Marantz SA7001KI review

Gestart door Darkman, maart 31, 2007, 12:31:20

Vorige topic - Volgende topic

Darkman

Gisteren was het dan zo ver. Mijn SA7001KI was binnen. Vlak voor de SA7001 KI heb ik de SA7001 gehad, deze heb ik ingeruild op de SA7001KI omdat de sa7001 in de eerste instantie wat problemen leek te hebben om in bepaalde situaties ( originele) cd's te lezen. Er verscheen dan No disc, of can't play in het beeldscherm. ::)

Afijn toen ik de sa7001KI eenmaal uit zijn doos haalde, zag hij er werkelijk schitterend uit, de koperen afscherming ziet er erg fraai uit en er is duidelijk te zien dat het apparaat mooier is afgewerkt dan zijn kleinere sa7001.  :-*

A sight for sore eyes...  ;D

Eenmaal aangesloten stop ik een van mijn favoriete cd's in de speler... de nieuwe van Within Temptation "the heart of everything".

Maar hij leest hem niet in !!.. can't play verschijnt.  zenuwachtig open en sluit ik de lade weer, wederom niets, na de 3e poging pakt hij hem wel op.
Wellicht dat de speler in koude toestand niets herkend ? Hoe dan ook wel een slordigheid van jewelste. Omdat de SA7001 dit ook al had, houd ik het er op dat dit bij deze spelers hoort...  :-X

De eerste tonen van The Howling beginnen te spelen...  alhoewel ik verwacht dat het nog nergens naar zal klinken i.v.m. inspelen word ik meteen gegrepen door hetgeen wat gereproduceerd wordt, en voor ik het weet heb ik de hele cd in één ruk beluisterd.  WOW  :o

De sa7001 KI is goed.... hij is ÉRG goed...  ok, ik had wel verschil verwacht met de sa7001, maar ZO veel verschil had ik nooit verwacht.  Het hoog van de KI is wat beheerster en klinkt derhalve wat natuurlijker, detaillering gaat door het dak heen, alle details waarvan ik niet eens wist dat ze op de schijf zaten worden probleemloos tevoorschijn getoverd. Detaillering is beduidend beter dan bij de sa7001 ( op mijn set).  En dan het allermooiste... de laagweergave... ongelooflijk strak , dieper dan bij de standaard versie,
en de basslijnen zijn zelfs onder extreem hectische situaties nog steeds los waar te nemen van de allerhoogste tonen.  Ongelooflijk...

Wat vooral opvalt is het realisme dat de kI weet op te wekken... alle instrumenten klinken natuurlijker dan op de standaard versie en de helderheid is ook gestegen, net of er een waas voor het geluid is weggehaald.

Alle andere cd's die ik graag hoor passeren de revue en er kan maar 1 conclusie zijn... de sa7001 ki is niet een klein beetje beter.. hij is een heel stuk beter. :o

Diegenen die mijn zoektocht naar een goede cd speler hebben gevolgd, weten dat ik begon met de CD5001 van Marantz.  Die speler vond ik erg goed, hij greep je en liet je niet meer los, rock klonk ook gewoon goed en vol, al moet gezegd worden dat het soms op Marantz wat "braaf" kan klinken t.o.v. andere merken.   De sa7001 die ik vervolgens kocht, vond ik in de eerste instantie helemaal niet zo goed. Hij moest lang inspelen voor mijn gevoel en toen kwam alles eenmaal los.

Geconcludeerd kon worden dat de sa7001 op elk gebied wel de betere speler is vergeleken met de cd5001, maar ik miste het stukje emotie dat de cd5001 wel in mij opwekte en de sa7001 veel minder... Rock muziek op de sa7001 klonk in het laag gewoon soms te soft voor mijn beleving.

De sa7001ki maakt dit allemaal meer dan goed, rock muziek klinkt nog altijd erg "Marantz" alles wordt aangepakt met fluwelen handschoenen, maar electrische gitaren beuken nu tenminste de ruimte in en de drums klinken voller en beter van elkaar gescheiden. Eindelijk klinkt alles weer zoals ik het graag hoor, met harde muziek ruig en met softe muziek soft, maar altijd vol detail en vol opwinding.

Om eerlijk te zijn vind ik de overgang van de sa7001 naar de SA7001KI een GROTERE dan de overstap die ik maakte van de cd5001 naar de sa7001....

Voor mij getuigd dat ook weer van het feit dat de SR9600 niet zo maar een receivertje is, maar een behoorlijke versterker, die een cd speler als de sa7001ki niet alleen maar aankan, maar gewoon verdient !  ;)
Knowledge is not power, knowledge applied is power.

El Penumbra

Leuke review van een leuke spelert Darkman.  :D
TAD ME1 / Soulnote A2 / Sonnet Morpheus / Sonnet Hermes / Shunyata Theta

Darkman

Thanks !  ;D

Ben nog steeds in "shock" vanwege het verschil :P En dan nog te bedenken dat ik nog getwijfeld had of ik hem wel had moeten kopen voor dat "kleine beetje" beter. Beste aankoop die ik maar had kunnen maken !

Rob Eric Blank

Mooie review,
en Dat lieve van Marantz......is heel erg afhankelijk van je match. Mijn Elac's zijn niet van die lieverdjes en daarom is het voor mij fijn, met Kef en Dali vond ik het zeker wat te lief en soft.
Zelf is mijn ervaring met de SA7001 KI op een PM7001 en Elac FS127 helemaal niet zo super positief. Erg veel details, dat zeker en de speler is zeker beter dan een SA7001 alleen vond ik de daadwerkelijke verbetering marginaal. Minder dan ik hoopte van een speler als deze (alle 2 de SA's waren warm en ingespeeld) en daardoor toch de 300 euro in mn zak gehouden.

Dat het een geweldige speler is, staat als een paal boven water!

Darkman

Ik denk ook dat het erg veel met de complete match te maken heeft,

Blijkt dus dat de cd5001 en sa700ki beter matchen hier. :)

Vanmiddag heb ik ook nog de W&M AC-01 ( analoge interconnects) en de W&M DC-01 (digitale interconnect) gehaald. Dat wordt genieten !! ;)

Jurgen79

Gefeliciteerd, mooie speler ;D

Ik heb nu mijn KI een weekje, na eerst een week een leen apparaat van de dealer gehad te hebben. Gek genoeg was ik tot nu toe minder onder de indruk van mijn eigen speler, misschien omdat ik er al deels aan gewend was maar waarschijnlijk ook omdat de boel goed moest inspelen. Vandaag heeft de speler zo'n 8 uurtjes op repeat gestaan (in totaal zo'n 20-25 uur gedraait nu) en is nu goed warm en lijkt weer als vanouds te klinken ;D

Overigens krijg ik heel sterk het gevoel dat bij deze speler koud of warm erg veel uitmaakt. Als je de speler net aanzet klinkt het soms een beetje hard en scherp en dat lijkt te verdwijnen na een uurtje of zo. Kan ook goed aan mezelf liggen natuurlijk :)

Wat mij het meest opvalt wat het geluid betreft is de extreme detaillering, ik hoor bij goede opnames echt zoveel meer dan voorheen. Ook het laag is heel erg strak, diep en snel. Geeft heel erg veel rust aan het geluid en was ook precies wat me nogal dwars zat bij de oude setup. Ongecontroleerd laag werkt extreem vermoeiend en dat is bij deze speler echt dik in orde.
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

Darkman

@ JSlender 100% mee eens, alles wat je zegt heb ik ook ervaren, opwarmen/gecontroleerd/detail :)

Darkman

Hier nog een foto van het geheel :) Review van de dv7001 volgt nog..

KlipschHT

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe deze nieuwe spelers het doen in vergelijking met een Marantz CD-17 / CD-17 KI. Heeft iemand dat al eens geprobeerd?
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, BK XXLS 400 DF, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Paul1967

Mooie speler die Marantz SA7001.
Zit te twijfelen tussen deze en die van Sony uit de nieuwe ES serie. ::) :-\

Darkman

Wat is het prijsverschil dan met de Marantz ? Ik kan me haast niet voorstellen dat er (Sa)cd spelers te koop zijn met een betere prijs/performance ratio dan de SA7001(kI)

Paul1967

De Sony kost normaliter 999 euro maar is hier en der rond de 700 te krijgen.
Heb hem gehoord en gezien en vind het absoluut een klasse sacd speler.

Weet niet exact de prijs van de KI uitvoering en heb tevens de gewone SA7001 nog niet gehoord.
Probeer eind v.d. week deze te beluisteren.

Jurgen79

De KI versie heeft een adviesprijs van 899,- Ik heb er overigens bij een gewone hifi dealer wel een flink stuk minder voor betaald.

Sony ES spelers zijn ook altijd erg fraai, zonder ze naast elkaar te beluisteren valt het moeilijk te zeggen wat de betere speler is in jouw situatie.
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

Paul1967

Hmmmm ben eigenlijk van jongs af aan altijd al Marantz freak geweest dus......zal wel de Marantz worden ;D

Rob Eric Blank

Kunnen we nu gaan sparen voor de SA-7-S1......Net iets boven het budget ;)

Darkman

Citaat van: Rob Eric Blank op mei 15, 2007, 11:44:04
Kunnen we nu gaan sparen voor de SA-7-S1......Net iets boven het budget ;)

Voor het budget dat je uit wilt geven aan een CD speler wellicht, maar ja voor dat geld kan er een hoop mooi's gekocht worden..

zoals een nieuwe motor bijvoorbeeld ;)

kriepingdetd

Hallo,

Ik ben nieuw hier en had een aantal vraagjes. Ik heb vorige week mijn eerste hifi-set gekocht. De compontenten zijn de Marantz PM-7001 en SA-7001.

• Nu vertoont de SA-7001 rode lijntjes in het scherm. Deze zijn maar heel fijntjes, maar wel genoeg om in het pikkedonker (of van dichtbij) waar te nemen. Heeft hier nog iemand ervaring mee?
  • Verder begint de SA-7001 automatisch te spelen als je hem aanzet en er een cd in het loopwerk zit. Ik kan hier niets van terug vinden in de handleiding.
  • En dan de laatste vraag, kan het veel kwaad als je de 2 componenten op elkaar plaatst? Op het moment heb ik nog geen oplossing gevonden om ze ergens appart te plaatsen.

Alvast bedankt.

Paul1967

-Volgens mij zijn het hele fijne gloeidraadjes die het display (FL?) van stroom voorzien. Deze draadjes kan je inderdaad van dichtbij of in het donker lichtjes zien opgloeien. Naar mijn weten volkomen normaal en geen reden om je zorgen over te maken.

-Veel spelers starten automatisch op nadien ze zijn aangezet als er een cd in de lade zit. Of ze beginnen bij de eerste track, en er zijn spelers met een geheugen die starten op de plaats waar ze eerder zijn gebleven toen je hem hebt uitgezet. Zeg maar een auto-play of memory-play die bij cd spelers vaak niet zijn uit te schakelen, dit in tegenstelling tot dvd spelers die wel vaak een funktie hebben om het uit te schakelen.

-Een versterker (in jouw geval de PM7100) heeft meer koeling aan de bovenzijde nodig dan een cd speler (je SA-7001). Als het niet anders kan zou ik dus de cd speler onderop en daarboven je versterker plaatsen.
Ik hoop dan wel dat je nog genoeg ruimte hebt erboven zodat alsnog de warmte van je versterker goed kwijtkan.

Mvg, Paul

Darkman

Citaat van: ht-kabouter op juli 25, 2007, 15:44:02
-Volgens mij zijn het hele fijne gloeidraadjes die het display (FL?) van stroom voorzien. Deze draadjes kan je inderdaad van dichtbij of in het donker lichtjes zien opgloeien. Naar mijn weten volkomen normaal en geen reden om je zorgen over te maken.

-Veel spelers starten automatisch op nadien ze zijn aangezet als er een cd in de lade zit. Of ze beginnen bij de eerste track, en er zijn spelers met een geheugen die starten op de plaats waar ze eerder zijn gebleven toen je hem hebt uitgezet. Zeg maar een auto-play of memory-play die bij cd spelers vaak niet zijn uit te schakelen, dit in tegenstelling tot dvd spelers die wel vaak een funktie hebben om het uit te schakelen.

-Een versterker (in jouw geval de PM7100) heeft meer koeling aan de bovenzijde nodig dan een cd speler (je SA-7001). Als het niet anders kan zou ik dus de cd speler onderop en daarboven je versterker plaatsen.
Ik hoop dan wel dat je nog genoeg ruimte hebt erboven zodat alsnog de warmte van je versterker goed kwijtkan.

Mvg, Paul

kriepingdetd

Citaat van: ht-kabouter op juli 25, 2007, 15:44:02

Mvg, Paul

Ok, dus geen zorgen maken over de "gloeidraadjes". Op het moment staat de versterker nog vanonder en de cd-speler erop (verkoper/technieker heeft dit zo thuis geplaatst), maar ik denk dat ik ze toch ga omwisselen om de rede die je aangeeft.

Alvast bedankt.

Paul1967

Paul1967

Citaat van: kriepingdetd op juli 25, 2007, 16:11:51
Ok, dus geen zorgen maken over de "gloeidraadjes". Op het moment staat de versterker nog vanonder en de cd-speler erop (verkoper/technieker heeft dit zo thuis geplaatst), maar ik denk dat ik ze toch ga omwisselen om de rede die je aangeeft.

Alvast bedankt.

Die rode draadjes hebben gewoon met de werking van je display te maken. Bij het één vallen ze wat meer op dan bij de ander. Heb het eens nagevraagd aan een techneut en het kan echt geen kwaad en is volkomen normaal.

Ja, de versterker bovenop de speler als het niet anders kan. Een versterker heeft min 10cm vrije ruimte nodig aan de bovenzijde om de warmte goed kwijt te kunnen.

Darkman

Daar mee bedoel ik simpelweg dat ik het met je eens was en het een goede post vind, niks meer , niks minder ;)

het is op andere fora een veel gebruikte smiley ( humoristisch bedoeld).

Paul1967

Citaat van: Darkman op juli 26, 2007, 13:46:39
Daar mee bedoel ik simpelweg dat ik het met je eens was en het een goede post vind, niks meer , niks minder ;)

het is op andere fora een veel gebruikte smiley ( humoristisch bedoeld).

Sorry, loop wat achter wat smiley's betreft en dacht daardoor iets heel anders.
Weer wat geleerd dus ;)

kruzer

Hallo,
Ook ik ben nieuw in het hele audio-gebeuren.
Deze zomer heb ik me ook de SA7001KI aangeschaft, samen met de PM7001KI.  Ook ik ondervind regelmatig en zonder aanwijsbare redenen dat de speler sommige cd's niet leest of niet kan afspelen.  Moet ik me hier zorgen om maken?  De dealer zegt dit in de gaten te houden en eventueel de speler eens binnen te brengen.  Als dit nu een typische Marantz-fout is, dan zie ik niet in wat daar kan aan gedaan worden?
mvg
Steven