MONOTUBE, monolith in SVS jasje

Started by yorkie13, April 5, 2007, 17:04:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

na het lezen vd svs tube clone plannen tot de volgende bouwplannen gekomen
een tube met een inhoud van 95 liter , wat in de praktijk neerkomt op een behuizing van intern 76 cm hoog en een diameter van 40 cm, opgebouwd uit 4 ronde mdf schijven , 2 onder en 2 boven
woofer komt aan de onderkant en baspoort aan de bovenzijde
heb de orginele 300 watt mosfet amp besteld bij BK electronics
de monolith woofer, 12 inch heb ik al liggen
voor een eenvoudige opbouw komt de subamp in een aparte kast

sphere

Kan je aan die betongietbuis komen dan? Of heb je een andere oplossing?
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

yorkie13

er zit een bedrijf in Nunspeet die het verkoopt, maar een andere optie is buif MDF
ga zo even kijken wat dat gaat kosten, is eenvoudig te verwerken
en makkelijk aan te komen

yorkie13

vanavond plaat buig mdf van 122 x 244 cm gehaald, zaterdag de 3 cirkels zagen en verlijmen

BernHardN

#4
dus het wordt geen sonotube?


Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

yorkie13

nee , ik ga zelf een tube maken, moet lukken toch
mooi spul dat buig MDF, als je de plaat oprolt heb je gelijk al een behoorlijk stevige constructie
net nog wat zitten rekenen en houdt het op binnenmaten 76 hoog en 40 cm diameter

daxie

Hoe houdt je de rol samen?

Ben benieuwd wat je er van gaat maken.

Hoe ga je de afwerking doen? Ook krabpaal-style of...

BernHardN

en je weet het, we zijn dol op foto's  ;D

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

snikkeltje

#8
Gewoon uit nieuwsgierigheid: Je hebt kort geleden je eigen BK Monolith verkocht, waarom dan nu dezelfde sub nabouwen, puur en alleen om de tonvorm?
Amp: Onkyo Integra A-9911, CD: Onkyo Integra DX-7711, Speaker: Scanspeak Reference SE, Sub: 2x BK XLS200FF MkII , Plasma: Panasonic 42PV60, Mediaplayer: Openelec: Raspberry PI2 incl. Hifiberry Digi+

daxie

Quote from: snikkeltje on April  6, 2007, 15:06:30
Gewoon uit nieuwsgierigheid: Je hebt kort geleden je eigen BK Monolith verkocht, waarom dan nu dezelfde sub nabouwen, puur en alleen om de tonvorm?

Dat noemen ze een hobby... Die zijn meestal vrij nutteloos, maar wel heel erg interessant, leerrijk en vooral leuk.

Leren wat het verschil in kastvorm geeft bij gelijk volume en poortafmetingen kan wel interessant zijn.

yorkie13

dat heet een uit de hanfd gelopen hobby, de cylinder neemt minder plaatst in en vindt ik er stoer uitzien, kan tegen een stootje en dan natuurlijk het DIY gebeuren
woofer en versterker en afstemming zijn wel hetzelfde
beoogde resultaat is een sub die mega diep gaat voor HT, getuned op 20 hz

yorkie13

#11
even wat zitten rekenen met de woofer en een 60 liter kast gaat wel goed, heb nog een 5 hoekige kast staan waar de peerless xxls12 in zat, past de monilith woofer ook in

yorkie13



de subamp heb ik over een week, je merkt wel dat de 210 watt thommessen subamp de 12 inch woofer niet volledig kan uitsturen

yorkie13

gelukkig deze 300 watt mosfet subamp wel, is de orginele die ook in de monolith sub gebruikt word
http://www.bkelec.com/Modules/bsbpv300.htmt


BernHardN


Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

yorkie13

de testkast wel, de 300 watt mosfet subamp krijg ik vd week
zelfbouw voor een tube wordt toch lastig, denk dat sonotube ook moeilijk verkrijgbaar is , als alternatief heb ik nu een grote kast zelf bouwen, liefst de orginele 95 liter, maar wordt wel groot
de buig mdf kast wordt niet echt stevig, de wanddikte en stevigheid ban het materiaal vallen tegen
maar heb de tijd voor dit project

BernHardN

Ben vanmiddag even langs een proffesionele bouwmakt geweest en Monotube kost 18,- pm, dus dit is nog te overzien.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

yorkie13


BernHardN

bij concordia in Meppel, maar ik denk dat een "bouwcentum" ofzo deze ook wel kan leveren en gewoon per meter

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

yorkie13

ik heb een adres in Zaandam, daar moet je 3 meter afnemen, 28 euro/m exclusief btw, ofwel 100 euro
behoorlijk aan de prijs dus

daxie

En 2 PVC buizen met voldoende dia met daartussen zand/lood/beton/...?

yorkie13

dat kan ook, maar de sonotube blijft een mooie optie
stevig, eenvoudig te verwerken en ook af te werken, zat mischien aan een mooi stuk behang te denken, of gewoon mat zwart om de cylinder vorm te versterken

BernHardN

Sonotube is net als Monotube gewoon een merk naam, Monotube is goedkoper!

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

BernHardN

Mede door het mooie weer ben je al bijna klaar natuurlijk.............. ;D

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

yorkie13

noppes, nu is mijn amp ook nog niet geleverd, maar heb ik wel een mooi aanbod om voor 150 euro een compleet afgewerkte kast te kopen daar ik de woofer en subamp al heb
alleen is de shipping ook 100 euro, vanwege de afmetingen
zit ik op 250 euro, maar helemaal orgineel, met de sonotube ben ik al 100 euro voor de buis kwijt, nog afwerking en baspoort, spikes en mdf
ga ik eens even over nadenken met dit mooie weer