Waarom actief voor een sub?

Started by ACQUA, March 9, 2007, 21:03:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ACQUA

Kan je een HT sub niet gewoon op een luidspreker-uitgang van je receiver stoppen en hem passief filteren?
Waarom die keuze voor actief?

Raphie

JBL PRX Power!

BuSpu

Bovendien kan je een versterker in de sub zetten die vooral op die sub is toegespitst. Is gemakkelijker en goedkoper. Als je een passieve sub gebruikt moet je versterker bovendien wel een flinke bak aan vermogen hebben. Dat sublaag vreet stroom  ;)

ACQUA

Dat was snel  ;D
Dus passief is totaal niet mogelijk?
En als je nu stereo draait met 2 luidsprekers,hoe geven die dan het sub-laag weer? Dat is toch passief,of niet?
Reden waarom ik dit vraag: Ik was na het werk even doorgereden naar de hifi-winkel en stond even stil bij een pio plasma. Daarnaast 2 luidsprekers, merk ben ik vergeten, en volgens de verkoper en volgens mijn goede ogen was er geen sub aangesloten op de versterker/receiver. Toch klonk het mooi laag.
Film was final destination 3


Wijx wondere wereld

Je moet eerst onderscheid maken tussen laag en sublaag. Elke speaker kan laag weergeven. een 2-weg wat minder als een 3 -weg maar toch. Sublaag gaat nog een tandje verder en geeft laag weer tot zo'n 20 Hz. Dit kan die met veel druk en detaillering (uitgaande van een goede sub natuurlijk). Een 2 of 3 weg kan in veel gevallen ook wel laag weeggeven maar doet dit wat minder overtuigend. Dat wil niet zeggen dat zonder een subwoofer het laag niet mooi is, maar wel het kan wel wat toevoegen.

Een probleem bij het weergeven van sublaag is het vermogen dat er gevraagd wordt, de implementatie in de ruimte en het oppervlak van de conus. Een grote woofer kan een grote belasting vormen voor de versterker door een actieve subwoofer te nemen wordt de versterker voor de rest van de set wat ontlast. De subwoofer krijgt dan een versterker die specifiek is ontworpen voor die taak. Implementatie in een ruimte is moeilijk. Een losse subwoofer kun je schuiven en handig neerzetten en appart afregelen, door de subwoofer apart te doen kan een speaker wat slanker worden uitgevoerd.

Als je gewoon stereo draait is het passief. Bij actief filteren zit het filter voor de versterker en bij passief na de versterker.

Uiteraard zijn er weer allerlei uitzonderingen die de regel bevestigen maar in grote lijnen klopt het.  ;D
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Interficior

En je wilt een subwoofer liever steil filteren. Als je dat passief doet ben je al vrij veel kwijt aan spoelen e.d.

De rest van de argumenten van ontlasting e.d. zijn al genoemd. :)
Take it or lease it

PaulSQ

Wat te denken van de prijzen van (goede) filtercomponenten om op lage (<100hz) frequenties passief te filteren.
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

ACQUA

Kan ik men huidige sub hergebruiken samen met zo'n Hypex? Ik heb geen gegevens van de woofer.

PaulSQ

Zo'n hypex is goed genoeg om een prima subwoofer te bouwen, is jou huidige sub-unit dat ook? Anders is het eigenlijk zonde van de hypex...

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

ruud2

Quote from: Interficior on March 10, 2007, 07:28:32
En je wilt een subwoofer liever steil filteren. Als je dat passief doet ben je al vrij veel kwijt aan spoelen e.d.

De rest van de argumenten van ontlasting e.d. zijn al genoemd. :)

heeeele grote spoelen. een italiaan is bezig met het nabouwen van de avalon sentinel op deze wijze, ben benieuwd waar hij op uitkomt.

ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

gvy

#11
Hoy ,

Bij mij, is het als volgt opgelost:

Ik heb een pre/pro van ROTEL en die stuurt 3 losse stereo eindbakken aan.

Ik heb 2 subkasten gebouwd , zonder ingebouwde versterker of zelfs passieve filterkomponenten.
De subs worden namelijk aangestuurd van 1 stereoeindbak, in mijn rack.
Deze wordt op zijn beurt gestuurd door de PRE PRO, waar het basmanagement gebeurt. ( instelling laagdoorlaatfilter, delay, volume)

De twee subs staan in ideale opstelling nu direct links en rechts naast de luisterplaats (dus niet vooraan)

Dure oplossing????? NOPE.  ;)
De stereoeindbak is een tweedehands pioneer A717 reference stereo amp. Beestig stabiel, veel vermogen en uitermate geschikt om de 2 adire audio shiva's onder kontrole te houden.

afin, wat ik zeker niet zou doen is passief filteren.
Een echte sub moet je best nogal steil affilteren en dan gaat dat algauw in de kosten aan cond en spoelen. Dat geld besteed je beter aan een versterker (al dan niet tweedehands)

Geert

BuSpu