Gestolen Laptop

Started by LexiconLogan, April 23, 2007, 15:11:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mikeske

komt wel goed volgens mij  ;)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Davey

Quote from: Kef-mania on April 23, 2007, 21:32:07
Eerst driekwartier wachten met mijn 'onechte kind' op schoot. Dan komt oom agent met een uitgestreken kop en grapt dat het slecht getimed is ivm de nummer 14 uitzending van vanavond. Vervolgens beginnen met het formuliertje op een pc uit 1999. Ik grap nog dat hij die 'van mij' wel mag gebruiken. Niet gewaardeerd. Ik leg de man uit dat dit ding vanaf 1000 euro te koop is online en dat ik gezien het goede doel van de markt een prijs van 900 wel billijk achtte. Na 1,5 uur; Ik met de agent mee om gevisiteerd te worden..o nee.. na 1,5 uur met de laptop onder mijn arm naar buiten. De rechter beslist of dit ter goeder trouw was maar oom agent wekte de indruk dat dit wel goed zou komen. Meneer ***** U krijgt misschien een lintje..

Ik heb het serienummer en mijn GSM nummer achtergelaten en de eigenaar mag de files ophalen.

Eind goed al goed. Maar het beste nieuws: Ik kan rustig (pijnloos) zitten en ik pik mijn zeepje weer in een hotel op ;)
Dank voor de speculaties en vooral aan Davey..

We zijn allemaal weer blij dat je onder ons bent. Die smiley is goud, hahaha

LexiconLogan

mag ik hem dan voor deze eene keer onder de '' nieuwe HT aanwinsten'' zetten ;D
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

Raphie

JBL PRX Power!

tiptop

Quote from: Kef-mania on April 23, 2007, 16:26:12
en bedankt allen..
Mischien een beetje laat nu, maar....
Als je te goeder trouw de laptop hebt gekocht mag je 'm houden!!! :D
De vorige eigenaar moet de schade zien te verhalen dan bij degene die 'm jou heeft verkocht. (tenzij deze 'm ook weer te goeder trouw heeft gekocht etc.....)
De politie zou dan alle lijntjes af moeten gaan en uiteindelijk de dader (verdachte) aan moeten houden. Justitie moet dan zorgen dat de rechtmatige eigenaar door de dader schadeloos wordt gestelt.

Jij mag dus in principe de laptop gewoon houden en eventueel alleen ter beschikking hoeven stellen aan de politie voor bewijsvergaring!
Aangifte is dus wel een plicht, omdat je weet dat hij van diefstal afkomstig is, maar je hoeft de laptop niet af te dragen!
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

LexiconLogan

dank, ga ik nu aangifte doen ;D
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

LexiconLogan

nu Kef reference set te koop met gratis laptop! ;D
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

tiptop

Quote from: Kef-mania on April 23, 2007, 21:45:47
dank, ga ik nu aangifte doen ;D
:-[
Iets te snel gepost (zonder verder te lezen) :-[ ;D
maar het is wel zo ^-^
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

jankees

Volgens de wet (artikel 3:86 lid 3 B.W.) maakt het niet uit of je te goeder trouw bent geweest.

Vast staat dat je de laptop niet hebt gekocht van een verkoper die "van het verhandelen aan het publiek van soortgelijke zaken (...) zijn bedrijf maakt in een daartoe bestemde bedrijfsruimte, zijnde een gebouwde onroerende zaak (...) en in de normale uitoefening van dat bedrijf handelde."

Daarmee heeft de eigenaar van de laptop, die het bezit door diefstal heeft verloren, drie jaar de tijd om zijn eigendom bij jou op te eisen. De politie speelt daarin over het algemeen geen rol. Die gaan alleen over het strafrechtelijke deel. Het opeisen van de laptop bij jou zal door de eigenaar hiervan gebeuren. Of hij dat ook daadwerkelijk zal doen is natuurlijk lastig in te schatten.

Indien de eigenaar de laptop opeist dan kan jij het aankoopbedrag verhalen op jouw voorman (de persoon van wie jij de laptop gekocht hebt). Lukt dat niet dan blijf je met de strop zitten.

Wees ervan doordrongen dat als je (te goeder trouw) een zaak koopt van een handelaar zonder een gebouwde bedrijfsruimte dat je dit risico drie jaar lang loopt.

Dat voor wat betreft het civielrechtelijke deel. Dan nu het strafrechtelijke deel.

Er kan in dit geval geen sprake zijn van heling. Je wist immers niet dat de zaak door een misdrijf verkregen was. Er zou sprake zijn van schuldheling (artikel 417 Sr) indien je redelijkerwijs had moeten vermoeden dat het een door een misdrijf verkregen goed betrof. Ook dit is echter mijns inziens op geen enkele manier rond te krijgen. € 900,-- voor een gebruikte laptop lijkt mij lijkt mij meer dan marktconform.

Mocht je toch te maken krijgen met een overijverige officier van justitie die toch een gerechtelijk vooronderzoek of zelfs vervolging instelt dan moet je maar even contact opnemen. In dat geval kan ik je wel bijstaan.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

LexiconLogan

En toen was daar Jan Kees..Dank je vriendelijk (waar was je gisteren ;D)

Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

Davey

Quote from: Kef-mania on April 24, 2007, 10:49:52
En toen was daar Jan Kees..Dank je vriendelijk (waar was je gisteren ;D)


Ik ben van mening dat je alsnog een paar daagies naar binnen moet  ;D

LexiconLogan

Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

DA BoSS

 :o Jan-Kees,

ik schrik ervan dat je kennelijk civielrechtelijk zo zwak staat, bij een koop van een particulier...
Das toch niet geheel redelijk (billijk)?
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

ChrisV

Opvallend dat de verschillende leken (waaronder ik) er toch weer naast zitten met de inschatting van de juridische situatie. Zo zie je maar weer wat een waardevol topic dit is.  :)

spotmatic

Mijn gedachte over redelijkheid en billijkheid was overigens ingegeven door de praktijk. Immers: vrijwel niemand zal een civiele rechtszaak gaan starten voor zoiets als het terughalen van een laptop of een fiets (mocht ik er naast zitten dan hoor ik het graag) en ik zie Kef-mania er ook niet voor aan dat hij de laptop geheel belangeloos terug gaat geven.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

jankees

Quote from: DA BoSS on April 24, 2007, 11:28:24
ik schrik ervan dat je kennelijk civielrechtelijk zo zwak staat, bij een koop van een particulier...
Das toch niet geheel redelijk (billijk)?

De wettelijke regeling strookt niet altijd met het redelijkheidgevoel in het maatschappelijk verkeer. In dit geval is door de wetgever een afweging gemaakt tussen het belang van de eigenaar en die van de verkrijger. Ik denk niet dat die afweging onredelijk is maar dat is mijn persoonlijke mening.

Quote from: spotmatic on April 24, 2007, 12:15:58
Mijn gedachte over redelijkheid en billijkheid was overigens ingegeven door de praktijk. Immers: vrijwel niemand zal een civiele rechtszaak gaan starten voor zoiets als het terughalen van een laptop of een fiets (mocht ik er naast zitten dan hoor ik het graag) en ik zie Kef-mania er ook niet voor aan dat hij de laptop geheel belangeloos terug gaat geven.

Formeel is er geen rechtzaak nodig. De eigenaar kan zijn eigendom opeisen (revindicatoir beslag) desnoods door middel van de sterke arm. Kef-mania kan voor afgifte geen wederprestatie vragen. Of de eigenaar dat in de praktijk ook zal doen is natuurlijk een andere zaak.

LexiconLogan

Heb nog wel een andere vraag voor je Jan-Kees maar die zou ik liever even mailen..
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

jankees


LexiconLogan

Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

Audiofiel

Quote from: Jack van Dijk on April 24, 2007, 11:12:13
Topic maar even opgeschoond. Ik denk dat sommige mensen hier 'Het recht doet spreken' hadden verward met 'Het recht van spreken'. Dus wellicht dat tiptop, Davey, Audiofiel, Raphie, Kef-mania, Hanky Panky, mikeske en spotmatic hun coming-out verhalen naar 'Afterhours' willen verplaatsen. Of als jullie hele intieme details willen uitwisselen kan ik wel een board waar alleen jullie toegang hebben aanmaken  ;D

Volgens mij voor het eerst in de htforum-geschiedenis dat off-topic (gestart door de topictstarter zelf) wordt opgeschoond... een unicum! ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Jay

Quote from: jankees on April 24, 2007, 12:48:50
De wettelijke regeling strookt niet altijd met het redelijkheidgevoel in het maatschappelijk verkeer. In dit geval is door de wetgever een afweging gemaakt tussen het belang van de eigenaar en die van de verkrijger. Ik denk niet dat die afweging onredelijk is maar dat is mijn persoonlijke mening.

Formeel is er geen rechtzaak nodig. De eigenaar kan zijn eigendom opeisen (revindicatoir beslag) desnoods door middel van de sterke arm. Kef-mania kan voor afgifte geen wederprestatie vragen. Of de eigenaar dat in de praktijk ook zal doen is natuurlijk een andere zaak.

dat is inderdaad de wet, maar de praktijk ligt erg anders. Winkeldieven bij ons die kunnen ervoor kiezen om de gestolen goederen niet aftestaan vrijwillig. het is namelijk hun bezit, niet hun eigendom.
uit principe gaan we net zover als nodig is om het bezit weer in eigendom te krijgen.

op moment dat de eigenaar zich meld, hoef jij dus niet vrijwillig terug te geven?
als winkeldieven het niet hoeven waarom zou je een betaalde laptop. marktconform, wel moeten terug geven?

jankees

De eigenaar kan zijn eigendom zonder meer bij de bezitter opeisen. De eigenaar kan zich zijn bezit echter niet, zonder de toestemming van de bezitter, toeeigenen. Hij kan het bijvoorbeeld niet uit het huis van de bezitter gaan halen of het uit zijn handen gritsen. Daarom zei ik ook al; formeel is er geen rechtszaak voor nodig. In de praktijk is dat echter wel vaak het geval. Indien de bezitter de zaak niet vrijwillig afgeeft aan de eigenaar, dan moet de eigenaar afgifte vorderen bij de Rechter, eventueel in kort geding. De eigenaar zal een dergelijk geding echter altijd winnen. De bezitter/niet eigenaar doet er dan ook verstandig aan om zich achter zijn oor te krabben voordat hij afgifte blijf weigeren.

Jan-Kees

RamonPhilippo

Beste Jan-Kees,

Jij als praktijkman: is de politie echt zo ijverig dat ze de eigenaar gaan opsporen? Gaan ze a.d.h.v. het serienummer bij Apple informeren om achter de identiteit van de eigenaar te komen om deze dan te verwittigen dat hij zijn eigendom kan revindiceren? Een van de problemen die de goede trouw van onze topicstarter toch ook in de weg staat, is dat hij niet aan zijn aan-/verwijzingsplicht kan voldoen?

Audiofiel

Dat hoeft de politie niet te doen, er staat een internationale lijst op tweedehandsmac.nl. Zo kan iedereen die een machine tweedehands wil kopen, checken of het betreffende toestel is gestolen. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

jankees

Mijn ervaring is dat er op de politie geen pijl te trekken is. In een losse zaak, op basis van een aangifte verwacht ik niet dat zullen gaan graven. Er is sprake van een gerechtelijk vooronderzoek en is men op zoek naar een bende, dan wil men nog wel eens proberen om de herkomst van zaken te achterhalen.

Met vriendelijke groet,
Jan-Kees den Haan