B&W DM7 restoreren

Started by Peerless Monster, March 5, 2007, 13:10:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Peerless Monster

Inmiddels in het stereo topic besproken, maar dat gaat teveel off topic worden....
Ik heb een stel DM7 van B&W gekocht om op te knappen.
Toen ik ze hoorde (want ze spelen erg goed), vond ik eigenlijk dat ze beter verdienden dan de zwarte lik verf die erop zit, het vieze aluminium, de hoeveelheid stof, het gat aan de onderkant van 1 van de speakers, oud bruin speakerdoek, overal lichte beschadigingen, enzovoorts.
IK heb hier een fotootje van de huidige staat van 1 van de speakers.
Let niet teveel op de kwaliteit van de foto, maar het is maar het idee om welke jongens het gaan.

Klankmatig denk ik niet dat ik veel hoef te doen, want dat is volgens mij perfect.
De speakers zijn alleen wel nagenoeg 30 jaar oud, dus dat wil ik gaan veranderen (uiterlijk) en er moeten natuurlijk WBT's op de achterzijde om nog een betere aansluiting te hebben (en ik heb ze nog liggen).
Eventueel aan te vullen met AHP zekeringen, maar dan ben ik ook weer een kleine 40 euro verder... (er zitten 2 zekeringen in iedere speakers vanwege overbelasting), want deze jongens zijn al niet goedkoop tweedehands (ook in de ze staat) dus dat zal ik nog even bekijken.

Stappenplan:
1. Eerste speaker uit elkaar: Gedaan
2. schoonmaken van de drivers (de Kevlar conus is veroranjed, hoe krijg je dat weer geel?)
3. Schoonmaken aluminium onderdelen. De plaat bovenop, de aluminium strips aan het front
4. Schoonmaken filter
5. Schoonmaken en schuren van frontbaffle.
Deze wordt weer zwart gespoten.
6. Demonteren achteraansluitingen en schoonmaken alles wat blijft zitten.
Eventueel op nieuw zwartspuiten van plastic onderdelen.
7. Kast onder handen nemen. Vooral zijkanten en onderkant. Eventueel de speakers iets verhogen/verzwaren... Is niet per se nodig.
Ze wegen namelijk al zo'n 29 kilo per stuk. Er zitten een heleboel loodbitumen in die de kast zo zwaar maakt. En dat hoor je goed in het geluid.
8. Nieuw stopverf om de speaker compleet luchtdicht te maken. Er zit een passieve radiator erin die op een luchtdicht principe van de kast alleen maar goed kan presteren.
9. Aankopen van nieuwe schroeven.
10. Spuiten van de tweeterkapjes. Originele kleur is zwart, maar ik denk dat als deze zilver/alu/grijs wordden gespoten, dat de tweeters mooier in hun kapje staan...
11. Nieuw luidsprekerdoek. Ik heb nieuwe zilver/grijs kleur liggen, maar volgens mij past dit niet bij de speaker.
en dan nog onvoorziene dingen.

Overigens kan je de frequentie karakteristiek veranderen met een knop aan de bovenzijde. Erg grappig detail.
Ik heb er voorlopig geen tijd voor om deze op te knappen (ten minste het zal gebeuren in kleine stapjes per keer dat ik tijd heb) en er zal wel nodige uren in zitten als ze klaar zijn, maar de bedoeling is wel dat ze straks weer verkocht gaan worden. Het is maar dat ik met de hobbie bezig ben, mezelf kan bezig houden en het rete leuk vind om zoiets te doen. Ik ga niet teveel geld spenderen aan deze jongens, want tweedehands zijn ze duurder dan menig 600 serie speakertje. Maar ze klinken wel een stuk beter dan de 600 serie ;D...

Op marktplaats staan er een stel voor 400 euro, dus ik denk ook dat ik dan niet meer dan 100 euro mag uitgeven om uiteindelijk datzelfde bedrag weer terug te krijgen. Maar dat zal wel gaan lukken denk ik.

Ik verneem graag jullie ideeen.

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Audiofiel

Hoi Rens,

Altijd leuk om 'vintage' weer eens terug te zien. Ik zou oppassen meer in het project te steken dan het op kan leveren aan verbeteringen. Sommige zaken hebben meer zin dan andere.

Quote from: Peerless Monster on March  5, 2007, 13:10:06
De speakers zijn alleen wel nagenoeg 30 jaar oud, dus dat wil ik gaan veranderen (uiterlijk) en er moeten natuurlijk WBT's op de achterzijde om nog een betere aansluiting te hebben (en ik heb ze nog liggen).

Voor een betere aansluiting zou ik juist nooit WBT gebruiken. :-X Wel voor de looks overigens.

QuoteEventueel aan te vullen met AHP zekeringen, maar dan ben ik ook weer een kleine 40 euro verder... (er zitten 2 zekeringen in iedere speakers vanwege overbelasting), want deze jongens zijn al niet goedkoop tweedehands (ook in de ze staat) dus dat zal ik nog even bekijken.

Nog goedkoper en veel beter plan: zekeringen er lekker uit laten. ;)

QuoteOverigens kan je de frequentie karakteristiek veranderen met een knop aan de bovenzijde. Erg grappig detail.

Die zou ik er zelf ook uitslopen. Deze (waarschijnlijk) draadgewonden potmeters zitten alleen maar in de weg en doen meer kwaad dan goed.

Wat betreft het filter, daar zou je nog wel wat mee kunnen winnen. De weerstanden en condensatoren zou je kunnen vernieuwen, die zijn na 30 jaar niet meer optimaal. Bij de spoelen zag ik op jouw foto nogal wat exemplaren met een kern er in. Die zou je kunnen vervangen door exemplaren met dikkere draad zonder kern. Belangrijk is om de (gelijkstroom) weerstand dan wel redelijk gelijk te houden, anders verander je het filter teveel. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Peerless Monster

Quote from: Audiofiel on March  5, 2007, 13:28:08
Hoi Rens,

Altijd leuk om 'vintage' weer eens terug te zien. Ik zou oppassen meer in het project te steken dan het op kan leveren aan verbeteringen. Sommige zaken hebben meer zin dan andere.

Voor een betere aansluiting zou ik juist nooit WBT gebruiken. :-X Wel voor de looks overigens.

Nog goedkoper en veel beter plan: zekeringen er lekker uit laten. ;)

Die zou ik er zelf ook uitslopen. Deze (waarschijnlijk) draadgewonden potmeters zitten alleen maar in de weg en doen meer kwaad dan goed.

Wat betreft het filter, daar zou je nog wel wat mee kunnen winnen. De weerstanden en condensatoren zou je kunnen vernieuwen, die zijn na 30 jaar niet meer optimaal. Bij de spoelen zag ik op jouw foto nogal wat exemplaren met een kern er in. Die zou je kunnen vervangen door exemplaren met dikkere draad zonder kern. Belangrijk is om de (gelijkstroom) weerstand dan wel redelijk gelijk te houden, anders verander je het filter teveel. ;)

Ik denk dat als ik teveel ga aanpassen in het filter dat ik het doel van dit project voorbij ga streven.
Ze zijn uiteindelijk weer voor de verkoop, wanneer ze er weer perfect uitzien.
Het filter is denk ik niet toe aan verandering. Ik vind ze namelijk erg goed klinken.

Het is idd een vintage ;), maar daarom niet minder dan de huidige speakers.
Ze klinken echt waanzinnig lekker (voor B&W ;) ).

Uiteraard gebruik ik WBT. Iedereen denkt dat dit de best klinkende zijn ;).
En staat natuurlijk wel erg goed ;).
De achterzijde moet natuurlijk overigens ook wat aan gedaan worden.
Die kan ik zoals de voorkant gewoon zwart maken.
Niemand die het ziet, maar het heeft wel iets sjieks met gewoon hout aan de zijkant...

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

chansig

Ik begrijp uit de reactie van Audiofiel dat WBT niet je van het is, welke dan wel ?

Nu ben ik geen expert op het gebied van levensduur wbt condensatoren ed. maar hier zal het geld toch niet in gaan zitten. Gaan ze nog lekkerder klinken...en het staat volgens mij wel goed tijdens de verkoop.

30 jaar oude speaker met nieuwe filteronderdelen. Aan het eigenlijke ontwerp is geen onrecht gedaan...overtuig u zelf van de kwaliteit van deze speaker, die menige moderne speaker zoek zal spelen...mits de juiste apparatuur wordt gebruikt  ;D

Daarnaast wordt er wel erg veel geknipoogd in dit topic  ;). Dus doe ik ook even mee.

Ga dit aandachtig volgen want ik ben wel nieuwsgierig naar het eindresultaat.

Groeten Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

FFF

Erg leuk project!!

Lijkt me ook leuk om zoiets aan te pakken, maar eigenlijk moet ze dan bijna voor niets op de kop weten te tikken...
Je zou er ook een soort van custom van kunnen maken ipv orginele staat.

Ik wil het topic niet vervuilen alleen vind de connectoren discussie wel interessant, wellicht kan iemand het hoe en waarom aangeven dat andere aansluitingen beter zijn als WBT? Kan me wellicht een vermogen besparen  >:D

Audiofiel

Quote from: FFF on March  5, 2007, 15:14:44
wellicht kan iemand het hoe en waarom aangeven dat andere aansluitingen beter zijn als WBT? Kan me wellicht een vermogen besparen  >:D

Laat ik het omdraaien: waarom zouden WBT's volgens jou beter zijn? ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

sphere

Quote from: Audiofiel on March  5, 2007, 15:17:59
Laat ik het omdraaien: waarom zouden WBT's volgens jou beter zijn? ;)
Waarom zou je iets vervangen, waarvan je niet kan onderbouwen dat het leidt tot een significante verbetering?
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

chansig

Nou laat me nu niet in spanning. Als ik het goed begrijp (tussen de regels doorlezend) is een goedkope vorm van WBT net zo goed/slecht als een WBT aansluiting ?

Groeten Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

FFF

Quote from: Audiofiel on March  5, 2007, 15:17:59
Laat ik het omdraaien: waarom zouden WBT's volgens jou beter zijn? ;)

Dat is niet mijn stelling, de stelling was dat WBT mager zou presteren.

De reden voor mij om (eventueel) WBT terminals te gebruiken is omdat het schroefsysteem erg prettig werkt, zowel met spade, als met een gestripte kabel. Je kan hem bijzonder goed aandraaien en de kabel maakt een goed contact. Het geheel is van verguld koper dus dat zou een goede geleider moeten zijn.

Ik sta open voor alternatieven, omdat ik WBT wel erg duur vindt... (wil graag bi-wire)

De Terminals op mijn Mark Levinson zijn ook bijzonder goed, kan je ngo veel beter aan draaien, alleen werkt het eigenlijk alleen lekker net spades, of dunnere kabels...

Audiofiel

Quote from: chansig on March  5, 2007, 17:10:21
Nou laat me nu niet in spanning. Als ik het goed begrijp (tussen de regels doorlezend) is een goedkope vorm van WBT net zo goed/slecht als een WBT aansluiting ?

De verschillen tussen de aansluitingen worden voor een deel bepaald door de klem-capaciteiten. Uiteraard bestaan er stevige, maar ook gammele aansluitingen van andere merken.

Daarnaast is de materiaalkeuze ook van belang. Sommige fabrikanten gebruiken slechts geleidende metalen waarop makkelijker een laagje goud kan worden gezet. In principe zou een volledig koperen aansluiting ook erg goed kunnen zijn (ware het niet dat die groen gaat uitslaan op den duur).

Een factor die aan het zicht onttrokken is, is of de aansluitingen van binnen net zo netjes met kabels omgaan als van buiten. Immers, ook hier dient een goede overgang naar de kabels te geschieden.

Over het algemeen kun je stellen dat iedere extra overgang het geluid verslechtert. Daarom is 'bare wire' op de aansluitterminal altijd nog stukken beter dan wanneer je er de duurste WBT plug in stopt. 8)

Ik ben zelf wel voor simpel en goed. De aansluitterminals van Intertechnik zijn al prima; die van WBT zijn vooral 2x fraaier voor het oog en 4x minder fraai voor je portomonnaie. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Peerless Monster

#10
Quote from: FFF on March  5, 2007, 15:14:44

Ik wil het topic niet vervuilen alleen vind de connectoren discussie wel interessant, wellicht kan iemand het hoe en waarom aangeven dat andere aansluitingen beter zijn als WBT? Kan me wellicht een vermogen besparen  >:D


Nee ga je gang.
Ik vind dat soort discussies ook interessant.
Ik ga me er overigens niet echt mee bemoeien, want ik heb er hier eentje thuis te verzorgen. (dus druk...)
Net uit het ziekenhuis van een kaakoperatie...
Dus die moet ik zo nu en dan eens voeren met een vloeibaar papje ;).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Audiofiel

Quote from: FFF on March  5, 2007, 17:18:40
Dat is niet mijn stelling, de stelling was dat WBT mager zou presteren.

De reden voor mij om (eventueel) WBT terminals te gebruiken is omdat het schroefsysteem erg prettig werkt, zowel met spade, als met een gestripte kabel. Je kan hem bijzonder goed aandraaien en de kabel maakt een goed contact. Het geheel is van verguld koper dus dat zou een goede geleider moeten zijn.

De meeste WBT's zijn niet van verguld koper. Het is namelijk vreselijk moeilijk om een laagje goud stevig op koper vast te zetten. Als je geluk hebt, wordt er messing gebruikt. Maar vaak ook mindere geleiders...

QuoteIk sta open voor alternatieven, omdat ik WBT wel erg duur vindt... (wil graag bi-wire)

De Terminals op mijn Mark Levinson zijn ook bijzonder goed, kan je ngo veel beter aan draaien, alleen werkt het eigenlijk alleen lekker net spades, of dunnere kabels...

Op mijn Classé zitten gewoon hele dikke brede bouten, die je met een speciale sleutel aandraaid. Minder mooi dan bij het nieuwere model (dat WBT's heeft), maar wel een heel stuk steviger. ;) Bananen gaan er uiteraard niet in, maar spades gaan er wel onder, net als bare wire. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Peerless Monster

Quote from: chansig on March  5, 2007, 13:56:02
Ik begrijp uit de reactie van Audiofiel dat WBT niet je van het is, welke dan wel ?

Nu ben ik geen expert op het gebied van levensduur wbt condensatoren ed. maar hier zal het geld toch niet in gaan zitten. Gaan ze nog lekkerder klinken...en het staat volgens mij wel goed tijdens de verkoop.

30 jaar oude speaker met nieuwe filteronderdelen. Aan het eigenlijke ontwerp is geen onrecht gedaan...overtuig u zelf van de kwaliteit van deze speaker, die menige moderne speaker zoek zal spelen...mits de juiste apparatuur wordt gebruikt  ;D

Daarnaast wordt er wel erg veel geknipoogd in dit topic  ;). Dus doe ik ook even mee.

Ga dit aandachtig volgen want ik ben wel nieuwsgierig naar het eindresultaat.

Groeten Hans

Dat is waar, maar heel veel mensen zijn daar niet voor te porren als er iets aan een vintage is gebeurt die het geluid veranderd....

Knipogen is overigens goed.
Ik doe dat bijna altijd hier op het forum.
Het is niet zo serieus als het échte leven ;).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

chansig

Quote from: Peerless Monster on March  5, 2007, 17:31:09
Dat is waar, maar heel veel mensen zijn daar niet voor te porren als er iets aan een vintage is gebeurt die het geluid veranderd....

Knipogen is overigens goed.
Ik doe dat bijna altijd hier op het forum.
Het is niet zo serieus als het échte leven ;).

Daarom zou ik de dingen die je dan zou vervangen door eentje met dezelfde waardes en liefst ook merk. Dan behoud je het orginele filter alleen met nieuwe componenten en daar zijn mensen, denk ik, wel vatbaar voor.

Die knipogen vind ik overgens prima, viel me alleen op  ;)  ;D

Groeten Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Markaudio

Leuk project! Voor een dergelijk projectje zoek ik nog leuk DC Tannoy's

Overigens is het restaureren i.p.v. restoreren ;)
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

JTB81

nee nee, restoreren is meer high-end.  ;)
B&O Beosound Stage & Beoplay M5

FFF

Quote from: Audiofiel on March  5, 2007, 17:29:38
Op mijn Classé zitten gewoon hele dikke brede bouten, die je met een speciale sleutel aandraaid. Minder mooi dan bij het nieuwere model (dat WBT's heeft), maar wel een heel stuk steviger. ;) Bananen gaan er uiteraard niet in, maar spades gaan er wel onder, net als bare wire. ;D

Heb je enig idee of zoiets los te krijgen is?
Of eventueel andere aansluitterminal merken?


Audiofiel

Quote from: FFF on March  6, 2007, 09:42:14
Heb je enig idee of zoiets los te krijgen is?
Of eventueel andere aansluitterminal merken?

Bijvoorbeeld Intertechnik, verkrijgbaar bij de luidspreker DHZ zaken.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Peerless Monster

#18
Quote from: JTB81 on March  6, 2007, 09:16:02
nee nee, restoreren is meer high-end.  ;)

;D thnx voor de opvang ;).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

JTB81

Quote from: Peerless Monster on March  6, 2007, 13:59:30
;D thnx voor de opvang ;).

no problem! We moeten elkaar toch een beetje helpen, daar is zo'n forum toch voor.
B&O Beosound Stage & Beoplay M5

Peerless Monster

Quote from: JTB81 on March  6, 2007, 15:19:25
no problem! We moeten elkaar toch een beetje helpen, daar is zo'n forum toch voor.

Uiteraard ;).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Interficior

Hoe ziet de binnenkant er eigenlijk uit? Als het vrij grote losstaande panelen zijn doet het de basweergave veel goed om daar een bezemsteel tussen te zetten met bruislijm. Dat is een vrij simpele, goedkope doch effectieve modificatie. Bovendien kan het nooit kwaad. :)
Take it or lease it

Peerless Monster

Quote from: Interficior on March  6, 2007, 15:47:18
Hoe ziet de binnenkant er eigenlijk uit? Als het vrij grote losstaande panelen zijn doet het de basweergave veel goed om daar een bezemsteel tussen te zetten met bruislijm. Dat is een vrij simpele, goedkope doch effectieve modificatie. Bovendien kan het nooit kwaad. :)

Dat is misschien wel een idee.
Er zit verder geen versteviging in.
Vraag me af wat dat verder met geluid gaat doen.
Iedere aanpassing kan 1 teveel zijn...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Interficior

Quote from: Peerless Monster on March  6, 2007, 17:19:56
Dat is misschien wel een idee.
Er zit verder geen versteviging in.
Vraag me af wat dat verder met geluid gaat doen.
Iedere aanpassing kan 1 teveel zijn...
Je bas wordt droger, sneller, gecontroleerder. Als je daar niet van houdt, tja... ::)

Bracing kan nooit kwaad in de zin van zo is het geluid niet bedoeld of iets dergelijks. Het enige dat je kunt kapotmaken is teveel bracing maken waardoor het volume drastisch omlaag gaat en als er scherpe randen aan zitten bijvoorbeeld. Als je met bezemstelen te werk gaat heb je daar nimmer last van. Harkstelen zijn nog iets dikker trouwens.
Take it or lease it

Audiofiel

Quote from: Interficior on March  6, 2007, 18:39:55
Bracing kan nooit kwaad in de zin van zo is het geluid niet bedoeld of iets dergelijks. Het enige dat je kunt kapotmaken is teveel bracing maken waardoor het volume drastisch omlaag gaat en als er scherpe randen aan zitten bijvoorbeeld. Als je met bezemstelen te werk gaat heb je daar nimmer last van. Harkstelen zijn nog iets dikker trouwens.

Ik heb eens een nette bracing gemaakt in een Philips 3-weg kastje, zo'n eind jaren zeventig / begin tachtig model. De kast leek bijna van zachtboard, zo slap. Kan geen kwaad, dacht ik dus. Ik een verstevingingskruis gemaakt in het midden, doorsneden door een extra (3D-kruis dus). Bitumen op de wanden... De kast klonk daarna stukken slechter dan voorheen. Philips gebruikte de resonantie van de kast kennelijk... Ik ben sindsdien zeer huiverig om dit te doen bij een bestaande, oude fabrieksspeaker. Ergens op dit forum verteld fgroen over een soortgelijke ervaring. Volgens mij met een Kef. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.