Dilemma: NAD t762 vs Marantz SR8001, welke factoren spelen mee ?

Started by Carlos, February 1, 2007, 23:41:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Carlos

Ik heb vorige week de Marantz SR8001 gekocht. Ik speelde al ruim 3 jaar met de NAD t762 en was daar zeer tevreden over maar kwam aansluitingen te kort, voornamelijk op videogebied. De Marantz heeft 4x2 component en 4x2 HDMI en kan component naar HDMI converteren: ideaal voor m'n plasma en beamer.

Wat is nu het geval: ik ben niet onverdeeld tevreden over de weergave van muziek. Vooropgesteld dat ik geen audiofiel ben kan ik toch zeker genieten genieten van een CD'tje op z'n tijd, bijvoorbeeld de nieuwe CD's van Trijntje Oosterhuis, Ilse de Lange en Katie Melua. Vergeleken met mijn NAD heb ik het idee dat de muziek minder tot uitdrukking komt op de Marantz. Het is wat minder sprankelend, de plaatsing van de instrumenten is iets minder dan met de NAD. De verschillen zijn subtiel maar wel merkbaar.

Mijn setup is als volgt:
- Marantz SR8001 vs NAD T762
- Dali Suite 3.5 luidsprekers
- Denon 2800 mkII (ook voor CD audio)
- vd Hul D102mkII interlinks
- vd Hul cleatrack speakerkabels bi-wired (op de Marantz zelfs bi-amped)

Ik weet dat NAD en Dali een zeer goede combi is, komen van dezelfde importeur en worden vaak samen gebruikt/getest. Marantz en Dali zou op zich ook een goede combi moeten zijn qua karakter. Toch komt het er bij mij niet echt uit. Wat zou ik hier aan kunnen doen ?

- Laten inspelen: na een paar weken zal ik zeker verschil merken !
- Is de Marantz sterker in combinatie met een andere CD speler ?
- Moet ik andere interlinks/speaker kabels proberen ?
- Moet ik eens gaan denken aan andere speakers ?
- Moet ik de Marantz terug proberen te brengen (1 1/2 week geleden gekocht) ?

Ik zat sowieso al te denken aan een dedicated CD speler, bijvoorbeeld de SA7001 (KI) of een 2e hands CD17mkII.. Tenminste als ik bij Marantz blijf. Terugbrengen heeft vooralsnog niet mijn voorkeur: de receiver is volgens mij een prachtding die het zeker in zich heeft.. Alleen misschien niet in deze setup..

Welke interlinks kabels zou ik eens kunnen proberen (met inachtname van m'n CD speler plannen) ?
Of raden jullie aan andere speakers te kopen ? Ben zelf zeer gecharmeerd van de B&W Nautilus serie..
Kost wat maar dan heb je ook wat (en er worden er een paar aangeboden op het forum :)).. Hoe is de combi Nautilus en Marantz ?

Ik zal op den duur zeker gaan luisteren voordat ik bijvoorbeeld voor nieuwe speakers ga maar eerste vraag is of ik de Marantz terug moet (proberen te) brengen of hem moet houden en het ergens anders moet zoeken.. Budget is vooralsnog niet het grootste probleem, doe het liever goed dan dat ik over een paar maanden weer naar iets nieuws op zoek moet..

Arcam, Linn, B&W, D-ILA, Synology

sandervg

Quote from: Carlos on February  1, 2007, 23:41:12
- Laten inspelen: na een paar weken zal ik zeker verschil merken !
Kan, maar ik denk ook aan  'wennen'. Klink flauw, maar soms heeft het ook tijd nodig om aan een andere sound te wennen voordat je het echt kunt waarderen. Zeker van een NAD naar Marantz (heel ander karakter receiver).

Quote from: Carlos on February  1, 2007, 23:41:12
- Is de Marantz sterker in combinatie met een andere CD speler ?
Elke receiver is sterker in combinatie met een dedicated CD speler  ;D  In jouw geval zou een CD speler die wat helderder klinkt wellicht (voor een deel) een uitkomst bieden.

Quote from: Carlos on February  1, 2007, 23:41:12
- Moet ik andere interlinks/speaker kabels proberen ?
Probeer ook hier wat heldere kabels te gebruiken. Ik weet echter niet hoeveel verbeter potentieel hier zit in vergelijking met je huidige kabels (die ken ik niet).

Quote from: Carlos on February  1, 2007, 23:41:12
- Moet ik eens gaan denken aan andere speakers ?
Dit zou IK in eerste instantie niet doen. Dan ben je eigenlijk een hele nieuwe setup aan het bouwen wat wellicht in eerste instantie niet de bedoeling was. Ik vind het vaak moeilijker om speakers te vinden die bij mijn behoefte passen dan versterkers / CD spelers die bij mijn behoefte passen.

Quote from: Carlos on February  1, 2007, 23:41:12
- Moet ik de Marantz terug proberen te brengen (1 1/2 week geleden gekocht) ?
Hoewel je deze optie als laatste noemt is dit natuurlijk de meest voor de handliggende. Als je tevreden was met je oude setup, je wijzigd de receiver en je bent dan niet meer tevreden, dan is de oplossing natuurlijk heel simpel: receiver eruit en andere receiver erin. Je zou bv. eens een Denon kunnen uitproberen of een andere receiver die meer het karakter heeft van de NAD.

Wat je ook kunt doen is een dedicated CD speler én versterker kopen. Dit geeft echt een boost aan je geluidskwaliteit en je kunt dan een wat helderder klinkende stereoversterker nemen.

Verder denk ik dat de plaatsing van de Marantz toch niet verkeerd is vergeleken met de NAD. Ik denk dat dit misschien zo overkomt omdat de Marantz iets minder helder is.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Rob Eric Blank

Zelf altijd de combinatie NAD-Dali gehoord en ik had daardoor geen hoge per op van de alom geprezen Dali Ikon6.
Totdat ik deze hoorde op een Marantz..........
Ik was verkocht, wel een compleet andere geluidsbeleving en daardoor kan ik begijpen dat jij de Marantz misschien wat minder fijn vind klinken dan je NAD op de Dali speakers. Het geeft gewoon een totaal andere klank en gevoel mee aan de muziek.
Ik zou eerst eens wat langer luisteren, alvorens je een beslissing zal gaan maken. Je kunt dmv. kabels nog wat tunen alleen dan moet je wel duidelijk weten wat je anders zou willen, wat betreft klankkleur.
Dedicated cd speler is altijd een optie, de verbetering is ENORM.
Ik zou dus eerst even wennen aan het geluid en dan eens gaan luisteren wat je anders zou willen, als je het geluid precies hetzelfde wil als met je NAD.......dan had je eigenlijk een NAD moeten kopen.

Carlos

Ik ben niet precies op zoek naar de 'NAD sound' maar zoals gezegd merk ik wel subtiele verschillen tussen de NAD en de Marantz, waarbij de NAD het naar mijn smaak iets mooier doet.. Ik denk dat ik sowieso de Marantz wel hou maar eens met een losse CD speler en kabels ga proberen.. Jullie hebben het over heldere kabels, welke zou ik eens moeten proberen (zowel Interlinks als speakerkabels) ?

Misschien dat ik ook nog wel voor een aparte versterker ga in combinatie met de CD speler.. Bijvoorbeeld de PM17mkII en de CD17mkII ? Dan zit ik alleen met het versterker/voorversterker verhaal, liefst zou ik de versterker zowel gebruiken voor de weergave van muziek (direct vanaf de CD-speler) en daarnaast als eindversterker voor m'n AV-receiver.. En dit kan, naar ik begreep niet tegelijk (knopje op de achterkant vd PM17mkII). Ook speakers gaan binnenkort toch nog op de schop, ben voorzichtig aan het kijken naar de Nautilus serie (803/804): natuurlijk ook erg leuk met de PM17..

Grootste vraag was nu of ik de NAD moet houden en de Marantz terug moet brengen maar ik geloof wel in de kwaliteiten van de Marantz.. Moet alleen wel wat veranderen omdat het er nu niet uit komt..
Arcam, Linn, B&W, D-ILA, Synology

Rob Eric Blank

Een losse versterker.......dat geeft ENORM veel verandering aan het geluid. Heb ik ook gedaan en dat was de verbetering van mn leven.
Een kabel die doorgaans zeer goed klinkt met Marantz (ik ben niet de enige, hoor meer mensen hierover) zijn Xindak. Ik heb deze kabel nooit op andere combinaties gehoord, maar vond het een aanzienlijke verbetering tov. de V.D. Hul luidsprekerkabels en interlinks. V.D. Hul waren wel erg warm, helemaal icm. de Marantz. Werd een beetje wollig, Xindak geeft net meer detail weer zonder, het naar mijn mening, te felle van Qed (heeft te maken met mijn Elac speakers, maar met Dali lijkt het mij ook geen goed idee).
Nordost, is zeer goed, alleen nooit gehoord icm. Marantz en Dali.
Een losse versterker zal wat meer warmte en autoriteit in de weergave brengen, alles zal wat gemakkelijker worden weergegeven vooral in de stereo weergave. En een losse cd speler is voor mensen die veel audio luisteren bijna een must (sommige alles spelers zijn natuurlijk wel beter), win je veel mee tov. een DVD speler.

Carlos

Vandaag nog even rondgekeken en gespeurd wat m'n opties zijn.. Een losse stereo-versterker als eindversterker geeft het probleem dat de aansturing van je fronts bij HT niet optimaal is en als ik een aan te schaffen losse CD speler direct op de versterker wil gooien moet ik switchen tussen eind/integrated.. En een losse versterker heeft natuurlijk ook weer z'n prijskaartje..

Nu zat ik eens rond te kijken naar andere merken/receivers die misschien meer voldoen aan m'n wensen, dus muzikaal en meerkanaals in een.. Las bijvoorbeeld erg lovende reviews over de Arcam AVR350. Natuurlijk meteen een andere prijsklasse maar als ik voor een losse versterker bij m'n Marantz ga (bijvoorbeeld de PM17mkII) dan zit ik ongeveer aan hetzelfde totaalbedrag..  Net even bij de RAF binnengelopen en daar de Arcam beluisterd op B&W 603's. Klonk al iets beter dan thuis maar dat zijn natuurlijk toch niet echt de speakers voor deze receiver.. Dus een afspraak gemaakt om hem morgen te gaan beluisteren op B&W 805's en MA GS20/60's.. Ben benieuwd, voornamelijk de MA's schijnen geweldig te zijn icm deze receiver..

Duss.. Ben meteen een hele andere kant op aan het kijken maar heb er wel een beter gevoel bij.. Op de een of andere manier is m'n gevoel bij de Marantz een beetje weg (fair of niet).. Verklaart iemand me al voor gek/labiel ? :)
Arcam, Linn, B&W, D-ILA, Synology

sandervg

Een paar tips van mijn kant:
- Als je TOCH andere speakers wil, ga dan éérst op zoek naar speakers en pas daarna de versterker en de CD speler kloppend krijgen. Ik heb die fout ook al een keer gemaakt: mooie electronica, toch andere speakers gekocht (met als gedachte dat ik de electronica zou houden) en inmiddels is alles vervangen omdat de match met de speakers gewoon niet optimaal was. Omgekeerd is veel lastiger: een speaker zoeken die je én mooi vind klinken én ook nog goed matched met de bestaande electronica.

- Apate stereo versterker is naar mijn mening helemaal geen probleem. Je koppelt de pre out van de fronts gewoon in de stereo versterker en zet de volume knop op een vaste (makkelijke stand) bv. half open. Okay: je hebt twee voorversterkers in het circuit zitten, maar ik heb hier nog nooit last van gehad.

- Een losse stereo versterker kun je eenvoudig 2e hands kopen. De techniek is hier niet zo hard  gegaan als bij AV receivers. Dat scheelt heel veel in je totaal bedrag

- Ik zou terughoudend zijn met een losse Marantz of Arcam versterker (of receiver). Klinkt niet als de sound waar jij naar op zoek bent. Het klinkt namelijk tamelijk warm.

- Je zou ook slitech kabels kunnen proberen. Heb ik een keer thuis gehad, maar klonken voor mijn smaak te helder.

Groet,
Sander
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Mariusz

Die twee voorversterkers maken er in mijn situatie geen potje van; integendeel, een stereoversterker is een zeer 'preiswerte' upgrade van je HT imho. En je receiver heeft meteen veel meer reserves!
Stereo 'HT': Marantz PM8003 - Marantz UD5005 - Sonus Faber Cremona Auditor Graphite
Stereo: Yamaha A-S2100 - Topping E30II DAC - B&W 804D

Harry HT

Hoi,
Quote from: sandervg on February  3, 2007, 11:15:54
Een paar tips van mijn kant:
- Als je TOCH andere speakers wil, ga dan éérst op zoek naar speakers en pas daarna de versterker en de CD speler kloppend krijgen.
Inderdaad, dat is en blijft regel nummer 1.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Audiotwin

Tevredenheid!!!

Carlos

Bedankt voor de reacties !

Ik ben toch een hele andere weg ingeslagen, namelijk de Arcam AVR350.. Ik wil vooralsnog nog even geen losse eindversterker en dit is een zeer muzikale AV receiver die ik erg aangenaam vond klinken bij de RAF.. Op m'n Dali's klinkt hij ook erg goed, een stuk 'gedefinieerder' dan de Marantz. Ik ga binnenkort spelen met granieten platen en andere interlinks om het geluid nog iets helderder te krijgen, het is nu vrij warm.. Ik hou sowieso m'n ogen open voor een leuke CD speler en zodra het budget het weer toelaat ga ik eens kijken naar andere speakers: hierbij heb ik oa de Monitor Audio GS60's in gedachten..
Arcam, Linn, B&W, D-ILA, Synology

Audiotwin

Tevredenheid!!!

Rob Eric Blank

Quote from: Carlos on February  3, 2007, 23:17:29
Bedankt voor de reacties !

Ik ben toch een hele andere weg ingeslagen, namelijk de Arcam AVR350.. Ik wil vooralsnog nog even geen losse eindversterker en dit is een zeer muzikale AV receiver die ik erg aangenaam vond klinken bij de RAF.. Op m'n Dali's klinkt hij ook erg goed, een stuk 'gedefinieerder' dan de Marantz. Ik ga binnenkort spelen met granieten platen en andere interlinks om het geluid nog iets helderder te krijgen, het is nu vrij warm.. Ik hou sowieso m'n ogen open voor een leuke CD speler en zodra het budget het weer toelaat ga ik eens kijken naar andere speakers: hierbij heb ik oa de Monitor Audio GS60's in gedachten..
Mooie keus, dus toch geen losse stereo versterker en receiver?
Ik denk dat je daar nl. NOG MEER winst zou kunnen behalen.
Voor de rest is de AVR350 natuurlijk een TOP apparaat!

GPO

Quote from: Rob Eric Blank on February  2, 2007, 11:02:06
...
Dedicated cd speler is altijd een optie, de verbetering is ENORM.
...

Dat ligt er maar net aan hoe goed je DVD-speler al is met CD-audio. Bij mij hoor ik wel iets verschil tussen m'n DV6500 en een Onkyo Integra CD-speler, maar het verschil is erg klein. Daarentegen vergeleken met een fukiwuki DVD-speler is het verschil wel enorm.... ;)

Carlos heeft een Denon 2800 MKII als DVD en CD-speler. Die lijkt me van voldoende kwaliteit om ook op goed niveau CD's af te spelen.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Rob Eric Blank

Quote from: GPO on February 15, 2007, 13:03:53
Dat ligt er maar net aan hoe goed je DVD-speler al is met CD-audio. Bij mij hoor ik wel iets verschil tussen m'n DV6500 en een Onkyo Integra CD-speler, maar het verschil is erg klein. Daarentegen vergeleken met een fukiwuki DVD-speler is het verschil wel enorm.... ;)

Carlos heeft een Denon 2800 MKII als DVD en CD-speler. Die lijkt me van voldoende kwaliteit om ook op goed niveau CD's af te spelen.

GPO
Tuurlijk, dit weet ik ook wel, maar doorgaans is een dedicated CD speler van net wat minder budget fijner in het afspelen van CD's dan een DVD speler dit is.....doorgaans....

Carlos

Quote from: Rob Eric Blank on February 13, 2007, 11:06:45
Mooie keus, dus toch geen losse stereo versterker en receiver?
Ik denk dat je daar nl. NOG MEER winst zou kunnen behalen.
Voor de rest is de AVR350 natuurlijk een TOP apparaat!

Ik wilde vooralsnog een alles in een apparaat, dus een goede AV versterker die ook muzikaal erg goed is. Natuurlijk is er uit audiofiel oogpunt veel te zeggen voor een dedicated versterker voor muziek maar dat kan altijd nog.. Denk dat ik met de AVR350 en goede allrounder heb..

En wat betreft de CD speler: ik heb inmiddels een FMJ CD23 op de kop weten te tikken, ex-demo met volle garantie.. De Denon was ook zeker niet verkeerd maar kan toch niet aan deze speler tippen..
Arcam, Linn, B&W, D-ILA, Synology

Snowmaster

Carlos,

In het begin schreef je vooral wat je miste in de Marantz.
Helaas was je minder uitgebreid bij de Arcam over wat hij toevoegde.

Zelf ben ik ook op zoek naar een betere receiver en heb recent de Marantz 8001 en de Denon 4306 geluisterd. Geen schokkende verschillen maar op de Audio Physic Yara klonk de Denon ietsje meer laidback, ietsje scherper soms met s-klanken en (te?) veel gedefinieerd hoog, daarentegen gaf hij erg goed de ruimte weer, met bredere soundstage en wat "zwevender".
De Marantz was ietsje nadrukkelijker, meer midden, beter definitie in stemmen, iets minder sprankelend hoog, liet mijn voetje eerder meetikken met de muziek, maar leek een minder breed stereobeeld te hebben en daarover heb ik vooral de twijfel. Is dit inspelen? Kan hij wel lekker breed en ruimtelijk klinken in surround?

Hoe kun jij de Arcam omschrijven in jouw vergelijk ?
(helaas is hier nergens een 350 in de buurt)
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Rob Eric Blank

De eigenschappen van de Marantz blijven zo, is veel meer laidback dan Denon. Denon kan met bepaalde combinaties zelfs wat schel worden.
Arcam....minder laidback dan Marantz, maar een zeer brede en gedetailleerde stage (vergelijk de Marantz SR8500 met de Arcam AVR350, icm. Elac FS208.2 speakers) zonder de schelheid ten toon te spreiden die Denon wel in zich kan hebben.
De Arcam is ook wel warm en zeer muzikaal, ik zou toch echt een poging wagen om deze eens te beluisteren.

Mrwhoopie

Als je graag een muziekale AV-reciver wil -,waarom probeer je dan de Harman/kardon AVR 645 niet?

Vincent

Quote from: Mrwhoopie on February 20, 2007, 14:42:27
Als je graag een muziekale AV-reciver wil -,waarom probeer je dan de Harman/kardon AVR 645 niet?

Heb deze in de winkel staan.. en moet zeggen dat ik het nou niet de meest muzikale versterker vindt..
HEt is een vrij explosieve versterker en vrij aggressief . Dus ideeal voor een filmpje maar voor muziek
denk ik dat er betere opties zijn. Zoals de Marantz en de Denon. En misschien is de Rotel 1057 ook wel het
overwegen waard?

Mvg

Vincent

gast_001

Het is toch allemaal een persoonlijke kwestie.
Ga gewoon luisteren.......


Mrwhoopie

Quote from: Vincent on February 20, 2007, 16:45:50
Heb deze in de winkel staan.. en moet zeggen dat ik het nou niet de meest muzikale versterker vindt..
HEt is een vrij explosieve versterker en vrij aggressief . Dus ideeal voor een filmpje maar voor muziek
denk ik dat er betere opties zijn. Zoals de Marantz en de Denon. En misschien is de Rotel 1057 ook wel het
overwegen waard?

Mvg

Vincent
[/quote

Oeips...

Heeft Harman dan gene die muzikaal toch goed is ? ???

Darkman

Ik schat de Marantz toch een heel stuk hoger in dan wat jij hier beschreven hebt carlos !, nou is de 762 geen kleine jongen, maar ook ik heb érg moeten wennen aan mijn SR9600

Nadat ik hem aansloot toen ik van mijn AVR7000 af kwam, ( agressiever klinkende harman kardon dus ideaal voor rock muziek) was het huilen met de pet op.  Inspelen hielp een beetje, schuiven met de speakers hielp een beetje. Bij de marantz moest ik de speakers anders instellen in het menu , maakte een HELE boel uit, had een kleine fout gemaakt ;)

Namelijk met de LFE out Both of MIX, , dat is bij mij extra van toepassing omdat ik actieve speakers heb en het echt nauwkeurig moet gebeuren om ze ideaal te laten integreren met het passieve deel van de speakers.  Uiteindelijk ook nog de Subwoofer kabel vervangen, maakte ook een HELE hoop uit, en nu nog wat geschoven met de speakers en nog meer winst behaald. En nu klinkt het toch wel ERG fraai.. deze performance heeft de AVR7000 nog nooit kunnen halen, maar het heeft wel even geduurd voor ik er uit kon halen wat er in zat... nu op naar 6.1 of 7.1 en dan benut ik de SR9600 pas ten volle.

Ik weet zeker dat je uit de SR8001 nog een hoop meer had kunnen halen, maar de Marantz klank is bij de sr9600 niet meer wat ik van ze gewend ben. Er zit wat meer bite in , het is wat agressiever terwijl het toch gedetailleerd is gebleven, maar het klinkt niet meer zo warm/wollig als het ooit was... uiteindelijk ervaar ik dit als zeer positief, want ze zijn ook niet zo lief meer met films en dat waren ze ooit wel.  Nu is het gewoon "take no prisoners" power ;)

Is het nu definitief de arcam geworden ? Die schijnt ook aardig muzikaal te zijn in stereo, maar hoe doet ie het in surround ?
Knowledge is not power, knowledge applied is power.