advies nodig met DLP projector en scherm

Started by Krafty, February 3, 2003, 00:03:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Krafty

first post hier

ola

ik ben van plan de XV-Z90E van sharp te kopen .

http://www.homecinemachoice.com/news/index.html

(ik kon hier helaas geen directe link maken ) als je de projector wilt zien en erover lezen selecteer dan "homecinema hardware"en type "sharp" in het search veld.

ik kan deze projector bestellen voor €2299

nou ben ik wel op de hoogte van bepaalde specs en termen maar ik ga ervanuit dat ik hier mensen kan vinden die er veel meer van weten dan mij . en aangezien ik hier een flink bedrag voor ga betalen hoor ik graag andere meningen hierover .

ik wil hem als breedbeeld gaan gebruiken , hoe geschikt is hij hier voor ? 800x600 res. wel voldoende

hij moet zo'n 3 meter van het scherm komen te staan . voldoende ansi lumen ?

is er iets anders waar ik nog op moet letten dan hoor ik het graag .

dan het scherm .

ik was van plan om ereen te kopen maar ik ga waarschijnlijk dit jaar nog verhuisen en wil mn opties openhouden . dus ...ik ga er een bouwen :)

ik heb dit goedje gevonden

http://www.goosystems.com/goosystems.cgi/screengoo?id=H5W92eEj

lijkt me wel wat .

waar moet ik op letten met het bouwen van zo'n scherm en welke materialen kan ik het best gebruiken ?


Ice Qbe

Indien je meer gegevens (tech. spec's) over je projector wil hebben, kijk dan eens op :
www.projectorcentral.com
(Maar voor 2500 Eur heb je, volgens velen, een van de beste DLP projectoren van dit moment, nml. de Piano PLUS HE-3100)

Voor projectieschermen...maak er zelf gewoon een. Heb ik ook gedaan en het resultaat bevalt fantastisch :

Voor het maken : http://www.mistermedic.com/projectiescherm.htm
Voor het doek : http://213.196.43.35/yabbse/index.php?board=31;action=display;threadid=4321

Succes !
_________________
It crazy to see, people be
What society wants them to be...BUT NOT ME !
http://up.to/iceqbe

wbvreeuwijk

Hoi Krafty,

Kijk ook eens naar de inFocus X1 (zie voor een review projectorcentral.com) , qua specs komt ie beter uit de bus dan de Sharp, en met een adviesprijs van 1925 hou je ook nog wat over voor een goed scherm ;-)

Gegroet,
Bas.

Rob_Dingen

Hoi Krafty

Er staat hier op het forum een piano te koop binnen jou budget, kijk daar eens naar.

Rob

Krafty

many thanks voor de reply's .

ik heb dus net even naar de infocus gekeken op projector central en die heeft inderdaad leuke specs . alleen 1 ding ...  een 2 speed color wheel , die valt dus af helaas . wel jammer want voor de rest klinkt hij goed .

de HE-3100 valt helemaal af helaas als ik het zo lees , hij heeft zo'n beetje alles tegen vergeleken met die sharp .

ik wat reviews gelezen van Guitarman op het avs forum en die Z90 klinkt toch nog steeds beter , het leuke is dat hij dal een heleboel projecktoren heeft/gehad en hem zelfs tegen over een PJ van $10.000 en geen gigantisch verschil kon opmerkendie dat prijsverschill kon rechtvaardigen . dat was trouwens de HT200 dacht ik .

doe maar eens een search op het avs forum naar "Z90" voor de gein .




wbvreeuwijk

Hoi Krafty,

Heb inderdaad de review nog een keer doorgelezen en zag dat voor regenboog-gevoelige mensen dit geen ideale projector is. Dit is voor mij ook de reden geweest dat ik in plaats van DLP voor LCD gekozen heb (Sony HS-10, ontzettend tevreden mee overigens).

Ook het feit dat ik een voorkeur heb voor een 16:9 beeldverhouding heeft voor mij de doorslag gegeven.

Veel succes met je zoektocht.
Bas.

Grindtegel

Het regenboogprobleem wordt wel behoorlijk overdreven in de meeste forums.

Met mijn Piano die al door heel veel mensen is bekeken heeft nog nooit iemand er ook maar een klein beetje last van gehad. Ik heb er ook geen last van.

Uiteraard is het voor iedereen verschillend maar heb je al een een DLP te werk gezien (en dan bedoel ik bv de Piano, met 2 speed)?

De Sharp is een pure 4:3 projector, om de volledige pal of ntsc resolutie te kunnen weergeven gaat dat volgens mij alleen met een Anamorphe lens (a 1300,= euro)
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Krafty

#7
inderdaad het enige wat ik mis op de sharp is native 16:9 maar hij kan desalniettemin wel een breedbeeld weergeven. mischien niet op de echte breedbeeld resolutie maar toch . de screenshots die, die guitarman heeft laten zien hiervan waren toch wel overtuigend genoeg . en PJ die en 6 a 700 ansilumen produceert en een echte 16:9 DLP chip heeft is al een heel stuk duurder .

ik vond die piano vooral niet  echt geschikt vanwege de 450 ansilumen en een 2 speed color wheel op de infocus betekend natuurlijk niet alleen dat je meer kans hebt op een regenboog effect maar dat hij ook een 4 segment wheel heeft ipv een 5x wheel die een 6 segment wheel heeft waardoor deze ook betere kleuren produceert . + die 16:9 resolutie die deze gebruikt is alleen native op een NTSC signaal , voor PAL zou je dus een nog duurdere chip moeten gebruiken.

daar komt ook bij dat ik niet de enige ben die naar de projector gaat kijken natuurlijk :D en met een 2speed de kans vergroot dat andere er wel last van krijgen .

btw als ik die projector ga opstellen dan kan ik kiezen : of langs de zijkant van het scherm projecteren of hem aan het plafond bevestigen .

de zijkant is het simpelst maar als ik hem aan het plafond zou bevestigen (op zn kop) heeft dat ook invloed op de hoogte waarop mn scherm hangt ?

ik merk dat men heeel voorzigtig moet zijn met het kopen van een geschikte PJ , maar goed dat ik hiet even langs ben gekomen jullie links hebben me toch wel geholpen :)

PM

Ik heb voor ik mijn Piano kocht ook de eerste video-projector van Infocus bekeken (het model van nu is de opvolger denk ik..).. deze had heel veel last van het regenboog effect.. Met de Piano heb ik er (net als alle anderen die bij mij het beeld hebben gezien) geen last van.
Daar zou ik me dus niet druk over maken..
Groeten, Peter

Grindtegel

de "lage" waarde van de lichtopbrengst van de Piano valt in realiteit ook enorm mee.

Toegegeven, je moet je kamer wel goed kunnen verduisteren, maar dit is bij alle PJ's het geval. Je kunt nog zoveel ansilumen hebben, het zwart zal er alleen maar op achteruit gaan, en geloof me zwart is ONTZETTEND belangrijk wil je naar een fraai beeld kijken.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Krafty

daar ben ik het mee eens grindtegel , maare ik zal eens ff kijken of ik een link kan maken met een shot van Z90 waar met opzet wat licht naar binnen wordt gelaten dan zal je zien dat dat nog heel goed gaat in vergelijking met de andere shots .

in de review van de piano lees ik heel duidelijk dat er een opmerkbaar verschil is met een PJ van 450 en aangezien ik op de dag de kamer niet echt voor 100% verduisterd krijg (lees: tenzij ik echt drastisch ga doen natuurlijk :D ) ben ik bang dat ik voor dat geld toch de boot in ga met 450 ansi . daar komt bij dat hoe meer ansilumen hoe verder de projector kan en hoe groter mn scherm mag zijn .

vinnik ook wel belangrijk :)

Rob_Dingen

Hoi Krafty

Je verteld een hoop onzin ;)
Bij elke projector word het beeld beter als je verduisterd ik heb ook nog nooit een Bios gezien die het licht aanlaat.
Neem een projector in de wereld en zet bijv de haunting op met een beetje achtergrond licht en je ziet niks meer als je voetbellen wilt kijken kan het bijvoorbeeld wel.
Je schermgroote word niet alleen bepaald door lichtopbrengst maar ook door resolutie.
Aangezien dat de sharp maar 800x600 is kun je niet groter als 200cm gaan anders zie je de pixels.
Ik praat de ene of andere projector niet goed maar spec's zeggen niet alles je moet zorgen dat je ze eerst gezien hebt vordat je ze koopt.
Screengo is een goed middel maar je kunt ook doek bij een mede forumer kopen voor een leuk prijsje.

Rob

FrankL

Helemaal mee eens. Al dat gemier over specs ::)
Een projector kopen die je niet gezien hebt maar waar je alleen maar over gelezen hebt is wel het domste wat je kunt doen.

Als je serieus bent over projectie moet je volledig verduisteren. En als je dat doet is ook de lichtopbrengst van een Piano meer dan genoeg. Tot zeg 2m breed.
Als je niet verduistert kun je de helft van de films niet kijken.

Je leest de grootste onzin in reviews. Op het AVS las in over een shootout, waarbij de reviewer de Piano afwees omdat de voedingsstekker aan de voorkant zit ::) En een ander schreef dat ie niet goed kon zijn omdat ie te klein was.
Vertrouw alleen op je eigen ogen!! Zelf gaan kijken en dan pas beslissen. Dan merk ze zelf wel hoeveel onzin er geschreven wordt.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Krafty

ok ok chill , piece :)

QuoteJe leest de grootste onzin in reviews. Op het AVS las in over een shootout, waarbij de reviewer de Piano afwees omdat de voedingsstekker aan de voorkant zit En een ander schreef dat ie niet goed kon zijn omdat ie te klein was.

whehehe ja dat zijn inderdaad onzinnige opmerkingen , dingen die ik helemaal niet van een reviewer wil horen . maar ik lees daar altijd wel tussendoor .

punt is alleen ik heb nog niet 1 zaak gezien die de Z90 al heeft en ik wil het niet veel langer meer uitstellen .

kijken is geloven daar ben ik het absoluut mee eens . maar ik denk dat ik inmiddels wel genoeg info heb om een goede keus met de Z90 te hebben (en daarbij sluit ik ook andere PJ's niet uit daarom ben ik hier terecht gekomen) . komt bij dat ik zo verdomd weinig tijd heb om ff zo'n ding uit te proberen bij een dealer :-\.

en ik hou het niet meer vol dat w8en ;)
ik ben er al weer een tijdje mee bezig .

FF over die GOO . zijn er mensen in dit forum die dit goedje weleens gebruikt hebben toevallig ?

p.s ... en weet iemand of er in rotterdam een dealer van PJ's is waar ze sharp leveren ?

Grindtegel

Quote(en daarbij sluit ik ook andere PJ's niet uit daarom ben ik hier terecht gekomen)

Het lijkt er anders op dat je behoorlijk zeker bent van de Z90 ;)

Kom maar eens bij mij kijken naar de Piano, dan zal de kans groot zijn dat het htforum weer een nieuw "Piano-clan" lid kan verwelkomen ;D
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Krafty

#15
quote uit mn allereerste post
Quotek ben van plan de XV-Z90E van sharp te kopen .

ja das ook nooit een geheim geweest :P

maar dat wil nog niet zeggen dat ik niet bereid ben om andere PJ's in acht te nemen .

QuoteKom maar eens bij mij kijken naar de Piano, dan zal de kans groot zijn dat het htforum weer een nieuw "Piano-clan" lid kan verwelkomen

ehm welke stad woon jij ook alweer tegel?

maar om weer even terug te komen ik kom hier natuurlijk niet om 1 of andere projector battle te gaan voeren , maar ik zal de de reden onderbouwen waarom ik niet voor de piano zou (gezien ik merk dat sommigen mensen zich een beetje aangevallen voelen omdat ik hem met 1 regel afdeed ) :

iig wat ik wel heel goed vond was die dual mode chip < mooie oplossing maar IK heb daar niet zoveel aan gezien all mn dvd's toch in PAL zijn en voor zover ik weet is de PAL 16:9 resolutie hoger dan de resolutie van de piano 3100 en het blijft een 4:3 projector, dus daar hoef ik hem al niet voor te kopen . <correct me if im wrong !

da was punt 1 :)

. 2 hij heeft een fixed lens .

. 3 de lamp heeft maar een levensduur van 1000 uur. de sharp 2500

. 3 contrast is lager , 700:1 . sharp 1200:1

. 4 geen lens shift functie . ik ben van plan de PJ aan het plafond te bevestigen . de sharp wel

. 6 hij is luider dan de sharp . 33dB ipv 29

. 7 komtie weer .....450ansi
het zal best een prima beeld hebben en specs zeggen niet alles maar mij kan je ook niet wijsmaken dat 450 of 600 ansi niks uitmaakt.

. 8 de sharp gebruikt de NextGen HD-2 chip .

dat zijn dus mijn redenen om niet voor de piano te gaan . laat maar weten als je het er niet mee eens bent, alle reacties zijn welkom ook de kritische :). mijn voorlopige conclusie heb ik voornamelijk uit feedback van gebruikers van de sharp en voornamelijk die van de mensen die meerdere projectoren hebben zoals die guitarman dude die ik had vermeld . ik ben geen domme consument en koop niet zomaar iets wat door reviews als goed beschreven word en dit is het beste wat ik kan doen zonder tijd te hoeven maken om verschillende PJ's te bekijken bij verschillende dealers .

mischien wel even een kijkje waard hier is een link naar 1 van die threads : http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=&threadid=187016&perpage=20&highlight=z90&pagenumber=1

het enige waar ik nog niet achter ben is de snelheid van het kleurenwiel van de piano . ik weet allen dat het een RGBW wiel is omdat het een 2x wiel is .

andere suggesties btw wat projectoren betreft in deze prijsklasse zijn ook nog steeds welkom , DLP heeft de voorkeur .

Rob_Dingen

Hoi

Het maakt inderdaad weinig uit of je 450 of 600 lumen hebt.
Ik ben echt niet voor de piano of welke andere digitale projector dan ook.
Mijn tip was ga gewoon eens kijken naar zo'n app is ook een deel van de hobby.
Ook voor die prijs die niet zo hoog is word het toch veel geld als hij later niet bevalt.
Op papier ziet de Sharp er perfect uit zeker als je ook nog eens de prijs bekijkt.
Maar werkt het op Pal wel allemaal goed om maar eens een voorbeeld te geven.
De 9000 had nogal problemen met Pal.

Rob

Krafty


Grindtegel

Krafty, ik woon in Oss.

Het is niet de bedoeling van me om er een PJ battle van te maken, ik wil alleen aangeven dat er ook andere PJ's zijn dan de Sharp, die misschien op papier niet zo sterk zijn, maar in realiteit misschien wel (ik heb de Sharp niet gezien dus kan ik daar geen oordeel over vellen).
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

FrankL

> gezien ik merk dat sommigen mensen zich een beetje aangevallen voelen omdat ik hem met 1 regel afdeed
Ik voelde me niet aangevallen hoor. Maar ik probeer je alleen te helpen om tot een goede koop te komen. En daarbij zijn volgens mij sommige 'redenen' wat minder belangrijk dan andere:

> en voor zover ik weet is de PAL 16:9 resolutie hoger dan de resolutie van de piano 3100
Klopt, hoewel ook de gedown-scalede PAL beelden er mooi uitzien. Maar als alles verder hetzelfde blijft heb ik ook liever een wat hogere resolutie.
> en het blijft een 4:3 projector, dus daar hoef ik hem al niet voor te kopen . <correct me if im wrong !
You're wrong, hij is dual mode, dus zowel 4:3 als 16:9

> . 2 hij heeft een fixed lens .
Maar dat is niet zo erg. Je moet alleen je projector nauwkeurig ophangen of een glij-constructie aan je plafond bevestigen. En de Piano Avanti heeft een zoomlens.

>  3 de lamp heeft maar een levensduur van 1000 uur. de sharp 2500
Wat boeit dat nou? Je moet kijken naar de kosten per uur. Bij de Piano zijn die 30 eurocent. Een lamp is zo verwisseld.

> . 3 contrast is lager , 700:1 . sharp 1200:1
Dat is erg belangrijk  :)

> . 4 geen lens shift functie . ik ben van plan de PJ aan het plafond te bevestigen . de sharp wel
Ik weet niet wat dat is. Ik mis het in ieder geval niet. Je kunt de Piano prima aan het plafond bevestigen.

> . 6 hij is luider dan de sharp . 33dB ipv 29
Dat is belangrijk. Maar: niet alleen het volume is van belang, ook de toonhoogte.

> . 7 komtie weer .....450ansi
Meer 'Ansi lumen' betekent dat je zwartste zwart minder zwart is. Dus dat heeft niet alleen voordelen, maar ook een nadeel.

> . 8 de sharp gebruikt de NextGen HD-2 chip .
Vandaar je hogere contrastbereik. Dat is belangrijk.

> dat zijn dus mijn redenen om niet voor de piano te gaan
Sommige zijn dus wat mij betreft relevant. De suggestie was ook niet: koop geen Z90, maar: koop niet blind een Z90. Ga eerst een kijken, bijvoorbeeld bij een Piano. Dan weet je wat je van een DLP vindt. Sommige mensen vinden dat helemaal niets, die zweren alleen bij een CRT. En sommigen zien liever een iets grijzere LCD dan regenbogen.

> het enige waar ik nog niet achter ben is de snelheid van het kleurenwiel van de piano . ik weet allen dat het een RGBW wiel is omdat het een 2x wiel is .
De Piano heeft een RGBRGB kleurenwiel, geen RGBW. Dat was de generatie van voor de Piano.

Je bent trouwens ook in Utrecht welkom om te komen kijken.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Krafty

nice thanks voor de gastvrijheid :)

utrecht lijkt me nog wel te doen .

maar zijn er in rotterdam nog dealers in dit soort aparatuur ? volgens mij niet echt , tenminste ik heb ze nooit gezien . ik zal eens even correct buissnes center proberen dat is 1 van de weinige plekken waar ze projectoren verkopen .

alleen jammer dat correct geen site heeft.  

leepie

>>inderdaad het enige wat ik mis op de sharp is native 16:9 maar hij kan desalniettemin wel een breedbeeld weergeven.<<

OK, dit had ik dus eerder gelezen in deze thread...
Vraag: wanneer is een projector native 16:9 ??
Ik bedoel, als je een PJ kan verstellen van 4:3 naar 16:9 en andersom, dan maakt het toch geen fluit uit wat die PJ "native" is..

Wat is dus het voordeel van een native 16:9 PJ ?
Sorry voor mijn onwetendheid, d'r zal wel een logisch antwoord voor zijn..

Alvast bedankt!
Leon

J.A.F._Doorhof

Een projector is NATIVE 16:9 als de panelen 16:9 van formaat zijn.
Dus bv 1280x720.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

leepie


Krafty

#24
1280  j.a.f weet je dat zeker ? volgens mij was PAL 16:9 iets van 933 bij nog iets als ik me niet vergis.

laatste voordeel waar ik net achter kom bij de sharp XV-Z90E tegenover andere DLP's in deze prijsklasse is trouwens zijn "sealed optics" er kan dus met geen mogelijkheid stof op de DLP terecht komen , wat ik wel ben tegengekomen op dit forum met andere DLP's .

of het echt luchtdicht is kan ik pas bevestigen als ik hem heb maar desalnietemin erg handig . :)  

EDIT. b.t.w als mn scherm 1.50M breed moet worden hoe hoog moet hij dan zijn voor een 16:9 formaat ?