-GELUIDSPROBLEMEN- Nvidia GeForce 7300 LE goed genoeg? En welke geluidskaart?

Started by -Freek-, March 10, 2007, 09:27:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Freek-

De c-media drivers zitten er standaard bij ;).

Edit: echt raar trouwens, hij geeft aan dat s/pdif alleen gaat met max. 2 kanalen... Dat zou dus betekenen dat 5.1 per sé analoog moet?

Edit2: dit staat in een of andere review:

5.1 Dolby Digital is available via the optical outputs, but only if you have a separate Dolby Digital Decoder. Most high spec speakers and amps will accept this as a valid input. If you do not have a separate decoder, you are only able to get 2 channel sound (stereo) from the digital outputs - which is suitable for music tracks.


SpeedyAndré

In sommige gevallen lukt 5.1 via spdif wel als je de kaart op 2 speakers (analoog) instelt.
Kennelijk vindt de kaart het lastig om analoog 5.1 te doen en dit ook via spdif te sturen  :-\
Het verhaal in de review slaat op de ontvangende kant, lijkt me logisch dat een receiver of processor DD of DTS moet kunnen herkennen ;)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Driven2Shine

Quote from: JKI on June  5, 2007, 20:55:20
De c-media drivers zitten er standaard bij ;).

Edit: echt raar trouwens, hij geeft aan dat s/pdif alleen gaat met max. 2 kanalen... Dat zou dus betekenen dat 5.1 per sé analoog moet?

Edit2: dit staat in een of andere review:

5.1 Dolby Digital is available via the optical outputs, but only if you have a separate Dolby Digital Decoder. Most high spec speakers and amps will accept this as a valid input. If you do not have a separate decoder, you are only able to get 2 channel sound (stereo) from the digital outputs - which is suitable for music tracks.
Hoe staan je speakers in windows zelf ingesteld ?
Misschien dat ze op 2.0 staan ipv 5.1, weet niet of het helpt maar zou kunnen volgens mij.

-Freek-

Thnx voor de tips, maar ik krijg het nog steeds niet aan de praat. Ik vind het echt raar dat de kaart gewoon geen teken van leven geeft...

kaajee

Quote from: JKI on June  5, 2007, 21:55:26
Thnx voor de tips, maar ik krijg het nog steeds niet aan de praat. Ik vind het echt raar dat de kaart gewoon geen teken van leven geeft...

Je hebt wel het volgende gedaan:
S/PDIF OUT: Digitale geluidsopname van pc naar apparaat (bijvoorbeeld minidiskrecorder)
Sluit de optische kabel aan op optische uitgang.

-Klik op de tab 'Luidsprekers' ('Speakers'). Selecteer 2 luidsprekers.
-Selecteer 'S/PDIF afspelen' ('S/PDIF Playback').
-Klik op de tab 'SPDIF'.
-Selecteer de gewenste samplefrequentie. 
-Klik op 'OK'.


Hij moet blijkbaar juist expliciet op '2 speakers' staan om S/PDIF te kunnen gebruiken......dan zou toch in ieder geval het rode ledje aan moeten gaan....

EDIT: welke Cmedia chip zit er nou feitelijk op deze/jouw Trust kaartje? De CMI8738 toch?
Daar zijn evt. bij Cmedia zelf ook nog drivers voor te halen.......

ff gekeken, maar zijn dezelfde versies...... :(

-Freek-

Quote from: kaajee on June  6, 2007, 10:09:15
Je hebt wel het volgende gedaan:
S/PDIF OUT: Digitale geluidsopname van pc naar apparaat (bijvoorbeeld minidiskrecorder)
Sluit de optische kabel aan op optische uitgang.

-Klik op de tab 'Luidsprekers' ('Speakers'). Selecteer 2 luidsprekers.
-Selecteer 'S/PDIF afspelen' ('S/PDIF Playback').
-Klik op de tab 'SPDIF'.
-Selecteer de gewenste samplefrequentie. 
-Klik op 'OK'.
Waar precies zouden die opties moeten staan? Want in het configuratiescherm - geluid heb ik alles al zo gezet.

Done, maar nog steeds niets. Ook niet via coaxiaal digitaal...

-Freek-

Ik krijg nu geluid ;D. Alleen is het geen AC3 >:(. Slechts stereo. Wat nu?

kaajee

Quote from: JKI on June  7, 2007, 16:07:20
Ik krijg nu geluid ;D. Alleen is het geen AC3 >:(. Slechts stereo. Wat nu?
Dan is het nu tijd om AC3Filter (of ffdshow) in des trijd te gooien......

Hoe heb je het nou uiteindelijk voor elkaar gekregen? (forum is om elkáár te helpen, nietwaar?  :P)

-Freek-

Dat durf ik eigenlijk niet te zeggen...








Ik had met mijn domme hoofd de kabel in de ingang van de videokaart gestopt ipv de uitgang.

-Freek-

Met VLC, Nero Showtime en WMP krijg ik nog steeds geen surround. Is dat normaal bij zulke programma's? En bij welke programma's zou ik dan wel surround moeten krijgen?

Driven2Shine

Quote from: JKI on June  7, 2007, 22:58:29
Met VLC, Nero Showtime en WMP krijg ik nog steeds geen surround. Is dat normaal bij zulke programma's? En bij welke programma's zou ik dan wel surround moeten krijgen?
Heb je nu wel AC3Filter geinstalleerd ?

-Freek-

Quote from: [SV] on June  8, 2007, 00:08:07
Heb je nu wel AC3Filter geinstalleerd ?
Ja. En ook al goed geconfigureerd. Maar het lijkt wel alsof AC3Filter niets doet als ik een filmpje opstart.

-Freek-

Het werkt nu bijna. Ik heb nieuwe drivers gedownload en ac3filter geïnstalleerd. Bij zowel nero showtime als WMP werken dvd's (ac3/dts) perfect. Alleen WMV bestanden die ik open met WMP worden gewoon stereo afgespeeld.
Alle soorten bestanden die ik met VLC afspeel (incl. dvd's) worden wel in het goede formaat doorgegeven, maar het klinkt alsof hij vastloopt. Dus bij bijv. dvd's hoor je 1 seconde van het geluid steeds opnieuw afgespeeld worden, en na 5 seconden stapt hij over op het volgende stukje. Het beeld schokt niet. Wat kan ik hier aan doen?

-Freek-

Ik snap er echt niets van. VLC lijkt gewoon niet overweg te kunnen met surround+spdif.

Welke codec moet ik trouwens installeren om surround met WMV te krijgen?

Edit: nieuw versie van VLC helpt ook niet. Als ik stereo selecteer gaat alles goed. Maar als ik naar surround ga, dan flipt ie compleet.

Rielplayer

even het volgende veranderen in VLC:



Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

-Freek-

Thnx man!! Hij schokt nu niet meer zo erg. Maar ik krijg nog steeds elke 10 seconden een hapering... Dit is bij alle soorten bestanden...

Edit: en ohja, hoe kom ik van dit verschijnsel af (mijn eigen schreenshot!!!):