Waar op letten bij aanschaf/installatie Projectiescherm

Started by Stevie, February 1, 2003, 11:39:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Stevie

Hi,

Heb de D50 van Jaco overgenomen ;D en wil 4:3 gaan projecteren. Ik heb een huiskamer, dus ik heb een rolscherm nodig. Om de vervorming van dit scherm te minimaliseren wil ik voor een motorscherm gaan.

Ik heb een aantal vragen over de aanschaf en de installatie van een dergelijk scherm.

Aanschaf:
1. Ik zie op de ITC webshop schermen staan van 200 bij 153. Volgens mij is 4:3 200x150 ?!
2. Hoe breed is het projectiegedeelte/de totale breedte van dit scherm (ik neem aan dat er een kader omheen zit)?
3. Hoever kan/komt de ONDERKANT van het projectiegedeelte van dit scherm van het plafond? Is dit variabel?
4. Welke gain heb ik nodig? (160 (ansi?) lumen in een redelijk donkere kamer, maar wel met lichthouten vloer en witte plafonds/muren. Eén lange wand is geheel van donker gordijn (schuifpui van 7 meter))
5. Verschilende diktes/kwaliteiten?
6. Waar moet ik nog meer op letten ???

Installatie:
1. Wat is het handigste moment om op te hangen. Eerst scherm, dan projector, andersom of 'tegelijkertijd'?
2. Hoe krijg je het scherm zo precies op de goede plaats?
3. Waar moet ik nog meer op letten ???

Groet,
Steef
.signature: file not found

J.A.F._Doorhof

Hi,

De kaders zijn ongeveer 5 CM aan beide kanten.

Je kunt het beste een matwit (of gain 1.3) scherm kopen voor de D50.
Klasse M is zeer aan te raden.

Het ophangen maakt niet uit, beide moeten EXACT goed hangen voor het optimale resultaat, of je eerst de PJ doet en dan het scherm of anders om maakt niet uit.

Bij een 4:3 scherm zul je hem gewoon volledig naar beneden moeten laten lopen voor volledig beeld, dat is niet variabel.

Hoe krijg je het exact ? ;D
Gewoon goed meten en blijven controleren.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Stevie

Hi,

Als de kader 5 cm is, is dan het scherm 210 breed, of ga ik dan 190 projecteren?

Ik vind een vaste hoogte wel raar. In PJCalc kan je precies uitrekenen op welke hoogte het scherm moet komen, en dan kan je de hoogte niet instellen? Ik zie ook hier op het forum discussies over projectiehoogte, maar als die vast is, is de projectiehoogte slechts afhankelijk van je kamerhoogte.

Bij een rolscherm dan ;D

Over het installeren: volgens mij zijn de positie van de projector en het scherm afhankelijk van elkaar. Echter: een kleine afwijking in de ophanging van de projector geeft volgens mij een grote(re) afwijking in de optimale positie van het scherm (hoek voor parallel hangen+groene buis in het midden van het scherm).

Dus kan je volgens mij beter de onderlinge perfecte plaats bepalen, maar vervolgens eerst de projector ophangen, en als die hangt opnieuw de perfecte plaats van het scherm bepalen.

Of heb ik dat mis?

Gr,
Steef
.signature: file not found

J.A.F._Doorhof

Steef,
Je moet gewoon geen fouten maken, en dus beide GOED uittekenen en ophangen.

Je kunt de bak van een rolscherm lager ophangen, of bv boven het plafond, dus enigsins variabel ben je wel.

De schermmaat is volgens mij MET de zwarte kadering.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"