tegel onder luidspreker

Started by ACQUA, March 21, 2007, 16:36:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ACQUA

Weet niet ofdat dit ooit al is ter sprake is gekomen maar:
Wat als je zelf een bodemplaat giet in beton in de vorm van je luidspreker ofzo,zou dit dan hetzelfde effect hebben als een granieten plaat of gewone straattegel?

Wat is eigelijk de beste combinatie? Of is dit smaakgebonden?
vloer-spikes-tegel-spikes-luidspreker
vloer-tegel-spikes-luidspreker
vloer-tegel-luidspreker


Peter83

Ben maar een beginner op het hele a/v gebied dus corrigeer mij maar als ik het bij het verkeerde eind heb.

Beton heeft een lagere dichtheid dan graniet, dus minder zwaar dus minder geschikt, en graniet ziet er beter uit in de woonkamer.  8)

Denk dat dit de beste combinatie is:
Vloer-gramma plaat-tegel-spikes-luidspreker

of iets goedkopere versie:

Vloer-rubbere doppen-tegel-spikes-luidspreker

Op deze manier koppel (spikes) je de luidspreker aan de tegel, beter tegen resonantie, en ontkoppel je de tegel van de vloer, zodat de trillingen niet de vloer in gaan en de buren/familie er last van hebben. Zo heb ik het begrepen van dit forum.

Met dubbele spikes koppel je al aan de vloer, en is het nut van de steen een beetje weg denk ik.
Onkyo TX-SR876, Rotel RB-1582 MKII, B&W 604 S2, B&W LCR6 S2, B&W 603 S2, B&W ASW610XP

molle

Of probeer dit eens. Heb ik ook ;)

-vloer-Vibrapods-arduinen tegel-spikes-luidspreker.

Werkt goed hier.
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

Carlos

Quote from: Peter83 on March 21, 2007, 20:20:55
Denk dat dit de beste combinatie is:
Vloer-gramma plaat-tegel-spikes-luidspreker

Wat voor een gamma plaat ? Ben daar wel eens geweest voor een rubber mat of plaat oid maar die hadden ze niet..
Arcam, Linn, B&W, D-ILA, Synology

Peter83

Quote from: Carlos on March 22, 2007, 09:08:39
Wat voor een gamma plaat ? Ben daar wel eens geweest voor een rubber mat of plaat oid maar die hadden ze niet..

Nee, het is een gramma plaat, zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=28977.0
Toepassing is meer voor professionele audio apparatuur, enkele forum leden hier gebruiken het voor onder hun subwoofer.
Misschien minder geschikt voor luidsprekers vanwege de grootte.
Onkyo TX-SR876, Rotel RB-1582 MKII, B&W 604 S2, B&W LCR6 S2, B&W 603 S2, B&W ASW610XP

vanadium

doorgesneden tennisbal - Belgische hardstenenplaat 5cm dik (veel goedkoper dan graniet en even zwaar) - spikes - subwoofer


jochem23

Ik hoor hier nu veel opties, maar mijn vraag is of dat je het nu ook echt merkt in een betere weergave? En zo ja... kan iemand mij dan vertellen hoe dat dan kan (als iemand daar zin in heeft). Ik ben namelijk nog nieuw in HT en akoestiek...

ACQUA

Om niet te moeilijk te doen:
theorie:
Dus de trillingen die je luidsprekers maken gaan soms over naar de luidsprekerkasten, dit vooral bij bassen.  Om die trillingen tegen te gaan plaats je een hardstenen of marmeren tegel onder je luidsprekers. De tegel vangt de trillingen op.
De moleculen van hout staan ,t.o.v. hardsteen of marmer, verder uit elkaar.

praktijk:
HOUT:
Neem eens een doos en stop daar enkele balletjes in, schud nu met de doos. De balletjes rammelen enorm (veel ruimte) en de doos trilt ook enorm

HARDSTEEN/MARMER:
Neem nu diezelfde doos en stop die vol met balletjes, schud nu opnieuw met de doos. De balletjes rammelen veel minder en de doos trilt zeer weinig.

En om te voorkomen dat nog enige trillingen overgaan op je vloer, plaats je nog eens spikes onder die platen/tegels.

Snapie?

PS:heb ik het zowat goed?

mug ferdi

Quote from: ACQUA on April 27, 2007, 18:20:30
Om niet te moeilijk te doen:
theorie:
Dus de trillingen die je luidsprekers maken gaan soms over naar de luidsprekerkasten, dit vooral bij bassen.  Om die trillingen tegen te gaan plaats je een hardstenen of marmeren tegel onder je luidsprekers. De tegel vangt de trillingen op.
De moleculen van hout staan ,t.o.v. hardsteen of marmer, verder uit elkaar.

praktijk:
HOUT:
Neem eens een doos en stop daar enkele balletjes in, schud nu met de doos. De balletjes rammelen enorm (veel ruimte) en de doos trilt ook enorm

HARDSTEEN/MARMER:
Neem nu diezelfde doos en stop die vol met balletjes, schud nu opnieuw met de doos. De balletjes rammelen veel minder en de doos trilt zeer weinig.

En om te voorkomen dat nog enige trillingen overgaan op je vloer, plaats je nog eens spikes onder die platen/tegels.
Snapie?

PS:heb ik het zowat goed?


Ipv spikes onder de tegel kan je beter dempertjes van bv. rubber gebruiken. Met spikes koppel je nl weer de steen aan de vloer.

bryan vd B

Hi,

Mijn ervaringen;

Graniet, het laag is kort en mist fundatie,midden word hard en zo ook het hoog in mijn set was het niet het juiste materiaal.

ik had zelf een jaar of 2 geleden een houten rack gebouwt voor mijn componenten en bedacht me dat het best wel eens zou kunnen werken onder de speakers.
Dus heb voor het zelfde matriaal gekozen als mijn rack namelijk berkenmultiplex, dit materiaal heeft het voordeel dat het een breedbandige demping heeft en in mijn set niet gekleurd overkomt.
Mijn advies is gebruik multiplex en plaats deze onder de speakers met eventueel spikes of andere tweak middelen, wat wat bij de ene goed werkt, werkt bij de andere minder.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.