Zitten wij eigenlijk wel te wachten op DVD-A/SACD

Started by J.A.F._Doorhof, February 1, 2003, 01:21:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Zit jij te wachten op DVD-A en SACD ?

Ja zeker
5 (20.8%)
Tja, ...... een beetje
5 (20.8%)
Nee, maar als het echt doorslaat wil ik wel
11 (45.8%)
Nee, nu niet nooit niet
1 (4.2%)
Nog geen mening
2 (8.3%)

Total Members Voted: 24

J.A.F._Doorhof

Gewetensvraag:

Natuurlijk heb je een verbetering met SACD en DVD-A en is multichannel helemaal leuk meegenomen (MITS goed gedaan).

Maar laten we eerlijk zijn, zitten we erop te wachten ?
Ik heb beide en geniet er af en toe best van, maar dat doe ik van CD's.
Nu ben ik wat bevooroordeeld met Trifield en upsampling, maar toch.

is het niet gewoon de tijd geworden van DVD's met de concerten.... dan maar wat minder geluidskwaliteit ?

Ik heb gekozen voor optie 3.
Als er echt veel aanbod komt dan ben ik wel bereidt WAT te kopen, zoals bv nu de Queen albums, maar het zal nooit veel worden ben ik bang, ik ben een beetje uitgekeken op alleen maar muziek ben ik bang.

Op naar het volgende medium, videoclips met MLP tracks.
En DAAR zit ik wel op te wachten.
Voor mijn part opnamens van de band in de studio, als er maar beeld bij is.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

markvl

Ik ben het wel met je eens Frank, met goede apparatuur geeft een standaard CD een fantastisch goed geluid.
Voorlopig is het aantal SACD/DVD-A titels met meerwaarde minimaal.
Het is een heel andere situatie dan met de introductie van de CD. Toen had je niet alleen een veel beter geluid op doorsnee apparatuur, maar ook het gemak van het kleinere formaat en de veel robuustere disc. Hoewel ik de LP hoezen nog wel mis...

En zoals je zegt is het verschil met een DVD-V op dit moment voor 95% van de mensen te klein om er een aparte of nieuwe speler voor aan te schaffen. Dus weer een beetje kip en ei.

Daarbij komt nog dat veel producers aan het experimenteren zijn met surround mixes, en het resultaat is soms goed, maar soms erg bedroevend.

Al met al wacht ik nog wel even.

Groeten,
Mark
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

eduard

Ik zit niet op een sacd of dvd audio tewachten. Ik ben wel voor de kwaliteits verbetering, maar vind het medium zelf niks. Ik zou het liefst een solid state speler hebben van hoge kwaliteit(dus een speler zonder bewegende delen). Ik hoop dat er een speler komt op bais van een memory kaart, natuurlijk moet de software betaalbaar zijn en van hoge kwaliteit.

Robert

#3
Op SACD zit ik niet te wachten (ondanks dat mijn Sony DVP-NS905V alleen SACD kan). Ik neig meer naar DVD-A simpel om het feit dat er beeld bij zit. Ik ben inmiddels niks anders meer gewend (TMF/MTV generatie hé ;D).

Geef mij maar DVD-A, Muziek DVD's (met beeld uiteraard) of wat Frank D. als zei: "Videoclips met MLP tracks".
Bij mij gaat het meer om de combinatie van beeld en geluid dan alleen om de ultieme geluidskwaliteit zonder beeld.
Ook geluid MET beeld kunnen emoties sterk uitdrukken (met alleen geluid uiteraard ook) en dat vind ik toch wel één van de sterkste kanten van beeld + geluid.
Ik heb daarom gekozen voor optie 3 ("Nee, maar als het echt doorslaat wil ik wel").


MvrGr.
Robert

Scarp

Geef mij maar gewoon geluid. Als ik een videoclip wil zien dan zet ik wel TMF op (mtv hebben ze hier door TellSell vervangen). Videobeelden leiden alleen maar af van het muziek luisteren. Aangezien ik ze dan toch niet wil zien hoeft het niet erop te staan.

Concerten zijn leuk om te zien en te horen, maar dat kan ook op dvd formaat, bijvoorbeeld dts 96/24. Indien het studio opnames zijn dan liever gewoon muziek alleen. Als ze alleen maar muziek met clips zouden moeten maken dan wordt de keuze heel beperkt. Overigens vraag ik me af wat ze bij elke muziek stuk erbij moeten verzinnen, laat ze de tijd en moeite besparen en concentreren op het geluid.

Voor gewoon muziek vindt ik multi-channel ook weinig boeiend. Ik heb die queen dvd-audio en vindt het behoorlijk vermoeiend om er in multi-channel naar te luisteren.

SACD heb ik nog steeds niet geluisterd omdat er alleen maar beroerde titels op uit komen. Bijna allemaal oud spul. Een vervangingsmarkt zoals van LP naar CD zit er niet aan te komen denk ik, vrij nutteloos voor de massa. De grote massa hebben simpele spelers, versterkers en speakers die het verschil tussen een 128 kbit/s mp3 en een cd nog niet eens horen, laat staan dat ze sacd en cd uit elkaar kunnen houden.

Voorlopig houd ik het bij cd aangezien er weinig interessante titles op die andere formaten uitkomt. Mocht er wat interessants uitkomen dan kan ik het in ieder geval speler met mijn sacd/dvd-a speler :)


jaco

Ik zit er wel een beetje op te wachten. De kwaliteitstoename is er zeker. Helaas is het aanbod niet echt geweldig qua titels, maar er zijn wel enkele goede opnames.

Er zijn toch zat SACD/DVD-A spelers verkocht de laatste 2 jaar, dus er zou wel markt voor moeten zijn. OF zijn dat allemaal mensen die net als de DTS ES-discrete kopers allemaal hebberts ? Dit bedoel ik in de zin dat er bijna geen materiaal voor is, maar je wilt het toch hebben ?

Dat gaat wel een beetje op voor mijzelf. Want als je het reeel bekijkt is een SACD speler kopen voor 5 SACD titels misschien wat overdreven. (De speler kostte 'maar' 295 Euro)

Jaco


J.A.F._Doorhof

Jaco,

ES is toch wel wat anders lijkt me.
Bijna alle DTS tracks zijn compatible met ES en EX voor DD.
En dat voegt op alles wat toe.

Het verschil is er inderdaad op bepaalde titels, maar zolang er geen bakken zijn voor het uitzoeken en voor luisteren vindt ik het toch zonde om het te kopen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

patrick_vdb

Tsja, de cd is inmiddels wel aan vervanging toe gezien de leeftijd (hoe lang is íe er nu al? Toch alweer meer als 20 jaar dacht ik). Of het nu opgevolgt dient te worden door SACD of DVD-A ben ik nog niet van overtuigd, maar wanneer een van beide (of beide) toch definitief gaat aanslaan (lees voldoende albums verkijgbaar) zal ik toch ook de overstap gaan maken.

Muziek hoeft van mij niet perse in een video-clip format op de markt te verschijnen, daarvoor vind ik het nog te heerlijk om gewoon met ogen dicht te luisteren ;)

Mvrgr

Patrick

MrPink

Voor mij ligt het grootste voordeel van beeld plus geluid bij opera (en ballet, maar dat kijk ik niet zo). Voor andere (klassieke) muziek hoef ik zelf niet zo nodig beeld te hebben. Soms kan het best wel leuk zijn, maar het geluid is dan toch het belangrijkste.

Groetjes,
Oscar

Stevie

Ik merk toch wel een enorme verbetering in de sensatie van GOED opgenomen klassieke stukken. Surround voegt dan echt iets toe zonder dat je in de orkestbak terechtkomt ;D

Gr,
Steef
.signature: file not found

MrPink

Ik ga het zeker uitproberen, dus ik ben benieuwd!

Groetjes,
Oscar

Dirty Harry

Ik zit er ook zeker op te wachten. Het verschil in kwaliteit is er niet een beetje maar ontzettend groot. Dan heb ik het over SACD t.o.v. CD. SACD klinkt echt veel analytischer en minder schel dan cd.
Ik hoorde het verschil overduidelijk en dat heeft voor mij de doorslag gegeven om een SACD speler te kopen, ondanks het nog geringe aanbod van albums.
Ik denk dat SACD nog wel een tijdje alleen voor de echte hi-fi liefhebbers is weggelegd, want het gros van de mensen heeft niet zo'n interesse in echte hi-fi. Ik ken ook mensen die zeggen dat ze idd geen verschil horen tussen een mp3'tje en de orginele cd opname. Zolang er dit soort mensen bestaan zal het medium SACD / DVD-Audio nooit echt van de grond komen.

Ik vind dat SACD en DVD-Audio zeker de moeite waard zijn om als nieuw medium te dienen ter vervanging van de toch wel beperkte cd.

Overigens hoef ik geen beeld bij de music want dat leid alleen maar af. En ik hoef die Freddy Mercury toch niet echt te zien ;). Ik vind dat die man fantastische muziek heeft geproduceerd, maar dan wil ik wel alleen zijn stem horen ;D.

J.A.F._Doorhof

Dat het verschil er is bestrijdt ik ook niet, en op sommige opnames is het zeker extreem, maar over het algemeen vindt ik het op beide formaten gewoon tegen vallen.

Echte uitschieters zijn:
Carmen meest Kharma (SACD, echt fantastisch).
Queen a Night at the opera (DVD-A, de surround mix is voor sommige mensen wennen, maar ik vindt het perfect).
Beethoven 4th & 5th (DVD-A, fantastisch)
Joe Satriani (Strange beautifull music, ook erg goed).

En dan houdt het wel op in mijn collectie.
Bv. Queensryche, the Corrs, Celine Dion, Alice Cooper, ea zijn wel leuk, maar geen hoogvliegers.

Met Satriani heb ik een leuke test gedaan:
Test 1.
SACD stereo tov Marantz DV-8300 met analoog naar dezelfde analoge pre-amp.
SACD duidelijk beter dan de gewone CD

Test 2.
SACD stereo tov Marantz DV-8300 met digitaal via de Meridian zonder upsampling, CD en SACD lagen nog steeds ver uit elkaar.

Test 3.
SACD tov Marantz DV-8300 met digitaal naar Meridian met upsampling, CD en SACD lagen nog wel uit elkaar maar minder.

En dan de verassing.
Test 4.
SACD MC tov de CD via de Meridian met upsampling op alle kanalen EN trifield, Hoewel de SACD iets schoner leek te klinken geef ik zonder twijfel de voorkeur aan de CD track met trifield en upsampling.

Mijn conclusie.
Aangezien ik met bepaalde SACD's een hekel heb aan de surround mix, luister ik ze nu stereo af met trifield en upsampling.

Als ik die mogelijkheid niet zou hebben zou ik hoogst waarschijnlijk ook meer neigen naar SACD of DVD-A.
Maar upsampling en trifield op de Meridian maken de algemene indruk van een normale CD al tot zo een genot (en verbetering) dat ik gewoon minder enthiousast ben, ik heb nog ongeveer 500 CD's die ik helemaal opnieuw en op een veel beter niveau dan vroeger aan het opnieuw ontdekken ben.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"