Welke TUNER of schotel voor radio......?

Started by paul groot, April 29, 2007, 00:49:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

paul groot

Hoi,

Zo af en toe luister ik in de late uurtjes naar de radio, radio 2, arrow jazz fm, Q music, etc.
Ik heb Casema kabel met de onderstaande keuzemogelijkheden.
VRAAG;
Is er winst te halen (audio kwaliteit) als ik een betere tuner aanschaf? Of moet ik wellicht een schoteltje plaatsen? (Nu Denon 1801 via Tag en Aitossen)
En indien een tuner een oplossing is welke dan? (Budget = alle waar naar zijn geld)
Of schotel? Welk type en welke zenders zijn top?
Ben benieuwd naar jullie ervaring, kennis en meningen.

Zender   Frequentie   Mono/Stereo   Omschrijving
Radio 1   91,1   s   Radio 1
Radio 2   89,5   s   Radio 2
Radio 3 FM   89,9   s   Radio 3 FM
Radio 4   90,6   s   Radio 4
Radio 5   88,1   s   Radio 5
Radio 6   107,4   s   Radio 6
Radio West   88,9   s   Radio West
Ujala Radio   102,4   s   Ujala Radio
VRT Radio 1   91,5   s   VRT Radio 1
VRT Radio 2   93,6   s   VRT Radio 2
VRT Radio Klara   91,9   s   VRT Radio Klara
BBC Radio 2   97,1   s   BBC Radio 2
BBC Radio 3   94,5   s   BBC Radio 3
BBC World Service   100,8   m   BBC World Service
WDR 3   101,5   s   WDR 3
WDR 4   102,0   s   WDR 4
Radio France International   105,7   m   Radio France International
Arrow Jazz FM   95,9   s   Arrow Jazz FM
Arrow Classic Rock   97,6   s   Arrow Classic Rock
BNR Nieuwsradio   102,9   m   BNR Nieuwsradio
City FM   100,4   s   City FM
Classic FM   92,5   s   Classic FM
FunX   98,0   s   FunX
SLAM!FM   94,1   s   SLAM!FM
Kink FM   98,6   s   Kink FM
Q-music   95,4   s   Q-music
Radio 227   99,8   s   Radio 227
Radio 10 Gold   103,4   s   Radio 10 Gold
Radio 538   105,0   s   Radio 538
Radio Veronica   94,9   s   Radio Veronica
TMF Radio   103,8   s   TMF Radio
Sky Radio   104,4   s   Sky Radio
Juize.FM   106,8   s   Juize.FM
Caz!   106,4   s   Caz!
Tweede kamerlijn   87,6   m   Tweede kamerlijn



Als je wat moois te koop hebt staan en zeker beter is, aub aanbieden per PM.

Paul
Sony 4k, Ziggo Next 4K, Div Audio, PS4, Sony player4k, Eigenbouw speakers open baffle.

stevie1

Hoi Paul,
Ik zou voor een schotel gaan.
Er zijn duizenden muziekzenders ongecodeerd (op de astra 19.2 bv) te beluisteren.
Gewoon de goekoopste fta ontvanger met schotel.
Investeringskosten zijn minder als E100.
Als jouw denon het ondersteunt neem dan een ontvanger met digital out.
Ik kan je verzekeren dat de uurtjes nog later worden

hifiman

Tjsa persoonlijk vind ik radio op de schotel kwalitatief beduidend slechter dan de analoge radio op de kabel of door de ether!

pch

Hoi Paul,

Leuk om te zien dat er nog mensen zijn die net als ik gewoon naar de radio luisteren!  :)
Ten 1e moet je je realiseren dat de meeste (pop)radiozenders alleen nog maar MP-3 draaien en geen cd's meer, daarnaast krikken ze alles op zodat de dynamiek verdwijnt en alles even luid klinkt. Goede opnamen worden alleen nog maar verzorgd door Radio 4 en de Concertzender wanneer ze een live-uitzending maken (meestal klassiek en soms ook jazz).
Via de FM kan het best goed klinken ondanks het minder grote freqeuntiebereik van FM, maar gebruik dan wel altijd een losse antenne (b.v. de ST-2 van Magnum Dynalab) en haal het signaal uit de ether i.p.v. via de kabel!
Ik ontvang momenteel radio met mijn schotel en heb die digitaal coaxiaal aangesloten op mijn Classé SSP-30 in stereo, die ziet dan gewoon een 2.0 PCM signaal en dat klinkt mooi. Ik heb een keer een Meridian 504 thuis gehad met een ST-2 en dat was super! Ook de nieuwe Cyrus DAB 8.0 is mooi met FM. DAB is allemaal gecomprimeerde radio middels het al weer verouderde MPEG layer-2, de opvolger zal DAB+ worden (of DAB-2) met AAC+ als nieuwe compressie-codec. Ook hier is Radio 4 het best met 160 kbps t.o.v. de rest die het met 128 kbps doet...
Ook luister ik met mijn Sonos naar internetradio: de Sonos ZP-80 heb ik dan ook weer digitaal coaxiaal aangesloten op de processor en de concertzender klinkt dan best goed met 192 kbps MP-3.
De nieuwe Densen Beat B-800 Mk2 heb ik ook al mogen beluisteren en die klinkt ook werkelijk prachtig!
Ik denk dat FM nog wel een heel aantal jaren in de ether blijft maar natuurlijk niet eeuwig...DAB is wat mij betreft nu al verouderd en moet je niet willen denk ik, via de satelliet is het mooi en internetradio is vooral makkelijk en via internet ligt de hele wereld aan je voeten.
Kwalitatief is een goede tuner (Meridian 504, Linn Pekin, Densen B-800, Cyrus FM-7,5/DAB 8.0) met een goede FM-antenne zoals de Magnum Dynalab ST-2 nog steeds het beste met als absolute top natuurlijk de tuners van het merk Magnum Dynalab zelf. Maar realiseer je dat je er niet mee naar 3FM moet gaan luisteren met hun kwaliteit van uitzenden!!!

Gr. PAul.

paul groot

heel bedankt voor jullie input.
Ik ga eens verder rondneuzen.
De Denon 1801 welke ik heb valt af om verder mee te gaan. Heeft geen behoorlijke output mogelijkheid dus op zoek naar een schoteltje EN leuke tuner.
2de hands ben ik niet vies van dus rustig "de markt" verkennen.

Thanks
Paul

Sony 4k, Ziggo Next 4K, Div Audio, PS4, Sony player4k, Eigenbouw speakers open baffle.

paul groot

Hallo,

Graag jullie advies:
Ik krijg een Revox B261 aangeboden.
Een oudje voor rond de 250 euri.
Ik denk een goed aanbod.
Aan het merk Revox twijfel ik niet.
Iemand ervaring met de prestaties van dit type?

Gr
Paul

Sony 4k, Ziggo Next 4K, Div Audio, PS4, Sony player4k, Eigenbouw speakers open baffle.

peterrr

hoi, ook ik vindt het geluid via de satteliet niet echt om over naar huis te schrijven.

neem het voor het betere beeld maar niet voor de radio.

Groet peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

papa wes

Voor deze revox, is dat een mooie prijs, maar is het dat wat je zoek?
Maar ik denk dat je deze wel eens gehad moet hebben. Die geraak je ook onmiddellijk kwijt, want ze zijn gegeerd. Ik zou ook nog wel een revox of een McIntosh willen. Ben trouwens passief op zoek naar een goede tuner? dus zal je topic op de voet volgen.
Groeten Wesley
Teac vrds 10, Rega p3  grado gold, B&W 801 matrix, Kimber 8tc

paul groot

Sony 4k, Ziggo Next 4K, Div Audio, PS4, Sony player4k, Eigenbouw speakers open baffle.