zelfbouw stands

Started by dre73, May 2, 2007, 21:50:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dre73

na een zoektocht naar fraaie stands,zijn degene die naar mijn smaak zijn flink aan de prijs,dus ik ga ze gewoon zelf maken.
dus hierbij kom ik gelijk bij de eerste dilema`s

welk matriaal of een combinatie van beiden?
mdf in combinatie met berkenmultiplex en eventueel volkern?

er komt uiteraard ook een ruimte in om deze op te vullen.
aan de onderzijde soundcare spikes,tussen de speaker en de stand zat ik te denken aan spikes of dempers op een multiplex plaat.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Hanz71

Ik heb laatst wat stands gemaakt. Daarbij gekozen voor multiplex. Wat mij betreft is het voordeel van dat materiaal dat je verder alleen maar hoeft te schuren en lakken. Als je een fineer-, verf-, of spuitlak-afwerking wilt zou ik kiezen voor MDF (o.i.d.). Eventueel kan je de centrale paal vullen met zand voor extra massa....

dre73

dat had ik ook in gedachten,het liefst de voet en de bovenplaat van graniet en de `paal`in het zwart.
als de voeten prijstechnisch te duur worden ga ik voor berkenmultiplex voeten.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

BernHardN

Ben nu ook m'n zelfbouw stands aan het verbouwen, ik vond dat hij niet stabiel genoeg stond
en ga nu de voet opnieuw maken van beton  >:D
ben vandaag begonnen met de mal waar straks het mengsel (waarschijnlijk een cementgietvloer) in gaat

De pooten komen van de IKEA uitvekoophoek. deze staan iets achterover en 2 naast elkaar staat wat degelijker.





BernHardN

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Davey

Berken is mooi materiaal hiervoor. Gewoon multipplex zou je ook kunnen gebruiken. Als je de loze ruimte opvult met zand heb je een hele mooie "dode" zuil die superstabiel is en goed alle resonanties "dooft".

Zelf heb ik destijds deze gemaakt van berken-keukenblad dat 28mm dik is (had effe geen andere foto). Met zand erin zijn ze niet te tillen.

FFF

Als je ronde buizen wil zou je steigerpijpen kunnen gebruiken.

Heb ik zelf ook gedaan, is even slijpen maar dan heb je ook wat.
Deze buizen zijn van ca 4mm dik metaal en wegen behoorlijk wat.
Opvullen met zand (en eventueel loodkorrels). goed aankloppen!

Voeten zou ik gewoon multiplex maken.

Mijn idee zou zijn om eens te kijken of je dat marmer kan schilderen.

Wat mij ook mooi lijkt en een wat industieler uiterlijk geeft is draadeind.
Niet die trommel van de bouwmarkt, maar een diameter van 26mm of meer (eventueel rvs als je het niet wil behandelen.)

Laatst een rack mee gemaakt en dat geeft een extreem stevig geheel. Als je buizen gebruikt kun je draadeind ook goed gebruiken om alles aan elkaar te verbinden. (M10 tot M20 zou dan ruim voldoende moeten zijn..)

Ben wel benieuwd naar je ontwerp ideeen, want heb nu geen idee wat je wil?