatste keer zijn als ik zo'n PJ zou kopen.

mvg, Gaetan

Grindtegel

Ik gok op de volgende prijsstelling:

1. tussen de 6.200 en 6500
2. tussen de 4100 en 4400
3. tussen de 3100 en 3300
4. tussen de 3100 en 3300
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

spijtebijt

Quote from: revo on May  7, 2007, 11:44:05
En dan nog, als een projector op 6500K staat vinden ze hem eigenlijk op 7500 of hoger zoals die stond ook wel mooi, hoe uneducated wil je het hebben.

Sommige films zien er echt beter uit op 7500. Moet je eens proberen. Geeft soms een 'filmischer' beeld.
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"

Gaeje


Del member

Quote from: Gaetan on May 23, 2007, 17:54:35
zouden we nog eens een 'prijslijst' kunnen krijgen van de projectors, met calibratie, van de populairste?

(die volgens mij zijn:)

1) JVC HD1:
2) Sony Pearl:
3) Epson TW1000
4) Panasonic AE1000?:

hoe noodzakelijk is een hercalibratie aan 200 uur eigenlijk, want ik woon behoorlijk ver weg, en heb die trip al 2x gemaakt
en nu zou het echt de aller aller allerlaatste keer zijn als ik zo'n PJ zou kopen.

mvg, Gaetan

je gaat me toch niet vertellen dat er maar 1 iemand ISF kan calibreren in de benelux