BABEL

Started by paul groot, April 10, 2007, 23:47:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

paul groot

Omdat het nog te fris is voor een boulevardtje om mijn brommertje (jawel), ik al jaren mijn cabrio moet missen omdat ik alleen een vast dak mag leasen, heb ik maar weer een film gehuurd. TV interesseert me namelijk niks en de belasting is al ingevuld.

BABEL, met Brad Pitt en Cate Blanchet.
Zal wel een Hollywood trillertje zijn dacht ik nog onbevangen, en opgezet.
Niet eens de moeite genomen de beschrijving van Videoland te lezen;
Volgens videoland.
Quote;
In de afgelegen Marokkaanse woestijn testen twee jongens stiekem het geweer van hun vader. Een enkel geweerschot veroorzaakt een kettingreactie, die de levens van mensen op drie verschillende continenten met elkaar verbindt, maar ook voorgoed verandert. Een Amerikaans stel, een rebelse dove Japanse tiener met haar vader en een Mexicaanse au pair, die zonder toestemming twee Amerikaanse kinderen mee over de grens neemt, krijgen een onwaarschijnlijke connectie. Zij zullen elkaar echter nooit ontmoeten, omdat ze niet in staat zijn met elkaar te communiceren.


Een filmhuis achtig traag verhaal, gelukkig niet gedomineerd door de 2 sterretjes. Ja langzaam, maar een o zo mooi drama. Niks triller !!!! ofschoon hij daaronder door de verhuurder wel wordt gerangschikt.
Een film die verrassend goed gespeeld wordt door alle nationaliteiten die hun stukje spelen.
Plenty nominaties/prijzen voor deze film, golden globe's beste drama, Oscar nominaties te over maar net te weinig "schreeuwerig" om er een binnen te halen denk.

DVD Beeld en geluid zijn top. Opvallend vond ik de wat uitgeklede en karige muziek. Simpel gitaar getokkel, trommeltje hier en daar en verder niet veel meer. Sinister, tragisch en leegten invullend maar o zo mooi bij de beelden.

Aanrader?......... Natuurlijk, waag het er eens op.

Paul
Sony 4k, Ziggo Next 4K, Div Audio, PS4, Sony player4k, Eigenbouw speakers open baffle.

FrankB

Een goede film, maar ik vond 'm niet zo vermakelijk. Een beetje te filmhuis gezocht wat mij betreft.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Paul Landsmeer

BABEL is noch een horrorfilm, noch een thriller. De gekozen categorie lijkt me dus niet de juiste, maar goed.

Persoonlijk vond ik BABEL een boeiende film met een sterk verhaal en goed acteerwerk. Het enige dat ik jammer vond is dat het concept wel erg lijkt op 21 Grams, de vorige film van Inarritu, waardoor het nieuwe er een beetje af is van al die onderling verbonden verhalen. Bovendien vond ik die verbindingen bij 21 Grams beter uitgewerkt dan in BABEL.

Nosoforos

Ik vond het zeer tegenvallen. Zoals hierboven ook vermeld, zijn de verschillende verhaallijnen op een minder logische manier verbonden dan in 21 Grams. Persoonlijk vind ik dat het niveau van het format "verschillende verhaallijnen tot 1 verhaal smeden" tot een dieptepunt is gekomen in een film als deze. Een logisch verband is er niet. De verhaallijnen vind ik absurd en oninteressant en op kinderachtig kunstmatige wijze met elkaar verbonden. De lijntjes vond ik derhalve zo absurd dat het voor mij (ben erg kritisch) haast lachwekkend werd (maar ergernis vierde de boventoon). Pretenderen dat compleet verschillende verhalen iets met elkaar te maken hebben, dat een beetje door elkaar monteren en een sausje van drama er overheen met op oppervlakkige wijze behandelde actuele thema's - dat maakt nog geen goede film.

squeek

tja, een goede film is voor jou en mij wsl ook anders he. voor iedereen wel denk ik dan. ik vond het wel ok, maar traag en het boeide me niet ten allen tijde. lachwekkend kon ik het nu wel niet noemen.

verwarrend vond ik dat elk stukje zich in een ander tijdstip afspeelde. maar was wel ok, 21 grams vond ik echt moeilijk te volgen met die aprte tijdstippen. was idd wel de betere film toch.

greetz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Erik

Ik had hem lang uitgesteld omdat de omschrijving me totaal niet boeide. Maar van de week moest hij eraan geloven, ik vond het zelf een zeer intressante film. Zeker de moeite waard om eens te kijken.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Xstream

Deze man weet hoe je een film moet maken. Qua cinematografie is het echt helemaal top! Daarnaast vond ik de muziek brilliant.

Wat ik wel jammer vind is dat ik dit riedeltje nu wel een beetje ken. Het begon met Amores Perros waar het nog origineel was. Maar toen had je ook Traffic, ook zoiets. En voor mij won Traffic het, Amores kon me niet zo boeien qua verhaallijn, wel qua beelden en film technieken op zich.

21 Grams vond ik erg goed en versloeg beide films qua inhoud en emotie. Rond die tijd had je ook Crash, ook zoiets. Vond ik ook goed gedaan.

En nu dan Babel. Wel weer origineel qua invulling en andere sceneries, maar het algemene concept blijft hetzelfde en begint me wel een beetje te vervelen nu. Ik vind dat je bij zulke films pas echt inhoudelijk succes heb als je de verschillende verhalen meer aan elkaar weet te koppelen. Of dat nou is met fysiek aan elkaar koppelen of meer qua emotie / doel maakt me niet zoveel uit, maar Babel raakte me niet zoals het zou moeten.

Wel is het wederom een perfectionistische verfilming van realiteit en toch in een soort dromerige vorm. Kortom, zeker mooi gedaan, maar geen verrassingen.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Peter O

Ik vond 'm ook heel gaaf. Vooral heel mooi eigenlijk. Misschien niet bijster orgineel, de verschillende verhaallijnen door elkaar hebben we vaker gezien, maar goed, er zijn mar heel weinig films meer die het moeten hebben van orginaliteit. Ik heb 'm in de bios gezien, en heb nu ook de dvd thuis, die ik ongetwijfeld ook nog wel een aantal keren ga bekijken. Ik zou zelfs de soundtrack wel willen hebben, dat gitaar getokkel lijkt me lekker op de achtergrond bij een goed glas wijn.