Aanschafplannen satelliet systeem, maar ben er nog niet uit

Started by Jurrie, February 12, 2003, 21:12:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jurrie

Ik ben van plan om binnenkort een Satelliet ontvanger aan te schaffen. Ik denk momenteel aan de volgende config:

1. Topfield 4000 + 100Gb hd of groter (geeft deze de beste beeldkwaliteit?)
2. 60 cm schotel (liefst doorzichtig) - draaibaar?
3. LNB met 4 uitgangen (om nu reeds voorbereid te zijn)
4. Hauppage kaart voor in PC - om progs op DVD te zetten zoals ik dat wil

wellicht kunnen jullie advies geven waar ik op moet letten.

Ik wil liever niet zelf gaan installeren, ivm afregelen etc.
Wat ik wel belangrijk vindt, is dat het systeem uitbreidbaar dient te zijn. Ik ken mezelf, momenteel ben ik er nog niet zo in thuis (buiten wat gesnuffel hier - en - daar) maar als ik hiermee bezig ben, wil ik niet over 3 maand denken, ik moet toch iets anders.

Ik ben een echte hobbyist, dwz experimenteren met hardware e.d. vind ik erg leuk.
Maar het moet wel kwaliteit zijn. ;D

Budget voor de hele set is ongeveer 1.500 - 2.000 euro.

alvast bedankt voor jullie inzichten :)

Jurrie

Jurrie

Oh ja, zou bijna nog de 'software' vergeten...

Ik denk aan een Canal+ abo en ik denk dat 'gewoon' de astra interessant is om overige kanalen te 'plukken' Ik ga ervanuit dat dit abo normaal te gebruiken is in combinatie met de Topfield?

Ik wil wel de optie houden om later evt. ook andere satellieten te ontvangen...

Jurrie



Guybrush

Hoi,

Een tip : voor een goed ontvangst en ook als je in de toekomst ook andere satellieten dan de Astra wilt onvangen zou ik als ik jouwas een schotel van minimaal 80cm nemen

Mvrgr
Ted

Jurrie

Hoi Guybrush,

thx - maar ik heb begrepen dat je ook een 'te sterk' signaal kunt krijgen door een te grote schotel? Waardoor dit extra storing kan opleveren.... weet je of dit klopt?

Jurrie

J.A.F._Doorhof

Hi,

Je kunt inderdaad een te sterk signaal krijgen, maar dat is simpel op te lossen met een limiter.
Maar beter een te sterk signaal dan een te zwak signaal.
60 CM is wel het minimum.
Ik zou ook minimaal voor 80CM gaan.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Johan Van Gompel

Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

J.A.F._Doorhof

Ik gebruik een 90 cm schotel draaibaar.
Er was iets speciaals alleen met de schotel, hij stond gelijk aan een 1mtr schotel, maar dat heb ik nooit helemaal begrepen, schijnt iets met de vorm en materiaal te maken te hebben.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

BartNL

Ik denk dat de Topfield momenteel de beste keus is voor normaal huikamer gebruik. Voordeel is dat 'ie twee tuners heeft zodat je tegelijk kunt kijken en andere zender opnemen. Vooral als vervanger van regelmatige video opnames ideaal.
Je moet er wel bij aankoop op letten dat je een legale canal+ kaart in je Topfield kunt gebruiken.

Met de Hauppauge voor in de PC bedoel je hopelijk de Nexus-s Sat kaart. Die is namelijk ideaal voor het verliesvrij opnemen op je PC van het sat signaal. Dat werkt altijd beter dan dat je eerst in satonvanger D/A omzetting doet en daarna A/D met een 'normale' TV kaart. Samen met de Topfield ben je dan al wel 3 uitgangen op je LNB kwijt.

Een te grote schotel is met huidige LNB's en ontvangers niet snel een probleem. Dit komt uit begin van digitale sat tv toen e.e.a. wat minder werkte. Ik draai zelf met een 120cm schotel op 5 ontvangers en niet een van die ontvangers heeft problemen met te veel signaal.

Persoonlijk denk ik dat je budget ruim voldoende moet zijn omdat je een simpele buitenopstelling wilt voor alleen astra. Je zou minimaal moeten overwegen om draaibaar systeem neer te zetten omdat er buiten de Astra satellieten nog veel meer te zien is. Maar wanneer je vooral gewoon de NL zenders wilt zien is je eigen idee natuurlijk prima.

Ook in schotels is er behoorlijk kwaliteits verschil. Van no-name - triax - funke tot visiosat bijvoorbeeld waarbij die laatste het beste is. Maar wanneer je van een minder merk een maatje grotere schotel neemt heb je weer betere ontvangst. Is dus een afweging of je maximaal signaal wilt bij minimale schotelafmeting (visiosat) of dat je gewoon voldoende signaal wilt (triax)

Johan Van Gompel

FrankD, BartNL, kunnen jullie misschien wat meer vertellen over de gebruikte merken en types van onderdelen in jullie sat-set en waarom jullie precies voor deze onderdelen gekozen hebben?
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Jurrie

Thx voor de info.

Ik had ook begrepen dat Topfield een goede keus is, met name voor de 2 tuners. (opnemen&ander kanaal kijken -> of 2 kamers)

Nu begreep ik ook dat er nogal een verschil zit tussen de verschillende 'decoder' chips. Met name om de hevige concurrentiestrijd om een zo betaalbaar mogelijk apparaat op de markt te brengen, zou er nogal eens worden bezuinigd op de decoder chip, wat dus ten koste zou gaan van de beeldkwaliteit.

Iemand hiermee bekend? Weet iemand wellicht welke het allerbeste beeld geeft (minste verlies?)

Frank: waarom draaibaar?

Ik zat inderdaad aan een uitgebreid pakket Canal+ te denken (incl. film/16.9 kanaal)
De overige buitenlandse signalen wil ik graag mee experimenteren....


Jurrie

Hey BartNL,

ik heb even gekeken op http://www.hauppauge.tv/prod_nexus_s.htm
en zie dat het inderdaad een goede kaart is voor wat ik wil doen.

Programma's opnemen, editten en dan op DVD en S-vcd bewaren.

Nu zie ik zo niets over decoders hierop, ik bedoel die Canal+ kaarten etc..
Moet je dit dan 'lussen' in je huiskamer decoder, waar je kaart in zit? Anders krijg je lijikt me alleen ge-codeerd signaal op je pc - of werkt dit anders?


BartNL

Ik zet zelf de opnames op Divx gecomprimeerd CD dus dat werkt prima.

Mmmm, de decoders is momenteel een moeilijk punt. Laat ik beginnen met dat wanneer je echt Canal+ films / voetbal wilt kijken dan moet je een abonnement nemen.
Wanneer je dat abonnement hebt werkt dat inderdaad op maar één ontvanger tegelijkertijd. Dat geldt dus ook voor de Topfield waar je maar een provider tegelijkertijd kunt decoderen met beide tuners. Zap je tijdens opname naar een anders gecodeerde zender dan wordt de opname gecodeerd opgeslagen.

Voor de Hauppauge heb je om legaal te kijken nog een CI interface nodig die je op de ontvanger aansluit. Kost tussen de 100 en 150 euro. Bij de Topfield zit een dergelijk interface ingebouwd.

In die interface van zowel Topfield als Hauppauge moet je dan een CI module doen die geschikt is voor de codering die je wilt zien. Voor de Nederlandse zenders krijg je momenteel een Seca smartcard en dus heb je daarvoor een Seca CI nodig. Omdat Seca binnenkort overgaat op Seca 2 moet je wel eisen dat de module ook daarvoor geschikt is. Dit is bijvoorbeeld een Aston Seca CI 1.05 module en waarschijnlijk ook een Magic Module 1.04. Dergelijke interfaces kosten ook nog eens 100 - 200 Euro.

De Magic Module is eigenlijk al een stuk richting het wat grijze illegale circuit waarin de situatie op dit moment zo is dat bijna alle zenders (o.a. alle nederlandse) ook illegaal te ontvangen zijn. De Magic Module kan momenteel alle types smartcards aan. Behalve legale kaarten ook de illegale 5in1 funcards. Kijk op http://www.duwgati.com/ voor meer info.

Nog 'erger' is dat je met de nexus-s kaart momenteel geen CI interface nodig hebt. Alles kan via software ge-emuleerd worden. Naar mijn idee wel ok wanneer je op een andere ontvanger al een abbo hebt. Zie http://www.happysat.de/ voor meer info.

BartNL

M.b.t. beeld kwaliteit is moeilijk goede info te vinden. 90% vindt het beeld prima terwijl ze via composiet signaal kijken of coax doorlussen. Van svhs of RGB hebben ze nog nooit gehoord. Persoonlijk vind ik Humax (een erg populair sat reveiver merk) erg matig op dit punt. Ik heb nu twee Nokia's en een DreamBox die alle drie veel betere beeld kwaliteit geven dan de Humax die ik had. De Hauppauge heb ik alleen op mijn PC monitor en die geeft daar problemen met interlacing. Via de TV out zou dat beter moeten zijn omdat een TV zelf de-interlaced.

Daarnaast is het zo dat digitale TV voor veel zenders vooral gebruikt wordt om kosten te drukken. De bandbreedte die vroeger gebruikt werd voor één analoge zender wordt nu door meerdere digitale zenders gebruikt. In theorie zou DVD kwaliteit mogelijk moeten zijn maar meeste zenders zitten op een bitrate (data hoeveelheid) vergelijkbaar aan SVCD. Sommigen wat hoger en andere wat lager. Die lagere bitrate zie je soms ook terug. Met name het gras bij voetbalwedstrijden geeft soms storende compressie artefacten. Ned 1,2 ,3 en C+ zenden betere beeldkwaliteit dan RTL4, 5 etc.

Voor goed vergelijk zou je bij een vakhandelaar moeten gaan kijken.

J.A.F._Doorhof

Jurrie,

Ik heb draaibaar gekozen omdat ik ook nog wel eens wil hoppen (van sat naar sat) er zijn best wel veel intressante zenders te vinden op bv de Hotbird en Astra 2.

En ik wil die optie gewoon open houden, en voor ongeveer € 200,00 meer heb je draaibaar, dus waarom niet ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Jurrie

Frank, dat draaibaar lijkt me ook wel wat.

Maar kun je dan ook naar de ene kijken, en op de andere sat opnemen? (not likely) maar toch  :)

Gaat dit draaien automatisch? En zo ja, wordt dit dan aangestuurd door de in mijn geval Topfield?

En qua draaien, is dit niet windgevoeliger?

bedankt voor de input, het blijkt een hele interessante hobby te zijn.

Jurrie

J.A.F._Doorhof

Hi,

Met een receiver met 2 tuners kun je wel 2 kanalen opnemen/kijken maar niet op verschillende sats.
Het draaien gaat niet automatisch, tenzij je bv een favourieten lijst gebruikt, maar dit verschilt per receiver.

Windgevoeligheid heb ik nog nooit last mee gehad, wel als het HEEL hard stormt, maar dan kijk ik toch geen TV (is niet te doen), maar dit gebeurt gemiddeld 1x per jaar hier.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

pietnoeck

BartNL ,
Er bestaat een programma, progdvb dewelke je ook in sofware mode kan laten draaien. En is natuuurlijk zeer leuk want dan je alle mogelijke filters gaan gebruiken en krijg je dus zeer goede kwaliteit. Ik zelf draai momenteel met cineplayer of windvd in combinatie met ffdshow.
Door Yankse te gebruiken kan je alle open te zetten kanalen openzetten.

Frank , de leukste (en dan bedoel ik niet de natuurfilms) kanalen zitten momenteel op Thor en Sirius en zelfs Hispasat.

De Kwaliteit hangt inderdaad af van de provider. Zo zendt de scandivische Canal+ zijn ppv kanalen uit aan een povere 350.000 b/s , terwijl de reguliere canal+ (rood, gul, ..) aan 550.000 b/s lopen. En ik kan je verzekeren dat dit te zien is.

Draaibaar blijft leuk omdat er steeds weer nieuwe pakketten opgaan en andere weer sluiten. Vroege waren Astra en Hotbird "hot", nu zijn ze dat niet meer (tenzij je duits gesynchroniseerde films leuk vindt).