JVC HD1 Franks review

Started by J.A.F._Doorhof, March 2, 2007, 10:10:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Uit de doos
beeld ziet er al direct fantastisch uit, met mooie diepte en spetterende kleuren.
CR uit de doos komt uit op 5662:1

na het goed zetten van de contrast en helderheid komt hij al uit op 14569:1

Na calibratie 16888:1

op zwarte schermen is HEEL licht wat restlicht in de hoeken te zien, maar VEEL minder dan bv bij de Ruby/Pearl.
Ik kan me niet indenken dat iemand dat opvalt in een film, het is puur dat ik na de ruby er zeer op ben gaan letten anders had het me niet eens opgevallen.

koeler maakt iets meer lawaai dan de Ruby en Pearl, maar is nog steeds van een niveau dat bij zelfs de zachtste scenes het niet zal opvallen.

DVD playback is zonder meer goed te noemen, klein detail wat normaliter kriebelt ziet er op de HD1 een stuk rustiger uit.
Het gehele beeld qua look en feel is inderdaad HEEL erg CRT achtig te noemen.
De diepte en rust van het beeld en bovenal de dynamiek is gewoon zonder er doekjes om te winden CRT kwaliteit.

Bij het invoeren van Gladiator was het hek van de dam, schaduwdetailiring is zonder twijfel beter dan van welke digitale projector ik ooit gezien heb.
Het nadeel van digitaal is vaak dat vooral de schaduw gebieden te kampen hebben van bitdiepte tekorten, bij de JVC is dit echter niet te zien, en het beeld
doet me zonder twijfel direct denken aan mijn eigen CRT.

The fifth element is altijd een goede test voor diepte en kleurzweem. En ook hier (het word saai) slaagt de JVC met vlag en wimpel.
De zwarte balken van de 2.35:1 film hebben ongeveer dezelfde intensiteit als die van mijn CRT en dat is misschien wel de grootste winst tov een unit met een iris. Normaal is zwart wel zwart bij een projector met een iris, maar bij bv een 2.35:1 film zie je toch kleine fluctuaties in de balken maar meestal valt dit niet negatief op, bij de JVC is er echter niets van dit te zien omdat er simpel weg GEEN iris gebruikt word.
Absoluut wederom CRT kwaliteit.

HD materiaal is natuurlijk waarvoor de JVC bedoeld is, en ook hier verrast de HD1 weer.
Met de qualia was ik al erg verwend, maar ook hier is de enorme contrast ratio zonder iris weer de opvallende factor.
Het ziet er gewoon wederom waanzinnig goed uit, ik kan heel weinig vinden waar ik minder tevreden over ben eigenlijk.

Al jaren word er geroepen dat de CRT killer er is, al jaren ben ik zwaar teleurgesteld in deze uitspraken.
De laatste 2 jaar is digitaal ENORM verbeterd en absoluut een beeld neerzet waar ik als CRT liefhebben van kan genieten, maar er is altijd wel wat geweest wat me er van weerhield om mijn CRT van het plafond te halen.

Ik kan met een gerust hart zeggen dat de HD1 van JVC de eerste projector is waarin ik geen nadelen vind die me zouden tegenhouden en een CRT aan te schaffen.
Ben je op dit moment in de markt voor een projector en de keuze is tussen een 8" CRT of de HD1 dan zou ik de HD1 kiezen.
JVC heeft afgeleverd wat andere al jaren beloven.

Ik kan de JVC met volle overtuiging aanraden voor iedereen die het absoluut beste wil hebben.

Totaal conclusie:
Helderheid is meer dan genoeg, ik doe de testen hier op een 2.09 scherm en je zit echt bij bepaalde scenes even te knijpen met de ogen.
Zwart is echt enorm goed, de schaduw van mijn statief is te zien maar het absoluut zwart zit of heel dicht bij mijn CRT of is gelijk aan mijn CRT (een crt is ook niet 100% zwart).
Geluidsproductie is iets hoger dan van de Sony's maar zeker niet storend.

De tijd zal leren wat de HD1 over langere tijd doet.
De grayscale is maar op 1 punt in te stellen maar is wel goed recht te krijgen, als over langere tijd dit gelijk blijft zie ik daar ook geen probleem in.

De primaries meten groter dan de normale colorspace maar in de film ervaring (zelfs met groene scenes) is me dit niet storend opgevallen.

aansluitingen zijn er meer dan genoeg, en de afwerking van de projector is gewoon helemaal fantastisch, de vormgeving geldt hetzelfde voor, absoluut een juweeltje.

Dus totale conclusie ?
Verplichte aanschaf als je het beste wilt dat digitaal NU kan leveren.
En voor de toekomst is het alleen maar te verwachten dat het laatste uur voor CRT nu voorbij is.
Voor een GOEDE CRT met een GOEDE scaler betaal je ongeveer hetzelfde als voor de HD1, de keuze lijkt me dan nu simpel.

Welkom JVC voor de echte videooten :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

remon123

wat kost deze beamer frank ?
Livingroom: Pioneer LX 81  B&W 804'S blackash ps3 mit shotgun750
ht zolder http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=66381.

Martin_M

Klinkt allemaal goed Frank!!

Hoe was de convergentie van dit model (productiemodel neem ik aan)?

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

reza

Quote from: J.A.F._Doorhof on March  2, 2007, 10:10:58

Voor een GOEDE CRT met een GOEDE scaler betaal je ongeveer hetzelfde als voor de HD1, de keuze lijkt me dan nu simpel.




Ja mij ook ;D

Dan zou ik blijven bij een CRT, die kost even veel, doet (bijna) hetzelfde, maar gaat veel langer mee.
Buizen kunnen +5000 uur mee, tegen een lamp van de JVC die misschien de 1000 nog niet haalt. En die 500+ kost!!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

garmtz

#6
Quote from: reza on March  2, 2007, 11:24:30
Ja mij ook ;D

Dan zou ik blijven bij een CRT, die kost even veel, doet (bijna) hetzelfde, maar gaat veel langer mee.
Buizen kunnen +5000 uur mee, tegen een lamp van de JVC die misschien de 1000 nog niet haalt. En die 500+ kost!!

Tja, voor mij heeft CRT alleen nog maar nadelen:
- Flicker
- Drift
- Lawaai
- Groot
- Minder scherp (tenzij 9")

En de lamp van de JVC is geen Xenon lamp, dus gaat veeeeel langer mee dan 1000 uur.

Mooie metingen Frank, maar wel voorspelbaar... ;)

spotmatic

En nu maar een paar maandjes wachten tot de hype een beetje is gezakt, en dus de gebruikers de kans geven om de projector beter te leren kennen. Dan worden de nadelen van de JVC vanzelf wel duidelijk. Om daar nu al een afgewogen oordeel over te geven is het nog een beetje vroeg.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

garmtz

Ik voel angst in je, spotmatic... ;D

Robbo

Quote from: reza on March  2, 2007, 11:24:30
Ja mij ook ;D

Dan zou ik blijven bij een CRT, die kost even veel, doet (bijna) hetzelfde, maar gaat veel langer mee.
Buizen kunnen +5000 uur mee, tegen een lamp van de JVC die misschien de 1000 nog niet haalt. En die 500+ kost!!

So what ?  

Hoeveel uur kijken de meeste mensen nou per jaar?  Tenzij je de projector als TV gebruikt, vast niet meer dan een paar honderd uur.

Ik heb aardig wat weggekeken de laatste 3 jaar op mijn 1209s.   De teller staat nu op iets van 1400 uur.....  

garmtz

Quote from: Robbo on March  2, 2007, 11:47:08
So what ?  

Hoeveel uur kijken de meeste mensen nou per jaar?  Tenzij je de projector als TV gebruikt, vast niet meer dan een paar honderd uur.

Ik heb aardig wat weggekeken de laatste 3 jaar op mijn 1209s.   De teller staat nu op iets van 1400 uur.....  

Inderdaad Rob.

spotmatic

Quote from: garmtz on March  2, 2007, 11:47:00
Ik voel angst in je, spotmatic... ;D

Nee, eerder pure interesse. Ik zou de JVC maar wat graag willen hebben, maar dan zal ik de lol met mijn CRT teveel missen. En voorlopig heeft CRT nog even de beste prijs/prestatieverhouding (voor mij dan).
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

jowi

Ik heb getwijfeld tussen wachten op deze, of een 9" CRT. Dit was zo'n beetje de laatste kans om nog van goed 9" LC geweld te kunnen genieten, dat zal alleen maar minder worden. Ik zit de rit uit met mijn 9" totdat de digitale broeders daadwerkelijk met een 9" LC kunnen concurreren, hetgeen dus gewoon nog niet 100% het geval is... maar oh boy wat zijn ze dichtbij ;) Op gebied van absolute scherpte zullen ze het al matchen of zelfs overtreffen denk ik. Maar er speelt natuurlijk meer mee dan dat.

Ik denk dat het met de volgende generatie zover is... 1 a 2 jaar? Dan is mijn 1209s denk ik ook wel zo'n beetje op ;)

Uiteindelijk gaat het om het beeld. Er zal waarscijnlijk altijd, net als met de CD/LP discussie, iets zijn wat analoog 'anders' of 'beter' maakt... maar in dit geval is de CRT letterlijk aan het uitsterven. Qua apparaten, qua onderdelen, qua buizen...

The future is here...

J.A.F._Doorhof

Op DVD zou ik de edge misschien iets richting CRT geven maar dat is puur een gevoelskwestie.
Ik weet hoe een digitaal systeem werkt en je blijft in schaduw gebieden gewoon bitdiepte missen, maar zoals in mijn review ik zie het niet, en als ik het niet zie is het goed :D

Ik gebruik zelf een zeer goede 808sGraphics met filtering en volledig gecalibreerd en perfect gefocussed etc.
Echter als ik 1080i materiaal bekijk op de JVC of op mijn CRT wint de JVC het toch wel, dus CRT is voor mij puur hij hangt hij werkt, ik ben tevreden.
Als er ook maar iets gebeurt komt op dit moment de JVC er.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Ik was bij het instellen van de HD-1 door Frank, en heb er weinig aan toe te voegen.
Toen ik even alleen was heb ik nog wat HD materiaal gekeken, en ik heb geen spijt dat ik voor deze projector heb gekozen. Eigenlijk alles wat ik aan nadelen bij digitale projectoren heb gezien zie ik niet terug bij deze projector.
Wellicht dat het absolute blacklevel nog beter kan als je naar een zwart scherm kijkt, maar dat komt wellicht pas bij een technische doorbraak voor de verlichtingsbron (geen lamp meer maar leds of zo ?)

De iets lichter hoeken kon je wel zien als je goed keek, maar absoluut geen probleem in welke filmscene dan ook. Ik heb geen verkleuring of shading in het beeld gezien.
De scherpte van het beeld is prima, en de lichtopbrengst op Frank zijn mat witte 2,09 meter brede scherm is op de lage lampmode al meer dan genoeg. Dat zal op mijn 2 meter scherm met 1.3 gain wel helemaal genoeg worden.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

donaldk

Quote
"De primaries meten groter dan de normale colorspace maar in de film ervaring (zelfs met groene scenes) is me dit niet storend opgevallen."

Als ik het goed gelezen heb heeft men ene compromis genomen tussen ITU 709 en dcinema gamut, en daarbij een goed witpunt gecreeerd.

Jullie hebben het hier altijd over film en filmervaring, maar zweren dan bij het beperkte 709 gamut :o.

Maar begrijpelijk als het materiaal volgens die norm naar video wordt omgezet, maar het is geen film gamut. Gelukkig wordt er sinds kort getrokken aan het oprekken van het gamut, ook (en tot nu toe misschien wel vooral) voor consumer displays. Productie moet nog wat harder aan getrokken worden.


redfox001

Kan het niet laten klein crtiek puntje te leveren over de levensduur van de lamp. Na 1000 uur is die op dus na 500 uur is die half op :( (terwijl de crt nog lekker door puffelt, toet toet  ;D ;D ;D)

bmateijsen

De lamp gaat wel langer mee dan 1000 uur ;). Maar goed, weet je hoeveel films dat je dan kan kijken.... 8)

Quote from: Redfox001 on March  2, 2007, 20:55:44
Kan het niet laten klein crtiek puntje te leveren over de levensduur van de lamp. Na 1000 uur is die op dus na 500 uur is die half op :( (terwijl de crt nog lekker door puffelt, toet toet  ;D ;D ;D)

BarcoCRT

Als je een HD1 neemt, wil je niet zo goedkoop mogelijk kijken, en is het dus geen enkel probleem om de lamp na 500 uur te vervangen. Zo duur zijn ze ook weer niet.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

redfox001

Quote from: rbauer on March  2, 2007, 20:59:59
Als je een HD1 neemt, wil je niet zo goedkoop mogelijk kijken, en is het dus geen enkel probleem om de lamp na 500 uur te vervangen. Zo duur zijn ze ook weer niet.

Dat is waar en ik denk ook niet dat de kwaliteit lineair in de tijd afneemt. Kan best wel zo zijn dat ze 999 uur perfect zijn en dan plof doen?
Lijkt me perfecte projector die HD1  !

jaco

Quote from: Redfox001 on March  2, 2007, 20:55:44
Na 1000 uur is die op dus na 500 uur is die half op :( (terwijl de crt nog lekker door puffelt, toet toet  ;D ;D ;D)
En het beeld van de CRT wordt niet minder per 1000 uur ? Heb je nog nooit een CRT met nieuwe buizen en 1 met 2000 uur naast elkaar gezien ? Waarom wil iedereen dan graag een 9" chasis met nieuwe buizen.
Toet toet maar lekker verder met die lawaaiback die zijn convergentie niet vasthoudt.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Jiri

Quote from: jaco on March  3, 2007, 07:53:41
En het beeld van de CRT wordt niet minder per 1000 uur ? Heb je nog nooit een CRT met nieuwe buizen en 1 met 2000 uur naast elkaar gezien ? Waarom wil iedereen dan graag een 9" chasis met nieuwe buizen.
Toet toet maar lekker verder met die lawaaiback die zijn convergentie niet vasthoudt.

Ben het met je eens Jaco,
Ik ben zo langzaamerhand mijn CRT echt zat te worden.
Iedere week moet ik idd mijn convergentie een paar tikkies bijregelen. Pfff....en dan het lawaai wat dat ding maakt.. :(
Te koop: Mitsubishi Big Easy CRT projector. 2500 uurtjes op de teller. Wie o wie ;D

Groetjes,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

eduard

Quote from: jaco on March  3, 2007, 07:53:41
En het beeld van de CRT wordt niet minder per 1000 uur ? Heb je nog nooit een CRT met nieuwe buizen en 1 met 2000 uur naast elkaar gezien ? Waarom wil iedereen dan graag een 9" chasis met nieuwe buizen.
Toet toet maar lekker verder met die lawaaiback die zijn convergentie niet vasthoudt.
offtopic
Ik hoef eigenlijk nooit voor mijn barco 808g de convergentie bij te regelen. Misschien 1 keer per jaar ofzo.

redfox001

#23
Quote from: jaco on March  3, 2007, 07:53:41
En het beeld van de CRT wordt niet minder per 1000 uur ? Heb je nog nooit een CRT met nieuwe buizen en 1 met 2000 uur naast elkaar gezien ? Waarom wil iedereen dan graag een 9" chasis met nieuwe buizen.
Toet toet maar lekker verder met die lawaaiback die zijn convergentie niet vasthoudt.

Doet je echt wat he schat  ;D

En oh wat zijn die nachten mooi grijs...

boebla100

maar hoelang gaat deze lamp nu daadwerkelijk mee ? en wat moet die dan kosten? en na hoeveel uur begint deze zijn kwalietijd te verliezen? ik vind het prachtig om te horen dat er nu eindelijk een pj waar niets meer op aan te merken is nu nog een jaartje wachten en we kopen hem voor de helft van de prijs. mooi vooruitzicht voor 2008.
denon avc-a1sr  versterker
  denon 3800  dvd-speler
  denon 1500RD tuner
  6x b&w cdm 9 NT speakers
  1x b&w htm1   center speaker
  1x b&w asw cdm  woofer
  ps3--gamecube--en nog een videorecorder
  beamer H57 scherm beamax a-velvet matwit zichtmaat 200x130