subwoofer vraag: high-level of lowlevel wat is verstandig?

Started by evilniek, March 24, 2007, 15:44:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

evilniek

hallo ik was benieuwd hoe je eigenlijk het beste een sub kunt aansluiten
ik had al begrepen dat er twee manieren zijn high-level en lowlevel maar is t ook mogelijk om bijvoorbeeld
deze aansluitingen allebei tegelijk aan te sluiten of is dit alleen mogelijk bij bepaalde merken?
ik heb nog geen sub maar ben wel van plan er een aan te schaffen iedereen alvast bedankt voor eventuele reacties.

Mvg evilniek
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Raphie

hangt helemaal van de situatie af:

sommige subs klinken met high level ansluiting wat muzikalen als via LFE aansluiting, vaak is dit te wijten aan de implementatie van LFE op je versteker.
Sommige versterkers hebben geen eens een LFE uitgang en dan kan je dus niet anders dan de speaker terminals gebruiken.

Bij andere versterkers klinkt de LFE optie weer beter en is high level overbodig.
Kwestie van testen dus ;)
JBL PRX Power!

Peter83

High level voor muziek, low level voor films.
Dus ligt er een beetje aan voor wat je de sub wilt gebruiken, als je hem alleen voor films hebt is de low level kabel voldoende, wil je zowel films en muziek dan is het beter om beide kabels aan te sluiten.
Dit kan bijvoorbeeld met een Rel, weet niet of dit met alle subs kan.
Onkyo TX-SR876, Rotel RB-1582 MKII, B&W 604 S2, B&W LCR6 S2, B&W 603 S2, B&W ASW610XP

evilniek

zowel muziek als filmweergave heeft bij mij de voorkeur vandaar dat ik ook al wel gedacht heb aan REL
maar ik heb wel verschillende mensen hier op t forum gehoord die REL niet zo hoog hebben zitten maargoed ik ben maar een leek ik moet zeggen dat ik misschien niet echt een high end installatie bezit maar misschien dat een sub toch een goeie upgrade kan zijn.

beetje hakkelig geschreven mijn excuses hiervoor
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

GPO

Quote from: evilniek on March 24, 2007, 15:44:01
hallo ik was benieuwd hoe je eigenlijk het beste een sub kunt aansluiten
ik had al begrepen dat er twee manieren zijn high-level en lowlevel maar is t ook mogelijk om bijvoorbeeld
deze aansluitingen allebei tegelijk aan te sluiten of is dit alleen mogelijk bij bepaalde merken?
ik heb nog geen sub maar ben wel van plan er een aan te schaffen iedereen alvast bedankt voor eventuele reacties.

Mvg evilniek

Zover ik weet kan alleen REL dat. Ik heb zelf een JBL Xti300 gehad, deze had ook beide aansluitingen, maar JBL raadde mij af om beide aansluitingen tegelijk te gebruiken. Ik denk dat dit voor veel subwoofers op gaat. Die xti300 is overigens wel een hele goede subwoofer voor zowel muziek als film. Ik had hem toen ook gematched met JBL Northridge E-serie, klonk goed en integreerde ook goed. De sub wordt overigens niet meer gemaakt, maar op de 2e hands markt worden ze nog wel eens aangeboden.

suc6

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Raphie

Quote from: Peter83 on March 24, 2007, 15:59:29
High level voor muziek, low level voor films.

Dit is dus écht onzin!
High level gebruik je als je geen LFE uitgang hebt, of je LFE uitgang slecht presteert.
JBL PRX Power!

DA BoSS

Raphie, ik dacht ook dat, puur technisch/theoretisch gezien, een high-level aansluiting altijd beter geschikt is voor muziekweergave.

(omdat LFE kanaal qua implementatie ook ALTIJD geschikt moet zijn voor film/geluidseffecten)

::)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

luistervinkje

Quote from: Raphie on March 24, 2007, 16:54:14
Dit is dus écht onzin!
High level gebruik je als je geen LFE uitgang hebt, of je LFE uitgang slecht presteert.

Nou dit weet ik nou nog zo net niet, bij een goede cd en de receiver op "direct" en dan de Rel in de HI-level mooi mee laten gaan in het onderste laag welke je luidsprekers dan even niet hebben ervaar ik als een voordeel en daarnaast natuurlijk in je DSP modus gewoon de Low-level gebruiken .
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

ACQUA

dit heb ik van een review van de klipsch KSW10
QuoteI hooked up the sub output from a Harmon Kardon AVR 85 and heard almost nothing, even cranked (left channel is used for mono input). So I plugged cables into both input channels with a Y-adapter and, suddenly, there was bass. Big tip: use a Y-adapter for dual channel input.

Raphie

Een goede receiver / pre heeft een direct setting (full range main) en een direct + sub (main op processor kantelfrequentie + alles dat lager is gaat naar sub)
Deze setting (mits goed geimplementeert en ingeregeld) werkt beter als high level aansluiten. Nadeel van high level is namelijk dat je main speakers ALTIJD volledig meedoen, TENZIJ je een speaker through functie hebt, waar je speakerkabels EERST naar je sub gaan, je sub een high pass filter heeft en er ook speaker uitgangen op de sub zitten die dan het high pass signaal weer naar de speakers kunnen doorsluizen.

Het parallel schakelen van een sub via high level is echt een noodoplossing voor versterkers die géén LFE uit hebben.

Duidelijker nu?
JBL PRX Power!

DA BoSS

Quote from: Raphie on March 24, 2007, 18:30:27
Een goede receiver / pre heeft een direct setting (full range main) en een direct + sub (main op processor kantelfrequentie + alles dat lager is gaat naar sub)
da's in ieder geval een goede tip voor topic starter om na te kijken in zijn reciever 8)

Quote
Deze setting (mits goed geimplementeert en ingeregeld) werkt beter als high level aansluiten.
Nadeel van high level is namelijk dat je main speakers ALTIJD volledig meedoen....
Dit ben ik niet echt met je eens geloof ik.

Je veronderstelt nu dat je de woofers van je subwoofer kwalitatief beter zijn dan die van je speakers.
(oftewel dat je fronts beter zullen klinken op lowlevel omdat de speaker dan een deel van zijn normale frequentiebereik aan de sub overlaten waardoor ze onlast worden en dus voor een beter resultaat zorgen..?)

Het kan ook zeer goed een voordeel zijn dat de high level ervoor zorgt dat je speakers volledig & naadloos meedoen ;D
...en bovendien heeft zeker niet elke fabrikant zijn low level zo goed geimplementeerd als je eigen TAG of de Lexicon achtigen!
(zeker niet in de klasse waar TS over praat :P)


Quote
Het parallel schakelen van een sub via high level is echt een noodoplossing voor versterkers die géén LFE uit hebben.

oneens, alhoewel het wel een belangrijke overweging is: heeft je versterker uberhaupt een LFE uit?

Quotesubwoofer vraag: high-level of lowlevel wat is verstandig?

Ik denk dat je in het algemeen gewoon het beste het advies van de Fabrikant kan volgen.
Die weet immers het beste hoe die eea heeft geimplementeerd.

Rel beveelt voor muziek high level aan-->doen!
Velodyne beveelt voor muziek de low level--> vooral doen :P
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Raphie

je stapt volledige voorbij aan de pass through implementatie die maar weinig woofers bezitten.

Waarom zou je een sub willen inzetten als je nog steeds je eigen main speakers volledig aan wilt sturen?..... > juist..... om het onderste laag aan te vullen (en je subs en versterker te ontlasten zodat ze geen frequenties proberen te verwerken die ze eigenlijk niet goed aankunnen) daarom is een crossover met high pass ALTIJD beter dan gewoon blenden ;)

Dat dit voor de ene speaker op 35hz nodig is en voor de ander op bijv 70hz, dat maakt niet uit. Een high pass zal altijd meer vermogen, lucht en flexibiliteit geven gaan het gebied waar de conussen van je main speaker wél in blijven acteren ;)
JBL PRX Power!

yorkie13

zowel rel als de meeste mj acoustics subwoofers kan je gelijk high en low level aansluiten
high level is bedoeld voor muziek via de neutrik kabel aangesloten op je speakeruitgang, je stelt de crossover dan bv op 40 hz in als je speakers een -3db punt hebben van 45 hz
tegelijk sluit je de sub pre out van je receiver aan via een intelink, wel/of geen Y-adapter
en stelt je sub low level op LFE stand in
zo sluit ik mijn MJ sub aan als ik deze voor beide , dus muziek en HT wil gebruiken met de fronts op large ingesteld wekrt prima
de klipsch sub RW12 die ik heb heeft een speciale LFE aansluiting en een stereo input voor stereo interlinks
deze bypassed de stereoaansluiting als de LFE wordt aangesproken, dus ook weer anders en beperkt door
slechts 1 crossover regelaar voor low level

Raphie

beter één dan géén crossover.
LFE is trouwens gewoon een full range discreet signaal dat normaliter ALTIJD naar je .1 (LFE) out gemapt wordt ;)
de crossover is puur voor het main laag ;)

(behalve dan natuurlijk las je wél in je processor ook je LFE naar je main mapt)  ;)
JBL PRX Power!

Raphie

De REL oplossing (met neutrik) is gewoon een ander type connector voor een ordinaire speaker aansluiting (neutrik SPEAKON)
deze oplossing is puur marketing om een stereo segment aan te boren van mensen met een stereo versterker en monitoren, maar GEEN sub/LFE uitgang ;)

Dit is dus niet BETER of SPECIAAL voor muziek, maar gewoon een alternatieve aansluiting om dit segment ook te kunnen bedienen ;)

Laat je dus niks wijsmaken door marketing......
JBL PRX Power!

yorkie13

wel een marketing gebeuren wat aanslaat ::)
net als dat je voor ht van die gestoffeerde rioolbuizen moeten hebben met 12 inch woofers en waffers erin ;D
het is maar waar je voor kiest, ik ben tevreden met mijn re, stadium II, mj acoustics refrence 1 mkII,
klipsch rw12 en BK electronics monolith sub, kan je nog eens wisselen ::)

Raphie

We hebben het hier niet over submerken (eindelijk eens een keer niet  ;D  :P ) Wil ik eigenlijk wel graag zo houden ;)
Laten we het puur even bij de theorie achter high/low level en de de combinatie met LFE blijven, ok?
JBL PRX Power!

yorkie13

wat ook een geintje
beide aansluitingen bieden een uitkomst in bepaalde sets
ik vindt een high level aansluiting bij stereo niet onderdoen in kwaliteit  tov een low level, als je je dan van een paar monitor speakers uitgaat die aangevuld dienen te worden in het laag
LFE is via low level een eenvoudige aansluiting, mits de dsp en instellen van je speakers goed gedaan is
en dan bedoel ik het instellen op large of small, de afstanden en natuurlijk de db instelling

Raphie

Eens, maar..... mijn stelling is:

Als je versterker beschikt over een LFE (SUB out) dan is het ALTIJD het beste on low level aan te sluiten, MITS je de volgende settings kan toepassen
Main speakers op Small
Crossover op ideale setting (default is 80Hz)
LFE altijd naat sub out.

op deze manier met je met één aansluiting en ééstelling op je sub, ALTIJD de optimale setting

Stel: LFE kanaal is tot 80hz en je processor crossover staat op 55hz (omdat dat mooier combineert met je fronts) dan komt (indien je fronts op small staan) je LFE sowieso altijd aan op je subwoofer, het is dus niet zo dat 0<55hz naar je sub gaat en >55hz naar je fronts.

Dit maakt het gebruik van een high level aansluiting overbodig.

Tevens is het zo dat als je speakers op small zet, er high level sowieso al geen signaal meer naar je sub gaat ;) de high level aansluiting heeft dus alleen nut in een DIRECT setting
laat je je speakers op LARGE staan dan krijgt de sub het dubbel voor de kiezen met afgetapt main signaal én LFE ;)
JBL PRX Power!

luistervinkje

Quote from: Raphie on March 24, 2007, 20:27:01


Tevens is het zo dat als je speakers op small zet, er high level sowieso al geen signaal meer naar je sub gaat ;) de high level aansluiting heeft dus alleen nut in een DIRECT setting
laat je je speakers op LARGE staan dan krijgt de sub het dubbel voor de kiezen met afgetapt main signaal én LFE ;)

Om nog even op mijn vorige post terug te komen .
Ik heb wel de speakers op large staan in de Low-level en laat de sub de crossover regelen ( 54 hz ) dit ervaar ik als de beste setting en dit komt waarschijnlijk omdat ik bijna alleen muziek-dvd beluister in de DSP modus en dan ook de luidsprekers fullrange wil laten spelen en de sub alleen hier onder door wil laten gaan .
Ben het met je eens dat je met film de speaker op small moet hebben om hier geen schade te krijgen en al het laag dan naar je sub te sturen tot zeker minimaal 80 hz en ik denk zelfs nog liever laten doorlopen tot 100/120 Hz.
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

Stadium III

Quote from: evilniek on March 24, 2007, 15:44:01
hallo ik was benieuwd hoe je eigenlijk het beste een sub kunt aansluiten
ik had al begrepen dat er twee manieren zijn high-level en lowlevel maar is t ook mogelijk om bijvoorbeeld
deze aansluitingen allebei tegelijk aan te sluiten of is dit alleen mogelijk bij bepaalde merken?
ik heb nog geen sub maar ben wel van plan er een aan te schaffen iedereen alvast bedankt voor eventuele reacties.

Mvg evilniek

Rel en MJ ondersteunen de optie om het exacte signiaal naar je sub te krijgen als naar je fronts gaan
Dit kan een voordeel hebben dat als je je fronts op large hebt staan en stereo draait dat je een mooie ondersteuning krijgt van de subwoofer
Verder kun je via je reciever de pre out het LFE (LOW) uitgang regelen op je sub en dit met films gebruiken om te knallen zeg maar

Als je subwoofer hebt die dus alleen een low signiaal kan ondersteunen kun je het beste je speakers op small zetten en dan de crossover als het kan in je reciever inschakelen en dan de cross van je sub niet gebruiken

Ik denk dat je het beste eens kunt gaan kijken wat er voor een sub in jou buget valt en dan kunt vragen hoe je ze het beste kunt aansluiten en afregelen

Want nu zijn er genoeg mogenlijkheden ! om bass naar een sub te krijgen !
5.2.4 Marantz Klipsch setup

Ralf67

REL heeft de High level ontwikkeld in de tijd dat er nog geen LFE bestond.

Begin jaren '90 om op een gewone stereo versterker een paar kleine monitor luidsprekers aan te vullen in het laag.

De fabrikant die hiervoor werd benaderd was overigens BK Electronics .
Al snel kwamen de Q serie en ST serie op de markt.

Edit.  Deze aanvulling omdat dit topic elders wordt aangehaald.

Er worden hier echter dingen beweerd die in de tijdslijn niet helemaal duidelijk verwoord worden.