Zoals het ampje thuis tikt......

Started by LittleNinja, May 1, 2007, 16:09:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LittleNinja

Eéntje voor de techneuten...   ;D

Een goede vriend van me heeft een Yamaha RXV1600. Deze is inmiddels ¾ jaar oud en doet het alleraardigst!  8)

Nu doet zich het volgende probleem voor. Om de zoveel tijd tikt de versterker ( eenmaal ). Dit doet hij zowel in koude als in warme toestand. De tik komt vanuit de kast en niet vanuit de speakers. Zowel bij "hard" als bij zacht draaien komt het voor en bij iedere bron.

Is er iemand die hier iets over weet te zeggen??

Gegroet,
LittleNinja
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

hifiman

Uitzetten/krimpen van het metaal  ???

Vampire

zou ik ook zeggen idd..

Zit er regelmaat in?
Pro-ject Debut II met Grado Gold | Cambridge Audio Evo 75 |  KEF LS50
Epson EH TW-650
Grado SR80

Minimalism: it's the least you can do.

BuSpu

je denkt inderdaad meteen aan iets mechanisch. Dat kan dus iets door temperatuur zijn (uitztetten/krimpen) of iets elektrisch (trafowindingen oid, ik doe maar een gooi) Het apparaat staat toevallig wel goed op al z'n poten dat niet het chassis bv onder mechanische spanning staat?

LittleNinja

Er zit helaas geen merkbare regelmaat in... Wij dachten ook al aan de warmte als oorzaak. Het apparaat is echter niet warm.. ( of nauwelijks )

We hebben hem ook al verplaatst om te kijken of de warmte goed afgevoerd kon worden. Helaas heeft het geen effect gehad.

De versterker staat stabiel en is vrijstaand. Er staat dus niets op, naast of tegenaan..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Kwabbernoot

Dat lijkt inderdaad op uitzetten door warmte. Wat je zou kunnen proberen is de schroeven van de kast ietsjes los te draaien. Dat werkte ook bij de eindversterkers van mijn broer.

Groeten...

LittleNinja

Dan gaan we dat ook eens proberen... Thanks!
8)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Mrwhoopie

Of ms een relais dat in of uitschakelt?

Heb da ooit eens bij mensen gehoord en die hadden een versterker met een voeding voor een cd-speler ofzo en als deze na X tijd geen spanning moest leveren schakelde een relais dat circuit uit en dan hoorde je "KLIK" ;)

LittleNinja

Quote from: Mrwhoopie on May  1, 2007, 23:26:24
Of ms een relais dat in of uitschakelt?

Heb da ooit eens bij mensen gehoord en die hadden een versterker met een voeding voor een cd-speler ofzo en als deze na X tijd geen spanning moest leveren schakelde een relais dat circuit uit en dan hoorde je "KLIK" ;)

Nee.. Het lijkt me niet dat dit het is... Hij heeft niets via zijn amp lopen wat betreft voeding...
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

reza

Komt de versterker misschien uit het midden oosten ??? ;D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

LittleNinja

Quote from: reza on May  2, 2007, 10:24:28
Komt de versterker misschien uit het midden oosten ??? ;D

De versterker komt inderdaad uit het midden oosten....  ;D

Hij is gewoon gekocht ( nieuw ) bij een nederlandse dealer. Waar Yamaha ze laat produceren is mij niet bekend...  ::)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Helaas.....

Het losser zetten van de schroeven heeft geen wijzigingen met zich mee gebracht.... Hij tikt nog steeds.

Volgens hem komt het getik wel van de kant van de voeding. Dat zou dus toch kunnen duiden om temperatuur gerelateerde oorzaken.. Bijzonder is dat dit voorheen niet het geval was...
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

s.t.


LittleNinja

Quote from: s.t. on May  4, 2007, 17:25:09
Dacht zo aan garantie??

Zonder twijfel..

Maar in eerste instantie wilde we kijken of het probleem makkelijk op te lossen is. Hij heeft niet zoveel zin in een lange periode zonder de versterker.. Overigens neem ik aan ( of hoop ik ) dat de dealer een vervangend toestel neer gaat zetten.

8)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Quote from: LittleNinja on May  4, 2007, 17:35:52
Zonder twijfel..

Maar in eerste instantie wilde we kijken of het probleem makkelijk op te lossen is. Hij heeft niet zoveel zin in een lange periode zonder de versterker.. Overigens neem ik aan ( of hoop ik ) dat de dealer een vervangend toestel neer gaat zetten.

8)

Eindelijk heeft hij tijd gehad om de receiver weg te brengen naar de leverancier. Nu mag Yamaha er zorg voor dragen.. Ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat hij hem terug krijgt. Iemand ervaringen met de snelheid van Yamaha's garantie afdeling?  ::)

Overigens heeft hij een Sony STR DB830 QS als tijdlijke vervanging mee gekregen. Deze hebben we gisteren eens aan de tand gevoeld.. Het apparaat is al op leeftijd maar heeft zijn betrouwbaarheid wel bewezen, aangezien hij al zolang de leenreceiver is. Het is een 5.1 receiver met ProLogic, DD en DTS.. en dat was het dan voor de decodeermogelijkheden. Ik schat dat de receiver een jaartje of 6 tot 8 oud is.

We hebben eerst een spel gespeeld ( God of War op de PS2 ). Op de Sony klinkt hij indrukwekkend en krachtig genoeg. Leuk spel overigens!!

Daarna hebben we er een film ingestopt.. PTOC ( deel 1 om onze geheugens op te frissen voor deel 2 en binnenkort deel 3 in de bios ). De bas is erg sterk... iets te lijkt wel. Maar goed, het is een film dus mag hij best iets overdrijven. De midden en hoge tonen lijken iets te worden gesmoord door de kracht die wordt gebruikt voor het laag. Hierdoor ligt de dialoog teveel op de achtergrond.

Aan het einde nog wat muziek geluisterd ( Nelly Furtado en Racoon ) en tot dezelfde conclussies gekomen.. De Sony legt ( in verhouding tot de Yamaha! ) veel nadruk op de weergave van het laag. Bij films en games kun je hem dit nog vergeven, maar bij muziek is het eigenlijk een tikkeltje storrend! De vocalen komen niet los.. Ze lijken gedempt. De stem van Nelly Furtado komt futloos over en is niet zo levendig als dat we gewend zijn.

De Sony is helemaal niet slecht, maar de Yamaha is in onze oren gewoon beter! We hopen dus dat de Yamaha snel terug komt.  ;)

Gegroet,
LittleNinja
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"