advies nodig met DLP projector en scherm

Started by Krafty, February 3, 2003, 00:03:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Hi,

ALLE projectoren worden berekend aan de hand van de NTSC normen, dus 1280x720.
Als je PAL wilt afspelen is dat dus altijd op ELKE projector behelpen.

als je 1.50 breedt wilt is dat 150:16=9.375x9=84.375

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

Quote from: Krafty on February  9, 2003, 19:36:29
1280  j.a.f weet je dat zeker ? volgens mij was PAL 16:9 iets van 933 bij nog iets als ik me niet vergis.

laatste voordeel waar ik net achter kom bij de sharp XV-Z90E tegenover andere DLP's in deze prijsklasse is trouwens zijn "sealed optics" er kan dus met geen mogelijkheid stof op de DLP terecht komen , wat ik wel ben tegengekomen op dit forum met andere DLP's .

of het echt luchtdicht is kan ik pas bevestigen als ik hem heb maar desalnietemin erg handig . :)  

EDIT. b.t.w als mn scherm 1.50M breed moet worden hoe hoog moet hij dan zijn voor een 16:9 formaat ?
933 is idd  bij 540 16/9
1270 wordt het 768  16/9
Die sealed optics is echt heel geweldig, vooral als ik sommige mensen zie klagen over stof in de PJ. Is iest waar ik me altijd een beetje zorgen over maak.
ps 1.5 breed?? bedoel je niet 2.5m breed?
Maar goed deel de breedte door 16 en vermenigvuldig met 9 en je hebt de hoogte.  8)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Erik,

Hoe kom je daarbij  ;D.

PAL is 720x576
NTSC is 720x480

Niets meer en minder.
Een breedbeeld projector houdt NTSC maatstaven aan, dus 720P = 1280x720.

16:9 bestaat niet echt in beeldformaten, maar wel in opslag.
De VOLLEDIGE PAL resolutie is maximaal 720x576 pixels, als je dat anamorphe volledig opvult gebruik je meer resolutie van die beschikbare pixels (door de squeeze) als dat je het LTBX opvult, maar de uiteindelijke "pool" van pixels is en blijft 720x576.

Zou je een PAL 16:9 projector willen maken zou je als pixelpaneel dus gewoon 1280 houden horizontaal maar nu 864 verticaal.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Krafty

dank u nu weet ik tenmiste hoe hoog mn scherm moet worden .
Quoteps 1.5 breed?? bedoel je niet 2.5m breed?

neup :) 1.50 ..helaas , maar voorlopig moet dat maar even tot dat ik een andere locatie heb . ik nu MAX. iets van 3 meter van de muur af zitten waar het sherm moet komen maar dat zal in de praktijk op zn minst 2.50m zijn omdat ik ook niet naast mn Rears wil zitten . maar voorlopig is dat wel groter dan de meeste tv's en al helemaal groter dan de betaalbare tv's dus ik ben er voor nu wel content mee .

nog even over die 933 16:9 resolutie , waar komt die vandaan ? het zit namelijk zo. een kennis van mij heeft een LCD PJ besteld van Panasonic (ik ben vrij zeker dat het Panasonic was) die deze resolutie hanteerd voor PAL 16:9 , het is 1 van de nieuwere modellen en dat verklaard mischien waarom ik hem niet kan vinden op het net .

het was iets met VP-1L of iets dergelijks.

als iemand weet welke PJ dit is hoor ik het graag < ik ga mischien niet voor LCD maar ik wil graag alles weten namelijk ;)

Erik

#29
Frank  8) , ik dacht dat hij de res bedoelde van een 16:9 pj met een breedte van 933 pixels. Dus nam de resolutie van de AE300 een PAL 960x540 breedbeeld PJ.  

Krafty: Waarschijnlijk bedoelde je vriend deze PJ die kan idd pal aan en is het nieuwste model. Hij zal beeld dan ietje vergroten om het beeldvullend te maken.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill