Welke budgetstereoversterker zal mij kunnen bekoren

Started by MadEd, March 9, 2007, 12:21:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MadEd

Hallo allen,

Ik heb gister bij Correct de Heco Victa 300 gekocht. Verrassend goede speaker voor het geld (99 euro) en stukken stukken beter dan de Heco Vitas 500 die ik eerst had. Ook wel beter dan mijn oude Mission m32i vind ik. Ze zijn nu nog aangesloten op mijn Panasonic surround receiver. Ik ben niet zo goed met die termen, maar zou het geluid als open en sprankelend (vooral het hoog is lekker sprankelend) willen omschrijven. Ook heb ik het idee dat het geluid niet echt gekleurd is. Eigenlijk bevalt deze sound me wel, dus zoek ik een stereoversterker die dit geluid voortzet.

Even een opmerking: gaat een stereoversterker in de categorie tot ongeveer 300 euro (mag ook iets erboven) mij meer bevallen dan deze receiver? Ik vind mijn receiver namelijk niet echt onderdoen voor de Denon stereoversterker die ik nu heb. De Denon heeft alleen wat meer reservevermogen (de volumeknop hoeft maar voor 1/4 open voor geluid op redelijk hard niveau en de Panasonic voor iets minder dan de helft, laten we zeggen 4/9) en de scheiding v/d instrumenten is iets beter, maar het scheelt heel weinig!

En: mijn receiver heeft maar 1 pre-out. Als ik hem doorlink naar de stereoversterker via de pre-out kan de stereoversterker dan ook de subwoofer voor zijn rekening meenemen (als de stereoversterker ook een pre-out heeft bijv.).

Maar goed als dat dus mogelijk is, welke merken raden jullie mij dan aan om naar te gaan kijken? De Nad c320 lees ik veel goeds over, en die stond er voor 220 euro. Yamaha met Heco lijkt me iig niet zo goed, lijkt me dat het geheel dan wat te schel wordt. Maar ik hou me open voor aanbevelingen!

Alvast bedankt en mvg,

MadEd

GPO

Quote from: MadEd on March  9, 2007, 12:21:06
..
De Denon heeft alleen wat meer reservevermogen (de volumeknop hoeft maar voor 1/4 open voor geluid op redelijk hard niveau en de Panasonic voor iets minder dan de helft, laten we zeggen 4/9) en de scheiding v/d instrumenten is iets beter, maar het scheelt heel weinig!
...

Dat lijkt maar zo, die stereoversterker heeft niet een lineaire schaal; als je die half open zet staat ie feitelijk al voor 80% van z'n vermogen te spelen (bij wijze van spreken). Dat betekent dat als je hem doordraait naar max dat dat niet zo gek veel meer invloed heeft op het volume. Bij een receiver is dat wel meer lineair; als die voor de helft openstaat dan heb je ook nog wel de helft van het vermogen over (bij wijze van spreken).

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

MadEd

Quote from: GPO on March  9, 2007, 13:24:51
Dat lijkt maar zo, die stereoversterker heeft niet een lineaire schaal; als je die half open zet staat ie feitelijk al voor 80% van z'n vermogen te spelen (bij wijze van spreken). Dat betekent dat als je hem doordraait naar max dat dat niet zo gek veel meer invloed heeft op het volume. Bij een receiver is dat wel meer lineair; als die voor de helft openstaat dan heb je ook nog wel de helft van het vermogen over (bij wijze van spreken).

GPO


Oke bedankt  :)
Had jij nog een specifieke versterker in gedachten?

MadEd

En zou ik ipv de pre-out trouwens ook gewoon zo'n kastje kunnen gebruiken?



Deze is dus specifiek gemaakt voor het schakelen tussen twee versterkers. Kan ik de pre-out mooi gebruiken voor de subwoofer en hoef ik niet telkens beide apparaten aan te hebben staan (scheelt weer in stroomverbruik).

GPO

Quote from: MadEd on March  9, 2007, 14:16:35
En zou ik ipv de pre-out trouwens ook gewoon zo'n kastje kunnen gebruiken?



Deze is dus specifiek gemaakt voor het schakelen tussen twee versterkers. Kan ik de pre-out mooi gebruiken voor de subwoofer en hoef ik niet telkens beide apparaten aan te hebben staan (scheelt weer in stroomverbruik).

Subwoofers zonder versterker (passieve subwoofers) kom je bijna niet tegen. Een beetje subwoofer heeft een eigen ingebouwde versterker waardoor je de pre-out vd receiver gewoon direct op de sub kan aansluiten. :)

Dan hoef je je aparte stereo-versterker ook niet te gebruiken daarvoor. Vraag me zowieso af of dat wel goed gaat aangezien je met het voorversterker gedeelte zit van de stereo-versterker...  :-\.... gewoon niet doen is mijn advies :)

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

MadEd

Quote from: GPO on March  9, 2007, 14:27:32
Subwoofers zonder versterker (passieve subwoofers) kom je bijna niet tegen. Een beetje subwoofer heeft een eigen ingebouwde versterker waardoor je de pre-out vd receiver gewoon direct op de sub kan aansluiten. :)

Dan hoef je je aparte stereo-versterker ook niet te gebruiken daarvoor. Vraag me zowieso af of dat wel goed gaat aangezien je met het voorversterker gedeelte zit van de stereo-versterker...  :-\.... gewoon niet doen is mijn advies :)

GPO

Ja dat is ook mijn bedoeling ;). Ik heb alleen maar 1 pre-out en daar gaat dus de sub op. Maar ik wil de fronts ook op een stereoversterker hebben dan heb ik dus geen pre-out meer en kan ik dus de receiver niet doorlussen naar de stereoversterker :P Daarom wil ik dus zo'n kastje zodat ik één paar luidspreker op twee apparaten kan aansluiten. Dat kan toch gewoon met zo'n kastje?

GPO

Quote from: MadEd on March  9, 2007, 13:26:52
Oke bedankt  :)
Had jij nog een specifieke versterker in gedachten?

Tja, je geeft aan dat je eigenlijk wel tevreden bent, dus ik vraag me af of het wel verstandig is om een andere versterker erbij te nemen. Uitproberen kan echter altijd ;) ...

2e hands zijn er misschien wel leuke aanbiedingen te krijgen. bv Marantz PM7200 (deze is vorig jaar vervangen door een nieuw model, waardoor deze wellicht voor een goede prijs te krijgen is). Of bv NAD 320BEE, daar hoor ik ook veel goede verhalen over.

suc6!

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

MadEd

Quote from: GPO on March  9, 2007, 14:40:30
Tja, je geeft aan dat je eigenlijk wel tevreden bent, dus ik vraag me af of het wel verstandig is om een andere versterker erbij te nemen. Uitproberen kan echter altijd ;) ...

2e hands zijn er misschien wel leuke aanbiedingen te krijgen. bv Marantz PM7200 (deze is vorig jaar vervangen door een nieuw model, waardoor deze wellicht voor een goede prijs te krijgen is). Of bv NAD 320BEE, daar hoor ik ook veel goede verhalen over.

suc6!

GPO

Jep, en die Nad kan ik dus voor 220 euro krijgen bij Correct. Je mag 8 dagen "testen" (wel eerst kopen natuurlijk  ;D) en als je hem dan terugbrengt moet je hem ruilen voor iets anders daar. Heb nog rears nodig voor m'n surround dus dat zal het probleem niet zijn  ;)

Aan de andere kant wil ik me niet beperken tot de NAD, en echt lekker kan je daar niet luisteren. Wat dat betreft kan je bij Raf al een stuk beter luisteren, maar die zijn weer wat duurder  :-\ Ook zo asociaal om daar te gaan luisteren en de keuze ergens anders kopen imho ...

GPO

Quote from: MadEd on March  9, 2007, 14:38:02
Ja dat is ook mijn bedoeling ;). Ik heb alleen maar 1 pre-out en daar gaat dus de sub op. Maar ik wil de fronts ook op een stereoversterker hebben dan heb ik dus geen pre-out meer en kan ik dus de receiver niet doorlussen naar de stereoversterker :P Daarom wil ik dus zo'n kastje zodat ik één paar luidspreker op twee apparaten kan aansluiten. Dat kan toch gewoon met zo'n kastje?

Ik snap het :).

Je moet idd zo'n kastje hebben; volgens mij is dit net zoiets als wat ze in de winkel hebben om speakers met elkaar te vergelijken? Ik weet alleen niet wat het effect op het geluid is, want het is natuurlijk wel weer een schakel-unit die je in het systeem inbrengt met alle mogelijke bij-effecten van dien (wellicht: meer ruis, storing, overspraak, etc).

Een mooiere oplossing is een receiver met op alle kanalen een preout en een stereoversterker met een HT-direct of AMP-direct functie. Dan kun je het volledig gescheiden opzetten voor stereo-gebruik en mooi geintegreerd met HT-gebruik en heb je geen schakelkastjes nodig, maar daar hangt een prijskaartje aan...:(

GPO

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

WickedGame

Quote from: MadEd on March  9, 2007, 14:59:24
Jep, en die Nad kan ik dus voor 220 euro krijgen bij Correct. Je mag 8 dagen "testen" (wel eerst kopen natuurlijk  ;D) en als je hem dan terugbrengt moet je hem ruilen voor iets anders daar. Heb nog rears nodig voor m'n surround dus dat zal het probleem niet zijn  ;)

Aan de andere kant wil ik me niet beperken tot de NAD, en echt lekker kan je daar niet luisteren. Wat dat betreft kan je bij Raf al een stuk beter luisteren, maar die zijn weer wat duurder  :-\ Ook zo asociaal om daar te gaan luisteren en de keuze ergens anders kopen imho ...

Nu mijn toevoeging uit hele onverwachte hoek:

Pioneer A6


Ik denk dat dit wel een versterker is met nette specificaties.

Specs:
http://www.pioneer.nl/nl/products/42/97/418/A-A6-J/index.html

Raphie

vind ik één van de mooiere geintergreerde stereo versterkers van dit moment!  8)
JBL PRX Power!

WickedGame

Quote from: Raphie on March  9, 2007, 15:15:22
vind ik één van de mooiere geintergreerde stereo versterkers van dit moment!  8)

Vind ik ook, een erg mooie NO NONSENCE bak :)

MadEd

Quote from: WickedGame on March  9, 2007, 15:16:31
Vind ik ook, een erg mooie NO NONSENCE bak :)

Lijkt me zeker een mooie, maar 499 euro vind ik te duur sorry. Dat was de prijs had ik gelezen. Ik wil me graag aan het budget van 300 euro houden.

WickedGame

Quote from: MadEd on March  9, 2007, 15:29:56
Lijkt me zeker een mooie, maar 499 euro vind ik te duur sorry. Dat was de prijs had ik gelezen. Ik wil me graag aan het budget van 300 euro houden.

Is een adviesprijs he ;)

MadEd

Quote from: WickedGame on March  9, 2007, 15:31:27
Is een adviesprijs he ;)

Dat klopt dan ook wel weer, maar hij is nog niet echt te koop of wel? Ik heb ff gegoogled en heb alleen een webshop in België gevonden die hem verkoopt voor jawel, 499 euro  ;D

WickedGame

Quote from: MadEd on March  9, 2007, 15:32:57
Dat klopt dan ook wel weer, maar hij is nog niet echt te koop of wel? Ik heb ff gegoogled en heb alleen een webshop in België gevonden die hem verkoopt voor jawel, 499 euro  ;D

Hij is al wel te koop. Mediamarkt Utrecht heeft hem staan met de bijbehorende CD-speler en staat daar voor 449,-

garmtz

Quote from: Raphie on March  9, 2007, 15:15:22
vind ik één van de mooiere geintergreerde stereo versterkers van dit moment!  8)

Nounounou, dat is wel ERG gechargeerd... ;)

Raphie

Quote from: garmtz on March  9, 2007, 15:46:48
Nounounou, dat is wel ERG gechargeerd... ;)
klopt Garmt, ik vergat in m'n enthousiasme het woordje "budget"  ;)

JBL PRX Power!

WickedGame

Quote from: garmtz on March  9, 2007, 15:46:48
Nounounou, dat is wel ERG gechargeerd... ;)

Voor een "budget" stereo receiver vind ik het erg netjes. Uiteraard als je stereoreceivers neemt zonder budget neig ik zelf ook naar andere merken die mooi/mooier zijn :)

MadEd

449 vind ik ook te veel eerlijk gezegd. Moet nog te veel erbij kopen om een budget van 449 euro te kunnen handhaven. Zijn er dan echt geen opties voor 300 euro max?

Raphie

Vraag Sander wat voor jou te bouwen, die maakt een topversteker voor 300,00 euro!  ;)
JBL PRX Power!

BuSpu

Als ik het hele verhaal zo hoor zou ik lekker met de receiver blijven spelen en eerst op andere vlakken (surrounds etc ) investeren. Je bent namelijk eigenlijk best tevreden met de klank van de receiver en het erbij zetten van een stereo setup is in jouw geval niet zonder problemen en het is maar helemaal de vraag of het ook 300 euro beter gaat klinken.

Bovendien hoe goed dat soort kastjes om speakers te schakelen ook zijn, beter wordt het er nooit van, hooguit slechter. Wat ik niet snap is dat je de preout van je Panasonic in gebruik hebt voor je sub. Je hebt toch gewoon een sub uitgang??

Verder is doorlussen van de Panasonic naar de te kopen stereoversterker een mogelijkheid maar nooit ideaal. Waarom niet DVD's kijken via je receiver en (al dan niet tzt) een aparte stereo setup waarbij je de speakerkabels even omsteekt? Technische gezien een van de mooiere oplossingen.

MadEd

Quote from: BuSpu on March  9, 2007, 16:16:51
Als ik het hele verhaal zo hoor zou ik lekker met de receiver blijven spelen en eerst op andere vlakken (surrounds etc ) investeren. Je bent namelijk eigenlijk best tevreden met de klank van de receiver en het erbij zetten van een stereo setup is in jouw geval niet zonder problemen en het is maar helemaal de vraag of het ook 300 euro beter gaat klinken.

Bovendien hoe goed dat soort kastjes om speakers te schakelen ook zijn, beter wordt het er nooit van, hooguit slechter. Wat ik niet snap is dat je de preout van je Panasonic in gebruik hebt voor je sub. Je hebt toch gewoon een sub uitgang??

Verder is doorlussen van de Panasonic naar de te kopen stereoversterker een mogelijkheid maar nooit ideaal. Waarom niet DVD's kijken via je receiver en (al dan niet tzt) een aparte stereo setup waarbij je de speakerkabels even omsteekt? Technische gezien een van de mooiere oplossingen.

De panasonic heeft maar 1 pre-out en geen subuitgang. De pre-out moet dus voor de sub worden gebruikt. En telkens kabels verwisselen vind ik ook veel te veel werk, ik luister elke dag wel iets via de receiver. Stereo gebruik ik ook elke dag dus om nou telkens te gaan wisselen  ::). En het lijkt me sterk dat het geluid er slechter van wordt. Zoveel componenten bezit zo'n kastje nou ook weer niet?

MadEd

Ga ik dan uit een cd-speler upgrade meer winst behalven tov een versterkerupgrade? Bv de Hk hd-970?

-madison-

Er staat op Marktplaats een Cambridge Azur 640 te koop voor slechts 200 euro.. Mooie versterker die past in je budget en in de sound die je zoekt! :D
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.