Even als aanvulling.
Epson is inderdaad zeer serieus over de leveringen.
We calibreren bv regelmatig projectoren van andere Epson dealers, en Epson verwijst ook eigenlijk zeer veel naar de ECHTE dealers, de dealers NAAST ITC geven de klant vaak een keuze, de keuze is dan aan de klant.
Zet je de Epson's uit de doos op theaterblack 1 dan is hij niet slechter dan de concurrentie, sterker op de panasonic na (die vaak in de cinema 2 stand net iets beter is) is het denk ik de beste performer met de doos instelling (LET WEL in die prijsklasse), een Z5/TX300/HC5000 etc. wil je helemaal niet zo uit de doos zien

En ik vind inderdaad erg snel iets vreselijk uit de doos, maar goed dat is een beroepsafwijking zullen we maar zeggen.
Wat mij meestal opvalt is dat de bedrijven die er het beste bij mij uitkomen, JVC, Marantz, Epson, Panasonic en sinds een paar jaar Sony (sinds de Qualia) ook de bedrijven zijn die ZEER open staan voor ons en nauw met ITC samenwerken en gelukkig ook luisteren als we iets aangeven.
En ik ben gewoon eerlijk in mijn meningen, sommige mensen vinden het opvallend dat Epson en Panasonic er bij mij altijd goed uitkomen maar dat is echt absolute onzin, ze zijn gewoon keer op keer cutting edge.
Waarom ik aangaf dat ze de pre-sample mee mochten nemen heeft een verhaal dat ik toch wel even kwijt wil.
Wij werken regelmatig onder NDA van bedrijven die ik maar even niet zal noemen maar je kent ze wel

dit betekend dat ik dingen zie soms VER voor ze op de markt komen, ik heb bv een bepaalde projector al een kleine 5 maanden voor de release getest en gemeten, detail was dat de voorloper toen net op de markt stond voor een flink stuk hoger in prijs.
MEESTAL zijn de pre-samples slecht, soms matig, en heel soms goed.
Presamples van Sony zijn bv vaak ERG goed, en komen bijna volledig overeen met de final versions (op wat kast afwerkingen na), een ander merk (even geen naam

) gaf me een presample die VEEL slechter was de final, dit scheelde zoveel dat het gewoon niet te rijmen was.
Met dit in het achterhoofd en de HEEL voorzichtige waarschuwingen van Epson deden me in de veronderstelling dat het niet goed was, de eerste aanblik was ook bedroevend, maar na de calibratie heb ik hem gehouden voor een preview demo deze week, en dat zegt denk ik genoeg

Ik neem aan dat ze zometeen uit de doos er ongeveer net zo uitzien als de TW700/600/200 maw niet goed maar stukken beter dan deze (maar goed daar is het pre-sample voor).
MvrGr.
Frank