De bouw van 2 actieve Seas 2-weg speakers door JWO

Started by JWO, March 13, 2007, 20:51:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JWO

Hallo Allemaal,

Ik open hier een topic over de bouw van mijn nieuwe 2-weg speakers om jullie te laten mee kijken met mijn ervaringen, en omdat ik zo nu en dan misschien ook wel wat hulp kan gebruiken  ;) .

Het worden 2-weg speakers op basis van de Seas KT27F tweeter en Seas W171EX-XP Mid/Laag driver.
Beide setjes heb ik 2e hands op de kop getikt, dus de drivers zijn in gebruikte staat maar dat mag de pret niet drukken, de zelfbouw kriebels jeuken nu eenmaal  ;D .
Zo ziet dat moois er uit:



De woofer is speciaal gemaakt voor intertechnik, weinig ontwerpen voor te vinden, dus zelf maar eens ervaring op doen met het ontwerpen.
De kast heeft een volume van 12 Liter en wordt BR uitgevoerd. (zou een poort met 5cm diameter genoeg zijn voor deze 17cm woofer?)

De eerste plankjes zijn inmiddels gezaagd en de baffle is gefreesd. Ze staan er nu zo bij:



De achterkant is inmiddels afgeschuint, de volgende stap is tweemaal 8mm MDF er omheen buigen voor de zij panelen. Ik ben benieuwd of dit enigzins wil slagen. En of er nog verdere bracing noodzakelijk is.
De filtering wordt actief, dit omdat dit gewoon veel goedkoper is om af te stemmen. En je hier veel kanten mee op kan.
Ik ben me nog wat aan het verdiepen in Butterworth en Linkwitz-Riley filters en wat de voordelen van 12db en 24db/oct. zijn.

tot zo ver het eerste deel van dit knutselproces  :)



Denon - Vincent - Marantz - Klipsch - Barco data 500

dre73

ziet er fraai uit 8)
heb je al over de afwerking nagedacht?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

JWO

Dit zal waarschijnlijk een chique donkere zijdeglans lak worden. Ik heb nog nooit gefineerd, en ik heb altijd het idee dat dit veel duurder is dan zelf een lak aanbrengen.
Denon - Vincent - Marantz - Klipsch - Barco data 500

BernHardN

Klipsch bevalt niet meer zo?

;D

ben benieuwd wat dit gaat worden.

succes

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

JWO

Klipsch bevalt nog steeds prima! Dit is gewoon een setje voor d'r bij en voor de lol.
Ik denk dat wanneer deze klaar zijn, ze in de computer ruimte komen te staan. (beetje overkill misschien, maar ach achter de computer geniet ik ook graag van een net stukje geluid)
Denon - Vincent - Marantz - Klipsch - Barco data 500

Cees-Jan

Dit vind ik een mooi model speaker, vooral vloerstaand.
Ik hoop dat het gaat lukken met 8 mm MDF.

Hoe heb je de inhoud bepaald en waar komt de BR nog te zitten ?

JWO

De BR zal in de achter kant komen te zitten (nadat de zijkant er opzit) dit is allemaal wat krapjes, heeel misschien worden het ook wel 2 poortjes. Dit is nog even afhankelijk van de looks en de voor en nadelen. De inhoud is bepaald door de bodemplaat (de ronde vorm) in AUTOCAD te tekenen, en deze de oppervlakte laten bepalen, deze kun je dan maal de hoogte doen en dan je hebt de inhoud. Vervolgens de autocad tekening 1:1 op een vel A3 geprint en deze als aftekenmal gebruikt voor het decoupeerzagen.
Denon - Vincent - Marantz - Klipsch - Barco data 500

Audiofiel

Leuke vorm. Al een idee wat voor (actieve) versterking (en filtering) je gaat toepassen?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

JWO

Actieve versterking:

Ik ga eerst testen met mijn stereo eindversterker die ik in mijn HT op de rears staan heb, dat is een zelfbouw kitje van BMM (4005MKII) een discrete eindversterker. Wanneer het filter verder af is, zal ik eens kijken wat voor kwaliteit ik uit een Chip amp kan halen, iets ala LM3886/LM4780. UcD is ook erg mooi, maar vind ik iets te prijzig voor dit project. En UcD zijn volgens mij alleen in opgebouwde kit te krijgen, dan mist de fun van zelf iets maken weer!

Actieve filter:

Het actieve filter zal waarschijnlijk opgebouwd worden rond de OPA(2)134 serie van BurrBrown, met buffer en gain correctie voor de verschillende rendementen van de speakers. Het eigenlijke filter (lowpass en highpass) heb ik nog niet iets concreets voor.
Wat mij erg leuk lijkt is een 24dB Linkwitz riley filter met fase correctie, maar hier moet ik me eerst nog eens goed op inlezen.  ;)
Denon - Vincent - Marantz - Klipsch - Barco data 500

PaulSQ

Die Seasexcel woofer verdient toch wel een Ucd ;D


http://sound.westhost.com/project09.htm

en

http://www.linkwitzlab.com/

ben me zelf ook een beetje in aan t lezen om de overgang tussen laag en midlaag in een 3weg actief te doen....
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

JWO

Die linkjes zijn inderdaad erg leuk :) overigens is het geen excel driver, hoewel de ex in de naam dit misschien doet vermoeden.
Het is een gewone premium range driver. (nieuw €90,- p/st)
Denon - Vincent - Marantz - Klipsch - Barco data 500

fgroen

Leuk projekt!!!

Klasse! mijn notifier staat aan.  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

JWO

De 2e kast zit/zat net zover in elkaar zoals de 1e op de foto. Echter toen ik vanavond de inslag moeren voor de drivers er in sloeg, viel hij weer uit elkaar in 4 plankjes...     :o   Blijkbaar niet goed verlijmd. Dat heb ik nog nooit gehad, PU lijm die loslaat/breekt. Misschien toch niet goed geklemd. Dus deze zit opnieuw in de klemmen....

Pics komen weer zodra de kast droog is, en de drivers er in kunnen. :)
Denon - Vincent - Marantz - Klipsch - Barco data 500

fgroen

Balen. Verder geen nadelige gevolgen?

Volgende maar gewone witte houtlijm gebruiken.  ^-^
Als je dan iets kapot slaat, is dat het MDF zelf, want de verbinding met witte houtlijm is sterker dan het hout zelf.  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

BernHardN

Quote from: JWO on March 19, 2007, 20:58:14
De 2e kast zit/zat net zover in elkaar zoals de 1e op de foto. Echter toen ik vanavond de inslag moeren voor de drivers er in sloeg, viel hij weer uit elkaar in 4 plankjes...     :o   Blijkbaar niet goed verlijmd. Dat heb ik nog nooit gehad, PU lijm die loslaat/breekt. Misschien toch niet goed geklemd. Dus deze zit opnieuw in de klemmen....

Pics komen weer zodra de kast droog is, en de drivers er in kunnen. :)

na het schuuren goed ontvetten, door het schuuren wordt het hout warm en komen de lijm bestands delen weer naar boven en wordt het hout weer vet, gewoon veel therpentine.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

JWO

Zo vandaag zit het weer in elkaar, en ook heb ik even 4mm MDF gehaald.
Toch 4mm dit omdat dit makkelijker te buigen is, en ik minder van een plaat overhoud.
Hier even wat foto's (zonder units) met een geklemde zijkant:
Denon - Vincent - Marantz - Klipsch - Barco data 500

mikeske

Begint hier toch ook te kriebelen om eens zelf iets te maken.
Probleem is gewoon dat ik niet weet wat ik er mee zou doen eenmaal ze klaar zijn.

Heb al mijn surround op mijn slaapkamer en geen plaats voor een apparte stereo setup ...
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

JWO

Quote from: fgroen on March 20, 2007, 09:47:22
Balen. Verder geen nadelige gevolgen?

Volgende maar gewone witte houtlijm gebruiken.  ^-^
Als je dan iets kapot slaat, is dat het MDF zelf, want de verbinding met witte houtlijm is sterker dan het hout zelf.  ;)
Nooit geweten dat houtlijm sterker is dan Constructielijm. Weer wat geleerd..

Quote from: mikeske on March 20, 2007, 18:57:24
Begint hier toch ook te kriebelen om eens zelf iets te maken.
Probleem is gewoon dat ik niet weet wat ik er mee zou doen eenmaal ze klaar zijn.

Heb al mijn surround op mijn slaapkamer en geen plaats voor een apparte stereo setup ...
Misschien voor iemand in de familie/vrienden ? ;)
Denon - Vincent - Marantz - Klipsch - Barco data 500

mikeske

Quote from: JWO on March 20, 2007, 19:00:51
Nooit geweten dat houtlijm sterker is dan Constructielijm. Weer wat geleerd..
Misschien voor iemand in de familie/vrienden ? ;)

Hmmm, goed idee  :)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Edo

Quote from: JWO on March 20, 2007, 18:50:13
Zo vandaag zit het weer in elkaar, en ook heb ik even 4mm MDF gehaald.
Toch 4mm dit omdat dit makkelijker te buigen is, en ik minder van een plaat overhoud.
Hier even wat foto's (zonder units) met een geklemde zijkant:

Werkwijze komt me bekend voor... :)
Heb net zelf op deze manier m'n Sonusfaber-achtige kast in elkaar gezet.
Leuk project JWO, ik blijf het volgen.
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

fgroen

Quote from: mikeske on March 20, 2007, 18:57:24
Begint hier toch ook te kriebelen om eens zelf iets te maken.
Probleem is gewoon dat ik niet weet wat ik er mee zou doen eenmaal ze klaar zijn.

Heb al mijn surround op mijn slaapkamer en geen plaats voor een apparte stereo setup ...

Gewoon verhuizen.  :D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

JWO

Nog even een vraag over die witte houtlijm, ik heb een tube pattex houtlijm, en daar mee heb ik net de volgende laag op de zijkant gelijmd.
Echter op de verpakking staat dat ik het 25min moet klemmen met een kracht van 5kg/cm2. Dit lijkt mij erg kort?
Is witte houtlijm inderdaad na 25 min al droog? of kan ik beter het een uurtje of 2 geklemd laten zitten?
Denon - Vincent - Marantz - Klipsch - Barco data 500

fgroen

Pattex is zo te horen sneldrogende houtlijm. Afhankelijk van de klemkracht droogt het tussen 25 minuten en 8 uur.  :)

In het laatste geval gaat het om een stuk hout los in een plas lijm leggen. Dat gaat relatief langzaam, omdat het vocht uit een volume lijm moet wegtrekken.

Als het hout strak op elkaar zit geklemd, zal een half uur inderdaad toereikend zijn.

Ik kan me voorstellen, dat een egale klemkracht over het hele oppervlak met jouw manier van klemmen niet zo heel makkelijk is, dus in dat geval zou ik voorzichtigheidshalve met langere droogtijden rekening houden.

Je voelt het ook wel aan het MDF, zeker als het zo dun is: als het nog klam aanvoelt, is de lijm nog niet droog.

Ik zou zeggen: geduld is een schone zaak. Liever iets minder snel voortgang boeken, maar wel zeker zijn dat de lijmverbindingen goed zijn.

Succes!
;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

JWO

Het is gelukt  :)

Pics!

Nu de volgende zijkant.
Denon - Vincent - Marantz - Klipsch - Barco data 500

fgroen

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.