Vanaf 5-6 Maart Epson NL

Started by J.A.F._Doorhof, March 2, 2007, 13:35:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Melbury

QuoteDe TW700 is HD ready, de tekst op onze site is inderdaad wat verwarrend. Ik zal het laten veranderen, bedankt!

Uiteraard is de TW700 in staat 720p beeldmateriaal weer te geven!
Bedankt voor het antwoord, nog één aanvullende vraag: accepteert de TW700 ook 1080i ?
Bij het afspelen van Blu-Ray movies op de PS3 blijkt er namelijk een probleem wanneer scherm/projector geen 1080i accepteerd.
Het signaal wordt dan teruggezet naar 480p.  :o

troje

Quote from: Melbury on March 26, 2007, 06:58:49
Bedankt voor het antwoord, nog één aanvullende vraag: accepteert de TW700 ook 1080i ?
Bij het afspelen van Blu-Ray movies op de PS3 blijkt er namelijk een probleem wanneer scherm/projector geen 1080i accepteerd.
Het signaal wordt dan teruggezet naar 480p.  :o


Hi Melbury, 1080i input is geen probleem, de TW700 schaalt het terug naar 720p.

Melbury


spotmatic

Quote from: troje on March 26, 2007, 09:38:17
Hi Melbury, 1080i input is geen probleem, de TW700 schaalt het terug naar 720p.

De vraag is wel hoe de TW700 de scaling doet. Ik vermoed dat hij dit als volgt doet: 1080i > 576p > 720p. Dus je zult aardig wat details gaan verliezen, vermoed ik.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Melbury

QuoteDe vraag is wel hoe de TW700 de scaling doet. Ik vermoed dat hij dit als volgt doet: 1080i > 576p > 720p. Dus je zult aardig wat details gaan verliezen, vermoed ik.

Ja, dat moet nog blijken dan. Het duurt nog even voordat ik de PS3 heb.
Hopelijk blijft er genoeg van de beeldkwaliteit over, zoniet dan moet ik tzt maar eens naar een Blu-Ray speler gaan kijken.

indy911

Quote from: spotmatic on March 26, 2007, 10:08:52
Ik vermoed dat hij dit als volgt doet: 1080i > 576p > 720p. Dus je zult aardig wat details gaan verliezen, vermoed ik.

Op basis van wat vermoed je dit dan ???? Als ik even google heb ik al zo diverse forums posts gevonden waar het tegendeel uit blijkt (maw, 1080 wordt intern gescaled naar 720).

Ikzelf kijk ook 1080p materiaal op 720p en dat ziet er werkelijk waanzinnig mooi uit. Een simpele vergelijking tussen een opgeschaalde DVD en een HD-DVD of Blu-Ray laat zien dat ook op 720p dit nog een *enorme* verbetering is, ookal heb je niet de minste DVD speler.


spotmatic

QuoteOp basis van wat vermoed je dit dan

Tot voor kort was het niet ongewoon dat een 1080i signaal middels een simpele 'bob' werd omgezet naar 720p. Dit houdt in dat elk 1080i frame wordt behandeld als twee aparte 540p fields (bij 1080i worden er altijd maar 540 beeldlijnen tegelijk getoond). Elk van deze fields wordt vervolgens opgeschaald naar 720p, en vervolgens weergegeven. Nu is er een betere maar moeilijkere oplossing en dat is het 1080i signaal om te zetten naar 1080p, en dit vervolgens downscalen naar 720p. Het lijkt me sterk dat de TW700 (als een vrij standaard 720p projector) een zo goede deïnterlacer heeft dat hij er intern eerst 1080p van maakt maar wonderen zijn de wereld nog niet uit.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Randal

Hallo,
Ik weet niet of ik hier nog vragen kan posten (en of jullie ook over de informatie beschikken om de vragen te beantwoorden), maar ik heb twee vraagjes over de gebruikte techniek in de Epson TW1000:

1. Frank geeft in zijn TW1000 preview aan dat er in donkere scenes meer dan genoeg licht van de lichte objecten afkomt. Wat ik van andere fora heb begrepen is dat tav lichtopbrengst echter een flinke stap is teruggedaan tov de TW700. De TW1000 heeft een dieper en meer gedetailleerd zwart, maar levert een stuk minder licht. Op basis hiervan kiezen sommige mensen voor de TW700 als ze hun ruimte niet goed verduisteren. Aangezien (zover ik weet) beide projectoren van dezelfde lamp gebruik maken, vraag ik me af wat de oorzaak is van deze verminderde lichtopbrengst?
=> Heeft dit bijvoorbeeld met de hogere resolutie van de nieuwe panelen te maken, of ligt de oorzaak bij de nieuwe lenzen die voorzien zijn van een 'anti-flare' coating?

2. Wat ik me verder afvraag is: 'In hoeverre heeft de Epson TW1000 profijt van HDMI 1.3?!'
HDMI 1.3 ondersteund ondermeer 'diepere kleuren' en een breder 'kleurspectrum', de zogenaamde "xvYCC colour space" waardoor ongeveer 1,8x zoveel kleuren kunnen worden weergeven als gebruikelijk.
Apart van het feit dat het mij niet helemaal duidelijk is of alle media ook standaard deze extra kleurinformatie bevatten, vraag ik me af in hoeverre de Epson TW1000 ook daadwerkelijk gebruik maakt van deze informatie? => Oftewel: wat is er uiteindelijk van in het beeld te zien?

Alvast bedankt.

Mvg,
Randal


J.A.F._Doorhof

1. Ligt er aan hoe je het bekijkt.
Als ik de projectoren vergelijk in de theater black modes kan ik weinig verschil zien om eerlijk te zijn.

2.
Deep color is volgens MIJ nog niet aanwezig op de TW1000 maar ik zou dat niet met 100% zekerheid kunnen zeggen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Randal

Ik las zojuist tussen de specificaties:
QuoteThe EMP-TW1000 is the world's first projector with HDMI 1.3 supporting full 10 bit colour processing, producing up to 1.07 billion colours.
En het vergelijkbare :
QuoteThe world's first projector with HDMI 1.3 supporting full 10 bit colour processing, the EMP-TW1000 receives double the information available from previous HDMI versions, producing up to 1.07 billion colours that deliver a deep and rich image expression across a broad colour gamut with ultra-smooth tonal gradations.

Het meest aangehaalde voorbeeld is dat de huidige generatie weergevers/ projectoren de diepe blauwtinten van tropische wateren niet kan weergeven.
De Epson zou echter volgens de specificaties dan toch meer kleuren moeten kunnen weergeven...
In hoeverre dat echt zichtbaar is blijft dan de vraag... 

Daarnaast (zoals ik al eerder aangaf) weet ik niet of alle media ook deze volledige kleurinformatie bevatten?!

donaldk

10 bit in plaats van 8 bit per sample betekent nog niet dat de ruimte waarin samples genomen worden groter is. Ga er maar vanuit dat er geen "xvYCC colour space" wordt gebruikt. Wel word er er meer informatie gebruikt om de kleur in de standaard colorspace weer te geven. xvYCC ben ik wel al in de specs van LCD's tegengekomen, maar nog niet bij projectoren.

Randal

Quote from: donaldk on April 10, 2007, 15:05:37
10 bit in plaats van 8 bit per sample betekent nog niet dat de ruimte waarin samples genomen worden groter is. Ga er maar vanuit dat er geen "xvYCC colour space" wordt gebruikt. Wel word er er meer informatie gebruikt om de kleur in de standaard colorspace weer te geven. xvYCC ben ik wel al in de specs van LCD's tegengekomen, maar nog niet bij projectoren.
Ik kan je redenering niet helemaal volgen:
Hoezo wordt er dan meer informatie gebruikt om dezelfde kleuren in de 'standard colorspace' weer te geven?
In de specs staat toch dat er volledig gebruik wordt gemaakt van een pallet van 1.07 billion colors (10 bit) ipv de standaard 8bit/ 16.77M colors? => Dan moet er toch gebruik worden gemaakt van de "xvYCC colour space"?

donaldk

Nee! Je kunt een voetbalveld inzaaien met 1 miljoen of 10 miljoen zaadjes, maar daardoor wordt het nog geen cricketveld (een stuk groter), de grasmat wordt er alleen maar dichter van.

Randal

Quote from: donaldk on April 12, 2007, 01:27:02
Nee! Je kunt een voetbalveld inzaaien met 1 miljoen of 10 miljoen zaadjes, maar daardoor wordt het nog geen cricketveld (een stuk groter), de grasmat wordt er alleen maar dichter van.

Sorry, maar toch begrijp ik je redenering niet.  ???
Dat voorbeeld van een cricketveld zou ik enkel begrijpen als je doelde op de betekenis van een hogere pixeldichtheid dwz een hogere resolutie.

Nogmaals, er staat in de specs dat er dus 'een pallet' van 1.07 billioen kleuren beschikbaar is.
Elke pixel krijgt zijn eigen kleurinformatie door, 10-bit geeft dan ahv een groter pallet toch meer gradaties in de kleuren?! Meer informatie zou anders enkel meer van hetzelfde betekenen?

QuoteDeep Color is the 2nd new feature to HDMI 1.3 and adds more bits to describe each pixel, wich turns millions of colors into billions of colors with 10-bit, 12-bit and 16-bit color depth up from the current 8-bit color depth. This allows for unprecedented detail and smoother images than previously realized. Deep Color reduces on-screen color banding area with subtle gradations for a more accurate reproduction of on-screen images in true life colors.
Bron: digitaltvdesignline.com

QuoteKleurdiepte en bitdiepte
De kleurdiepte (of bitdiepte) van een afbeelding is een bepalende factor voor de kleuren in een afbeelding. Maar hoe zit dat nou precies? Onder kleurdiepte (of bitdiepte) wordt de hoeveelheid kleurinformatie per pixel verstaan. De eenheid voor deze kleurinformatie wordt genoteerd in aantallen bits. Oftewel: bitdiepte is het aantal bits per pixel.

De kleurinformatie bestaat onder meer uit kleurtoon en kleurtinten. Een hogere bitdiepte houdt dus in dat er meer kleuren beschikbaar zijn en de kleurweergave nauwkeuriger is. De kleurdiepte is dus niet hetzelfde als het aantal kleuren in een afbeelding. Kleurdiepte geeft de capaciteit aan van de maximale hoeveelheid toepasbare kleuren.
Bron: fotoscene.n

donaldk

Je sampled een voetbal veld of je sampled een cricketveld, de laatste heeft een groter oppervlak. Het frequentiebereik, spectrum, dus de kleurruimte kun je je ook zo voorstellen. Standaard is een voetbalveld, extended is een cricketveld.

Jij blijft praten over verschillen binnen het voetbal veld.

Melbury

Sinds heel kort (teller staat nog op 0 ) heb ik een TW-700.  :)
Beeld is goed scherp, alleen 1 probleem  in  donkere gedeeltes van films heb ik een overheersende groene waas.
Ik gebruik een component kabel, maar als ik via svhs-kabel afspeel, gebeurt het ook.
Kabels gecheckt, wat met de instellingen zitten spelen, helaas niets helpt  :'(
Kan ik nog iets uitproberen of is dit een geval van terugsturen naar Epson?




J.A.F._Doorhof

Is de projector gecalibreerd ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Melbury

Bedankt voor je snelle reactie op mijn vorige bericht.
Nee, de TW-700 is niet gecalibreerd.
Dat heb ik (nog) niet gedaan omdat mijn vorige TW-10h met wat kleine aanpassingen van de kleuren via het normale menu een , voor mij, prima beeld gaf.
Al zit ik daar dus nu wel over te denken.
Maar gecalibreerd of niet, ook zo uit de doos mag zwart toch niet als heel donkergroen weergegeven mogen worden?
Of vergis ik mij daarin en komt dat vaker voor?
En aan eventuele grappenmakers: nee, ik gebruik geen 'groene stroom'   ;)

J.A.F._Doorhof

Uit de doos zijn ze gewoon niet goed, dus ja dat kan kloppen.
Op de cinema standen is het wel iets beter maar er blijft een kleurzweem aanwezig.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Randal

Quote from: donaldk on April 13, 2007, 19:28:17
Je sampled een voetbal veld of je sampled een cricketveld, de laatste heeft een groter oppervlak. Het frequentiebereik, spectrum, dus de kleurruimte kun je je ook zo voorstellen. Standaard is een voetbalveld, extended is een cricketveld.

Jij blijft praten over verschillen binnen het voetbal veld.

Sorry, ik denk dat wij definitief een ander frequentiebereik blijven houden! ;)
Dat ik de kleurruimte (frequentiebereik en spectrum) als een 'extended' moet aanschouwen, terwijl het pallet groter is geworden?  Ik zal dat cricketveld wel nooit zien... ???


troje

#45
Ook al is dit topic al geruime tijd niet meer gebruikt aangezien de discussies mbt epson vooral in de produktspecifieke topics plaatsvinden, toch lijkt het me de juiste plek om mijn collega Maarten te introduceren  :smile:

Sinon, welkom op het htforum!

Je postcount staat nu nog op nul, maar ik ga ervan uit dat dit snel zal oplopen :)

J.A.F._Doorhof

Ah cool, top dat mensen van de fabrikanten op deze manier mee helpen en reageren !!!
Welkom Sinon.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"