Het Dynaudio Gemini filter: de ultieme verbetering?

Started by Audiofiel, February 28, 2007, 21:46:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Het is inmiddels alweer tweeënhalf jaar geleden dat ik een topic startte over mijn 5 Dynaudio Gemini's. Ik was toen net nieuw op dit forum en kende nog weinig mensen hier. Inmiddels ben ik alweer aardig wat postings verder... Ik zou graag een keer een kwestie voorleggen aan de ervaren zelfbouwers die htforum bezoeken of eens te kijken wat jullie invalshoeken zijn op deze kwestie. ::)


Ik draai nog steeds naar alle tevredenheid met mijn 5 Gemini's en ben niet van plan ze te vervangen door iets anders. Ik ga binnenkort echter wel bezig met een aantal andere Dynaudio Gemini's waar nog een vrij summiere versie van het originele filter in zit en kom daarmee op het volgende punt. Ik denk dat het filter in mijn eigen Gemini's best heel aardig is, maar als ik nu nieuwe filters ga bouwen voor 3 andere Gemini's, dan kan ik natuurlijk ook van voren af aan beginnen in plaats van het huidige filter nogmaals te bouwen. :D


Vandaar dit topic. Ik zou wat input op prijs stellen van de fanatieke zelfbouwers die al vele malen meer speakers en filters in elkaar hebben gezet als ik. Waar zitten de verbeter-punten volgens jullie? Misschien volg ik ze allemaal op, maar misschien volg ik ze ook niet allemaal op. :P




Wat ik graag gelijk wil houden is de parallel-filtering, de 6 dB hellingen, de time-delay (rode cirkel) en het d'Appolito-concept. De vraagtekens zitten voor mij in een 3-tal punten:

1) In hoeverre kan ik het filter versimpelen door de impedantiecorrectie voor de hele speaker weg te laten (groene cirkel)? Deze is volgens mij alleen maar om het makkelijker te maken voor de aangesloten versterker. Aangezien ik versterkers gebruik die moeilijke impedanties voor hun ontbijt nemen, lijkt het mij enigzins overbodig.

2) In hoeverre kan ik het filter versimpelen door de impedantiecorrectie voor de tweeter en voor de woofer weg te laten (twee blauwe cirkels)? Ook hier weer: maakt het uit voor de weergave als je toch al een zeer goede stabiele versterker gebruikt? Voor de woofer twijfel ik een beetje, aangezien de kring is afgestemd op 1700 Hz en kennelijk iets moet corrigeren...

3) Last but not least: de kwaliteit en keuze van de componenten. Ik gebruik nu uitsluitend luchtspoelen: 1,4 mm seriespoel woofers en 1 mm andere spoelen en Polypropyleen condensatoren van Leclanché, die erg mooi matchen met Dynaudio. De klank van deze condensatoren is bijna gelijk aan de Audyn Cap +. Mijn huidige filter is goed te zien op de twee onderstaande foto's; mijn gedachten over andere componenten staan daar dan weer onder:







Andere condensatoren?
In bovenstaand filter heb ik de fraaie Leclanché's op alle plekken gebruikt, zelfs in de impedantiecorrecties. De eerste vraag over een eventuele wijziging van de componenten gaat dan ook over het nut van het toepassen van de betere condensatoren op ALLE plekken. Dat het nut het grootste is op de plekken die direct in serie staan met een driver, lijkt mij evident. Maar wat is de invloed op het geluid op de andere plekken? Is hier toch nog winst te halen?

De tweede vraag gaat over de gebruikte MKP versies. Er bestaan tegenwoordig tal van exotische componenten die je toe kunt passen: zilver, goud, olie, papier, etc. Wat is nu de beste om toe te passen in het tweeweg filter van de Gemini? Is dat de huidige Leclanché's van 14 euro (c.q. de Audyn MKP+) of misschien beter de Clarity Caps (7,5 euro) met een Mundorf Supreme (van 1-2% waarde) van 8 euro als bypass.

Of moet ik die luxe bypass condensator juist toepassen in de filtersetup zoals ik die nu gebruik? En wat is dan nog een hoorbare verbetering? De Mundorf Supreme 0,1 uF kost 8 euro; de variant in silver/oil is al 16 euro (voor 0,068uF) en de silver/gold gaat al naar de 24,50 euro voor dezelfde waarde. Om maar niet te spreken van de werkelijk benodigde waarde van 6,8 uF, die in de laatste variant zelfs 112 euro zal kosten. Kortom, wat is het grote voordeel van een kleine bypass condensator en tot hoever moet je gaan in de kwaliteit van de hoofd-C en de bypass-C?

En pas ik die betere condensatoren en de eventuele bypass ook toe in het time-delay gedeelte? Immers, alle signaal voor de tweetersectie moet daar ook doorheen!

Andere spoelen?
Ik heb al eerder een test gedaan met de Gemini met Tritec spoelen (5x0,8 mm geloof ik zelfs) en de 1,4 mm normale Intertechniek luchtspoelen. Afgezien van het laag, vind ik zelf de normale luchtspoelen beter klinken. En dan gaat het vooral om het middengebied), wat ik veel belangrijker vind (het laag is inderdaad strakker). Tritec is dus geen alternatief voor mij. Maar hoe staat het met de foliespoelen?

Is een foliespoel een serieus alternatief voor een tweeweg als dit? En zo ja, waar moet ik ze dan toepassen? Voor de woofertjes, dat is uiteraard duidelijk. Maar ook de time-delay kent twee spoelen waar alle signaal doorheen gaat wat naar de tweetersectie gaat. Dus ook die lijken mij nogal van belang. Dus ook hier toepassen?

Mijn voorkeur zou overigens uitgaan naar de foliespoelen van Jantzen, indien ik de keuze voor foliespoelen ga maken. Immers, deze zijn in ieder geval nog een klein beetje betaalbaar.

Zoals jullie zien, een heel relaas. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit. Een opzet met alle toe te passen foliespoelen (serie woofer en time delay) en de Clarity Caps met Supreme bypass (serie tweeter en time delay) maakt dat een compleet filter al op een dikke 160 euro per speaker gaat uitkomen. Voor mij geen bedragen om sowieso eventjes uit te gaan proberen om vervolgens ontevreden er weer uit te gaan halen. Jullie inbreng is dus van harte welkom!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Rob_Dingen

Hoi

De eerste impedantie correctie maakt alleen de impedantie vlakker verder niets die zou dus weg kunnen mits je een versterker hebt met een hogere uitgangs impedantie.
Ik gebruik in mijn laatste filters audyn cap + en folie spoelen en kan zeggen dat het een grote vooruitgang is ten opzichte van Tritec en gewone audyn caps.
De andere correcties die er zitten kun je niet weghalen daar verandert namelijk ook het filter door.

Rob

Audiofiel

Dank voor je reactie, Rob.

Quote from: Rob_Dingen on March  1, 2007, 08:53:25
De eerste impedantie correctie maakt alleen de impedantie vlakker verder niets die zou dus weg kunnen mits je een versterker hebt met een hogere uitgangs impedantie.

Precies wat in dacht dus. Enige wat er met die 'zuigkring' gebeurt is dat de oplopende impedantie wordt weggenomen). Een stabiele versterker als mijn Aragon moet daar tegen kunnen. ;D

QuoteIk gebruik in mijn laatste filters audyn cap + en folie spoelen en kan zeggen dat het een grote vooruitgang is ten opzichte van Tritec en gewone audyn caps.

Ik gebruik al de caps die gelijk presteren aan de Audyn+. Hier ben ik juist benieuwd naar ervaringen van hoe het NOG beter zou kunnen, bijvoorbeeld met die duurdere bypass caps er overheen.

Dat foliespoel een verbetering geeft ten opzichte van Tritec geloof ik meteen; voor mij werkte in deze speaker de Tritec toch minder goed dan de gewone luchtspoel.

QuoteDe andere correcties die er zitten kun je niet weghalen daar verandert namelijk ook het filter door.

Daar ben ik inderdaad bang voor.

Ik vraag me echter af welke specifieke veranderingen ik kan verwachten in het karakter van de woofertjes bij vervangen door een foliespoel. En wat zou het voordeel zijn om ze ook in het hoog toe te passen, bij de all-pass-sectie (time delay)? Biedt het daar voordelen of juist nadelen?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Rob_Dingen

Hoi

Wat ik getest heb samen met Marc Heiligers is dat de bypass condensators over de audyn cap + een verslechtering was.
De folie spoelen zijn gewoon betere spoelen en gedragen zich ook beter als andere spoelen.
De inductie blijft gelijk over een groot freq gebied in iedergeval een groter gebied als andere spoelen.

Rob

geenius

#4
Quote from: Audiofiel on February 28, 2007, 21:46:52....maar als ik nu nieuwe filters ga bouwen voor 3 andere Gemini's, dan kan ik natuurlijk ook van voren af aan beginnen in plaats van het huidige filter nogmaals te bouwen. :D

Zoals jullie zien, een heel relaas. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit. Een opzet met alle toe te passen foliespoelen (serie woofer en time delay) en de Clarity Caps met Supreme bypass (serie tweeter en time delay) maakt dat een compleet filter al op een dikke 160 euro per speaker gaat uitkomen. Voor mij geen bedragen om sowieso eventjes uit te gaan proberen om vervolgens ontevreden er weer uit te gaan halen. Jullie inbreng is dus van harte welkom!

Ik ben momenteel toevallig met een Dynaudio systeem bezig waar o.a. een tweetal 15W75's in zitten. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik zou het hele filter concept overboord gooien en een simpel serie filter maken. Met slechts 2 spoelen, 2 weerstanden en 1 condensator kun je een passend filter in elkaar zetten, bijvoorbeeld iets als onderstaand. De 15uF heb je al, daar hoeft alleen een 0,01uF MKP1837 parallel overheen (kost 50 cent). Voor de AWG-14 foliespoelen ben je circa 36,- euro per kant kwijt en die ene nieuwe weerstand kost ook maar een euro.  8)

Het voorgestelde filter is maar op basis van een simulatie, maar de typologie zal in de praktijk wel werken, hooguit dat de waarde van spoel L2 en weerstand R1 iets wijzigt.  ;)

Audiofiel

Bedankt voor het meedenken, Tony. :D

Quote from: geenius on March  1, 2007, 13:19:48
Ik ben momenteel toevallig met een Dynaudio systeem bezig waar o.a. een tweetal 15W75's in zitten.

Gelijk aan de Gemini? Of zitten er nog meer drivers bij?

QuoteIk durf het bijna niet te zeggen, maar ik zou het hele filter concept overboord gooien en een simpel serie filter maken.

Je mag het best zeggen, graag zelfs want ik zal alle voorstellen overwegen. ;D

QuoteMet slechts 2 spoelen, 2 weerstanden en 1 condensator kun je een passend filter in elkaar zetten, bijvoorbeeld iets als onderstaand. De 15uF heb je al, daar hoeft alleen een 0,01uF MKP1837 parallel overheen (kost 50 cent).

Zit er nog verschil tussen de 1837 als bypass of zo'n dure Mundorf Supreme? Het mag namelijk best wat kosten, zolang het maar een mzuikaal voordeel oplevert.

QuoteVoor de AWG-14 foliespoelen ben je circa 36,- euro per kant kwijt en die ene nieuwe weerstand kost ook maar een euro.  8)

Het voorgestelde filter is maar op basis van een simulatie, maar de typologie zal in de praktijk wel werken, hooguit dat de waarde van spoel L2 en weerstand R1 iets wijzigt.  ;)

Ik zal er vanavond eens wat aandachtiger naar kijken.
Ik snap parallelfilters wel, maar serie is voor mij abracadabra. ;D

Het roept bij mij in ieder geval nu al 4 vragen op:
- Wat is het grote voordeel om serie te gebruiken boven parallel?
- Wat is de kantelfrequentie in dit seriefilter?
- Dit seriefilter is toch ook eerste orde (6 dB), of niet? Ik wil graag het d'Apollito principe overeind houden en daarvoor moet je 1e orde filteren.
- Hoe sterk weegt het nadeel om de time-delay te laten vallen die in het originele concept compenseert om een nette lijnbron te simuleren (zonder een hellende kast te bouwen)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Als ik nog eens naar het schema kijk, gok ik dat de tweeter 12 dB (2e orde) doet. Klopt dat? Dat zou betekenen geen mooie horizontale d'Appolito afstraling, wat ik juist erg prettig vind in de huidige (enkel surround!) setup van de eerdere 5 Gemini's... ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

geenius

Quote from: Audiofiel on March  1, 2007, 15:24:15
Bedankt voor het meedenken, Tony. :D

Gelijk aan de Gemini? Of zitten er nog meer drivers bij?

Er zit nog een M-560D en een T-330D bij:



QuoteZit er nog verschil tussen de 1837 als bypass of zo'n dure Mundorf Supreme? Het mag namelijk best wat kosten, zolang het maar een mzuikaal voordeel oplevert.

Er zit zeker verschil tussen, de MKP1837 is beter. Ik heb ze zelfs vergeleken met een 0,01uF Mundorf Silver/Gold - de MKP1837 vond ik rustiger en homogener.  :o

QuoteHet roept bij mij in ieder geval nu al 4 vragen op:
- Wat is het grote voordeel om serie te gebruiken boven parallel?
- Wat is de kantelfrequentie in dit seriefilter?
- Dit seriefilter is toch ook eerste orde (6 dB), of niet? Ik wil graag het d'Apollito principe overeind houden en daarvoor moet je 1e orde filteren.
- Hoe sterk weegt het nadeel om de time-delay te laten vallen die in het originele concept compenseert om een nette lijnbron te simuleren (zonder een hellende kast te bouwen)

Het voordeel van serie filters is dat je met minder componenten kunt filteren. Bovendien (maar dat is subjectief) vind ik serie filters dynamischer en coherenter klinken. Hangt natuurlijk ook van de complexiteit af. De kantelpunt van dit voorbeeld ligt rond de 2200Hz. In dit voorbeeld wordt de tweeter electrisch met circa 9dB gefilterd, de woofers circa 15dB. Voor een D'Apollito heb je niet perse een 1e orde filer nodig. De time-delay doet meer kwaad dan goeds omdat het alleen optimaal is voor een beperkt frequentie bereik (dus niet het hel bereik van de tweeter) en bovendien maakt het het filter onnodige complex met nog meer "troep" in de signaal weg. Ik prefereer toch de  "less-is-more" aanpak.

Audiofiel

Quote from: geenius on March  1, 2007, 15:58:24
Er zit nog een M-560D en een T-330D bij:

Ajjj, de twee duurste Estar jongens! :P

QuoteEr zit zeker verschil tussen, de MKP1837 is beter. Ik heb ze zelfs vergeleken met een 0,01uF Mundorf Silver/Gold - de MKP1837 vond ik rustiger en homogener.  :o

Dat maakt het allemaal erg simpel. :D

QuoteHet voordeel van serie filters is dat je met minder componenten kunt filteren. Bovendien (maar dat is subjectief) vind ik serie filters dynamischer en coherenter klinken. Hangt natuurlijk ook van de complexiteit af. De kantelpunt van dit voorbeeld ligt rond de 2200Hz.

Dat is een mooie waarde, want meestal zitten de Dynaudio ontwerpen rond de 2500 Hz. :)

QuoteIn dit voorbeeld wordt de tweeter electrisch met circa 9dB gefilterd, de woofers circa 15dB. Voor een D'Apollito heb je niet perse een 1e orde filer nodig.

Ik heb altijd gelezen dat het systeem van d'Apollito alleen met oneven ordes kan werken aangezien anders de afstralingspatronen van de twee woofers niet mooi harmoniëren qua fase. Ik zal het artikel nog eens opzoeken, het was in de Elektuur special van flink wat jaren terug geloof ik.

QuoteDe time-delay doet meer kwaad dan goeds omdat het alleen optimaal is voor een beperkt frequentie bereik (dus niet het hel bereik van de tweeter) en bovendien maakt het het filter onnodige complex met nog meer "troep" in de signaal weg. Ik prefereer toch de  "less-is-more" aanpak.

Daar is zeker wat voor te zeggen ja. Vandaar dat ik ook al van die impedantiecorrecties af wil. Misschien moet ik gewoon het voorgesteld filter eens bouwen en dat in een andere kast zetten. Kan ik simpelweg gaan vergelijken wat het beste resultaat geeft. ;)

Thanks so far for the input!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

geenius

Quote from: Audiofiel on March  1, 2007, 16:34:21
Ik heb altijd gelezen dat het systeem van d'Apollito alleen met oneven ordes kan werken aangezien anders de afstralingspatronen van de twee woofers niet mooi harmoniëren qua fase. Ik zal het artikel nog eens opzoeken, het was in de Elektuur special van flink wat jaren terug geloof ik.

Dat artikel ken ik. Volgens de theorie klopt dat maar in de praktijk is sindsdien gebleken dat de filter-hellingen niet zoveel uitmaken. Intertechnik bijvoorbeeld heeft een aantal MTM-systemen met 12dB filters in hun programma.

QuoteMisschien moet ik gewoon het voorgesteld filter eens bouwen en dat in een andere kast zetten. Kan ik simpelweg gaan vergelijken wat het beste resultaat geeft. ;)

Is zo gebeurd!  :) Kun je zelf beslissen met welk type je verder gaat. Zoals ik eerder zei, het voorgestelde filter is op basis van een simulatie, dus het kan zijn dat je nog wat moet optimaliseren om alles eruit te krijgen wat erin zit.

Audiofiel

Quote from: geenius on March  1, 2007, 16:48:42
Dat artikel ken ik. Volgens de theorie klopt dat maar in de praktijk is sindsdien gebleken dat de filter-hellingen niet zoveel uitmaken. Intertechnik bijvoorbeeld heeft een aantal MTM-systemen met 12dB filters in hun programma.

Maar een MTM is niet hetzelfde als een d'Apollito. ::)

QuoteIs zo gebeurd!  :) Kun je zelf beslissen met welk type je verder gaat. Zoals ik eerder zei, het voorgestelde filter is op basis van een simulatie, dus het kan zijn dat je nog wat moet optimaliseren om alles eruit te krijgen wat erin zit.

Wat bedoel je met optimaliseren? Verwacht je alleen een eventuele (gevoeligheids)aanpassing van de weerstand voor de tweeter (R1) of moet ik ook met die spoel (L2) aan de gang. Zo ja, wat doet die laatste bij variatie en hoe moet ik te werk gaan om het optimum te zoeken?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#11
Naast de vraag in bovenstaande post nog meteen maar eentje. Op internet vond ik nog een alternatief seriefilter voor de Gemini. Wat is het grootste verschil en wat is beter? Misschien zit hier nog een correctie in of zo?

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

geenius

Quote from: Audiofiel on March  1, 2007, 17:15:09
Maar een MTM is niet hetzelfde als een d'Apollito. ::)

Joseph A. D'Appolito is best known as the developer of the "D'Appolito Configuration" which was first described in his "A Geometric Approach to Eliminating Lobing Error in Multiway Loudspeakers". This configuration is recognized by loudspeakers which have two midrange or woofer drivers arranged vertically above and below the tweeter.


QuoteWat bedoel je met optimaliseren? Verwacht je alleen een eventuele (gevoeligheids)aanpassing van de weerstand voor de tweeter (R1) of moet ik ook met die spoel (L2) aan de gang. Zo ja, wat doet die laatste bij variatie en hoe moet ik te werk gaan om het optimum te zoeken?

Ik verwacht dat je waarschijnlijk met zowel R1 en L2 zult moeten spelen. Met R1 pas je de hoeveelheid hoog naar smaak aan, met L2 de hoeveelheid midden. R1 zal ergens tussen de 1,5 en 2,7 ohm. L2 tussen 0,68mH en 0,47mH. Misschien zijn de aangegeven waarden van 0,56mH en 2,2 ohm prima, misschien ook niet. Dat kun je alleen op het gehoor bepalen.

geenius

#13
Quote from: Audiofiel on March  2, 2007, 08:31:07
Naast de vraag in bovenstaande post nog meteen maar eentje. Op internet vond ik nog een alternatief seriefilter voor de Gemini. Wat is het grootste verschil en wat is beter? Misschien zit hier nog een correctie in of zo?



Dit filter zou ik vergeten: onnodig complex met 3e-orde op de tweeter, amper baffle-step compensatie en er zit bijvoorbeeld ook nog 0,8 ohm in serie met de woofers - waar dat goed voor is?  :o Hij simuleert op zich mooi vlak maar ik verwacht door de complexiteit dat ie wat minder ruimtelijk klinkt en door de geringe baffle-step compensatie wat dun zal klinken.

Audiofiel

Quote from: geenius on March  2, 2007, 08:53:59
Ik verwacht dat je waarschijnlijk met zowel R1 en L2 zult moeten spelen. Met R1 pas je de hoeveelheid hoog naar smaak aan, met L2 de hoeveelheid midden. R1 zal ergens tussen de 1,5 en 2,7 ohm. L2 tussen 0,68mH en 0,47mH. Misschien zijn de aangegeven waarden van 0,56mH en 2,2 ohm prima, misschien ook niet. Dat kun je alleen op het gehoor bepalen.

Volgens mij heb ik al die waardes nog wel liggen (in wisselende kwaliteit), dus het beste is dat ik eerst even een proeffiltertje ga maken en dat in twee kastjes bouw. Zo kan ik ze ook makkelijk vergelijken met de huidige filters en R1 als L2 eventueel aanpassen.

Klinkt het inderdaad beter, dan bouw ik hem met betere componenten (foliespoelen en de bypass C) op. In dat geval zal ik de bestaande kasten alle 5 gaan aanpassen. ;D

Ik neem aan dat je in de berekening van het voorgestelde filter bent uitgegaan van een bepaalde weerstand van de spoelen? Welke moet ik daarvoor nemen?

Alvast wederom hartelijk dank voor het meedenken! :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Ik bne geen expert op zelfbouw, maar bij D'Appolito moet je volgens mij ook time-aligned filteren en worden er eisen gesteld aan het faseverloop. Het is meer dan woofer-tweeter-woofer in ieder geval.

geenius

Ik ben uitgegaan van een weerstand van luchtspoelen met 1,4mm draad of de Janzten AWG-14 folie spoelen. Voor 0,47mH zit je dan rond de 0,18 ohm voor 0,56mH zit je rond de 0,20 ohm. 10% afwijking maakt voor het proef filter niet uit. Mocht je uiteindelijk voor het serie filter kiezen, dan zou ik gaan voor de Janzten AWG-12 folie spoelen, beide spoelen zitten namelijk in de signaal weg van de woofers, dus hun Rdc moet je bij elkaar optellen. Een zo laag mogelijke weerstand komt de detaillering in het laag ten goede. Misschien dat je dan als nog R1 een klein tikje moet aanpassen om dat te compenseren. Maar dat zou kunnen zijn dat je over de 2,2 ohm een weerstand van 47 ohm parallel hangt om 2,1 ohm te creeeren (maar dat is gepiel die je tot het allerlaatste moet bewaren).

geenius

Quote from: garmtz on March  2, 2007, 09:11:25
Ik ben geen expert op zelfbouw, maar bij D'Appolito moet je volgens mij ook time-aligned filteren en worden er eisen gesteld aan het faseverloop. Het is meer dan woofer-tweeter-woofer in ieder geval.

D'Appolito gaat in theorie uit van ideale drivers, dus met een perfect vlakke frequentie curve met een corresponderend vlak fase verloop, een vlakke impedantie, etc. In de praktijk heb je dat niet. Bovendien is een D'Appolito speaker volgens de theorie met normale tweeters niet mogelijk omdat de acoustische centra van de twee woofers te ver uit elkaar liggen (of je moet rond de 1kHz gaan crossen) - kijk maar naar de door D'Appolito ontworpen Seas Thor, die voldoet niet eens aan zijn eigen theorie.  Een "echte" D'Appolito zou dus eigenlijk alleen mogelijk zijn met bijvoorbeeld twee kleine 12cm woofertjes met een compacte neodymium tweeter er tussen, een lage fx en perfect vlakke curves van de drivers. In de praktijk komt dat zelden voor, maar een MTM opstelling heeft wel een aantal voordelen die tot een prettig resultaat kunnen leiden. Of je dat nu  een D'Appolito of een MTM noemt doet er eigenlijk niet toe :)

Audiofiel

Om nog even terug te komen op jouw eerdere opmerking naar aanleiding van mijn vraag om misschien een betere / duurdere seriecondensator voor de tweeter te nemen:

Quote from: geenius on March  1, 2007, 15:58:24
Er zit zeker verschil tussen, de MKP1837 is beter. Ik heb ze zelfs vergeleken met een 0,01uF Mundorf Silver/Gold - de MKP1837 vond ik rustiger en homogener.  :o

In de condensator-test op jouw website lees ik immers:

QuoteTo get straight to the point they don't change a Supreme into a Supreme Silver-Oil but they really do clear things up. I must admit I was sceptical at first as the value is only 10nF (0,01uF) - and the caps in the Progress are 12,6uF. The difference is most noticeable with classical music but also good quality recordings of jazz and fusion benefit: No change in soundstage width or depth but there is more "concert hall acoustics" that let you get into the recording more. Not as liquid as silver/oil but they take away the "grainy" edge from the Supreme's.

Mijn vraag is dus of het zin heeft om een andere condensator te gebruiken dan de Leclanché's die ik al heb, bijvoorbeeld de Silver/Oil van Mundorf. Die laatste krijgt van jou het cijfer 10, terwijl de eerste het met een 7,5 moet doen.

Misschien dat het in de praktijk afhangt van de toepassing, de drivers... In mijn ervaring klonk de Leclanché (7,5) met de Dynaudio D260 namelijk minimaal even goed als de (iets) duurdere Audyn Cap + (die van jou een 9 krijgt).

Ik ben benieuwd naar jouw ideeën hierover. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Nog een extra vraagje over een op te zetten testfilter. Maakt het veel uit of ik daarvoor spoelen gebruik met een lage weerstand? Ik wil het liefst twee filters in test bouwen, zodat ik stereo kan beoordelen. Echter, als ik de 0,47uF moet komen, samen met een 0,68 0,56 en 0,47 (om L2 te variëren) en dat in de 1,4 mm versie, zit ik al gauw op 2x 55 euro voor 6 testspoelen die ik daarna ga vervangen door foliespoelen. Klinkt een beetje zonde... ::)

Kan ik ook een serieuze test doen met dunnere spoelen (dus hogere weerstand)? In 1 mm kosten ze zo'n 2x 20 euro en in 0,7 mm daarn nog eens de helft van. 15uF MKP en weerstanden heb ik sowieso wel liggen... ???
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Rob_Dingen

Hoi

Als het materiaal wat je gebruikt niet echt rommel is kun je best de 2 filters opbouwen uit wat mider kwaliteit componenten maar ze moeten wel voor beide filters hetzelfde zijn.
Daarna kun je betere onderdelen kopen.

Rob

Audiofiel

Ik raak toch een beetje verward. Nu lees ik de reactie van Marc Heijligers in een ander topic:

Quote from: Marc Heijligers on March  4, 2007, 11:12:50
Ik heb zelf met die Vishays erg slechte ervaringen. Het geluid wordt er "korrelig" van. Bevestigd door 3 andere luisteraars in 2 onafhankelijke sessies, met een blinde test waarbij van tevoren niet duidelijk was wat ik deed. En het vreemde is dat het overal gebeurd, of ik het nu toepas bij de woofer of tweeter (of in mijn geval de midrange).

Geenius zweert er kennelijk bij en Marc vind ze juist korrelig en raadt ze af. Moet ik dat nu interpreteren als: zoveel zielen, zoveel meningen? ::)


Maakt het allemaal niet makkelijker... :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

dre73

ik heb ze in verschillende opstellingen geprobeerd,en daarbij ook goed en slecht bevonden.
met drivers met een wat warme klank vond ik ze het beste uit de verf komen.
dus gewoon proberen.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Audiofiel

Quote from: Rob_Dingen on March  4, 2007, 11:05:55
Als het materiaal wat je gebruikt niet echt rommel is kun je best de 2 filters opbouwen uit wat mider kwaliteit componenten maar ze moeten wel voor beide filters hetzelfde zijn.
Daarna kun je betere onderdelen kopen.

Dat is mij duidelijk. Ik vraag me alleen af of de bijna 3x zo hoge weerstand van de spoelen dan niet een beperking is voor de test. ::)

En nog een vraagje aan jou. Ik las je eerdere reactie terug, maar vraag me af wat je hier mee bedoelt:

Quote from: Rob_Dingen on March  1, 2007, 08:53:25
De eerste impedantie correctie maakt alleen de impedantie vlakker verder niets die zou dus weg kunnen mits je een versterker hebt met een hogere uitgangs impedantie.

De betere versterkers hebben juist een hele lage uitgangsimpedantie (dus hoge dempingsfactor) en dan toch juist veel minder last van schommelingen in de impedantie van de aangesloten luidspreker?

Moet het woordje 'mits' in jouw quote misschien 'tenzij' worden? ???
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: dre73 on March  4, 2007, 15:39:47
ik heb ze in verschillende opstellingen geprobeerd,en daarbij ook goed en slecht bevonden.
met drivers met een wat warme klank vond ik ze het beste uit de verf komen.
dus gewoon proberen.

Maar jij had ook wisselende ervaringen, toch?

Quote from: dre73 on March  4, 2007, 15:23:11
wat betreft de toepassing van de vishay`s,heb ik ook wisselende ervaringen ik heb ze ook erg mooi gevonden en met andere opstellingen weer minder,met scan-speak drivers vond ik het weer prima gaan.
met vifa tweeters(ring radiator)weer minder.
ofwel gewoon proberen.

Gewoon proberen is natuurlijk een goed advies (maar ik soldeer filters liever weer niet te vaak in en uit elkaar...) :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.