wat heb je allemaal nodig om een sub te bouwen???

Started by stievie911, March 22, 2007, 08:31:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

stievie911

Ik zit te denken om zelf een sub te bouwen

maar wat heb ej nu eigelijk alemaal nodig

is er niet een site waar alles op vermeld staat van hoe of wat ???

Bant

Alleen op deze site in de diy afdeling zijn al taloze subs gebouwd met duidelijke beschrijvingen van hoe en wat. Kijk daar maar eens, en zoek anders op google eens daar diy subwoofer.

Wat je grofweg nodig hebt:
Ontwerp voor de kast en de spullen daarvoor.
Een driver (woofer) die samen met je kast een goede respontiecurve heeft, dat kun je uitrekenen met winsd. (daar is ook hier veel uitleg over te vinden.
Als je een active sub bouwt (dus met ingbouwde versterker), dan heb je ook nog een sub -amp nodig. Als je een passive sub bouwt dan heb je een externe versterker nodig, en wel een redelijk stevige.

Maar kijk gewoon eens rond op dit forum, want er zijn genoeg budget-high end projecten waar je meer dan genoeg informatie vandaan kunt halen. Daarna kun je altijd zelf nog een topic openen met je ruwe idee, en andere forumers hun mening er over laten geven. Dan kan hij altijd nog verbeterd worden.


Succes ermee.

Audiofiel

En je kunt altijd ook nog terecht bij de DHZ-luidsprekerzaken zoals Speakerland, Speaker & Co en Remo die kant-en-klare pakketten verkopen. Misschien makkelijker voor een eerste project. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

stievie911

ik eigelijk een downwiring sub bouwen maar daar kan ik niet veel over vinden ??

Walter_PPK

#4
Een frontfiring sub heeft wat meer output aan de voorkant in het hogere bereik (>100hz). Ik zou een downfire sub prefereren voor HT en een front fire voor muzikale toepassingen. Het is belangrijker om de kast en eventuele baspijp goed te berekenen.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Audiofiel

Quote from: Walter_PPK on March 25, 2007, 18:54:34
Een downfiring sub heeft wat meer output aan de voorkant in het hogere bereik (>100hz). Ik zou een downfire sub prefereren voor HT en een front fire voor muzikale toepassingen. Het is belangrijker om de kast en eventuele baspijp goed te berekenen.

Ik denk dat je in het eerste stukje frontfiring bedoeld. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Walter_PPK

LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer