Wie laat wat het digitale geluid naar analoog decoderen?

Started by DB628, April 10, 2007, 09:38:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DB628

Gisteren de Arcam DVD139 bestelt en hopelijk morgen in mijn bezit. Nu is mijn Denon AVC A1D nog goed maar ben er ook over aan het denken om deze te vervangen.
Nu blijf bij Arcam kijken en heb een hele mooie processor/voorversterker gezien, de AV9. Deze processor zet het digitale geluid om in bijvoorbeeld 5.1 kanalen. Maar

de mooi klinkende DV139 van Arcam doet dit dus ook al. Uiteraard is het een kwestie van testen, maar door wie zal je de omzetting laten doen van Digitaal naar Analoog?

Deze vraag kan ook algemener gemaakt worden, stel dat je HT-set qua dvd, versterker/processor gelijk aan elkaar is, wie laat je dan de omzetting doen?
De vraag is uiteraard ook of het wel zin heef. De cd-direct functie van mijn Denon zorgt er toch eerst voor dat het aangeboden analoge geluid dat goed wordt aangeboden vanuit de cd-speler weer omgezet wordt in digitaal om vervolgens weer omgezet te worden naar analoog, ofwel niets geen cd-direct functie, maar een zinloze omzetting.

Wie o wie heeft dit nauwkeurig onderzocht?

Kingpin

Ik heb mijn DV-757Ai getest op mijn RSP-1098 en kwam tot de conclusie dat de DAC's van de Rotel beduidend beter waren.
Dus voor SACD en DVD-Audio gebruik ik de DAC's van de Pioneer (5.1 analoog) en voor het overige de DAC's van de Rotel.
Daarbij is het een voordeel dat mijn Processor het geluid kan fijn tunen zoals ik het wil hebben wat de dvd speler niet kan.
Hier kun je waarschijnlijk net als bij jouw dvd speler alleen de afstanden en de geluidsterkte instellen.
Bij de processor kun je tevens (tenminste bij mij) de speakers onafhankelijk (per groep) fijn tunen qua hoog/laag etc.

Je kunt dit simpelweg gewoon zelf testen en tot de conclusie komen welke dac's je nu beter vindt.

Veel suc6.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

DB628

Zoveel mensen hier met een HT-set en verder niemand die input geeft. Hebben jullie niet bij dit fenomeen stil gestaan of weten jullie niet wat nu beter is?


DA BoSS

Quote from: DB628 on April 11, 2007, 08:17:02
Zoveel mensen hier met een HT-set en verder niemand die input geeft. Hebben jullie niet bij dit fenomeen stil gestaan of weten jullie niet wat nu beter is?

dat kan je gewoon niet zo zeggen, hangt van te veel factoren af.
-als jij een erg goede DAC in je processor hebt zitten en een middelmatige speler--> processor
-als jij een redelijke processor hebt maar een speler die buitengewoon presteert--> speler
(nog los van smaakkwestie van wat je persoonlijk mooier vind!)

Ik sluit me dus aan bij het advies van kingpin:
Beide mogelijkheden zijn oke, gewoon proberen wat in jouw geval de beste resultaten oplevert... ;)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Kingpin

Quote from: DB628 on April 11, 2007, 08:17:02
Zoveel mensen hier met een HT-set en verder niemand die input geeft. Hebben jullie niet bij dit fenomeen stil gestaan of weten jullie niet wat nu beter is?
Bij deze ... mijn antwoord op je vragen:

Quote... Deze vraag kan ook algemener gemaakt worden, stel dat je HT-set qua dvd, versterker/processor gelijk aan elkaar is, wie laat je dan de omzetting doen?
Maakt niet uit !
Ik zou dan de Processor/versterker nemen omdat je dan nog eventueel tonecontrol heb wat je niet in je dvd speler heb.
Aan de andere kant waarom zou je een dure processor kopen terwijl jij rechtstreeks vanuit een dvd speler het geluid wilt horen (direct)?
Je kunt op dit moment dus je dvd speler via 5.1 analoog aan je versterker aanbieden en de bypass gebruiken, dan heb je hetzelfde effect. Dan gebruik je dus alleen het volume control. Daar heb je dus geen dure processor voor nodig.

Quote
De vraag is uiteraard ook of het wel zin heef. De cd-direct functie van mijn Denon zorgt er toch eerst voor dat het aangeboden analoge geluid dat goed wordt aangeboden vanuit de cd-speler weer omgezet wordt in digitaal om vervolgens weer omgezet te worden naar analoog, ofwel niets geen cd-direct functie, maar een zinloze omzetting.

Wie o wie heeft dit nauwkeurig onderzocht?
Wat ik niet uit je vraag begrijp is ... je hebt het over een cd direct functie en over je cd speler, maar de DV139 is een dvd speler !
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack