Garantie!!!

Started by reza, February 28, 2007, 12:16:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RamonPhilippo

Is niet waar Raphie.
Art. 7:17 BW is dwingrechtelijk m.b.t. de consumentenkoop (volgt uit 7:6 BW).
Bij een particuliere koop is hij ook van toepassing; het is nl. een koop ;-)
Wel kun je er vanaf wijken als particuliere verkoper; maar dan dien je dit wil kenbaar te maken!
Als je aan je onderzoeksplicht hebt voldaan als koper (die in dit soort koopvarianten zwaarder is
aangezet), dan kun je je nog steeds op non-conformiteit beroepen van art. 7:17 BW.

Raphie

Waar maak jij op dat particulier verkoop consumentenkoop is? ik heb altijd geleerd dat dat juist 2 verschillende zaken zijn ;)
JBL PRX Power!

jankees

Dit topic heeft wel een heel hypothetisch gehalte. Artikel 7:17 B.W. geldt ook bij een koopovereenkomst tussen particulieren. Dat is overigens geen consumentenkoop. Er is immers geen sprake van een koopovereenkomst die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf. (artikel 7:5 B.W.) Op basis hiervan is artikel 7:17 dus niet van dwingend recht en mag hiervan worden afgeweken. Een dergelijke afwijking moet in dat geval natuurlijk wel worden overeegekomen.\

Jan-Kees

RamonPhilippo

Quote from: Raphie on December  1, 2007, 16:50:03
Waar maak jij op dat particulier verkoop consumentenkoop is? ik heb altijd geleerd dat dat juist 2 verschillende zaken zijn ;)
Raphie, volgens mij snap je het niet helemaal.
Ik zal het nogmaals uitleggen.
Art. 7:17 stelt regels voor de verkopende partij. De afdeling waaronder deze bepaling staat luidt:'Afdeling 2 Verplichtingen van de verkoper'.
Dit geldt in beginsel voor iedere verkoper ongeacht de hoedanigheid van de kopende partij.
Art. 7:5 waarin de consumentenkoop staat omschreven samen met art 7:6 waarin staat dat niet ten nadele van de afdeleingen 1 t/m 7 van titel 1 boek 7 BW kan worden afgeweken, leveren samen op dat inzake de consumentenkoop de verkopende partij niet van het tot dwingrechtelijke bepaling gepromoveerde art. 7:17 kan afwijken. Dat maakt dus de non-conformiteitseis en de daarbij behorende bepalingen tot een dwingrechtelijke en door een verkoper in relatie tot een consument als niet van af te wijken!
Dit doet er niets aan af dat art. 7:17 gewoon, als niet dwingrechtelijke bepaling, geldt voor alle andere koopovereenkomsten waarbij geen sprake is van consumentenkoop. Dus ook in als de verkoper een particulier is en de kopende partij ook. De eisen die hierbij aan de kopende partij gesteld worden, zijn veel stringenter aangezien er sprake is van een 'level playing field' voor partijen; beiden zijn even (on) deskundig in beginsel.