Hoe slecht is Digitenne nu echt?

Started by spotmatic, March 20, 2007, 09:23:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

spotmatic

Ons huis is momenteel een grote bouwput, maar de voltooiing van onze zolderslaapkamer komt met rasse schreden dichterbij. Om onszelf te verwennen na 4/5 maanden in de rommel te hebben gezeten hebben we een 42" plasma gekocht. Inderdaad, voor op de slaapkamer  ::) :P

Nu willen we natuurlijk wel graag een beetje netjes TV kunnen kijken. Op de zolder hebben we geen TV aansluiting, analoog noch digitaal. Eventueel kan ik wel een Coax kabel trekken maar dan moet het wel zinvol zijn. Bij UPC kun je (nog) geen extra digitale tuner krijgen, dus in die richting hoeven we het volgens mij niet te zoeken. Blijft over: Digitenne en Satelliet. Ik vraag me af wat de kwaliteit van Digitenne is op zo'n groot plasmascherm. Is het bagger of valt het allemaal wel mee? Het gaat niet om heel serieus TV-kijken (een uurtje per dag op zijn hoogst, de plasma zal vooral ook voor gaming gebruikt worden) maar om nou de hele tijd naar MPEG artefacten te zitten staren is ook weer niet de bedoeling. Ik heb begrepen dat het met de satelliet tegenwoordig ook niet veel beter is.

Wie kan ons in de juiste richting duwen?  :)
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Pim

Naar mijn idee is kijken via de schotel nog steeds het beste, ik heb thuis digitenne voor op de slaapkamer (21inch) en dat is goed te doen, beter als de kabel bij ons. Maar als je het wat groter opblaasd ( via barco op 3m diagonaal) is mijn schotelontvangst met digitale decoder een stuk beter. Digitenne is voor antenne positionering erg gevoelig en lang niet overal goed signaal. Heb je toevallig een goede plek voor je antenne dan heb je zeker goed beeld maar bij mij kan hij nog wel eens storen als er bv een grote vrachtwagen langs rijd.

Pim
denon AVC A1 SRA / denon A1 / Barco G808S / Infinity IRS Omega / Infinity Renaissance 90 / Floating Cameleon Voice / SVS PB12 Ultra2 / Pronto pro NG / Topfield 5000 / Crystalio II / Moome /  v/d Hull

svmnb

Ik heb het noodgedwongen een maand of twee gebruikt op een 40 inch LCD. Erg storingsgevoelig, veel artefacten, slechte scherpte, etc. De storingen zijn weliswaar afhankelijk van de locatie, maar de overall kwaliteit vind ik hooguit acceptabel op een CRT of kleine flatscreen. Een echte noodoplossing dus, meer niet.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

spotmatic

Bedankt voor de reacties! Ik zal eens proberen van iemand een Digitenne setje te lenen. We zitten natuurlijk op zolder, misschien dat dit nog wat uitmaakt voor de beeldkwaliteit. Misschien tijdelijk Digitenne gebruiken totdat UPC eindelijk met een HDTV settop box uitkomt?
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

GH

Ik vondt het zelf met een buitenantenne op een 42" plasma niet om aan te kijken.
Zoals al aangegeven gewoon heel veel artefacts en storingen door de omgeving.

Ik had ook nog de pech om net naast me wat bomen te hebben staan. Als er bladeren aanhingen en het waaide dan was het echt bagger.
En dan zie je pas hoe vaak het waait.

Raphie

Schotel geeft de mooiste beeldkwaliteit (als we de Canaal digitaal transponders ff buiten beschouwing laten)
JBL PRX Power!

Bengbeng

#6
Quote from: Raphie on March 20, 2007, 13:35:58
Schotel geeft de mooiste beeldkwaliteit (als we de Canaal digitaal transponders ff buiten beschouwing laten)

Als je het vergelijkt met Digitenne uiteraard, maar de UPC digi kabel wint bij mij dik van satelliet. (op NL 1/2/3, de regionale zenders en Film1/Sport1)
Geen enkele SD sat zender zendt met 8-10Mbit/s uit wat UPC wel doet op bovengenoemde zenders.
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

Raphie

Dat zijn dus de canaal digitaal transponders  :P
JBL PRX Power!

donaldk

Zoals in de nieuwe Hopper Guide werd geconstateerd, na de bitrate impulse bij de ARD en ZDF piekt het statmuxed signaal nu boven de 8 Mbit/s. De dagen van echt hoge bitrates zijn al jaren voorbij, dat de Rai de USB 1 boxjes over hun nek deed gaan, vanwege de bitrate en dat soort heerlijke verhalen uit de ouwe doos.

koffieleut

Ralhie, ik weet niet  wat je bedoelt, maar de Canal Digitaal transponders zijn maar 3 mb/s en geregeld nog lager hoor!

Dus UPC, maar ook Essent en Caiway geven deze zenders veel en veel mooier door dan Canal Digitaal.
Het is echt een gigantisch verschil. Ook zeer zichtbaar.

Canal Digitaal zit nog net niet op het Digitenne niveau, maar het scheelt niet veel meer.

Bengbeng

#10
QuoteCanal Digitaal zit nog net niet op het Digitenne niveau, maar het scheelt niet veel meer.

Als ik me goed herinner (topic op tweakers) zit
Digitenne rond de 2,5 Mbit/s voor de publieken, CD zit daar dus inderdaad nog
maar net boven.
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

Charlemagne

Er zijn ook tevreden digitenne-kijker hoor. Ik doe niet anders, terwijl ik op mijn pio-plasma ook de optie van analoog via de kabel heb. Ik geef regelmatig een analoog-digitenne-vergelijk-demo en steevast kiest het bezoek voor digitenne. De digitale schoenendoos van upc over de kabel ook geprobeerd, maar die werd door digitenne ook weggespeeld. Mijn conclusie: digitenne is zo slecht nog niet. Ik raad wel aan het eerst thuis uit te proberen met goede afspraken over: 'niet goed, geld terug' Ch
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Ed.S

Ik heb hier digitenne op de slaapkamer op een 51cm tv en is op zich prima te kijken. Sluit ik echter digitenne aan op de 42" Plasma dan wordt ik een beetje gillend gek van de mpeg blokken en allerlei andere ellende.
Qua ontvangst geen probleem aangezien ik hemelsbreed nog geen 1000 meter van de toren in Hilversum zit.

Kijk in de woonkamer via de schotel en dat steekt er met kop en schouders bovenuit, maar verschilt wel per zender. Maar wil je het een keer met eigen ogen aanschouwen dan wil ik de digitenne ontvanger wel even beschikbaar stellen.
Keep it Simple.

kippekop

Heb digitenne gehad, maar bij mij bleek het veel te veel schokken, zelfs mijn vriendin irriteerde zich er mateloos aan. Daarnaast was de kwaliteit totaal geen verbetering, dit in tegenstelling tot de UPC digitale box, erg mooi beel al zeg ik zelf!
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome