advies aan forumverantwoordelijken

Started by blackball147, February 7, 2003, 16:58:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blackball147

als beginnende HT er heb ik een opmerking ivm het makkelijker informeren van beginners zoals ik:

is het niet mogelijk om ergens een verklarende woordenlijst te posten, want tijdens mijn speurtocht naar kennis hier kom ik regelmatig termen tegen die wel ergens vaag bekend klinken, maar waar ik toch geen volledige uitleg voor heb.

ik weet niet of ooit al eens zo'n voorstel is gedaan, of reeds is verwezelijkt. misschien is er ergens een site waar je zowiezo al terecht kunt.
ik kan hier al beginnen met een aantal termen die me nu direct door het hoofd schieten, maar dat is nog maar een begin:
-tweaken
-RTA meting
-die metingen die jullie gebruiken om een kamer op te meten (wat        betekent dit)
-bi-wiren
-DB-meting ( hoe gaat dit juist in zijn werk)
-het afstellen in het algemeen van een HT
-alle mogelijke kabels die worden gebruikt bij het verbinden van de componenten
-S-video, component, scart, RGB, coaxiaal, optisch
-enz, enz

ik ben er hoogstwaarschijnelijk nog wel een paar 100 vergeten, maar het is maar om jullie een idee te geven.
misschien kun je dit ook in zo'n vorm gieten, zoals bij sommige treads als ' leest eerst dit '

aan jullie nu....

MrPink

Op zich een goed plan. Wel tijdrovend (kost weer filmtijd). ;D

Ik kan er wel alvast een paar voor je uitlichten:

- tweaken = verbeteren/sleutelen aan. Net als het opvoeren van een brommer.
- bi-wiren = ipv met 2 kabels je speakers aansluiten doe je dat met 4 (mits de speaker dat toestaat en dus 4 connectoren heeft). Hierdoor kan het geluid beter worden verdeeld.
- dB-meting = decibel-meting. Hiervoor gebruik je een geluidsdrukmeter (een zgn dB-meter) en testruis (interne testruispatronen van een receiver, of beter externe patronen van een test-dvd). Je regelt dan ieder kanaal af zodat ze allemaal even hard staan.

- kabels:
1) het verbinden van dvd-speler met receiver: audio - dmv coax of optische kabel (meestal is coax beter). Coax is een bepaald soort kabel, optisch is een glasvezelkabel.
2) het verbinden van dvd-speler met een TV: video - in oplopende volgorde van kwaliteit: composite (ook wel Y/C genoemd, is een enkele tulpstekker) - s-video (ook wel s-vhs genoemd, is een ronde plug met pinnetjes erin) - RGB (gaat meestal via scart) of component (ook wel YUV genoemd, zijn 3 tulpstekkers).

Een Scart-kabel (ook wel Euro-AV connector genoemd, grote afgeplatte stekker met veel pinnetjes) is een kabel die zowel composite als s-video als RGB kan vervoeren (ook component geloof ik, maar dat komt minder voor).

Er zijn nog meer kabels en verbindingen (BNC bijvoorbeeld), maar dit is een begin. ;)

Nou dat is wel weer even genoeg. ;D

Groetjes,
Oscar

Sullivan

Ik denk dat je dit bedoelt:

http://213.196.43.35/yabbse/index.php?board=3;action=display;threadid=5322

Hier vind je o.a. ook een verklarende woordenlijst!

mvg,
Frank

blackball147

ik denk dat we hier inderdaad al een heel eind mee verder kunnen.

spread the word!!!!!!

;D

Stevie

.signature: file not found

MrPink

bromĀ·mer (de ~ (m.))

1 bromfiets
2 iem. die bromt
3 bromvlieg
4 standje, uitbrander

;D

Groetjes,
Oscar