-GELUIDSPROBLEMEN- Nvidia GeForce 7300 LE goed genoeg? En welke geluidskaart?

Started by -Freek-, March 10, 2007, 09:27:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Freek-

Ik heb totaal geen verstand hiervan, dus vandaar mijn vragen :).
Ik heb sins kort een computer op mijn kamer. Een Dell Dimension E520 met een Dual-core processor (2x 3.0 Ghz). Er zit een Nvidia GeForce 7300 LE in (met 256 mb intern geheugen dacht ik). Nu wilde ik weten of deze geschikt is voor het draaien van HD (720p/1080i) en het downscalen van 1080p naar 720p/1080i.

En wat zou een goede geluidskaart zijn? Want nu zit er geen noemenswaardige kaart in. Ik zou er het liefst een hebben met een digitale optische uitgang (of zijn er alleen geluidskaarten met digitale coaxiale uitgangen?).

-Freek-

Is de Audiotrak Prodigy 7.1 misschien iets?


jowi

Die PC dat moet wel lukken qua specs. Al is een dual core niet 100% garantie voor soepele playback van h264, een Core2Duo zou wellicht beter zijn, maar dat moet je gewoon even proberen.

De geluidskaart... tja... ik zwoer altijd bij mijn M-Audio Revo 7.1 kaart, maar op mijn nieuwe mobo zit een geintegreerde geluidschip (realtek dinges), en uit pure luiheid heb ik die maar even gebruik, en het geluid valt niet tegen...

Tapeshirt


-Freek-

Quote from: jowi on March 10, 2007, 13:24:51
Die PC dat moet wel lukken qua specs. Al is een dual core niet 100% garantie voor soepele playback van h264, een Core2Duo zou wellicht beter zijn, maar dat moet je gewoon even proberen.

De geluidskaart... tja... ik zwoer altijd bij mijn M-Audio Revo 7.1 kaart, maar op mijn nieuwe mobo zit een geintegreerde geluidschip (realtek dinges), en uit pure luiheid heb ik die maar even gebruik, en het geluid valt niet tegen...
Dat lijkt me wel een mooie kaart. Ook niet al te duur.

-Freek-

Quote from: Tapeshirt on March 10, 2007, 14:48:14
Dit is de prodigy 7.1 HiFi

zie: klik
Daar had ik 'm ook vandaan. Maar blijkbaar heb ik het woordje HIFI gemist in de copy-past ;D.

mradem

Quote from: jowi on March 10, 2007, 13:24:51
Die PC dat moet wel lukken qua specs. Al is een dual core niet 100% garantie voor soepele playback van h264, een Core2Duo zou wellicht beter zijn, maar dat moet je gewoon even proberen.

De geluidskaart... tja... ik zwoer altijd bij mijn M-Audio Revo 7.1 kaart, maar op mijn nieuwe mobo zit een geintegreerde geluidschip (realtek dinges), en uit pure luiheid heb ik die maar even gebruik, en het geluid valt niet tegen...

De m audio gebruik ik ook. Ik zweer er nog steeds bij ;D .


-Freek-

Thnx ;). Hij geeft aan dat m'n videokaart onder het minimum zit ::). De rest is wel goed.

-Freek-

Is het ook mogelijk om SACD's af te spelen via de pc (als je zoals bij de M-audio kaart een analoge 5.1-uitgang hebt)?

Edit: en wat is het voordeel van een ingebouwde geluidskaart tov. een externe (bijv. M-audio Revolution 7.1 of M-audio theater).

kaajee

Quote from: JKI on March 12, 2007, 21:42:07
Is het ook mogelijk om SACD's af te spelen via de pc (als je zoals bij de M-audio kaart een analoge 5.1-uitgang hebt)?

Nee, zie hier: http://www.stevehoffman.tv/forums/archive/index.php/t-80752.html

Quote from: JKI on March 12, 2007, 21:42:07
Edit: en wat is het voordeel van een ingebouwde geluidskaart tov. een externe (bijv. M-audio Revolution 7.1 of M-audio theater).
Tja, voor en nadelen, heel kort; storingen, beinvloeding (interverentie) van andere componenten, nadeel intern. Voordeel: geen extra kassie, (kan ook nadeel zijn), minder CPU belasting. USB is altijd een 'gedeelde' poort, maar ja dat is PCI eigenlijk ook.
Als ik al een externe geluidskaart zou nemen, zou ik altijd een firewire willen en geen USB.

jOzh

Wat betreft je vraag over de videokaart, hier ben ik ook wel benieuwd naar. Zelf ben ik me voorzichtig aan het orienteren en heb nu de volgende setup uitgedacht, waarbij vooral ook aan de kosten gedacht is:

Case: Antec Fusion
Mobo: Asus M2NPV-VM
CPU: AMD Athlon 64X2 4000+
Cooler: Cooler Master Hyper TX (mits deze in de Antec Fusion past, moet ik nog even nader bekijken)
Geheugen: 2x 512mb pc4200 dual channel
HD: WD Caviar 500GB

Zowel geluid als video zit onboard op het mobo, maar is een geforce 6150 krachtig genoeg om h264 af te spelen? Uiteraard kan er later altijd nog een kaartje bijgeprikt worden, maar ben toch wel benieuwd of dit een beetje soepel zou draaien.
TV Panasonic TX-P50VT60
Receiver Arcam AVR360 | Streaming Nvidia Shield | CD Marantz CD-17mkII M
Speakers B&W 603s3 | B&W LCR 600s3 | B&W M1

Hakker

Persoonlijk zou ik voor de Club 3D Theatron DTS gaan vanwege een paar redenen.


  • C-Media heeft bewezen goeie chips te maken waar de Theatron van gebruik maakt
  • Is beter te verkrijgen
  • Een stuk goedkoper

Voor degene die alvast gaan beginnen maar de shielding dan... je kan beter de chip direct shielden dan een aluminium plaatje erboven monteren wat geen enkel effect heeft. Ik ken eerlijk gezegd geen Nederlandse winkel die de Audiotrak Prodigy 7.1 Hifi nog heeft.

-Freek-

Zoals ik het heb begrepen is er nouwelijks verschil tussen de spdif (digitale optische uitgang) op geluidskaarten. Dus daarom had ik deze kaart in gedachte om te kopen. Is het wat?

http://www.trust.nl/products/product.aspx?artnr=12950


apollovenlo

Dat trust spul was altijd erg slecht met drivers. ik weet niet hoe dat dit tegenwoordig geregeld is ?

Je moet er goed op letten dat de drivers van de kaar doen wat jij wil. Dit is bij die goedkope kaarten soms niet het geval.
Ik heb zelf een terratec space 7.1. Die is ook niet duur en je kunt in de driver redelijk veel dingen regelen.



http://sounden.terratec.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=237

Hij heet nu 7.1 pci maar zal denk ik wel de zelfde kaart zijn

Mazzels ciel
Barco data 708. Mooie 701cine, een data 800 eneen 808  Dit alles op een mooi doek van GT !! Met een marantz sr6200 4 misson m73 en een svs sub. + home made center. Nu de HT ruimte nog verbouwen :)

kaajee

Die/Zo'n Trust kaartje is zo gek nog niet hoor! Ik weet niet exact welke deze is, maar de 514DX met de/een CMI8738 chip is best heel aardig. Helemaal als je alleen de digitale uitgang gaat gebruiken. Je schijnt de drivers van de M-audio DIO2448 te kunnen gebruiken.
Deze kaart is namelijk wel in staat om zowel 44,1 Khz als 48Khz uit te sturen. Hij stuurt, in tegenstelling to veel andere (goedkopere) kaarten, 'gewone' muziek (mp3, pcm) in de 'native' vorm (44,1Khz)  door, zonder het te upsamplen naar 48Khz......

Zie evt. ook hier een paar berichten:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/753714?data%5Bfilter_keywords%5D=trust&data%5Bboolean%5D=AND
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1049278?data%5Bfilter_keywords%5D=trust&data%5Bboolean%5D=AND

-Freek-

Thnx! Ik denk dat ik dat kaartje maar ga halen. Voor 25 euro kan ik het best proberen :).

hdcompleted

Zolang je een goede cpu hebt (heb je) en een redelijke videokaart (heb je ook) zal het in orde zijn kwa HD.

zuidwester

Met  coreavc voor H264 en ffdshow kan je met een redelijk snelle cpu (6300 of bijv een 4000x2) volledig HD  afspelen (1080P) volledig op cpu kracht ongeacht de videokaart
ontferm U over ons

-Freek-

Quote from: pipoplus on May 15, 2007, 11:08:50
Met  coreavc voor H264 en ffdshow kan je met een redelijk snelle cpu (6300 of bijv een 4000x2) volledig HD  afspelen (1080P) volledig op cpu kracht ongeacht de videokaart
Ik hoef maar max. 720p uit te sturen, dus ik denk dat dat wel moet kunnen. Maar ik laat het nog wel weten als ik alles heb geïnstalleerd (wat nog wel ff duurt denk ik).

-Freek-

Quote from: kaajee on May 14, 2007, 09:22:15
Die/Zo'n Trust kaartje is zo gek nog niet hoor! Ik weet niet exact welke deze is, maar de 514DX met de/een CMI8738 chip is best heel aardig. Helemaal als je alleen de digitale uitgang gaat gebruiken. Je schijnt de drivers van de M-audio DIO2448 te kunnen gebruiken.
Deze kaart is namelijk wel in staat om zowel 44,1 Khz als 48Khz uit te sturen. Hij stuurt, in tegenstelling to veel andere (goedkopere) kaarten, 'gewone' muziek (mp3, pcm) in de 'native' vorm (44,1Khz)  door, zonder het te upsamplen naar 48Khz......

Zie evt. ook hier een paar berichten:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/753714?data%5Bfilter_keywords%5D=trust&data%5Bboolean%5D=AND
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1049278?data%5Bfilter_keywords%5D=trust&data%5Bboolean%5D=AND

Ik heb 'm samen met een zeer goedkoop noname DVI-D kabeltje besteld. Als het bevalt kan ik nog altijd een duurdere kabel kopen.

Ik ben benieuwd :).

kaajee

Quote from: JKI on May 25, 2007, 23:25:11
Ik heb 'm samen met een zeer goedkoop noname DVI-D kabeltje besteld. Als het bevalt kan ik nog altijd een duurdere kabel kopen.

Ik ben benieuwd :).

Huh? Wat heeft die DVI-D kabel met die Trust geluidskaart te maken?

-Freek-

Quote from: kaajee on May 29, 2007, 10:01:40
Huh? Wat heeft die DVI-D kabel met die Trust geluidskaart te maken?
;D
Ik haal het een beetje door elkaar :P. Die hebben natuurlijk niets met elkaar te maken. Maar ik had nog geen DVI-kabel, dus als ik de geluidskaart binnen zou krijgen zou ik dus nog steeds geen HD op de beamer kunnen afspelen. Maar dat kan dus dalijk wel :D.

-Freek-

Damn, ik krijg 'm niet aan de praat. Ik heb gewoon de drivers vanaf de cdrom geïnstalleerd, en de interne geluidskaart geblokkeerd. Waarom doet de trust het nog steeds niet? Via de optische digitale uitgang werkt het niet. Je ziet ook geen rood lampje oid.

SpeedyAndré

Don't you ever trust Trust  ::) ;D
Rampmerk, misschien kan je recentere drivers downloaden of gewoon bij c-media kijken voor 'echte' drivers  ???
Ik heb net een externe Creative Live 24 bit binnen en hij werkt meteen goed ;)
Dts en DD kan ik nu vanaf de pc via spdif naar de receiver sturen, er is keus uit optisch en coax :)
Ook diverse HD(tv) tracks kan ik nu met meerkanaals geluid via spdif afspelen.



Leuk is dat er een remote bij zit, voor €25,- was ie van mij  ^-^

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp