woofer vervangen JVC ZERO 6

Started by evilikke, March 8, 2007, 12:19:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

evilikke

beste mensen

ik heb voor een tijdje terug de vraag gekregen of ik 2 woofers kon vervangen.

het gaat om 2 JVC ZERO 6  het zijn al oude kasten en de woofer is versleten.

ik vond dit wel een leuk project en heb gezegt dat ik dit wel zou willen doen.


nu heb ik het budget gekregen van 150 euro per kast  ( mij lijkt dit meer dan genoeg )

alleen is mij vraag hoe kan ik testen ( er achter komen) waarmee ik de woofer kan vervangen.
en is het mogelijk dat ik mischien het filter moet aan passen?


ik hoop dat jullie mij kunne helpen

groetjes loek

FFF

Lastig,

Ik ken de speakers niet, maar met dat budget zou ik bijna zeggen bouw iets nieuws...
Kasten zijn vaak van heel dun plaatmateriaal gemaakt, en de andere units zijn wellicht ook al ver aan vervanging toe.

Je kan beginnen om de woofer er uit te halen en te kijken of er wat specs opstaan.

Iets zoeken wat in de buurt komt en dan testen, het filter aanpassen kun je op gehoor beslissen.

evilikke

okeej alvast bedankt voor de tips

ik ga eens een kijkje nemen wat de spec. zijn van de driver's

en ook eens kijken voor een nieuwe kast bouwen

groetjes

PaulSQ

Voor 150 euro per kast koop je een prima 2weg setje aan units en filters. Gecombineerd met een nette kast wordt dat veel en veel beter dan de JVC ooit geweest is of zal worden :)
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

evilikke

complete nieuwe kaste + drivers

is ook een leuk idee maar waar moet ik dan aan gaan denken

waar kan ik bouw tekeningen vinden en waar kan ik de drivers vinden en de daarvoor bestemde filter ( schema )

het is namelijk orgineel een 3 weg kast waarvan de woofer zeer hard aan vervanging toe is.
verder is de eigenaar er zeer tevreden over.

zijn wens is om een speaker die goed hoog heeft en een niet te overtrefende laag

maar ik zal het eens goed overleggen met de opdracht gever


as er tips zijn      heeeeeeeeeel graag omdat dit mij eerste (grotere) project is

groetjes   evilikke

fgroen

Is lastig om een uitspraak over te doen.

Het kostte een beetje moeite om een idee te hebben van die dingen, maar na een beetje zoeken toch een plaatje gevonden:



Lijken me typisch jaren '80 speakers. Mijn eerste reactie is dat het zonde is om daar 150 Euro per kast aan te verspijkeren. Misschien dat ze toendertijd niet eens goedkoop waren, maar intussen is er denk ik veel gebeurd wat betreft luidsprekerontwikkeling.

Verder is het in deze speakers gebruikte marteriaal niet meer te verkrijgen, sowieso niet in de hobby sferen. JVC heeft niet een of ander peerless/seas/Vifa woofertje gebruikt. Het toepassen van een andere woofer heeft dus bijna zeker het gevolg dat er aan het filter geknutseld moet worden.

Komt bij, dat de "middentoner" een dome unit is, die op zijn best rond de 700 Hz wordt aangekoppeld aan de woofer. m.a.w.: de woofer neemt een groot deel van de middentonen voor zijn rekening, en dientengevolge heeft dus ook een behoorlijke invloed op de totale klanksignatuur van die speaker. Een andere woofer gaat dus hoe dan ook heel anders klinken, ben ik bang.

Er is dus weinig eer te behalen. Het gaat gewoon anders klinken als je die dingen repareert. Of de opdrachtgever daarmee tevreden is als die in zijn hoofd heeft dat hij zijn oude en vertrouwde speakers terugkrijgt is ten zeerste te betwijfelen. En als het dan tòch anders wordt, zijn er natuurlijk oneindig veel wegen die naar Rome leiden.

Ik denk dat het niet onverstandig is om de betreffende persoon eens een keer op een orienterende zoektocht mee te nemen en zo te kijken wat er in het huidige luidspreker aanbod aan zijn wensen en budget zou kunnen voldoen. Deze dingen hebben decennia dienst gedaan, dus het is mooi geweest. Tijd voor iets nieuws. ;D ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Peter van Kralingen

Neem aan dat de woofers vervangen moeten worden omdat de randen verteerd zijn?
In dat geval zou je ook enkel de randen kunnen vervangen. Via maktplaats zijn die prima en vrij goedkoop te krijgen!