Reciever/versterker voor Dali 850

Started by verheijden, March 23, 2007, 17:57:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

verheijden

Sinds vorige week heb ik zuiluidsprekers van Dali, type 850.
Deze luidsprekers heb ik tweedehands gekocht en bij aankoop beluisterd op een oude Luxman versterker.
Bij het beluisteren klonken de luidsprekers er goed, vooral de hoge tonen waren levendig en duidelijk aanwezig bij jazz muziek.

Thuisgekomen heb ik de luidsprekers op mijn Sony STR-DE598 reciever aangesloten, het resultaat was bedroevend.
Er zit een veel minder mooi geluid in en het vocale gedeelte van veel CD's klinkt wat onderdrukt, het komt er gewoonweg niet mooi uit.
De bron voor dit alles is een NAD C521i via analoge vergulde kabels en ook via een digitale aansluiting aangesloten.
Ook heb ik een andere CD-speler van Kenwood geprobeerd en mijn laptop, maar geen van alle bleek voor verbetering te zorgen.
Ik gebruik zilveren/koperen speakerskabels van een kleine 10 euro per meter, ook bi-wiring toegepast. Van de week Oehlbach koperen kabel bi-wired aangesloten, hierbij is volgens mij een lichte verbetering te horen. Helaas is het geuid nog steeds verre van ideaal.

Enig overgebleven mogelijk tot dit probleem is mijn Sony STR-DE598 reciever, welke in het verleden perfect geluid uit mijn B&W 203i zuiltjes liet komen.
De surround opties op deze reciever gebruik ik niet meer, ik ben helemaal overgestapt op stereo. Nu is de vraag of het hieraan kan liggen en wat de beste oplossing is. Is het bijvoorbeeld mogelijk om een versterker aan mijn Sony reciever te koppelen? Normaal gesproken doe je dat via pre-out heb ik vernomen, deze zitten echter niet op mijn reciever. Graag hoor ik van jullie wat de mogelijke oorzaak van mijn probleem is, en mocht dit mijn reciever zijn, wat de beste optie is: nieuwe versterker(en welke dan bijvoorbeeld?) of een eind-versterker aan mijn Sony hangen?

Aangezien ik een student ben wil ik nit teveel geld kwijt zijn, tussen de 250 en 400 euro vind ik een redelijke prijs.
Tweedehands is voor mij dus een interessante optie.

Dali 850

Afmetingen: 102x28x37cm
Impedantie: 4 Ohm
Vermogen: 30-500 Watt

Sony STR-DE598

Uitgangsvermogen (per luidspreker):   100 Watt
Aantal luidsprekers:   6

Decoder   Dolby Digital, Dolby Digital EX, Dolby ProLogic
Dolby ProLogic II, DTS Digital Surround, DTS-ES

Digitaal in (coax):   1
Digitaal in (optisch):   2
Meerkanaals input:   ja (5.1)
Luidspreker selector:   A, B, A+B




verheijden

Kickje!

Is er helemaal niemand die een idee heeft waarom het geluid veel minder mooi is?
Suggesties zijn erg welkom!

Bij voorbaat dank.

DA BoSS

#2
gek verhaal zeg: die Dali speakers hebben een lage impedantie, maar wel een zeer hoog rendement?
http://www.dali.dk/admin/previous/850.pdf
Nouja, versterker haalt er iig niet genoeg uit voor je...da's duidelijk, mismatch dus.


En aangezien je toch alleen nog maar 2 kanaals luistert, inderdaad verkopen die Sony en op naar iets nieuws 8)


ps: vergeet trouwens niet hoeveel verschil akoestiek en opstelling kan maken :o
....het verschil tussen bij de verkoper en bij jezelf, zal je voor meer dan de helft bij je akoestiek moeten zoeken!
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

verheijden

Quote from: DA BoSS on March 28, 2007, 17:31:06
ps: vergeet trouwens niet hoeveel verschil akoestiek en opstelling kan maken :o
....het verschil tussen bij de verkoper en bij jezelf, zal je voor meer dan de helft bij je akoestiek moeten zoeken!

De luisterruimte bij de aankoop was soortgelijk aan de kamer waar de luidsprekers nu in staan. Het zou inderdaad een verschil kunnen zijn, maar nooit zoveel als het nu is.

Zijn er nog bepaalde merken die goed combineren met Dali luidsprekers? Denon of HK voor een wat warmer geluid?

Stadium III

Dali = NAD

Die 2 moeten perfect passen .
Je kunt ook voor Marantz gaan kijken.

Stadium III
5.2.4 Marantz Klipsch setup

DA BoSS

Quote from: Stadium III on March 29, 2007, 13:15:13
Dali = NAD

Die 2 moeten perfect passen .
Je kunt ook voor Marantz gaan kijken.

Stadium III

yup...beide zeker het proberen waard 8)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

verheijden

Quote from: Stadium III on March 29, 2007, 13:15:13
Dali = NAD

Je kunt ook voor Marantz gaan kijken.

Is een Marantz SR-4021S een optie? Hij levert 2 x 80 Watt, hetgeen redelijk hoog is voor een stereo reciever van "maar" 299 euro. Modellen van NAD zijn erg prijzig, dus ik ben eerder geneigd om voor een Marantz te gaan...

Stadium III

koop en doorverkoop

Zou dan eerder voor een PM  serie gaan
Maar hij zal het goed doen niks mis mee
Kijk maar eens voor een 2e handse pm 80 mk II of SE

Stadium III
5.2.4 Marantz Klipsch setup

frank2

Een 2e hands te koop bij wenw audio: NAD C 370  € 400,=
link: (bij geintregreerd) http://www.wenwaudio.nl/

Misschien is dit wat voor je?
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

verheijden

Het is uiteindelijk de Marantz SR4021 stereo reciever geworden. En het geluid is nu formidabel!  ;D
Gelijk een Marantz CD 5001 OSE CD-speler erbij gekocht.

Iedereen bedankt voor de hulp en tips!

Stadium III

mooie setup !!

Is het geluid nu wel wat je er van verwachte ?

Stadium III
5.2.4 Marantz Klipsch setup

verheijden

Quote from: Stadium III on March 30, 2007, 18:20:39
mooie setup !!

Is het geluid nu wel wat je er van verwachte ?

Stadium III

Ja, het geheel klinkt echt een stuk beter dan voorheen. Op aanraden van de verkoper van RAF Utrecht een koperen kabel voor lage tonen en een zilveren voor hoge tonen gebruikt. Het bi-wiren levert zeker een verbetering op t.o.v. een enkele kabel. Maar ik ben dik tevreden, voor 579 euro is dit een betaalbare oplossing die weer heel wat jaartjes meekan. :)

Stadium III

Kijk eens aan !
Dan kun je weer goed vooruit !

Veel plezier ermee

Stadium III
5.2.4 Marantz Klipsch setup