Welke monitors kunnen electrostaten evenaren?

Started by hifiman, March 28, 2007, 09:41:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Met veel interesse net het topic gelezen. Dat je weer wilt veranderen, verbaast mij uiteraard niet, want jij bent de onbetwiste nummer 1 in de snelheid van upgraden op dit forum. ;D

Al lezende, wilde ik je mijn mening geven over de vraagstelling in je topictitel "Welke monitors kunnen electrostaten evenaren?", maar tot mijn tevredenheid heb je eigenlijk zelf al (in korte tijd!) het antwoord op die vraag gevonden. Je kunt ze niet vergelijken. Geen enkele monitor zal een electrostaat evenaren. Het is appels met peren vergelijken. ;)

Ik heb een hoop monitoren horen noemen die inderdaad heel goed klinken. Mijn keuze, zou ik niet meer electrostaten kunnen/mogen hebben, zou eerder richting Usher en Dynaudio gaan. Maar gelukkig hoef ik die keuze niet te maken, want ik blijf lekker draaien met die – in sommige ogen – lelijke speakers. ;D

Wat betreft de WAF-factor, wennen zal zeker een rol spelen, maar smaak ook. Van de 10 fullrange speakers met een in mijn ogen heel behoorlijk geluid, die bij forumleden staan, vind ik er zelf misschien maar 1 mooier uitzien dan mijn electrostaten. Mijn vrouw vind er misschien 2 of 3 mooier uitzien. Die ziet toch liever een strak slank hoog paneel in de huiskamer staan dan een diepe, hoge, zware kast. Kwestie van smaak dus. ;)

Ik ben heel benieuwd wat je de komende tijd gaat doen. Duidelijk is dat de – eerder door jouw als nagenoeg afgeronde – zoektocht nog verder zal gaan...


Volgens mij heb je ook een nieuw ander record gevestigd: 8 postings onder elkaar van jezelf waarin je een reactie (op anderen) geeft. Misschien wist je nog niet dat je ook van verschillende postings kunt knippen en plakken? Het leest een stuk overzichtelijker wanneer je af en toe de reacties groepeert in 1 post. Alleen je postcount zal er wat onder gaan lijden. >:D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

#51
Quote from: Audiofiel on March 29, 2007, 12:40:32
Met veel interesse net het topic gelezen. Dat je weer wilt veranderen, verbaast mij uiteraard niet, want jij bent de onbetwiste nummer 1 in de snelheid van upgraden op dit forum. ;D
Hoho, dan heb je toch even wat gemist. Ik wil juist helemaal niet veranderen, dit komt puur bij de vrouw vandaan dit keer  :P

Quote from: Audiofiel on March 29, 2007, 12:40:32
Al lezende, wilde ik je mijn mening geven over de vraagstelling in je topictitel "Welke monitors kunnen electrostaten evenaren?", maar tot mijn tevredenheid heb je eigenlijk zelf al (in korte tijd!) het antwoord op die vraag gevonden. Je kunt ze niet vergelijken. Geen enkele monitor zal een electrostaat evenaren. Het is appels met peren vergelijken. ;)
Dat een appel geen peer is, is duidelijk. Maar dat wil niet zeggen dat er geen appel te vinden is die ik even lekker vind als een peer.  ;D

Quote from: Audiofiel on March 29, 2007, 12:40:32
Ik heb een hoop monitoren horen noemen die inderdaad heel goed klinken. Mijn keuze, zou ik niet meer electrostaten kunnen/mogen hebben, zou eerder richting Usher en Dynaudio gaan. Maar gelukkig hoef ik die keuze niet te maken, want ik blijf lekker draaien met die – in sommige ogen – lelijke speakers. ;D
Ik vind ze niet lelijk hoor, wel te groot  :P

Quote from: Audiofiel on March 29, 2007, 12:40:32
Ik ben heel benieuwd wat je de komende tijd gaat doen. Duidelijk is dat de – eerder door jouw als nagenoeg afgeronde – zoektocht nog verder zal gaan...
Als het aan mij ligt zo weinig mogelijk  ;D

Quote from: Audiofiel on March 29, 2007, 12:40:32
Volgens mij heb je ook een nieuw ander record gevestigd: 8 postings onder elkaar van jezelf waarin je een reactie (op anderen) geeft. Misschien wist je nog niet dat je ook van verschillende postings kunt knippen en plakken? Het leest een stuk overzichtelijker wanneer je af en toe de reacties groepeert in 1 post. Alleen je postcount zal er wat onder gaan lijden. >:D
Dat heb ik al eens uitgelegd, dat heeft een puur praktische reden: pottekijkers op het werk  :-\ Daarom moet ik het vaak ook kort en bondig houden..

Audiofiel

Quote from: Audioloog on March 29, 2007, 12:47:22
Dat een appel geen peer is, is duidelijk. Maar dat wil niet zeggen dat er geen appel te vinden is die ik even lekker vind als een peer.  ;D

Hoe lekker je de peer ook vind, de appel blijft smaken naar appel en de peer naar peer. ;)

QuoteDat heb ik al eens uitgelegd, dat heeft een puur praktische reden: pottekijkers op het werk  :-\ Daarom moet ik het vaak ook kort en bondig houden..

Aha, ik heb niet opgelet of je dat alleen doordeweeks doet, maarre... wat op je clipboard zit (copy & paste), ziet toch niemand? Als ze je snappen met 8 reacties boven elkaar lijkt het juist veel meer alsof je continu op dit forum zit in de baas zijn tijd. :P
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: Audiofiel on March 29, 2007, 12:54:56
Hoe lekker je de peer ook vind, de appel blijft smaken naar appel en de peer naar peer. ;)
Daar zit wat in  ;D

Quote from: Audiofiel on March 29, 2007, 12:54:56
Aha, ik heb niet opgelet of je dat alleen doordeweeks doet, maarre... wat op je clipboard zit (copy & paste), ziet toch niemand? Als ze je snappen met 8 reacties boven elkaar lijkt het juist veel meer alsof je continu op dit forum zit in de baas zijn tijd. :P
Het punt is dit. Terwijl ik type sta ik klaar met de muis om de browser om zeep te klikken. Indien dat nodig is (en dat is het vaak) dan heb ik dus alles voor niets getypt :P Vandaar deze methode. Ik zie overigens zowiezo het probleem ermee niet zo...

Audiofiel

Quote from: Audioloog on March 29, 2007, 13:02:30
Ik zie overigens zowiezo het probleem ermee niet zo...

Leesbaarheid. ;) Niet iedereen lees op een 24" monitor. ;D

Maar een probleem heb ik het niet genoemd. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

frank2

Als je een monitor wilt vraag eens naar deze speaker, is niet goedkoop,maar ik heb nu verschillende Ushers beluisterd, met de juiste apparatuur ervoor zal het dicht in de buurt komen van wat jij wilt:

Usher CP-777 mkII
2-weg referentie monitor luidspreker
Tweeter: 1.25 inch, Beryllium
Woofers: 7 inch
Wisselfrequentie: 2,74 kHz
Gevoeligheid: 90 dB/W/m
Impedantie: 4 Ohm
Freq. bereik: 33 Hz - 40 kHz (-3dB)
Maximaal vermogen: 100 Watt
Gewicht: 37 kg
Afmetingen (h*b*d): 65*32*59 cm
Afwerkingen: ahorn, beuken (foto) of walnoten


plaatje:
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Audiofiel

Ik vind die speakers voor 51% lelijk en voor 49% zo apart dat ze weer mooi zijn. :P ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiotwin

#57
Quote from: Audiofiel on March 29, 2007, 20:18:28
Ik vind die speakers voor 51% lelijk en voor 49% zo apart dat ze weer mooi zijn. :P ;D

Dan vindt ik deze mooier,de Usher BE 718
Tevredenheid!!!

Raphie

JBL PRX Power!

Audiotwin

Quote from: Raphie on March 29, 2007, 20:28:45
Lijkt een beetje Usher "doet" JMLabs  ;D ;D


Usher neemt het Berylium bij dezelfde leverancier af als JM.De papieren cone's komen uit duitsland bij hetzelfde bedrijf vandaan waar Scanspeak zijn cone's vandaan haalt.
Tevredenheid!!!

Rody

Quote from: Raphie on March 29, 2007, 20:28:45
Lijkt een beetje Usher "doet" JMLabs  ;D ;D


Idd, ik dacht ook eerst dat het een JMLabs was, totdat ik de post las ;D

kippekop

Laatst de audiovector mi 1 signature gehoord, dat klinkt echt heel erg als een electrostaat, enorm stabiel in de ruimte zonder scherpte. Moeten wel redelijk dicht bij de muur staan aangezien het laag redelijk slank is.

Dynaudio focus lijn is trouwens ook supermooi, wellicht ook interessant?
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Automaat

@Audiofiel: welke speaker uit de Dynaudiorange heb jij dan in gedachten?
Reading the HTForum is learning every day!!

garmtz

Ik heb ook wel gedacht aan de Dynaudio Confidence C1. Vind ik een extreem mooie monitor.

El Penumbra

Quote from: kippekop on March 29, 2007, 22:31:51
Laatst de audiovector mi 1 signature gehoord, dat klinkt echt heel erg als een electrostaat, enorm stabiel in de ruimte zonder scherpte. Moeten wel redelijk dicht bij de muur staan aangezien het laag redelijk slank is.


Voor zo'n formaat monitor vond ik het laag behoorlijk goed aanwezig maar het valt me wel op dat bij alle Audiovector speakers het laag niet extra aangezet is ten opzichte van de midden- en hoge tonen.

Audiofiel

Quote from: Automaat on March 30, 2007, 11:11:37
@Audiofiel: welke speaker uit de Dynaudiorange heb jij dan in gedachten?

Deze als het een monitor moet zijn:



Maar nog liever een van deze twee, die vind ik erg goed en ook nog mooi om te zien! 8)



Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Rody

Hoeveel wil je eigenlijk uitgeven Ronald? ;D

Die Dynaudio's zien er wel erg  O0 uit.
De monitor klinkt idd erg goed.

hifiman


Rody


hifiman

#69
Quote from: Rody on March 30, 2007, 11:51:27
Echte Nederlander he ;D
Precies :P

Ik hoop eigenlijk dat het vrouwtje na de luistersessie (en de bewustwording van de som geld die nodig is om iets gelijkwaardigs aan te schaffen) zich even "gedeisd" houdt.  ;D M.a.w. zolang ze er zelf niet meer over begint ga ik geen slapende honden wakker maken :P Temeer daar er eigenlijk helemaal geen budget meer is dit jaar voor de hobby  ^-^


redfox001

Even uit eigen ervaring.

Ik heb in mijn dedicated ht-tje 4 Apogee Stage Ribons staan (magnetostaten) en in de woonkamer 2 Sonus Faber Signums monitoren.

Ik had zelf nog nooit iets gehoord dat mijn Apogees kon evenaren wat de geluidservaring betreft en in de Sonus heb ik iets gevonden waarop ik mogelijk liever naar b.v. Herman van Veen luister of Bob Dylan omdat het zo verdomd relalistisch warm en emotioneel is.

Maar ze lijken totaal niet op de Apogee, die zijn veel beter in plaatsing en die cymbalen en punc kan ik niet evenaren met een monitor. Wil ik echt "life" genieten dan moet ik in mijn dedicated kamer zijn. Wil ik genieten van sfeer en warmte dan moet ik in de woonkamer zijn.

Heb je niet nog een slaapkamertje voor de electrostaten?

Suc6

hifiman

Quote from: Redfox001 on March 30, 2007, 11:59:36
Heb je niet nog een slaapkamertje voor de electrostaten?
Haha ik zie het gezicht van mijn vrouw al als ik die dingen in de slaapkamer zet  ;D

Enne Herman van Veen zou ik hooguit op de WC draaien als ik nodig moet ..... en het lukt niet  >:D

Maar even serieus, bedankt voor je verhaal. Geeft maar weer eens aan dat het allemaal ook met smaak te maken heeft en dat afhankelijk van muziek en gemoedstoestand de keuze voor een set opeens anders kan uitvallen...

DA BoSS

Hee Ronald,




Er staat een tweedehands paartje ATC 20-2 Active speakers te koop :o


(Hifi.nl 3450 Euro)

leuk om eens te kunnen beluisteren?
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Joris1971

Waarom ga je niet voor FINAL electrostaten, ik had de 400i, erg mooi om te zien ook.