4 Ohm subwoofer op een 8 Ohm versterker

Started by Ejorne, March 19, 2007, 14:18:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ejorne

Hallo,

Een vriend van mij is van plan om zijn JL-subwoofer vanuit de auto in zijn HT te gaan gebruiken.
Het betreft een 12w4 woofer, dit is volgens mij een zeek fijn woofertje...

Echter nu wil hij die gaan aansluiten op een oudere Kenwood KRF-4050D stereo versterker.
Deze zou volgens het boekje alleen maar speakers vanaf 8 Ohm kunnen aansturen. Ook is er nergens informatie te vinden of een dergelijke versterker te bruggen valt...

Nu heeft hij er al een poosje een set relatief kleine frontspeakers parrallel op deze versterker aangesloten gehad, omdat dit goed ging denkt hij dus ook de sub op deze manier aan te kunnen sturen.

Ik denk echter dat de kans aanzienlijk groter is dat hij zijn versterker hiermee kapot draait. De woofer zal veel meer vermogen vragen dan de frontspeakers die hij er voorheen op had aangesloten. Dus ik ben bang dat zijn plezier van korte duur zou kunnen zijn...

Is het nu mogelijk om simpelweg een weerstandje van circa 8 Ohm te plaatsen tussen de woofer en de versterker? En is dit van erg negatieve invloed op de geluidskwaliteit?

Graag zou ik wat info van jullie ontvangen hoe dit het beste op te lossen is.
Ik heb hem al aangeraden anders een goedkoop sub-woofer versterker te kopen en deze in de (nog te bouwen) behuizing te plaatsen. Echter is zijn budget momenteel niet in staat om iets te kunnen kopen. In de toekomst zou hij dit nog wel eens willen overwegen...

bvd en mvg,
Jeroen

Ejorne


Del member

Ik zou een hypex module nemen om de woofer te sturen geen klassieke consumenten stereoversterker die maar 8 Ohm of hoger aankan. Weerstand ertusen das om problemen vragen en goed klinken zal het ook niet doen. Wellicht dat die kenwood een zeer beperkte/beperkende voeding heeft.

gvy

#3
Het vermogen dat een luidspreker vraagt is afhankelijk van zijn impedantie en zijn rendement.

Zet geen "weerstandje" van 8 ohm in serie met de 4 ohm woofer. Dat weerstandje zal gewoon 2/3 van het geleverde vermogen in warmte dissiperen en dus gewoon in rook opgaan, tenzij het een serieuze vermogenweerstand is.

Ik zou gewoon de woofer aan de versterker hangen en "verstandig " met de volumeknop omspringen.

Bruggen van de versterker zou ik niet doen.

Wil hij toch het beest uitgangen ;D, zeg dan dat ie een PC ventilatortje boven de koelopeningen van zijn versterker plaatst.
Dan kan het beestje wel wat meer stroom leveren, voordat hij het warm krijgt. 8)

Een en ander is echt afhankelijk van de stabiliteit van de voeding van de versterker.
Ik heb aan m'n oude pioneers nog diy elektrostaten gehangen , die in de hoge tonen gewoon onder de 1 ohm doken.
Geen probleem. ;D

Geert

Ejorne

#4
Okay, bedankt...

Geen weerstand gebruiken dus!

Maar gewoon de woofer aansluiten en een beetje in de gaten houden of de versterker niet begint te smelten...  :P
De versterker op een vrije lokatie plaatsen zou dus voorkeur hebben tov hem in een stapel met de overige apparatuur te plaatsen?

Een aparte verterker module zal hij in de toekomst waarschijnlijk wel aanschaffen. (en als de versterker het niet lang uithoud, in de ietwat nabije toekomst.)  :P Maar gezien zijn budget probeert hij toch eerst de versterker wel even uit, gezien die anders toch niet gebruikt wordt en op de markt ook niet veel meer op zou brengen...

fgroen

Quote from: Ejorne on March 20, 2007, 19:42:31
De versterker op een vrije lokatie plaatsen zou dus voorkeur hebben tov hem in een stapel met de overige apparatuur te plaatsen?

Absoluut!! Apparaten stapelen is een garantie om een apparaat dat warmte ontwikkelt te laten smoren.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Wat betreft lagere impedanties: dat kan bij de meeste transistor versterkers geen kwaad, zolang de maximaal toelaatbare uitgangsstroom maar niet wordt overschreden. Omdat een versterker zich gedraagt als een spanningsbron, zal dat met een laagohmige belasting makkelijker gaan dan met een hoogohmige belasting. Vandaar dat uitgangsvermogens-specificaties voor 4 Ohms belastingen ook hoger zijn dan voor 8-Ohms belastingen (P=V2/R).

Als het een pure spanningsbron zou zijn, verdubbelt het vermogen bij elke halvering van de belastingsimpedantie (kijk maar eens naar de specs van een zware Krell of ML). Bij de meeste "huis, tuin en keuken" versterkertjes begint er al vanalles in elkaar te stuiken zodra de belastingsimpedantie halveert, en dat komt terug in de specs. Waarschijnlijk wilde Kenwood voor die versterker helemaal geen 4-Ohms vermogensspec afgeven omdat het er botweg te beroerd uitzag.  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

morca

Quote from: Ejorne on March 19, 2007, 14:18:51
Hallo,

Een vriend van mij is van plan om zijn JL-subwoofer vanuit de auto in zijn HT te gaan gebruiken.
Het betreft een 12w4 woofer, dit is volgens mij een zeek fijn woofertje...

Echter nu wil hij die gaan aansluiten op een oudere Kenwood KRF-4050D stereo versterker.
Deze zou volgens het boekje alleen maar speakers vanaf 8 Ohm kunnen aansturen. Ook is er nergens informatie te vinden of een dergelijke versterker te bruggen valt...

Nu heeft hij er al een poosje een set relatief kleine frontspeakers parrallel op deze versterker aangesloten gehad, omdat dit goed ging denkt hij dus ook de sub op deze manier aan te kunnen sturen.

Ik denk echter dat de kans aanzienlijk groter is dat hij zijn versterker hiermee kapot draait. De woofer zal veel meer vermogen vragen dan de frontspeakers die hij er voorheen op had aangesloten. Dus ik ben bang dat zijn plezier van korte duur zou kunnen zijn...

Is het nu mogelijk om simpelweg een weerstandje van circa 8 Ohm te plaatsen tussen de woofer en de versterker? En is dit van erg negatieve invloed op de geluidskwaliteit?

Graag zou ik wat info van jullie ontvangen hoe dit het beste op te lossen is.
Ik heb hem al aangeraden anders een goedkoop sub-woofer versterker te kopen en deze in de (nog te bouwen) behuizing te plaatsen. Echter is zijn budget momenteel niet in staat om iets te kunnen kopen. In de toekomst zou hij dit nog wel eens willen overwegen...

bvd en mvg,
Jeroen

dit is een poos goed gegaan wie had gedacht dat de sub eerst de geest zou geven.....maar dat mag ook wel na 8 jaar volop op zijn XXXXXXXXXXX te hebben gehad in de auto ik zie je nog zitten met je gehoorsbeschermers hahahahahahahaha

morca

Quote from: fgroen on March 21, 2007, 09:15:56
Absoluut!! Apparaten stapelen is een garantie om een apparaat dat warmte ontwikkelt te laten smoren.

hij heeft 15 jaar in een afgesloten kast gestaan en werd niet eens lauw met beste jamos (svenskas)erop van 300 watt zelf naar uren vol gas draaien nog niet
hij doet het nog staat op mijn werk ongesmoord ;)