Welke monitors kunnen electrostaten evenaren?

Started by hifiman, March 28, 2007, 09:41:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Hoi allemaal,

Sinds de aankoop van een paar Audiostatic electrostaten ben ik voor het eerst sinds mijn audiofiele carriere tevreden over het geluid.  :D Maar helaas, nu anderhalve maand na aankoop vertelde het vrouwtje dat ze er dikke spijt van heeft en het helemaal niks vind (qua gezicht in de huiskamer bedoeld ze dan).  :-\

Om eerlijk te zijn kan ik het wel begrijpen, ik vind het eigenlijk ook niet mooi staan, alleen het verschil is dat ik het geluid belangrijker vind dan het uiterlijk  :P

Afijn ik wil dus toch eens kijken of aan deze situatie wat te doen valt. Ik denk dan aan een stel monitoren die kunnen wedijveren met een electrostaat qua coherentie, transparantie en snelheid. Vooral coherentie vind ik superbelangrijk. Ik vond onze vorige (dynamische) speakers totaal niet coherent en naar zoiets zou ik nu niet meer kunnen luisteren.

Waarom monitoren? Vanwege een mega staande golf bij 38 Hz in mijn kamer. De situatie die ik nu heb (een equalized sub voor het laag) bevalt goed en dat principe wil ik dus aanhouden, m.a.w. vloerstaanders komen er niet meer in. Voordeel is dat monitors relatief ook goedkoper zijn en dat ik de sub (en equalizer) toch al heb  ^-^

Ik lees veel goede dingen over de B&W805S. Wat zijn de meningen daarover? 2de hands mag ook, sterker nog dat heeft de voorkeur omdat het budget eigenlijk ehhhh zo klein mogelijk is. Als ik dan toch wat moet roepen dan is 2500 euro (per paar) toch wel het maximum.

Tips voor een paar goede monitors zijn welkom!

Misschien dat jullie tips hebben

audionut

Vrouwtje moet er gewoon aan wennen, heeft die van mij ook gedaan (ik heb magnepan's en die zijn ook niet echt mooi te noemen). Je gaat dikke spijt krijgen als je dit soort speakers weg doet.
Men neme een paar maggies, doen daar wat minipodjes bij en hebbe.... een kamer vol speakers!

garmtz

Verrassend, maar begrijpelijk... :-\

Ik kom hier nog op terug, maar zou wel alvast willen zeggen dat de B&W alles behalve homogeen is.

Starred


Tube-freak

Ik heb verder geen ervaring met electrostaten.  Maar ik heb diapason Adamantes 3 monitors.  Ik vind ze heel mooi klinken en wat de WAF betreft:
Mijn moeder kwam een keer hier over de vloer en zag ze staan en zei:  "Zo hee dat zijn mooie speakers....,  ze zien er zo luxe uit".

En mijn moeder heeft dus echt totaal geen intresse in audio/video.  Ja kijk zelf maar wat je er mee kan.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

DA BoSS

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

)p(

Persoonlijk qua transparantie en coherentie natuurlijk kef of atc. Maar wat ik zo gelezen heb over jouw smaak zou ik eens gaan luisteren naar een paar Harbeth monitors.

peter

DA BoSS

Quote from: DA BoSS on March 28, 2007, 10:10:21
heb hier in ider geval een draadje voor je gevonden:

http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?cspkr&1031977629&openusid&zzAudiofederation&4&5


mvg,

suggesties uit die tread:

piega, von schweikert, spendor, quad, vandersteen...
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

fca

Ik zeg de gek heb bijna alle monitoren beluisterd die in deze topic zijn genoemd.
Mijn zoektocht eindigde bij Wilson Benesch arcs.
Deze "lijken" kwa klankbeeld heel veel op paneelspeakers.

Ik vond de diapasson helemaal niet lijken op een Paneelspeaker maar...............wat zijn ze mooi om te zien alleen niet mijn ding.
Ook de SF's kwamen niet in de buurt, maar ook deze zijn zeer fraai ook niet mijn ding.



garmtz

Beste suggesties tot nu toe zijn wat mij betreft ATC, Harbeth en Wilson Benesch. Vooral ATC en Wilson Benesch komen inderdaad in de buurt van een elektrostaat wat betreft klank. ATC heeft ERG veel vermogen nodig (zeer ongevoelige speakers), dus daar komt gelijk de Lyngdorf weer van pas... ;)

Sonus Faber is open en 'mooi', maar in het midden wat gekleurder. Is dus iets om geod te beluisteren om te zien of het je smaak is. Ik vind zelf de Diapason niet mooi, vanwege zijn nog duidelijkere kleuring (vooral een suck-out in het mid-hoog, wat de speakers heel ijl van klank maakt).

peed

zouden de ATC SCM 7,11 en 19 niks zijn, ik heb ze nog niet gehoord maar ben ook op zoek naar een monitor.

gr

peter
Sonus faber cremona auditor m graphite,classe cap 151

)p(

Quote from: garmtz on March 28, 2007, 12:05:24
ATC heeft ERG veel vermogen nodig (zeer ongevoelige speakers), dus daar komt gelijk de Lyngdorf weer van pas... ;)

Ik zou de Lyngdorf verkopen en voor actieve ATC's gaan, dat is toch het mooiste.
Echter ik verwacht dat de ATC's bij slechte opnamen te eerlijk zijn voor Ronald, vandaar mijn suggestie voor de iets minder op electrostaten lijkende maar toch nog mooi transparant en gedetailleerd klinkende Harbeth's.

peter

fca


Raphie

wil niet stoken in een goed huwelijk, maar ik zou JUIST voor full range gaan en je versterker inruilen voor eentje met fatsoenlijke roomcorrectie (of een TAG pre DP/pro combi)
moet je eens kijken hoe dát opruimt in je kamer!  ;)
JBL PRX Power!

bartd

#14
Een tijdje heb ik Quad ESL 57 gehad. In verband met de WAF heb ik ze weggedaan.
Ik ben ook opzoek geweest naar monitoren die electrostaten evenaren:  natuurlijkheid, geen kleuring, openheid etc.
Ik ben uitgekomen op de Focal Electra 907BE.
Deze zijn natuurlijk en erg open. Met veel beter laag dan de ESL 57 hebben.
Het middengebied blijft iets achter bij de Quad, maar wat wil je....Het hoog is erg mooi.
Qua totaal ben ik meer tevreden met de Focals dan metb de ESL 57!
Of nou de beryllium tweeter daar een grote rol in speelt weet ik niet zeker, maar vermoed ik wel.
Een aanrader!
Lavardin IT; Tentlabs loopwerk; DDDAC 1794 duo; Spendor SP2/3R2; Phonodude; Lenco PTP6 met Schick arm en Ortofon SPU classic mkll E

garmtz

JMLab is ook zeker geen slechte suggestie!

garmtz

Quote from: )p( on March 28, 2007, 12:14:43
Ik zou de Lyngdorf verkopen en voor actieve ATC's gaan, dat is toch het mooiste.
Echter ik verwacht dat de ATC's bij slechte opnamen te eerlijk zijn voor Ronald, vandaar mijn suggestie voor de iets minder op electrostaten lijkende maar toch nog mooi transparant en gedetailleerd klinkende Harbeth's.

Inderdaad zijn de actieve ATC's veruit te prefereren. Sterker nog, als die bevallen is er weinig anders dat in aanmerking komt. Maar ze zijn inderdaad ERG (te?) eerlijk. Een slechte opname valt genadeloos door de mand. Tweedehands SCM10 of 20 zou prima kunnen.

)p(

Quote from: garmtz on March 28, 2007, 13:12:31
Maar ze zijn inderdaad ERG (te?) eerlijk.

Voor mij denk ik het meest eerlijke en daarmee misschien wel beste wat ik ooit gehoord heb...atc's eerlijkheid met een coaxiale driver a la kef is denk ik mijn persoonlijke utopia  :)

Peter

bartd

Lavardin IT; Tentlabs loopwerk; DDDAC 1794 duo; Spendor SP2/3R2; Phonodude; Lenco PTP6 met Schick arm en Ortofon SPU classic mkll E

garmtz

Quote from: )p( on March 28, 2007, 13:34:44
Voor mij denk ik het meest eerlijke en daarmee misschien wel beste wat ik ooit gehoord heb...atc's eerlijkheid met een coaxiale driver a la kef is denk ik mijn persoonlijke utopia  :)

Welke heb je (allemaal) gehoord?

ChrisV

Ik ben één van de weinige forummers met Harbeth's (de enige?) en ze bevallen goed. Ze zijn wel redelijk up-front naar mijn beleving.

)p(

Quote from: garmtz on March 28, 2007, 14:02:36
Welke heb je (allemaal) gehoord?

Actieve versie slechts 1, de scm 50 asl dacht ik, grote drieweg box.

peter

garmtz

Quote from: )p( on March 28, 2007, 14:16:28
Actieve versie slechts 1, de scm 50 asl dacht ik, grote drieweg box.

Oei... Is ERG mooi... (en nu stoppen we maar met het offtopic... ;))

garmtz

Quote from: ChrisV on March 28, 2007, 14:09:41
Ik ben één van de weinige forummers met Harbeth's (de enige?) en ze bevallen goed. Ze zijn wel redelijk up-front naar mijn beleving.

Ik vind ze eigenlijk redelijk laid-back... :)

Audiotwin

Ik verwacht veel van de nieuwe Usher BE-718 die in Juli uitkomt.
Zie rechts onder  http://www.usheraudiousa.com/
Tevredenheid!!!