B&W DM7 restoreren

Started by Peerless Monster, March 5, 2007, 13:10:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FransDHT

Hoi,

Voor wat betreft WBT: ik heb onlangs bullets (eichman) gekocht (ook niet goedkoop) voor m'n Classé cap 100. Zien er ook mooi uit en werken ook erg prettig. De theorie van deze bullets is dat al dat dikke metaal in de standaard (en oom WBT) lsp-aansluiters de stroompjes veel te veel laat wervelen. Daarom hebben de bullets veel plastic/niet geleidend materiaal en een smalle strook geleidend materiaal (net als de cinch-stekkers). Ik ben geen techn eut van oorsprong en heb dus geen idee of er in die theorie iets zit. Ze zijn me aangeraden door de jongens van De Groef in Groningen en die nemen hun vak behoorlijk serieus is mijn indruk tot nu toe. Ik he  ze nog niet gemonteerd en kan dus niet zeggen of ik verbetering hoor, maar ik zou ze zeker meenemen in je beslistraject.

Frans
Beneden: HATT III (3x)/Marantz NR1604/Mrantz UD-5007/VU+ duo2/Samsung 46F8000
Boven:Scan Speak Ref Mon/Ref Mon center/2x HATT III /Yamaha RX-A1070C/Marantz CD63KI gemod/Thorens TD146 met Benz Micro/Denon CDR1000/MF XLP/MF X-Can V2 gemod/5xHypex UcD400/Marantz DV7600/HDI Dune Prime 3.0/Vifa 26WG-Hypex 2.0-sub/Epson TW5500/Panasonic DMP-BDT220/VU+ Zero

Barrrrry

Hans,

Quote from: chansig on March  5, 2007, 19:10:20
Daarom zou ik de dingen die je dan zou vervangen door eentje met dezelfde waardes en liefst ook merk. Dan behoud je het orginele filter alleen met nieuwe componenten en daar zijn mensen, denk ik, wel vatbaar voor.

Die knipogen vind ik overgens prima, viel me alleen op  ;)  ;D

Groeten Hans

De zelfde merken in filter componenten zijn moeilijk te vinden, maar is ook absoluut niet nodig.



Rens,

Een grote verbetering kun je behalen door de klankkast wat te verstevigen, met bracing of bitumen. Het voordeel daarvan merk je in complexere muziek, waarbij snelheid en controle een vereiste is.

Je zou eens kunnen expirimenteren met de plaatsing van de spoelen, deze staan nu namelijk verre van ideaal opgesteld, waardoor je zeker weten last hebt van bepaalde negatieve inwerkingen. Maar sowieso, spoelen eruit en vervangen door luchtspoelen, condensators vervangen door MKT en MKP in serie (behalve in correctie-netwerken) en weerstanden vervangen door MOX weerstanden (zit er al in zo te zien) van 10 Watt. De potmeter eruit halen kan ook een hoop verschil maken!

Daarna zou je de stekkers op de drivers en filters eraf kunnen knippen, waardoor je de draden direct op de speaker/print kan solderen. De zekering kun je ook overbruggen met een flinke klodder tin, of een audiofiele draad..

Groetjes,
Barry




Peerless Monster

Quote from: Barrrrry on March 11, 2007, 15:31:27
Hans,

De zelfde merken in filter componenten zijn moeilijk te vinden, maar is ook absoluut niet nodig.



Rens,

Een grote verbetering kun je behalen door de klankkast wat te verstevigen, met bracing of bitumen. Het voordeel daarvan merk je in complexere muziek, waarbij snelheid en controle een vereiste is.

Je zou eens kunnen expirimenteren met de plaatsing van de spoelen, deze staan nu namelijk verre van ideaal opgesteld, waardoor je zeker weten last hebt van bepaalde negatieve inwerkingen. Maar sowieso, spoelen eruit en vervangen door luchtspoelen, condensators vervangen door MKT en MKP in serie (behalve in correctie-netwerken) en weerstanden vervangen door MOX weerstanden (zit er al in zo te zien) van 10 Watt. De potmeter eruit halen kan ook een hoop verschil maken!

Daarna zou je de stekkers op de drivers en filters eraf kunnen knippen, waardoor je de draden direct op de speaker/print kan solderen. De zekering kun je ook overbruggen met een flinke klodder tin, of een audiofiele draad..

Groetjes,
Barry





Hoi Barry.

Thanx for the advice!
Maar ik heb me te houden aan het budget.
Er zit niemand te wachten om dat soort soort upgrades van een leek (ik...) qua filtering.
Ik ken wel een aantal mensen die me zouden kunnen ondersteunen, maar dan nog wordt het een andere speaker en dat is niet de bedoeling van mijn project.
Het klinkt zoals het klinkt (hoewel ook flink verstevigd door bitumen van oorsprong al (29 kilo wegen ze perstuk...)) en ik moet daar verder niks mee doen.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

Pfoe,

Ze zijn klaar ;).
Ben er even mee bezig geweest, maar het resultaat mag er zijn.
Ik ben alleen nu nog op zoek naar het origineel bruin luidspreker doek.
Iemand ideeen?

Foto's volgen nog zodra ik weet of mijn fototoestel ook door de Apple wordt ondersteund... ;)

Komende week ga ik ook mijn andere project klaar maken.
De RD Kenius...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

papa wes

Hallo, dit wil ik volgen! Want ik heb een B&W 801 matrix S3. En na een herstelling van mijn woofers, zijn ze terug gekomen met stukken en brokken uit het fineer. Nu zou ik graag nieuw fineer op de kast zetten, maar hoe verwijder je fineer van een kast?  Of ik kan ze laten spuiten door een vriend meubelmaker die een spuitcabine heeft. En daarom de vraag, wat ga je met je fineer doen? Ga je herfineren, of toch schilderen?
Groeten Wesley
Teac vrds 10, Rega p3  grado gold, B&W 801 matrix, Kimber 8tc

Peerless Monster

Quote from: papa wes on December 23, 2007, 10:03:57
Hallo, dit wil ik volgen! Want ik heb een B&W 801 matrix S3. En na een herstelling van mijn woofers, zijn ze terug gekomen met stukken en brokken uit het fineer. Nu zou ik graag nieuw fineer op de kast zetten, maar hoe verwijder je fineer van een kast?  Of ik kan ze laten spuiten door een vriend meubelmaker die een spuitcabine heeft. En daarom de vraag, wat ga je met je fineer doen? Ga je herfineren, of toch schilderen?
Groeten Wesley

Ik heb nieuwe kasten gekocht, zonder drivers en over gebouwd ;).
(wel een flinke investering, maar goed het is gewoon een leuke hobbie)...

Maar het overbouwen heeft toch wel wat voeten in de aarde.
Sorry Wes, maar fineer heb ik ook geen verstand van.
Mijn schoonvader wel en die gaf al aan dat de oude kasten gewoon niet te restoreren waren. en we zouden dan een compleet nieuwe kast moeten maken.
Jammer maar er stond nog een project te wachten (de RD Kenius) die ook af moesten.
In totaal ben ik een dag bezig geweest om alles over te zetten en de poetsen totdat het blonk ;).
Maar het resultaat mag er zij.
Foto's volgen in het nieuwe jaar.
Dan komen ze ook te koop voor een schappelijke prijs ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Des4

#31
Om nou een nieuw threadje te beginnen voor een simpel vraagje. Ik las dat je het geluid van de DM7 kunt verbeteren door de zekeringen 'kort te sluiten'... en door de vier-standenschakelaar te passeren. Nu zie ik een rode, zwarte, blauwe en groene draad naar de regelaar lopen. Welke moet ik nou (op of nabij de printplaat) verbinden om de regelaar te passeren?

Overigens zijn er meer speakerfabrikanten die de 'slappe' klankkast gebruiken om de sound te bepalen. Beroemdste voorbeeld is denk ik de Spendor BC1. 65 cm hoge kasten met 1,2 cm dikke wanden. Geen 'inner bracing'. Ook geen loodbitumen ertegenaan geplakt.

Peerless Monster

Quote from: Des4 on March  1, 2010, 08:38:02
Om nou een nieuw threadje te beginnen voor een simpel vraagje. Ik las dat je het geluid van de DM7 kunt verbeteren door de zekeringen 'kort te sluiten'... en door de potmeter te passeren. Nu zie ik een rode, zwarte, blauwe en groene draad naar de regelaar lopen. Welke moet ik nou (op of nabij de printplaat) verbinden om de regelaar te passeren?

Overigens zijn er meer speakerfabrikanten die de 'slappe' klankkast gebruiken om de sound te bepalen. Beroemdste voorbeeld is denk ik de Spendor BC1. 65 cm hoge kasten met 1,2 cm dikke wanden. Geen 'inner bracing'. Ook geen loodbitumen ertegenaan geplakt.

Ik heb werkelijkwaar geen idee.
Ik heb ze inmiddels ook niet meer.
Ze zijn naar een ex van mij gegaan, die ze ontzettend mooi vond (en er ook gewoon mooi voor betaald heeft).
Dus ik kna het niet testen voor je...

Wellicht dat iemand anders daar antwoord op heeft.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Des4

#33
Als rood en zwart staan voor plus en min, zou je de blauwe en groene draad dus met elkaar moeten doorverbinden.... Denk ik zo. :crazy:

Net geprobeerd: krijg je alleen de woofer te horen...

Dan zou ik rood met blauw en zwart met groen moeten doorverbinden... denk ik dan  :confused: :sly: :lookaround:

Douma

QuoteAls rood en zwart staan voor plus en min, zou je de blauwe en groene draad dus met elkaar moeten doorverbinden.... Denk ik zo.

Net geprobeerd: krijg je alleen de woofer te horen...

Dan zou ik rood met blauw en zwart met groen moeten doorverbinden... denk ik dan

Ik zou er toch even een multimeter bijpakken als ik jou was. Straks sluit je de versterker kort.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

garmtz

Quote from: Audiofiel on March  6, 2007, 18:44:04
Ik heb eens een nette bracing gemaakt in een Philips 3-weg kastje, zo'n eind jaren zeventig / begin tachtig model. De kast leek bijna van zachtboard, zo slap. Kan geen kwaad, dacht ik dus. Ik een verstevingingskruis gemaakt in het midden, doorsneden door een extra (3D-kruis dus). Bitumen op de wanden... De kast klonk daarna stukken slechter dan voorheen. Philips gebruikte de resonantie van de kast kennelijk... Ik ben sindsdien zeer huiverig om dit te doen bij een bestaande, oude fabrieksspeaker. Ergens op dit forum verteld fgroen over een soortgelijke ervaring. Volgens mij met een Kef. ;D

Helemaal mee eens! Probleem is vaak dat de resonantiefrequentie van de kast omhoog verschuift, van het laag naar het midden, waar deze veel meer kwaad doet... Kleuring in het laag is voor een mens veel beter te pruimen dan in het middengebied. Ook een reden waarom de BBC/Rogers/Harbeth 'et al' zo lang al 'lossy' (dunwandige) kasten inzetten.

Audiofiel

Hee, Garmt is het 3 jaar later met mij eens! ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Peerless Monster

Quote from: Audiofiel on March  1, 2010, 12:20:53
Hee, Garmt is het 3 jaar later met mij eens! ;D

Nu pas!

Maar het klopt nog wel wat je zei.
Of moet je je mening herzien ;)
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Audiofiel

Een goed gekozen antwoord blijft meestal van toepassing. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Quote from: Audiofiel on March  1, 2010, 12:20:53
Hee, Garmt is het 3 jaar later met mij eens! ;D

Nah, er zijn wel meer momenten geweest... ;D Wel op 1 hand te tellen denk ik... ;)

Audiofiel

Inderdaad, 3 jaar na dato is op 1 hand te tellen. Verder zijn we het vaker met elkaar eens dan dat er vingers aan je handen zitten. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik van Voorst (in memoriam)

Leg mij eens uit waar die 4 standenschakelaar en de zekering zit...of hebben ze die alleen bij de DM 7 MK II weggelaten   ???

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Peerless Monster

Quote from: Erik van Voorst on March  1, 2010, 15:50:30
Leg mij eens uit waar die 4 standenschakelaar en de zekering zit...of hebben ze die alleen bij de DM 7 MK II weggelaten   ???

4 standen... Hmm waren dat er niet 3?
Die zit bovenop de speaker Erik. Bij de MKII versie zit hij er volgens mij niet meer...
De zekering zat bij mij in de speakerklemmen...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Erik van Voorst (in memoriam)

#43
Dat weet ik wel zeker dat die niet op de MK II  zitten want ik heb 1 minuut geleden nog even boven in mijn HT gekeken..... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!